بهترین و بدترین محصولات اپل از نظر قابلیت تعمیرپذیری (جدول رتبه‌بندی آیفون‌ها و مک‌بوک‌ها)

آیفون‌ها و لپ‌تاپ‌های اپل از نظر تعمیرپذیری چه امتیازی می‌گیرند و در چه رتبه‌ای هستند

0

اکنون می‌توانید امتیازهای قابلیت تعمیر گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها اپل را به طور رسمی در سایت این شرکت مشاهده کنید. هرچند هنوز هم دارای ابهاماتی هستند و چون خود اپل گزارش داده، چندان قابل اعتماد نیستند و مرموز به نظر می‌رسند.

قانون جدید دولت فرانسه، اپل را وادار کرده است امتیاز تعمیرپذیری محصولات خود را در سایتش درج کند. اپل این امتیازهای تعمیرپذیری را در ۵ دسته و تعداد زیادی زیردسته منتشر کرده است که خودشان به اندازه زیادی پیچیدگی دارند.

حداقل، اکنون می‌توانیم به این نکته دست پیدا کنیم که خود اپل محصولاتش را از نظر قابلیت تعمیرپذیری چگونه ارزیابی می‌کند. فعلا، همه گوشی‌های آیفون و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک موجود در بازار اپل براساس معیارهای مشخصی رتبه‌بندی شدند. هنوز محصولانی مانند اپل واچ و ایرپادز رتبه‌بندی نشدند؛ چون در فهرست محصولات کشور فرانسه برای داشتن اطلاعات تعمیرپذیری نیستند.

سیستم فرانسه فقط مربوط به شرکت‌هایی است که ۵ گروه محصول شامل تلفن هوشمند، لپ‌تاپ، تلویزیون، ماشین‌های لباس‌شویی و ماشین‌های جمن‌زنی تولید می‌کنند. همه محصولات یک نمره کل از ۱۰ برای تعمیرپذیری داده می‌شود. هر محصولی که امتیاز ۶ از ۱۰ و بالاتر کسب کند؛ سبز شده به این معنی که قابلیت تعمیرپذیری بالایی دارد.

تغمیرپذیری بالا هم به این معنی نیست که می‌توانید یک راهنمای کامل درباره تعویض نمایشگر یا باتری آیفون پیدا کنید؛ بلکه بیشتر به این معنی است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه یا توسط خودتان، قطعات دستگاه را به آسانی تعویض کنید. همین‌طور، برای این محصول قطعاتی با هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای در بازار یافت می‌شود و قابل تعمیر و تعویض هستند.

گوگل، سامسونگ و مایکروسافت نیز پذیرفتند این قانون کشور فرانسه را اجرا کنند و امکان برخی مقایسه‌ها، علی‌رغم محدود بودن جزئیات اطلاعات منتشر شده، امکان‌پذیر کردند.

کوین پوردی، نویسنده سایت راهنمای تعمیر iFixit می‌گوید بدون داشتن مستندات شرکت‌ها درباره نحوه امتیازدهی به محصولات‌شان، نمی‌توان درباره برخی امتیازها اظهارنظر کرد. چگونه اپل امتیازهای نهایی تعمیرپذیری آیفون‌ها را اعلام کرده است در حالی‌که می‌دانیم آیفون ۱۱ دارای امتیاز صفر از ۲۰ برای یافتن قطعات جداگانه در بازار و بحث قیمت آن‌ها است یا آیفون ۱۲ امتیاز ۱۲ از ۲۰ را گرفته است.

به هر حال، همه کارشناسان مشتاقانه منتظر دیدن مستندات شرکت‌ها از جمله اپل درباره نحوه امتیازدهی به قابلیت تعمیرپذیری محصولات‌شان هستند ولی فعلا براساس اظهارات خود اپل می‌توان بهترین و بدترین محصول از نظر قابلیت تعمیر را فهرست کرد:

آیفون‌ها

آیفون ۷: ۶.۷ از ۱۰

سرانجام زمان درخشش آیفون ۷ فرا رسیده است. آخرین گوشی آیفونی که هنوز از سوی اپل پشتیبانی می‌شود؛ بیشترین امتیاز را در تعمیرپذیری میان گوشی‌های آیفون بازار کسب کرده است و نشان سبز دارد.

