چهار نامه از باریس پاسترناک

0

این نامه‌ها از مجموعه‌ای به نام”نامه‌هائی به دوستان گرجی”انتخاب شده است. پاسترناک این نامه‌ها را در فاصله سالهای 1931 تا یک سال پیش از مرگش یعنی 1959 نوشته است. خطاب بیشتر نامه‌ها به نینا تابیدزه همسر شاعر معروف گرجی”تیتیان تابیدزه”است که اعدام شد. در این نامه‌ها پاسترناک دربارهٔ ادبیات و روزهای سختی که می‌گذرانید سخن می‌گوید.

نامهٔ اول

به نینا تابیدزه-6 اپریل 1950

…این روزها حتما”اشعار آخماتوا را در”اگینلوک”دیده‌ای و یا دربارهٔ انتشارشان چیزی شنیده‌ای.اگر یادت باشد من قبلا”بعضی از آنها را، البته نه بهترین‌شان را، به تو نشان داده بودم. آنهائی را که اکنون اضافه کرده است و ما از آنها خبر نداشتیم جزو بهترین‌ها هستند. من هم مانند همه از این موفقیت ادبی و این حادثه در زندگی او بسیار خوشحال هستم. تنها چیزی که برایم ناخوشایند است، این است که پس از این اشعار چشم همه به طرف من برگشته است.

اما من تمامی چیزهائی را که او اکنون می‌گوید، بیست سال پیش گفته‌ام 1. آنهم زمانی که چنین صداهائی خیلی به‌ندرت و اغلب در خلوت به گوش می‌رسید. چنین چیزهائی را نباید زیاد تکرار کرد. آنها یا معنایی دارند و یا نه. اگرنه، پس تکرارشان چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد.

من از زندگی‌ام، از این‌که شرافتمندانه پول در می‌آورم و از آرامشی که ذهنم را فرا گرفته راضی هستم. هرگز نه از کسی ناراحت شده و نه رنجیده‌ام.اگر آن عده که از دور، دستی پر آتش دارند فکر می‌کنند که من یک”شهید”هستم باید بگویم که اولا”من مسئول افکار احمقانه و خیالپردازیهای مزخرف این‌گونه آدمها نیستم و در ثانی کافی است آنهائی که به این تئوری‌ها علاقه دارند از آثار من رفع ممنوعیت کنند تا ببینند این “شهید نمائی”-که تا جائی که می‌دانم اصلا”وجود ندارد-چگونه خود به خود از بین خواهد رفت. این‌که بیایم و جار بزنم که من شهید نیستم کاری است غیر قابل تصور و احمقانه. من آدم بسیار مغروری هستم. اما بی‌تعارف بگویم وقتی گاهی حتی برای خودم هم دشوار است که بفهم چگونه توانسته‌ام علاقهٔ توویازینا 2 را به خود جلب کنم، باید خیلی حقیر و کوته‌بین، خیلی پوچ و گزافه‌گو باشم تا مثل روزنامه‌نگاران دنبال شایعات و آن‌چه دربارهٔ من بر زبانهاست باشم. از طرفی وقتی کسی که مظنون به شهادت است خودش اعلام می‌کند که نظر خوشی نسبت به این واژه ندارد می‌گویند اینها را در نتیجه رنج و عذابی که کشیده است می‌گوید و این یعنی یک دور باطل احمقانه. آدم چقدر باید بدبخت باشد که کله‌اش را با این چیزها پر کند.

من عقیده دارم که تمامی تلاش انسان باید روی کارش متمرکز شود. کاری موفق، صادقانه و زاینده. (نه فقط عشق به یک زن بلکه در کشور و یا به همنوع)، کار خلاق و غیره چیزی است که یا در وجود کسی به ودیعه گذاشته شده است و یا نه. در هردو صورت نمی‌شود کاریش کرد. اگر هم کسی در پی عوض کردن آن باشد نتیجه جز فریب چیزی نخواهد بود. در نظر من شکست صادقانه بهتر از موفقیت با تظاهر است. نینا جان مرا ببخش که این همه خزعبلات برایت نوشتم. این کار را کردم تا خاطر تو را که ممکن بود از پشت سرگویی‌های ادبی آزرده باشد، آسوده کنم.

با محبت می‌بوسمت،

پاسترناک

نامهٔ دوم

به گ.و.ببوتوف 3-24 می 1958

گارگین ولادیمیرویچ عزیز،

اقامت طولانی‌ام در بیمارستان باعث شد که تشکر از کتابی را که برایم بسیار لذتبخش بود به تاخیر اندازم. من از یادآوری‌ها خوشم نمی‌آید. گذشته را دوست ندارم. مخصوصا” گذشتهٔ خودم را. آیندهٔ من بی‌نهایت بزرگتر است و نمی‌توانم بدون آن زندگی کنم. در نگریستن به گذشته فایده‌ای نمی‌بینم.

