چگونگی پرستاری و مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

0

رپورتاژ

اگر شما فردی در خانواده خود دارید که دچار سکته مغزی شده است و مسئولیت و مراقبت و نگهداری از او بر عهده شماست یا این که پرستار هستید و می خواهید از فرد بیمار سکته کرده خود پرستاری کنید باید یک سری از نکات و طرز مراقبت های درست را بلد باشید تا بتوانید در روند بهبودی شخص نقش مهمی داشته باشید.

یک پرستار جهت مراقبت باید اخلاق و رفتار و تمامی نشانه هایی که در طول دوره سکته مغزی بروز می‌ کند دقت لازم را داشته باشد تا بتواند از اختلالاتی که ممکن است بر شخص وارد شود پیشگیری لازم را داشته باشد . ما در این مقاله با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت  قصد داریم چگونگی مراقبت از افراد سالمندی که دچار سکته مغزی شده اند برای شما عزیزان شرح دهیم . با ما همراه باشید.

تعریفی از سکته مغزی  :

سکته مغزی یک اختلال در مغز می‌ باشد که طی آن جریان خون در مغز قطع می شود از آنجا که مغز از اصلی ترین اعضای بدن محسوب می‌ شود هنگام بروز این اختلال باعث می‌ شود در مدت زمان بسیار کم اثرات مخربی روی سایر اندام های بدن ایجاد کند .

چگونگی مراقبت در منزل بعد از سکته مغزی :

  • از جمله مراقبت  و پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل این است که دارو های مصرفی که پزشک او تجویز کرده است را در زمان مشخص به بیمار بدهید و روی عوارض ناشی از خوردن دارو ها دقت لازم را داشته باشید
  • دارو هایی که معمولاً برای افراد سکته مغزی تجویز می‌ شود دارای عوارضی می باشند که یک پرستار باید آن ها را درک کند
  • مکمل‌ هایی که به بیمار سکته مغزی خود می دهید را طبق نظر پزشک  به او بخورانید زیرا بسیاری از  آنها احتمال سکته مجدد را دارند
  • هنگامی که می‌ خواهید بیمار سکته   مغزی را جابجا کنید دقت داشته باشید  به او آسیبی نرسد
  • بروز سکته مغزی روی  افراد از نظر عاطفی روی شخصیت آن ها تاثیر منفی می گذارد از این رو باید شرایط بیمار را درک کنید .

موثر ترین و کار آمدترین راه کار پرستاری و مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل :

بروز سکته مغزی در بیماران  از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علائمی که ناشی از آن به وجود می‌ آید در یک سری از بیماران حالت موقتی ایجاد می‌ کند. اما در مواردی که  خیلی حاد باشد علائم و ناتوان های آن به صورت دائم  باقی خواهند ماند. پس آگاه و مجرب بودن یک پرستار و مراقبت از بیمار نقش مهمی را در زندگی بیماران سکته ایجاد می کند و لازم است یک پرستار و مراقب در منزل با تمامی عوارض احتمالی بیمار سکته ای آگاه باشد تا بتواند از بروز مشکلاتی که ممکن است بعد از آن به وجود بیاید جلوگیری نماید و دوران نقاهت این بیماری را به حداقل برساند و این مسئله از موثرترین  و کارآمد راه کار های پرستاری از بیمار سکته مغزی محسوب می‌ شود .

اختلال و مشکلاتی که برای بیماران سکته مغزی ایجاد می شود به شرح زیر می باشد :

1-     بروز ضعف و عدم توانایی در حرکات دست و پا :

یکی از اختلالاتی که در بیماران سکته مغزی ایجاد می‌ شود احساس ضعف و فلج شدن دست و پا و عدم تحرک در آن ها می باشد که برای بهبودی آن ها لازم است از فیزیوتراپی و کار درمانی بهره ببرند .

2-    اختلال در گفتار و خوردن غذا  :

از  دیگر مشکلات شایع در بیماران سکته مغزی بروز اختلالاتی در صحبت کردن و خوردن غذا می باشد که برای برطرف کردن آن باید این بیماران نزد گفتار درمان برده شوند تا مشکلات آن ها برطرف گردد .