آیفون ۷ با آیفون ۷ پلاس و آیفون ۸ در زمینه‌هایی مانند مستندات، در دسترس بودن قطعات یدکی، قیمت قطعات یدکی، critere spécifique یا معیارهای خاص محصول (مانند پشتیبانی از راه دور یا ریست و …) هم‌امتیاز است ولی در بخش جداسازی قطعات نمره کمتری کسب می‌کند (۵.۱ در مقایسه با ۵.۹ آیفون ۱۲). یعنی از یمان ۵ قطعه فقط می‌توان ۳ قطعه را از درون گوشی جدا کرده و برای تعمیر فرستاد.

آیفون ۷ پلاس، آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس: ۶۶ از ۱۰

یکی دیگر از امتیازهای بالای تعمیرپذیری و سبز شدن چراغ برای آیفون‌های ۷ پلاس و ۸ و ۸ پلاس است. مثلا، آیفون ۸ از نظر قیمت قطعات یدکی امتیاز ۲۰ گرفته است ولی آیفون ۱۲ امتیاز ۱۲ دارد. البته، آیفون ۱۲ از نظر جداسازی قطعات و سهولت تعمیر قطعات امتیاز بالاتری دارد.

آیفون SE مدل ۲۰۲۰: ۶.۲ از ۱۰

تمام آیفون‌های تولیدی سال ۲۰۲۰ اپل دارای امتیاز تعمیرپذیری ۶ به بالا از ۱۰ هستند و چراغ سبز دریافت نمی‌کنند که جای تعجب هم ندارد. ولی در این میان، آیفون SE جدید این شرکت اگرچه ارزان‌قیمت است ولی امتیاز تعمیرپذیری بالایی می‌گیرد. امتیاز قیمت قطعات یدکی این گوشی نسبت به خود گوشی بالا است؛ همانند آیفون ۷. ولی امتیاز اسمبل یا جداسازی قطعات نسبت به مدل‌های آیفون رده بالا، پایین‌تر است و امتیاز ۴.۳ را در برابر ۵.۹ آیفون ۱۲ می‌گیرد.

آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس: ۶ از ۱۰

به طور کلی، آیفون‌های ۱۲ در بالای فهرست تعمیرپذیری نیستند اما در برخی بخش‌ها مانند جداسازی قطعات امتیازهای بسیار بالایی دریافت کردند. اپل نباید به این امتیازها دل خوش باشد؛ چون برخی از پرچم‌دارهای بازار امتیازهای بسیار بیشتری گرفتند. مثلا، گلکسی اس ۲۱ سامسونگ امتیاز ۸ از ۱۰ گرفته یا گوشی بسیار پایدار +Fairphone 3 امتیاز ۸.۷ از ۱۰ دارد.

آیفون X و XS: امتیاز ۴.۸ و ۴.۷ از ۱۰

آیفون‌های باقیمانده اپل امتیازهایی بین ۴.۵ تا ۴.۸ از ۱۰ دارند؛ از جمله آیفون X با امتیاز ۴.۸ و آیفون XS با امتیاز ۴.۷. همه این امتیازها برای اپل یک چراغ زرد ناخوش‌آیند هستند؛ البته در شاخص تعمیرپذیری فرانسه!

آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو و XS MAX: امتیاز ۴.۶ از ۱۰

آیفون ۱۱ در اسناد، در دسترس بودن قطعات یدکی و دارایی‌های خاص محصول امتیازات یکسانی با آیفون ۱۲ گرفته است ولی جایی که سقوط می‌کند؛ قیمت قطعات یدکی است که امتیاز ۰ از ۲۰ می‌گیرد. همچنین، درباره تعداد مراحل مورد نیاز در هنگام جداسازی قطعات رایج امتیاز ۰.۸ نسبت به ۲.۵ را کسب می‌کند.

آیفون XR و ۱۱ پرو مکس: ۴.۵ از ۱۰

رسما بدترین آیفون‌های اپل از نظر تعمیرپذیری هستند؛ حداقل طبق نظر اپل! آیفون XR یکی از کمترین امتیازها در جداسازی قطعات را دارد: ۳.۴ از ۱۰ که با امتیاز ۰ از ۲۰ در قیمت قطعات یدکی مطابقت دارد.

آیفون ۱۱ پرو مکس از این هم وضع بدتری دارد و امتیاز ۰ از ۱۰ برای سهولت جداسازی قطعات را می‌گیرد که با ۰.۸ در آیفون ۱۱ پرو مطابقت دارد. هنوز این گوشی‌ها نشان زرد رنگ می‌گیرند؛ چون فقط محصولاتی با امتیاز نهایی ۰.۵ تا ۲ از ۱۰ نشان قرمز دریافت می‌کنند.

