انیمیشن ربوده شده از هایائو میازاکی – خلاصه داستان، نقد و بررسی – Spirited Away 2001
![انیمیشن ربوده شده از هایائو میازاکی - خلاصه داستان، نقد و بررسی - Spirited Away 2001](/wp-content/uploads/2021/04/4-19-2021-6-46-19-PM.jpg)
کارگردان و فیلمنامهنویس: هایائو میازاکی
صداها: رومی هیراگی، میو ارینو، ماری ناتسوکی، تاکاشی نایتو، یاسوکو ساواگوچی و بومی تامایی
«چیهیرو» (هیراگی)، دختر بچه ده ساله به اتفاق پدر (نایتو) و مادرش (ساواگوچی) به گشتی خارج شهر رفته است. پدرش که اتوموبیل را میراند به جادههای پرت و دورافتاده روستایی میزند. وقتی جلوی تونلی مسدود شده میرسند پدر و مادرش تصمیم میگیرند پیاده شوند و با آن که آن دوروبر به نظر «چیهیرو» ترسناک میرسد به اطراف نگاهی بیندازند.
وقتی سه نفری از تونل میگذرند، آن طرفش یک پارک تفریحی متروک کشف میکنند. در حالی که حس بد «چیهیرو» نسبت به آن محیط ادامه دارد، پدر و مادرش یک غذاخوری خالی پیدا میکنند که از درونش بوی غذاهای تازه میآید. پس از آنکه پدر و مادر «چیهیرو» با لقمههای چرب و نرم انواع و اقسام خوراکیهای دزدی از خودشان پذیرایی میکنند، به دو تا خوک بزرگ تبدیل میشوند.
«چیهیرو» از دیدن آنان وحشت میکند و پا به فرار میگذارد. او پس از مدتی در مییابد که این محیط عجیب و غریب – که هر نوع جن و هیولایی در آن یافت میشود. در واقع محل استراحت و تفریح موجودات فوق طبیعی ای است که پس از گشت وگذارهای خستهکنندهشان در دنیای آدمها، به آن جا پناه میبرند.
«چیهیرو) پس از دوست شدن با پسر بچهای به نام «هاکو» (ارینو)، از اصول و مقررات آن سرزمین باخبر میشود. او باید کار کند چون هیچ نوع تنبلی در آن جا مجاز نیست و ثانیا باید اسم جدید «سن» را برای خود انتخاب کند. «هایکو» به او میگوید که اگر «چیهیرو» احیانا یک روز اسم واقعیاش را فراموش کند، هرگز اجازه خروج از آن جا را به دست نخواهد آورد…
در وهله اول، اهمیت فیلم به خاطر معرفی گسترده و تأثیرگذار نقاشی متحرک پر تخیل ژاپنی به تماشاگران غربی بود و فراهم کردن بازار تازه و پررونقی برای صنعتی که البته از مدتها پیش به بیرون از مرزها حمله کرده بود. میازاکی هم به خاطر کارتونهای مخصوص کودکان (از جمله همسایه من، توتورو، ۱۹۸۸) شهرت دارد و هم برای آثار عظیمش برای تمام گروههای سنی (از جمله شاهزاده خانم مونونوکه،۱۹۹۷).
ربوده شده، آلیس در سرزمین عجایب او است و داستانش غریبتر از آن چه آدم انتظار دارد ببیند. در قلمرو بیمنطق فیلم، تضاد خیر و شر معنای زیادی ندارد. موجوداتی که سفر «چیهیرو» را تنوع میبخشند، گاهی ترسناکند، گاهی مهربان و گاهی خنده دار. حمامی که ارواح و هیولاها و موجودات غیرقابل نامگذاری دیگر را به خود میخواند، از بهترین ابداعهای این فیلم است که تا قبل از پایان پیش بینی ناپذیر و وهم گونه باقی میماند و در پایان افت میکند). ربوده شده به یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ژاپن تبدیل شد.
این نوشتهها را هم بخوانید