کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان انواع مشکلات شانه

0

رپورتاژ

آیا پس از ورزش دچار درد شانه شده اید؟ آیا درد شانه شما پس از تمیز کردن منزل یا امور باغبانی به وجود آمده است؟ آیا درد شانه شما هیچ دلیل خاصی ندارد؟ درد عمومی شانه بسیار شایع است و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند که عبارتند از گیر افتادگی شانه، پارگی روتاتور کاف، استئوآرتریت، التهاب تاندون و شکستگی استخوان. اگر شما دچار درد یا التهاب مزمن شانه شده‌اید باید به یکی از متخصصین کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی در تهران مراجعه کنید تا از بدتر شدن مشکل ایجاد شده جلوگیری گردد و تحت درمان قرار بگیرید. پزشک به تشخیص و درمان درد شانه شما کمک خواهد کرد. رایج ترین روش‌های درمان درد شانه و استراحت کردن و فیزیوتراپی است.

علل درد شانه

درد شانه به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. شانه یکی از مفاصل بدن است که دامنه حرکات بسیار گسترده ای دارد پیچیدگی ساختاری این ناحیه از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود زیرا به سادگی دچار آسیب دیدگی خواهد شد. انجام دادن حرکات ساده مانند تکان دادن بازو با درگیر کردن شانه همراه است. اگر شما دچار آرتروز شده باشید احتمالاً شانه و سایر مفاصل بدن نیز درگیر می‌شود. در بخش زیر به برخی از علل درد شانه و اقدامات درمانی موجود اشاره می‌کنیم.

 آسیب دیدگی روتاتور کاف

آسیب دیدگی شانه باعث می‌شود که در هنگام تکان دادن بازو و یا در هنگام خواب دچار درد شوید. آسیب ایجاد شده می‌تواند به صورت یک پارگی کوچک یا پارگی کامل تاندون شانه ایجاد گردد. به یک مجموعه از عضلات و تاندون‌ها که وظیفه محافظت از شانه را بر عهده دارند روتاتور کاف گفته می‌شود. آسیب دیدگی روتاتور کاف یکی از علل شایع درد شانه محسوب می‌شود. گاهی اوقات روتاتور کاف دچار التهاب تاندون، کشیدگی و پارگی جزئی یا کامل می‌شود. این آسیب دیدگی به علت تحت فشار قرار گرفتن مداوم شانه به وجود می‌آید و باعث بروز درد شدید، ضعف شانه و یا درد ضربان دار در هنگام تکان دادن بازو خواهد شد. احساس درد شانه در هنگام خوابیدن یکی از علائمی است که آسیب دیدگی روتاتور کاف را تایید می‌کند. به عقب کشیده شدن بازو باعث واکنش تاندون آسیب دیده خواهد شد و شما دچار درد مفصل شانه خواهد شد. گاهی اوقات روتاتور کاف به علت التهاب و آسیب دیدگی یا تحت فشار قرار گرفتن بورس و تاندون دچار گیر افتادگی خواهد شد که این مشکل معمولا به علت آسیب دیدگی ناشی از ضربه یا استفاده بیش از حد از شانه به وجود می‌آید.

 پارگی در لبه کاسه شانه

کاسه شانه به یک غضروف گرد در شانه گفته می‌شود که از سوکت شانه محافظت می‌کند و به چرخش آزادانه شانه کمک می‌‌نماید. لبه کاسه شانه دارای دو وظیفه اصلی است که عبارتند از محافظت از سوکت در برابر سر استخوان فمورال (بخش گوی مانند استخوان فمور یا سر استخوان بازو) و قرار دادن ساختارهای شانه در کنار یکدیگر برای ایجاد پایداری بیشتر. آسیب دیدگی شانه و مانند دررفتگی شانه می‌‌تواند باعث پارگی کامل یا جزئی لابروم شود و بیمار را دچار درد بسیار زیادی نماید. در صورتی که علاوه لابروم به طور کامل از سوکت جدا شده باشد انجام عمل جراحی برای برگرداندن آن به قسمت اصلی ضروری خواهد بود. آسیب دیدگی تاندون دو سر در محل اتصال با لابروم یکی دیگر از انواع پارگی لابروم است که معمولاً قسمتی از لابروم و تاندون را درگیر می‌کند.

