فریدریش ولر، دانشمند آلمانی بزرگ : زندگینامه و نقش او در پیشبرد علم

0

«من می‌توانم بدون کمک انسان یا سگ یا کلیه، در آزمایشگاه اوره تهیه کنم. » این خبر تکان دهنده‌ای بود که فریدریش ولر، شمیدان آلمانی، به جهان داد و گفت که به کشف تازه‌ای در شیمی دست یافته است. برای نخستین بار، انسان در آزمایشگاه ترکیب‌هایی تهیه کرد که سابقا از موجودات زنده بدست می‌آمد. هنگامی که فریدریش ولر، در سال ۱۸۲۸ بطریقه سنتنر (مصنوعی) اوره تهیه کرد، رشته جدیدی بنام شیمی ارگانیک ( آلی) به دیگر رشته‌های علوم افزوده شد.

کلمه ارگانیک، از واژه ارگانیسم به معنی اندام‌های زنده گرفته شده است. زیست‌شناسان تصور می‌کردند که بعضی از عوامل «نیروی حیاتی» که در ساختن ویتامین‌ها، هورمون‌ها و سایر ترکیب‌های کمپلکس دخالت دارند، در گیاهان و جانوران یافت می‌شوند. ویلیام هنری، شیمیدان انگلیسی، در نوشته‌هایش می‌نویسد: احتمال ندارد که بتوانیم در این عملیات، الهامی از طبیعت بگیریم. » این حرف درست یک سال پیش از کشف بزرگ ولر‌زده شده بود.

امروز، شیمی ارگانیک علم شناخته شده‌ای است و به شیمی کربن معروف است. روزانه هزاران هزار ترکیب گوناگون آلی، که اساس آن‌ها را عنصر کربن تشکیل می‌دهد، در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های شیمیایی ساخته می‌شود. مثلا، از ترکیب اوره با فرم آلدئید، که یک ترکیب آلی است، برای ساختن ظروف نشکن مانند بشقاب، فنجان و غیره استفاده شده است.

فریدریش ولر، در ژوئیه سال ۱۸۰۰ در دهکده‌ای نزدیک فرانکفورت آلمان چشم به جهان گشود. پدرش مردی تحصیکرده و با قدرت بود، و خیلی زود فریدریش را به کسب علم و دانش واداشت. فریدریش، زیر نظر پدر قدرتمندش به تحصیل پرداخت و به معدن‌شناسی و شیمی علاقه‌مند شد. بعلت آزادی کاملی که پدرش به او بخشیده بود می‌توانست کار‌های خود را در یک آزمایشگاه شخصی که فراهم آورده بود تکمیل کند. ولر، جوانی ماجراجو و کنجکاو بود؛ از این رو به کار‌های خطرناکی در آزمایشگاه دست می‌زد. حتی یکبار براثر بی‌احتیاطی جوانی را به کشتن داد.

ولر، در ۲۰ سالگی وارد دانشگاه ما ربورگ شد. هدفش از ورود به این دانشگاه تحصیل علم پزشکی بود، چون به این رشته علاقه زیادی داشت. می‌گویند که ولر مطالعات ارزنده‌ای درباره اوره انجام داده است و توانسته با روش‌های ویژه‌ای مواد زاید را تبدیل به اوره کند. او اتاقش را به یک آزمایشگاه پژوهشی تبدیل کرده بود، و این کار زیاد مورد رضایت مقامات دانشگاه نبود. حتی استادش چند بار او را بسبب این کار مؤاخذه کرد. ولر، که وضع را چنین دید، تاب نیاورد و تصمیم گرفت آزمایش‌ها و تحقیقاتش را در جای دیگری دنبال کند.

دانشگاه هایدلبرگ، اخیرا رشته پزشکی دایر کرده بود و استاد شیمی آنجا را شیمدان آلمانی لئوپولد گملین (Leopold Gmelin (1877-1853)) برعهده داشت. ولر، به این دانشگاه آمد و از آنجا در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد. اما پروفسور گملین، به او پیشنهاد کرد که بجای حرفه پزشکی علم شیمی را دنبال کند. ولر، که به توصیه‌های کملین احترام می‌گذاشت. پند او را شنید و بجای اینکه وقتش را در بیمارستان‌ها بگذراند به استکهلم رفت و زیر نظر شیمیدان نامدار سوئدی، برزلیوس Jons Jakob Berzelius به پژوهش درباره علم شیمی پرداخت.

