شهروندان افغانستان با عجله در پی پاک کردن اطلاعات دیجیتال حساس و سوابق زندگی آنلاین پیشین خود هستند

0

محب الله یک مترجم است و سی و چند سال سن دارد. او در شهر قندهار در جنوب افغانستان مدتی به عنوان مترجم برای شرکت‌های غربی و ارتش آمریکا همکاری داشت.

بعد از اوج‌گیری مجدد طالبان، او نگران شد که پیوندهایش با غربی‌ها کار دست خودش و خانواده‌اش بدهد، پس پیش از رسیدن طالبان به قندهار که دومین شهر بزرگ افغانستان محسوب می‌شود، بدون همسر و 4 فرزندش، قندهار را ترک کرد.

ترس او درست بود. طالبان در 13 آگوست به قندهار رسید. او در 13 جولای به کابل رسید. پیش از این تنها او یک بار دیگر در این شهر بود.

حالا یک ماه از آن زمان گذشته و طالبان کابل را هم به تصرف خود درآورده و رئیس جمهور این کشور هم قرار کرده و محب الله در کابل گیر افتاده.

وقتی او متوجه شد که طالبان به کابل رسیده، بالافاصله تعدادی از اسنادش را که نشانه همکاری‌اش با آمریکا بود، سوزاند.

این روزها بسیاری از شهروندان افغانستانی دیگر هم در حال انجام کار مشابهی هستند. البته برخی‌ها این اسناد را پنهان کرده‌اند و از بین نبرده‌اند، چون می‌دانند که این کاغذها بعدا نقش حیاتی برای موفقیت در گرفتن ویزا و احتمال مهاجرت موفق از کشورشان را دارند.

اما به هر حال داشتن این اسناد هراس‌انگیز است. شبه‌نظامی‌های طالبانی حالا خانه به خانه در حال جستجو هستند تا افرادی را که با نیروهای خارجی همکاری می‌کرده‌اند و حتی آنها را که با سازمان‌های مردم‌نهاد NGO‌ها، کار می‌کردند، بیابند.

اما شما باید خودتان را این روزها جای یک شهروند افغان در نظر آورید. اگر شما در چنین شرایطی گیر می‌کردید، چقدر از گذشته خود را پاک می‌کردید. چه میزان سابقه از نظر این نیروهای افراطی، بدون مشکل محسوب می‌شود؟

در 20 سالی که طالبان در افغانستان بر سر کار نبود، شهروندان افغانستان به میزان روزافزونی، زندگی خود را آنلاین کرده بودند. اما حالا که طالبان دوباره بر سر کار امده، این سوابق آنلاین ممکن است بهانه‌ای برای تنبیه یا مرگ شهروندان شود.

هر سابقه دیجیتالی ممکن است خطرناک محسوب شود: آنهایی که در وسایل الکترونیک و هارد دیسک‌ها هستند – پیام‌های رد و بدل شده – اطلاعات سرویس‌های ابری – اطلاعات موقعیتی که روی وسایل قابل یافت هستند.

حتی عکس‌های و ویدئوهای عادی هم ممکن است دست‌آویز قرار بگیرند. مثلا عکس‌هایی که شرکت یک شخص در پروژه‌های آموزشی را نشان دهند و در وب‌سایت NGOها باشند یا حتی عکس‌هایی که سبک‌هایی زندگی را نشان بدهند که طالبان تاییدشان نمی‌کند.

درست به همین خاطر است که شهروندان زیادی با شتاب قصد پاک کردن سوابق زندگی آنلاینشان را دارند.

یک نهاد بشردوستانه آمریکا آخر هفته قبل در ایمیلی از همکارانش خواسته بود که سوابقی شامل‌ عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایشان است و می‌تواند برای شهروندان افغان گران تمام شود را پاک کنند. همین توصیه به اعضای سفارت آمریکا در کابل هم انجام شد.

حتی برخی از سازمان‌های حقوق بشری یک راهنما به زبان انگلیسی و با ترجمه عربی منتشر کرده‌اند که گام به گام توضیح می‌دهد که هر کاربر چگونه می‌تواند حساب‌های کاربری‌اش را در شبکه‌های اجتماعی مختلف پام کند. البته این راهنما نخستین بار برای محافظت از معترضان هنگ کنگی نوشته شده بود.

برخی هم به مردم توصیه کرده‌اند که از اسناد فیزیکی‌شان عکس بگیرند و آنها را در سرویس‌های ابری آپلود کنند و اسناد کاغذی اصلی را بسوزانند. آنها به مردم اخطار کرده‌اند که طالبان را بدوی نپندارند، آنها می‌توانند آنجا که لازم دارند از فناوری استفاده کنند.

مقامات طالبان دوست دارند این روزها ادعا کنند که تغییر کرده‌اند و نسخه 2.0 ملایم‌تری دارند. اما آیا این نسخه 2.0 با نسخه دهه 1990 هم از نظر به رسمیت شناختن آزادی‌های شهروندی، متفاوت شده؟

این روزها شماری از مردم افغانستان در حال پاک کردن اطلاعات دیجیتال خود، رمزنگاری آنها، فکتوری ری‌ست گوشی‌ها یا حتی از بین بردن فیزیکی آنها برای غیرممکن کردن بازیابی اطلاعات هستند.

محب الله که در ابتدای این پست از او یاد کردیم، همه فهرست تماس مخاطب خارجی خود را در واتساپ حذف کرده و همه اطلاعات گوشی‌اش را پاک کرده. او البته کپی‌های از اسناد مهم خود را برای تعدادی از آشناهایش ارسال کرده تا حفظ شوند.

اما آیا این همه هراس منطقی است و طالبان علاقه یا توانایی این همه سرکشی به اطلاعات دیجیتال را دارد؟

شاید واقعا این ترس منطقی باشد. شاهد این امر این است که آنها در سال 2016 جلوی اتوبوسی را گرفتند و 12 نفر از سرنشینان آن را کشتند. در واقع اینها کارکنان اطلاعاتی دولت افغانستان بودند. طالبان برای پیدا کردن و جدا کردن آنها، از یک دستگاه بیومتریک استفاده کرد که دیتابیس اطلاعات زیستی کارکنان اطلاعاتی را داشت. از مسافران خواسته شد که انگشت خود را روی دستگاه اسکنر اثر انگشت بگذارند  به همین راحتی 12 نفر نامطلوب از دید طالبان پیدا شدند.

حتی طالبان سابقه سرک کشیدن در فیس بوک برای پیدا کردن هویت اشخاص مشکوک به همکاری با آمریکایی‌ها را دارد. البته بعد مدتی فیس‌بوک متوجه قضیه شد و میزان دسترسی به اطلاعات پروفایل‌ها را محدود کرد.

سازمان Human Rights First در پی آن است که راهنماهایی برای آموزش سریع چگونگی اجتناب از فناوری تشخیص چهره و اطلاعات بیومتریک را منتشر کند. چرا که متوجه شده طالبان به دیتابیس اطلاعات بیومتریک ارتش آمریکا دست یافته است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.