مک‌بوک‌ها

مک‌بوک ایر ۱۳ (مدل ۲۰۱۷): ۷ از ۱۰

همانند آیفون‌ها، این مدل قدیمی مک‌بوک ایر در بسیاری از بخش‌ها دارای بالاترین امتیاز ۷ از ۱۰ است. مک‌بوک ایر ۲۰۱۷ برای جداسازی قطعات امتیاز ۱۱.۳ از ۲۰ و برای تعداد مراحل مورد نیاز امتیاز ۶ از ۱۰ کسب کرده است.

اکنون، امتیاز ۱۱.۳ از ۲۰ شاید آن‌چیزی نباشد که شما دوست دارید ولی در مقایسه با دیگر مک‌بوک‌ها یک امتیاز بالا و ارزشمند است. این مک‌بوک ایر ۴ سال پیش در بسیاری از بخش‌های دیگر امتیاز از دست می‌دهد.

مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M1 و MBA (مدل ۲۰۱۹): ۶.۵ از ۱۰

جدیدترین و درخشان‌ترین مک‌بوک ایر اپل با تراشه M1 هم امتیاز ۶.۵ از ۱۰ گرفته و نشان سبز رنگ دارد. در چندین بخش مانند جداسازی قطعات، در دسترس بودن قطعات یدکی و قیمت‌گذاری قطعات یدکی از مدل ۲۰۱۷ عقب‌تر است.

اگر دنبال یک مقایسه خیلی سریع هستید؛ مایکروسافت در لپ‌تاپ‌های سرفیس و تبلت‌های هیبریدی، موفق نشده است امتیازی بالاتر از ۴.۱ از ۱۰ برای Surface Laptop 3 کسب کند.

مک‌بوک ایر ۱۳: ۶.۴ از ۱۰

مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی با پردازنده اینتل دقیقا زیر مک‌بوک ایر با پردازنده M1 قرار دارد و تقریبا در همه بخش‌ها جز سهولت در جداسازی قطعات، امتیاز یکسانی گرفته است. مک‌بوک ایر M1 امتیاز ۳.۳ از ۱۰ در این بخش دارد و مک‌بوک ایر اینتلی امتیاز ۲.۷ از ۱۰ گرفته است. احتمالا علت آن هم به خاطر مراحل کمتری است که اپل در مدل جدید در نظر گرفته و وجود فن بین این مدل‌ها است.

مک‌بوک پرو ۱۶: ۶.۳ از ۱۰

بزرگ‌ترین و پرسروصداترین مک‌بوک پرو اپل، یکی از بهترین محصولات اپل از نظر طول عمر است. امتیازات این محصول تقریبا در وسط جدول رتبه‌بندی مک‌بوک‌ها قرار دارد و البته چندین امتیاز نسبتا پایین مانند ۵.۳ از ۲۰ برای جداسازی قطعات می‌بینیم. در بخش قیمت قطعات یدکی امتیاز خوبی کسب کرده است.

مک‌بوک پرو ۱۳ (مدل ۲۰۱۸): ۶.۲ از ۱۰

بالاترین مک‌بوک پرو در امتیازهای قابلیت تعمیرپذیری، مدل ۲۰۱۸ است. حتی از مک‌بوک پرو M1 زیر بهتر عمل می‌کند و در بخش قیمت قطعات یدکی امتیاز ۱۵ از ۲۰ را در مقایسه با ۹ از ۲۰ مک‌بوک پرو M1 دارد. این مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی سال ۲۰۱۸ روند امتیازگیری فناوری‌های فعلی در مقایسه با قدیمی‌ترها را برهم زده است.

مک‌بوک پرو ۱۳: ۵.۷ از ۱۰

باز MacBook Pro 13 اینتلی اپل نسبت به مک‌بوک ایر جدید امتیازهای بهتری کسب کرده است. این مک‌بوک پرو در بخش‌های مرتبط با بورد مانند جداسازی قطعات مهم امتیاز از دست داده است ولی در جداسازی کلی قطعات و قیمت قطعات یدکی امتیازهای بهتری دارد.

مک‌بوک پرو ۱۳ با پردازنده M1 و MBP مدل ۲۰۱۹: ۵.۶ از ۱۰

مدل M1 MacBook Pro به خوبی M1 Air نیست و امتیاز ۵.۶ از ۱۰ به دست آورده است. این مدل در بخش‌هایی مانند سهولت جداسازی قطعات (در تعداد مراحل، ابزارها و اتصال‌دهنده‌ها) در دسترس بودن قیمت قطعات یدکی امتیازی کمتر از مدل مک‌بوک ایر ۲۰۱۹ به دست آورده بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…
منبع wired
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5