تزریق بوتاکس فقط برای زیبایی انجام نمی‌شود – کاربردها و عوارض بوتاکس

0

بیشترین مورد استفاده از تزریق بوتاکس برای کاهش ظاهری چین و چروک صورت است. اما بوتاکس همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند اسپاسم گردن (دیستونی گردن)، تعریق زیاد (هایپرهیدروز)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده هم می‌شوند. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است به جلوگیری از میگرن مزمن کمک کند.

در تزریق بوتاکس از سمی به نام onobotulinum toxin A برای جلوگیری موقت از حرکت ماهیچه استفاده می‌شود. این سم توسط میکروبی که باعث بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی می‌شود، تولید می‌شود.

بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد. سایر محصولات در حال حاضر عبارتند از abobotulinumtoxinA (Dysport)، rimabotulinumtoxinB (Myobloc) و incobotulinumtoxinA (Xeomin). هر کدام کمی متفاوت است، به ویژه در مورد واحد‌های دوز.

بوتاکس چگونه اثر می‌کند؟

تزریق بوتاکس باعث می‌شود سیگنال‌های عصبی نتوانند عضلات را منقبض کنند. به طور دقیق‌تر بوتاکس باعث می‌شود که در پیوستگاه آکسون و ماهیچه، میانجی عصبی استیل کولین از انتهای عصب رها نشود و باعث نوعی فلج شل می‌شود که همین فلج در چین و چروک‌های صورت باعث باز شدن آنها و صاف شدن پوست می‌شود.

تزریق بوتاکس همچنین برای درمان شرایطی که بر عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود. نمونه‌ها عبارتند از:

  • دیستونی گردن . در این وضعیت دردناک، ماهیچه‌های گردن به طور غیر ارادی منقبض می‌شوند و باعث پیچ خوردن یا تبدیل شدن به وضعیت ناراحت‌کننده می‌شوند.
  • چشم تنبل. شایع‌ترین علت تنبلی چشم عدم تعادل در عضلات مسئول موقعیت چشم است.
  • انقباضات ماهیچه‌ای برخی از بیماری‌های عصبی، مانند فلج مغزی، می‌تواند باعث کشیده شدن اندام به سمت مرکز بدن شود. در برخی موارد، این عضلات منقبض شده می‌توانند با تزریق بوتاکس شل شوند.
  • هایپرهیدروز در این حالت، تعریق بیش از حد حتی وقتی که هوا گرم نیست، رخ می‌دهد.
  • میگرن مزمن اگر میگرن را بیش از 15 روز در ماه تجربه می‌کنید، تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش دفعات سردرد کمک کند.
  • اختلال عملکرد مثانه. تزریق بوتاکس همچنین می‌تواند به کاهش بی‌اختیاری ادرار ناشی از بیش فعال بودن مثانه کمک کند.
  • تکان خوردن چشم. تزریق بوتاکس ممکن است به رفع انقباض یا سفت شدن ماهیچه‌های اطراف چشم کمک کند.

البته مسلم است که محل تزریق و دوز و تکنیک تزریق در این بیماری‌ها با تزریق بوتاکس برای زیبایی متفاوت است.

خطرات و عوارض بوتاکس

تزریق بوتاکس زمانی که توسط پزشک مجرب انجام شود نسبتاً بی‌خطر است. عوارض و عوارض احتمالی عبارتند از:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا
  • افتادگی پلک یا ابرو‌های کوکی
  • لبخند غیر قرینه
  • خشکی چشم یا پارگی بیش از حد

اگرچه بسیار بعید است، اما ممکن است سم موجود در تزریق در بدن شما پخش شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض چند ساعت تا چند هفته پس از دریافت بوتاکس، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه

پزشکان به طور کلی استفاده از بوتاکس را در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی‌کنند و بوتاکس در افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند نباید استفاده شود.

پزشک خود را با دقت انتخاب کنید

بوتاکس باید فقط تحت نظر پزشک استفاده شود. مهم است که تزریقات به طور دقیق انجام شود تا از عوارض جانبی جلوگیری شود. اگر بوتاکس درمانی به اشتباه انجام شود، می‌تواند خطرناک باشد. از پزشک مراقبت‌های اولیه خود ارجاع بگیرید یا به دنبال پزشکی باشید که در بیماری شما تخصص دارد و تجربه تجویز درمان‌های بوتاکس را دارد.

یک پزشک ماهر و دارای گواهینامه مناسب می‌تواند در مورد این روش به شما مشاوره دهد و به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا به بهترین وجه با نیاز‌ها و سلامتی شما مطابقت دارد یا خیر.

چگونه آماده شویم؟

در صورت تزریق بوتاکس در چهار ماه گذشته به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر از شل‌کننده‌های عضلانی، دارو‌های خواب‌آور یا دارو‌های آلرژی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دارو‌های رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد چند روز قبل از تزریق، مصرف آن‌ها را متوقف کنید تا خطر خونریزی یا کبودی کاهش یابد.

چیزی که می‌توانید انتظار داشته باشید

قبل از عمل

اکثر افراد در طول عمل احساس ناراحتی نمی‌کنند. اما ممکن است بخواهید پوستتان از قبل بی‌حس شود، مخصوصاً اگر کف دست یا کف پای شما به دلیل تعریق زیاد تحت درمان قرار گیرد. پزشک شما ممکن است از یک یا چند روش مختلف برای بی‌حسی ناحیه استفاده کند، مانند بی‌حسی موضعی، یخ و بی‌حسی ارتعاشی، که از ماساژ برای کاهش ناراحتی استفاده می‌کند.

در طول روش

تزریق بوتاکس معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود. پزشک از یک سوزن نازک برای تزریق مقدار کمی سم بوتولینوم به پوست یا ماهیچه‌های شما استفاده می‌کند. تعداد تزریقات مورد نیاز به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله وسعت ناحیه تحت درمان.

بعد از عمل

به مدت 24 ساعت مناطق تحت درمان را مالش یا ماساژ ندهید. این ممکن است به جلوگیری از گسترش سم در مناطق مختلف کمک کند. می‌توانید بلافاصله بعد از عمل به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

نتایج

تزریق بوتاکس معمولاً یک تا سه روز پس از درمان شروع به کار می‌کند. بسته به مشکلی که درمان می‌شود، ممکن است اثر مثبت بوتاکس سه ماه یا بیشتر حفظ شود اما برای حفظ اثر، شما نیاز به تزریق منظم پیگیری دارید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.