محتواهای فارسی‌زبان حالا ۳/۴% کل محتوای وب را تشکیل می‌دهند، اما آیا واقعا از نظر غنا و مفهوم مطالب هم پیشرفتی داشته‌ایم و اصلا از نظر کمی هم این رتبه‌بندی درست است؟!

0

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با انتشار توییتی، از افزایش سهم زبان فارسی در محتوای وب خبر داده و اعلام کرده که محتواهای فارسی‌زبان حالا ۳/۴% کل محتوای وب را تشکیل می‌دهند. در این توییت که با هشتگ‌های حکمرانی الکترونیکی و حکمرانی فضای مجازی منتشر شده، نکته جالبی را می‌خوانیم.

«رضا باقری اصل»، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در توییتر خود ضمن اعلام این موضوع که زبان فارسی حالا در جایگاه پنجم در بین زبان‌های موجود در وب قرار گرفته و بعد از انگلیسی، روسی، ترکیش، اسپانیولی در جایگاه 5 ام قرار گرفت. زبان فارسی در ابتدای سال 2014 (دی‌ماه 1392) تنها 0.8 % و در جایگاه 14ام بود. این آمار توسط وبسایت W3Techs تهیه شده

از نظر کمی باید بگویم که این آمار بر اساس تحلیل 10 میلیون سایت برتر در الکسا تهیه شده. الکسا همان طور که می‌دانید مرجع قابل اعتمادی نیست و همچنین محدود شدن آمار به سایت‌ها، آن هم سایت‌های پرترافیک مخدوش کننده آمار کلی است. (تصویر شاخص این پست را ببینید.)

اگر نگاهی به سایت statista بیندازید، امار سال 2020 بر اساس معیارهای دیگر چیز دیگری را می‌گویند.

اما اجازه بدهید شک و تردید جدی خودم را به جز در مقوله عدد، نسبت به افزایش کیفیت محتواهای مندرج ابراز کنم.

متاسفانه در سالیان اخیر، رکودها و سقوطهای اقتصادی باعث ایجاد کرختی و بی‌تفاوتی احساسی در مخاطبان و به تناسب آن کاهش تولید مقالات جدی به فارسی شده است. البته به یمن تلاش‌های ویراستاران ویکی پدیا، برخی از سایت‌های عرضه کننده دوره‌های آموزشی و نیز تلاش معدود برخی سایت‌ها، درجا هم نزده‌ایم، اما با مطلوب فاصله زیادی داریم.

دغدغه معاش برای بسیاری از تولیدکننده‌های محتوا عمده شده و گرچه با حساب و کتاب نوشتن، توجه به سئو و ترندها و دانش استفاده از ابزارهای مربوطه، چیز بدی نیست و یکی از ضروریات هم است، اما این نوع نوشتن پاسخگوی همه نیازهای پنهان جامعه نیست.

ما نیاز به نویسندگان و نوشته‌هایی داریم که حتی دردها و نیازهای پنهان و نگفته را که در ذهن‌ها رخنه کرده‌اند، اما در قالب جستجوهای اینترنتی عمده نشده‌اند، بشناسند و سبک‌بالانه بتوانند و به آنها اجازه داده شود که بنویسند.

ما نیاز به نویسندگان رؤیاپرداز داریم، آنهایی که بیمی از ابراز تخیل خود ندارند. ما به سبک دوران قدیم وب فارسی نیاز به حلقه‌های ادبی داریم.

اما کمی به سایت‌های خبری و کانال‌ها و صفحات اینستاگرامی نگاه کنید. اخبار تکراری در آنها غوغا می‌کند. گرچه شخصا باور دارم که خبرهای سرگرمی‌ساز و برخی حاشیه‌ها در مورد مشاهیر هم نوعی کار خبری می‌تواند باشد، اما ما همین را هم در نازل‌ترین شکل ممکن، انجام می‌دهیم.

متاسفانه مردم از فرط پوسته‌ای شدن و تلاش برای بقا، دیگر زمانی برای خواندن تفاسیر سینمایی یا نقد کتاب کنار نمی‌گذارند و تولیدکننده‌های محتوا وقتی می‌بینند، نوشتن در مورد چنین چیزهایی باعث سقوط مجموعه‌شان می‌شو، رو به مطالب دیگر می‌آورند.

به علاوه، از آنجا که نوشتن یک مقاله واقعا ممتاز و محققانه نیازمند پایش و مطالعه منابع متنی متعدد و حتی دیدن ویدئوهای متعدد اینترنتی است، محدودیت‌های سرعت و دسترسی‌پذیری اینترنتی باعث کند شدن روندها می‌شوند.

کوتاه‌سخن اینکه به گمان من تفاخر به اعداد خام، چیز صحیحی نیست و باید اندیشه کنیم که چطور از تنگنای کم شدن چگالی مفهومی محتواها در وب فارسی برآخارج شویم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.