عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد، ثبت شده، دهه 1950

2

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را جلوی خودش می‌گذارد و تحقیقش را پیش می‌برد.

اما هیچ یک از اینها زندگی مردم عادی هستند؟

آیا آنها میزان شادی و غم و امید را بازتاب می‌دهند؟ می‌گویند که مردم چه شوخی‌هایی ابداع می‌کردند؟ پوشش و آرایش روتین ما را بیان می‌کنند؟ می‌گویند که تلاش‌های ما در چه جهتی بود؟

می‌توان حدس زد جز تصویری کدر و کج و معوج، هیچ چیزی نصیب این تاریخدان از زندگی مردم عادی نشود؟

این طوری است که خاطره‌ها و نظرات چه بسا مهم‌تر مردم عادی فراموش می‌شود و تاریخدان تخیلی با خلاصه کردن و چسباندن مشتی اظهار نظری که واقعیتی که با آنچه در جامعه می‌گذرد، ندارد، کتاب‌هایی می‌نویسد که اتفاقا بسیار مورد تقدیر قرار خواهد گرفت!

البته من در اینجا اندکی وارد جاده بدبینی شدم و مسلما از ترفندهای مورخان برای بازیابی این دست اطلاعات، آگاهی مستقیم ندارم. اما چنین چیزی محتمل است.


در طول سال‌های پرآشوب جنگ سرد، زمانی که تنش‌های سیاسی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به اوج خود رسید، یک مرد خود را در مرکز این نبرد ایدئولوژیک در قلب مسکو یافت.

مارتین منهوف، دیپلمات آمریکایی، در دهه 1950 در پایتخت شوروی مستقر بود و به عنوان دستیار وابسته  ه ارتش در سفارت ایالات متحده خدمت می‌کرد.

شاخص‌ترین کار او نوشتن روزنوشت‌هایش در دفتر خاطرات و عکس‌های شخصی‌ از پیرامونش، اسناد تاریخی ارزشمندی که در آنها با شرحی صریح و صمیمی، تجربیات خود را بیان می‌کرد.

اسناد منهوف به عنوان پنجره‌ای به دنیای مرموز اتحاد جماهیر شوروی عمل کرد و چشم‌اندازی منحصر به فرد از چالش‌های دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در مسکو را ارائه می‌دهد.

این کار تضاد آشکاری بین نمای «دقیق» ساخته شده توسط مقامات شوروی و «واقعیت‌های خشن» تجربه شده توسط شهروندان عادی را آشکار می‌کند.

منهوف از طریق یادداشت‌ها و عکس‌های فوری خود، کمبود کالا‌های مصرفی، نظارت همه‌جانبه و ترس همیشه حاضر از نظارت بر دستگاه امنیتی شوروی را به تصویر می‌کشد.

یکی از رویداد‌های قابل توجهی که در دفتر خاطرات منهوف ذکر شده، شرکت او در رژه اول ماه مه 1953 است. او به وضوح عظمت این رویداد را با نمایش دقیق قدرت نظامی و شور و شوق سازمان یافته مردم شوروی توصیف می‌کند.

بدیهی است که این رژه نمایشی بود که به دقت طراحی شده بود و برای نشان دادن ایدئولوژی و قدرت اتحاد جماهیر شوروی به جهان طراحی شده بود.

این تصاویر لحظات بدون فیلتر زندگی روزمره در اتحاد جماهیر شوروی را به تصویر می‌کشد و تکمیل‌کننده نوشته‌های دفتر خاطرات او هستند.

این عکس‌ها پنجره‌ای به زندگی شهروندان عادی شوروی ارائه می‌کنند و مبارزات، آرزو‌ها و لحظات شادی آن‌ها را آشکار می‌کنند.

داگلاس اسمیت، مورخ آمریکایی که در تاریخ شوروی تخصص دارد، مجموعه‌ای از عکس‌ها و فیلم‌ها را در خانه مارتین منهوف کشف کرد.

به گفته اسمیت، پس از مرگ همسر منهوف از او خواسته شد که خانه یکی از مقامات سابق را برای یافتن یادگاری‌های ارزشمند بررسی کند.

«من از چیزی که کشف کردم شگفت‌زده شدم. اسمیت می‌گوید هزاران عکس رنگی در خیابان‌های مسکو، لنینگراد، مورمانسک، یالتا و در نقاطی در امتداد راه‌آهن ترانس سیبری گرفته شده بود.»

با وجود فضای فراگیر کنترل و سوء ظن، دفتر خاطرات منهوف لحظاتی از ارتباط و صمیمیت واقعی بین او و شهروندان شوروی را نشان می‌دهد.

او روابط شخصی و دوستی‌های خود را با افراد ساکن در اتحاد جماهیر شوروی مستند کرده بود و پیچیدگی‌های تعامل انسانی را در بحبوحه تنش‌های سیاسی روشن کرد.