3-     اختلالاتی در حافظه و یادآوری :

بیمار سکته مغزی زمانی که دچار این عارضه می شوند حافظه خود را از دست می‌ دهند و سخت چیزی را به یاد می آورند یکی از موارد مراقبت و پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل این است که با این بیمار به صورت دائم و  ادامه دار ارتباط کلامی برقرار کنید و با زبان بدن و صحبت کردن با آن ها با استفاده از تصاویر و تقویم  خاطرات گذشته آن ها را سعی کنید به آن ها یادآوری کنید و به آن ها زمان کافی برای درک و یاد آوری بدهید .

4-     بروز مشکلات روانی از جمله  افسردگی :

بیماران سکته مغزی با مشاهده وضعیت بیماری خود و عدم توانایی لازم برای انجام امورات شخصی احساس بدی به آن ها دست می دهد و باعث ناراحتی ، غم اندوه و در نتیجه افسردگی برای آن ها خواهد شد. حساس  شدن آن ها در این برهه از بیماری باعث گریه های ناگهانی آن ها خواهد شد. مهم ترین مراقبتی که باید برای بیماران سکته مغزی در منزل در همچین شرایطی داشته باشید این است که صبوری پیش بگیرید و آن ها را درک نماید و طبق نظریه پزشک از دارو های ضد افسردگی برای آن ها استفاده نمایید. .

5-     عدم کنترل مدفوع و ادرار :

زمانی که سکته مغزی عارض می‌ شود به قسمتی از مغز که  مرکز کنترل روی ادرار و مدفوع  می باشد  آسیب وارد می‌ شود و این اختلال باعث می‌ شود بیمار به مدت ۲۰ روز کنترل لازم را روی ادرار و مدفوع خود  نداشته باشد در این زمان بیمار به سوند احتیاج پیدا می‌ کند و مراقب سالمند سکته مغزی باید برای او  از لگن برای دفع مدفوع آن ها استفاده کند .

پرستاری و مراقبت از بیماران سکته مغزی در منزل برای حفظ انگیزه :

یک پرستار  مراسم باید به گونه‌ ای رفتار کند که کار درمانی و توانبخشی  که برای فرد سکته ای انجام می‌ شود از حالت  تکراری خارج شود و برای شخص خسته کننده و کسل کننده نباشد پرستار در حین توانبخشی می‌ تواند از پخش موسیقی‌ های مورد علاقه بیمار خود استفاده نماید و در کنار کاردرمانی هایی که  انجام می‌ دهد فرد بیمار را با کمک  به انجام کار‌های روزانه از جمله آشپزی کردن و جابجایی وسایل شخصی خود مشغول کند تا فرد بیمار حس کند روند بهبودی را طی می‌ کند و روند زندگی او  به سمت طبیعی پیش می‌ رود و همچنین پرستار می‌ تواند برای حفظ روحیه بیمار او را به بیرون از منزل ببرد تا از هوای تازه  بهره ببرد و ضمن قدم زدن و پیاده روی  و حفظ روحیه بیمار  در وی انگیزه لازم را برای ادامه زندگی در او  ایجاد کند  تا از بروز سکته‌ های بعدی که  احتمال ۴۰ درصد وجود دارد شکل بگیرد پیشگیری لازم را انجام بدهد .

ایجاد تغییراتی در محیط زندگی فرد سکته مغزی  :

یکی دیگر از  موارد مراقبتی برای بیمار سکته مغزی در منزل این است که تغییراتی در محل رفت و آمد بیمار ایجاد نمایید از  آن جا که فرد سکته توانایی لازم برای حرکات خود را ندارد و احتمال زمین خوردن آن افزایش پیدا می‌ کند به همین دلیل باید وسایلی که مورد نیاز نیست را از  مسیر حرکت بیمار برداریم تا بتوانیم کنترل بیشتری روی مراقبت از بیمار خود داشته باشیم سعی کنید از نرده ها  برای پله و ایجاد میله در حمام   استفاده کنید تا از زمین خوردگی بیمار خود پیشگیری نماید .

مبحث آخر :

 راه های پیشگیری از بروز سکته مغزی :

  • انجام فعالیت‌ های ورزشی
  • خوردن ماهی در غذای مصرفی
  • استفاده از سیر و زردچوبه
  • مصرف مواد غذایی با فیبر بالا
  • ترک دخانیات
  • ترک مشروبات الکلی
  • چک کردن میزان فشار خون
  • مدیریت و کنترل استرس
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.