زمانی که در سوئد کار می‌کرد، به آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی دست زد. او ترکیبی از ازت، کربن، اکسیژن و نقره تهیه کرد و نام آن را سیانید نقره گذارد. این کشف جالب، توجه دانشمندان را بخود جلب کرد. از سوی دیگر، شیمیدان آلمانی، یوستوس لی بیگ، (1803-1873) Justus Liebig که در آزمایشگاه خود در پاریس روی مواد محترقه کار می‌کرد، ماده‌ای نظیر ماده اکتشافی ولر ساخته بود. ظاهراً، مقدار عناصر ازت، کربن، اکسیژن و نقره در این ترکیب جدید و ترکیبی که ولر ساخته بود با هم فرقی نداشت ولی طرز عمل این دو ماده متفاوت بود. علت چه می‌توانست باشد؟

این کشف، شیمیدانان را بفکر انداخت تا بررسی دقیقتری در این مورد انجام دهند. آن‌ها همیشه برای بیان یک ترکیب شیمیایی از فرمول استفاده می‌کردند، اما کشف اخیر بکلی نظریه‌های پیشین را برهم زد و ثابت کرد که فقط فرمول برای این کار کافی نیست. ولر و برزلیوس، که اهمیت مساله را فهمیده بودند نام جدید این نوع ترکیب‌های شیمیایی را ایزومر نهادند. ایزومر به ترکیب‌هایی گفته می‌شود که از لحاظ کمیت عناصر شیمیایی یکسانند اما ترتیب قرار گرفتن اتم‌های ملکول‌های آن‌ها متفاوت است.

این کشف سبب شد که هر دو شیمیدان جوان، لی‌بیگ ۲۱ ساله و ولر ۲۳ ساله با هم دوست شوند. آنان سال‌های سال دوستان صمیمی و همکاران خوبی برای هم بودند، و چه بسا در تحقیقات علمی اغلب با هم اتفاق نظر داشتند. ولر پس از بازگشت از سوئد، به برلین رفت و در یک مدرسه بازرگانی معلم شد.

در آزمایشگاه مدرسه بار دیگر روی خاصیت سیانید‌ها مطالعه کرد و موفق به تهیه سیانید شد. هنگامی که مشغول آزمایش سیانید پتاسیم با سولفات آمونیوم بود ناگهان به کشف بزرگی دست یافت. او مشاهده کرد که از محلول بدست – آمده بلور‌های سفید رنگی بشکل سوزن خارج می‌شود و این بلور‌ها چیزی جز سیانید آمونیوم با اوره نمی‌توانست باشد. تا آن زمان، کسی نتوانسته بود چنین ترکیبی در آزمایشگاه تهیه کند. کشف این بلور‌های دنیای جدیدی را پیش دیدگان بشریت گشود.

اگر ولر را بنیادگذار شیمی آلی یا شیمی کربن به حساب نیاوریم، در هر حال او از شیمیدان‌های بزرگ زمان خود بود. ولر، در سال ۱۸۲۷ برای نخستین بار عنصر آلومینیوم را در آزمایشگاه تهیه کرد. او همچنین عناصری مثل بریلیوم، ترمیوم و وانا ریوم را کشف کرد. با این اکتشاف‌های ارزنده، چگونه می‌توان او را از یاد برد؟

کشف اوره، تحول چشمگیری در جهان بپا کرد و امروز در صنایع کشاورزی، پلاستیک‌سازی و نساجی، صنایع دارویی و مواد روغنی ماده بسیار مفیدی است. اوره، تنها یکی از هزاران هزار ماده آلی است که از طریق مصنوعی بدست می‌آید. و هر یک از آن‌ها در جای خود دارای ارزش و اهمیت فراوانی است. انسان، در ابتدا فکر می‌کرد که این مواد آلی فقط از موجودات زنده بدست می‌آید در حالی که ولر به جهان ثابت کرد که تهیه آن‌ها در آزمایشگاه امری امکانپذیر است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.