با این حال، دوران اقامت منهوف در مسکو در سال 1954 زمانی که او توسط مقامات شوروی به جاسوسی متهم شد، ناگهان به پایان رسید.

او و خانواده‌اش از کشور اخراج شدند و دوران خدمت او با بازگشت به ایالات متحده عملاً پایان یافت.

حفظ دفتر خاطرات و عکس‌های مارتین منهوف از اهمیت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. آن‌ها بینشی نادر و شخصی در مورد روابط پیچیده بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد به محققان و محققان ارائه می‌دهند.

این خاطرات و عکس‌های شکاف بین روایت‌های رسمی و تجربیات زندگی افراد را پر می‌کنند و درک عمیق‌تری از این دوره مهم در تاریخ را تقویت می‌کنند.

دهه 1950 دوره مهمی در تاریخ اتحاد جماهیر شوروی بود، زیرا این کشور با پیامد‌های جنگ جهانی دوم دست و پنجه نرم کرد و موقعیت خود را به عنوان یک ابرقدرت جهانی مستحکم کرد. زمان کنترل شدید سیاسی، بازسازی اقتصادی و دگرگونی اجتماعی بود.

درک زندگی در اتحاد جماهیر شوروی در این دوران مستلزم کاوش در پیچیدگی‌های جامعه تحت کنترل دولت، سختی‌های پیش روی شهروندان عادی و ایدئولوژی فراگیر است که در همه جنبه‌های زندگی نفوذ کرده است.

در قلب جامعه شوروی، سیستم برنامه‌ریزی مرکزی قرار داشت که هدف آن ایجاد یک مدینه فاضله سوسیالیستی بود. دولت تمام جنبه‌های اقتصاد را به شدت کنترل کرد و برنامه‌های پنج ساله را برای پیشبرد صنعتی شدن و جمعی شدن اجرا کرد.

اتحاد جماهیر شوروی در طول دهه 1950 شاهد رشد صنعتی قابل توجهی بود که منجر به تقویت توانایی‌های نظامی این کشور شد. با این حال، این پیشرفت هزینه قابل توجهی داشت.

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده زندگی در اتحاد جماهیر شوروی در طول دهه 1950، کمبود کالا‌های مصرفی بود. اقتصاد متمرکز صنایع سنگین و دفاع را در اولویت قرار داد که منجر به کمبود محصولات روزمره شد.

شهروندان با صف‌های طولانی و جیره‌بندی برای مایحتاج اولیه از خوراک و پوشاک گرفته تا وسایل منزل مواجه بودند.

تمرکز دولت بر صنعتی شدن سریع اغلب به قیمت کیفیت و در دسترس بودن کالا‌های مصرفی تمام می‌شود و باعث ناامیدی و نارضایتی مردم می‌شود.

دستگاه امنیتی دولت، به رهبری KGB، فعالیت‌ها و رفتار‌های افراد را از نزدیک زیر نظر داشت و محیطی از ترس و سوء ظن را ایجاد کرد.

پلیس مخفی نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ انطباق لازم برای بقای رژیم سوسیالیستی ایفا کرد.

شهروندان تشویق کی‌شدند تا هرگونه انحراف از هنجار‌های تعیین شده را گزارش دهند، که به ایجاد جو خودنظارتی و بی اعتمادی متقابل کمک می‌کرد.

دهه 1950 همچنین شاهد تثبیت قدرت تحت رهبری نیکیتا خروشچف بود که پس از مرگ جوزف استالین در سال 1953 جانشین او شد.

دوره خروشچف مقداری آزادسازی و گشودگی فرهنگی را به همراه داشت که با کاهش نسبی سانسور و سست شدن هنر فرمایشی مشخص شد.

این دوره شاهد کاهش محدود کنترل دولت بر ادبیات، سینما و هنر بود، البته باز هم در محدوده‌های سختی که توسط چارچوب ایدئولوژیک دولت تعریف شده بود.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. دکتر بهزاد می گوید

    چه دخترهای زشتی !????

  2. سینا می گوید

    چرا اینقدر در مورد دوران شوروی بد گفته میشه ؟ اونم اکثریت از منابع غربی
    در حالی که من چندیدن مستند در مورد شوروی دیدم که با مردم مصاحبه میکردن خیلی از افراد عادی مسن که اون دوران زندگی کردن واقعا راضی بودن
    من وقتی میبینم تو عصر ارتباط در مورد کشورم اینقدر دروغ گفته میشه سیاه نمایی میشه حقایق وارونه جلوه داده میشه پس مطمعنم در مورد شوروی و وضیعت مردمش به مراتب شدیدتر دروغ گفته شده و میشه

    در مورد وضعیت تفتیش عقاید در مک‌کارتیسم امریکا اگر از شوروی بدتر نبود بهتر هم نبوده

    واقعا راست میگن تاریخ فاتحان مینویسند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.