خواهی پرسید پس چرا اجازه چاپش را دادم. متاسفم، چاره‌ای نبود. چاپهای جدید و ترجمه‌ها منابع مالی حیات من هستند. آنها پلی هستند به آینده، جاده‌هائی که منتهی به آینده‌ای می‌شوند که من برای آن زندگی می‌کنم.

اما عقیدهٔ من دربارهٔ کتاب یک چیز است و مقدمهٔ تو، ویراستاری‌ات، دقت و انتخاب و جستجویت چیزی دیگر. تو در جمع‌آوری و نگهداری نسخه‌های مختلف که من کاملا”فراموششان کرده‌ام، معجزه به خرج داده‌ای.

لطفا”مرا ببخش. چون این اولین بار نیست که سپاس خودم را چنین با خست و بیروح ابراز می‌کنم. این به معنی ناسپاسی و بی‌اعتنایی من نیست. سرنوشت مرا روز به روز به جاهائی می‌کشاند که کسی از آن خبر ندارد. حتی من خودم هم چندان خبری از آن ندارم. شاید سالیان دراز پس از مرگ من روشن شود که ریشه‌های عظیم و فراگیر درخت فعالیتهای سالهای آخر عموم در چه نهفته بود و از ک جا تغذیه می‌شد و چه ثمری بار آورد. اما برای شما سپاس بسیار و بسیار.

اراتمند

ب.پاسترناک

نامهٔ سوم

به ک.آ.لورد کیپانیدزه-22 ژوئن 1958

کنستانتین الکساندرویچ عزیز،

مدتهاست که می‌خواستم از شما به خاطر توجه و حمایت سخاوتمندانه‌ای که در سالهای اخیر از من کرده‌اید تشکر کنم. تلگراف شما را دریافت کردم و در جوابش می‌توانم بگویم که فقط”جولای”آن هم یک بار در”زنامیا”چاپ شده است. بقیه چاپ نشده‌اند. چند شعر دیگر را که اخیرا”پس از اقامت طولانی‌ام در بیمارستان گفته‌ام، برایتان می‌فرستم. این کار صرفا”از سر علاقه است و قصد ندارم شما را برای چاپشان زیر فشار بگذارم. خودم هم می‌بینم که چقدر بیرنگ و کسالت‌آور هستند. اینها را بدور از هرگونه تواضع ساختگی و یا هرگونه تلخی می‌گویم. این روزها به نظرم می‌رسد دیگر نمی‌توانم شعری غیر از اینها بگویم. این شعرها را در لحظاتی نامناسب بدون انگیزه‌ای واقعی و شور و حالی کافی گفته‌ام.دلایل بسیار است: اولا”به خاطر فواصل چند ماهه میان بستری شدن‌هایم در بیمارستان، زمان به نظرم بسیار گذرا و ناپایدار می‌آید. ثانیا”حتی در مهلت میان برخاستن از بستر بیماری و افتادن دوباره به بستر (که نمی‌دانم چقدر خواهد بود)، شعر گفتن به نظرم خیلی کوچک می‌آید و نمی‌تواند جائی بزرگ در زندگیم اشغال کند. علاوه بر این، مکاتباتم با غرب، که اخیرا”شروع شده، بار سنگینی بر دوشم گذاشته و به دلایل گوناگون کار زیادی برایم ایجاد کرده است. امروز باید چیزی درباره رابیندرانات تاگور برای زندگینامه نویس‌اش در لندن بنویسم، فردا به درخواست موزه‌ای در زادگاه فاوست مطلبی دربارهٔ فاوست بنویسم و از این دست.

دستانتان را به گرمی می‌فشارم.

ارادتمند

ب.پاسترناک

نامهٔ چهارم

به: م.ای.زلاتکین 4-2 سپتامبر 1958‌

بسیار متاسفم که چاپ کتاب من به جای اینکه برای انتشاراتی شما سودی داشته باشد چنین زیان وحشتناکی به بار آورده است. با توجه به صورتحسابی که در ماه”جون”به دستم رسید، دریافتی که از 2000 نسخه داشته‌اید به زور می‌تواند نصف حق التالیفی که به من بدهکارید، تامین کند. درست است که تا حد زیادی فراموش شده‌ام اما فکر نمی‌کردم آنقدر از خاطره‌ها رفته باشم که کتابم نتواند حد اقل به چاپ دهم برسد و در نتیجه مخارج شما و نشر را کفایت کند. البته قبول می‌کنم که اینها تقصیر شما نیست. چون آنهائی که در مقامات بالای ادارات هستند دربارهٔ آیندهٔ ادبیات دخالت می‌کنند و بقیه هم دلشان می‌خواهد دنباله‌رو آنان باشند. در هر حال این مشکل شماست و جای تاسف فراوان ‌ دارد.

ب.پاسترناک

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5