  استئوآرتریت

استوانه تحت عنوان تحلیل رفتگی مفصل شناخته می‌‌شود که باعث سفتی و درد شانه شده و با گذر زمان بدتر می‌شود. آرتروز شانه بسیار شایع است اما گاهی اوقات به علت آسیب دیدگی ناشی از ورزش یا کار به وجود می‌آید.

 شانه یخ زده

شانه یخ زده که تحت عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود به التهاب غلاف داخلی مفصل گوی و شانه گفته می‌شود. می‌توان با استراحت، کمپرس یخ و فیزیوتراپی به درمان سفتی و درد حاصل از شانه یخ زده کمک کرد.

  التهاب تاندون

گاهی اوقات به علت تغییرات حاصل از بالا رفتن سن استفاده بیش از حد از شانه، تاندون‌های روتاتور کاف دچار التهاب و آسیب دیدگی خواهند شد. استراحت کردن در منزل، استفاده از کمپرس یخ و مصرف داروهای ضد التهاب می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.

 شکستگی استخوان

شکستگی‌هایی که باعث درد شانه می‌شوند می‌توانند در ناحیه کتف، ترقوه و بازو ایجاد شوند. این آسیب دیدگی‌ها می‌توانند باعث درد شدید و تورم شانه شوند و معمولاً به علت برداشتن اجسام سنگین یا آسیب دیدگی در حین ورزش به وجود می‌‌آیند.

 تشخیص درد شانه

پزشک می‌تواند به تشخیص درد شانه و طراحی برنامه درمان بپردازد. پزشک یا متخصص فیزیوتراپی دامنه حرکات شانه و قدرت آن را بررسی می‌‌کند. ممکن است پزشک درخواست انجام آزمایشات دیگری از قبیل عکسبرداری توسط اشعه ایکس، اسکن ام آر آی یا سی تی اسکن را بدهد تا وجود تورم یا ضعف شانه را تشخیص دهد.

 درمان درد شانه

اگر شما نیز دچار دردشانه هستید خبر خوبی برایتان داریم حدود ۹۰ درصد از افرادی که دچار درد شانه هستند به خوبی به روش‌های درمانی ساده پاسخ می‌دهند. با این حال اگر درد شانه شما شدید است باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. برخی از روش‌های درمانی ساده به شرح زیر می‌باشند:

 استراحت کردن

باید از انجام دادن حرکات تکراری که باعث درد می‌شوند خودداری کنید و به جای تنیس و بدمینتون به سراغ پیاده روی و حرکات ورزشی مشابه بروید.

 دارو درمانی

بهتر است در ابتدا از داروهای مسکن ساده استفاده کنید و در صورتی که نتیجه خوبی گرفتید به مصرف آن ادامه دهید در غیر این صورت به پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. استفاده از کمپرس سرد و گرم نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

 فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی به شما برای بهبود دامنه حرکات شانه و تقویت عضلات آن کمک می‌‌کند. تقویت عضلات اطراف مفصل شانه تا حد قابل توجهی باعث کاهش درد می‌شود. متخصص فیزیوتراپی علاوه بر حرکات تقویتی انجام دادن حرکات کششی و نحوه گرم کردن شانه را نیز به شما یاد می‌دهد تا بتوان در منزل نیز انجام دهید و از درد مجدد شانه جلوگیری شود.

 عمل جراحی

در برخی موارد که بیمار دچار پارگی شدید روتاتور کاف شده است انجام عمل جراحی ضرورت خواهد یافت. پزشک به انجام جراحی آرتروسکوپی می‌پردازد و با ایجاد یک برش کوچک به ترمیم آسیب ایجاد شده کمک می‌‌‌کند تا دوران بهبود با سرعت بیشتری سپری شود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5