آیا تصمیم آمریکا برای بازنشستگی جنگنده F-14 تامکت، قبل از توسعه جنگنده اختصاصی برای نیروی دریایی، زودهنگام و اشتباه بود؟

2

گزارش‌های داخلی در ارتش آمریکا وجود دارند که به باور تنظیم‌کننده‌های آنها هم سوپر هورنت و هم F-35C به شدت توسط هواپیما‌های جنگنده نسل پنجم جدید دشمنان آمریکا مانند سوخو T-50 PAK-FA ساخت روسیه و چنگدو J-20 به چالش کشیده شده‌اند.

در حالی که نیاز به قابلیت حمله دوربرد مبتنی بر پرواز هواپیماها از عرشه ناوها هواپیمابر یک موضوع بحث در واشنگتن شده، نیاز نیروی دریایی ایالات متحده برای بهبود قابلیت‌های ایجادکننده برتری هوایی اغلب نادیده گرفته شده.

نیروی دریایی آمریکا از زمان بازنشستگی هواپیمای جنگنده اف-14 تامکت، جنگنده اختصاصی نداشته است.این هواپیما در سال 2006 بازنشسته شد.

اما اکنون، با ظهور تهدیدهای جدید برای ناوهای هواپیمابر، جنگنده‌های متخاصم جدید می‌توانند برای بوئینگ F/A-18E/F سوپر هورنت و لاکهید مارتین F-35 چالش ایجاد کنند.

گزارش اخیر موسسه هادسون با عنوان Sharpening the Spear: The Carrier، Joint Force، and High End Conflict ، خاطرنشان می‌کند که  برخی از هواپیما‌های متخاصم فعلی مانند Su-30SM روسیه، Su-35S و J-11D و J-15 چینی تهدیدی جدی برای ناوگان سوپر هورنت هستند.

در حال حاضر، F/A-18E/F در برابر هواپیما‌های چینی J-11 با یک نقطه ضعف شدید کم بودن سرعت روبرو است،  هواپیمای چینی می‌تواند موشک‌های برد بلندتری بیشتر از برد موشک‌های AIM-120 آمریکا شلیک کند.

همچنین F-35C شتاب بسیار کمتری نسبت به رقبای خود دارد و تنها  می‌تواند دو موشک AIM-120 در داخل خود حمل کند. نویسندگان مقاله بر این باورند که نیروی دریایی و نیروی هوایی باید ترتیبی بدهند تا  این هواپیما بتواند شش موشک AIM-120 را در داخل حمل کند.

F-35C هرگز به عنوان یک جنگنده تمام عیار طراحی نشده. به گفته یکی از مقامات بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، در واقع، برنامه ریزان نیروی دریایی در اواسط دهه 1990 می‌خواستند که این هواپیما تنها قابلیت بسیار محدود هوا به هوا داشته باشد. در آن زمان، برخی از برنامه ریزان نیروی دریایی می‌خواستند اگر بازنشستگی F-14 نهایی شود، نسلی از Grumman A-6 Intruder جانشین آن شود.

در این دوره، بسیاری از مقامات معتقد بودند که نبرد هوایی یادگاری از گذشته در دوران پس از جنگ سرد است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که بیشتر درگیری‌های آینده، هوا به زمین باشد.

اما برنامه F/A-XX نیروی دریایی می‌تواند برای پر کردن شکاف برتری هوایی این سرویس مورد استفاده قرار گیرد. اما مشکل اینجاست که نیروی دریایی F/A-XX را به عنوان جایگزین چند منظوره سوپر هورنت دنبال می‌کند تا یک جنگنده برای برتری هوایی. گزارش موسسه هادسون خاطرنشان می‌کند که توسعه آن باعث می‌شود که نیروی دریایی بدون جنگنده نسل ششم برتری هوایی مبتنی بر ناو هواپیمابر باقی بماند.

هواپیمای جنگنده آرمانی نسل جدید باید دارای این ویژگی‌ها باشد: «باید بتواند دارای آرایه‌های حسگر غیرفعال و فعال بزرگ، سرعت کروز نسبتاً بالا باشد. بتواند یک محفظه تسلیحات داخلی بزرگ با قابلیت پرتاب موشک‌های متعدد را در خود جای دهد و بتواند فضایی برای استفاده از فناوری‌های آینده مانند HPM [مایکروویو‌های پرقدرت] و لیزر‌ها داشته باشد.»

در حالی که F/A-XX و FX نیروی هوایی در مراحل ابتدایی خود هستند، مشخص شده است که این هواپیما‌ها طراحی‌های متفاوتی خواهند داشت که احتمالاً دارای فناوری‌های مشترک هستند. به نظر می‌رسد نیروی دریایی بر روی یک طرح مفهومی شبیه به F-14 دفاعی‌تر تمرکز کرده است در حالی که نیروی هوایی به دنبال یک پلت فرم برتری هوایی تهاجمی‌تر است که بتواند جایگزین لاکهید مارتین F-22 Raptor شود. همانطور که در سال‌های آینده خواهید دید، تفاوت بین ماموریت اصلی و تهدیدات احتمالی باعث ایجاد تفاوت‌های قابل توجهی بین برنامه‌های F/A-XX و FX و همچنین سیستم‌های قدیمی مانند F-22 و F-35 خواهد شد.

خلاصه‌ای از این مقاله


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. رضا می گوید

    با عرض سلام خدمت خدمین
    با کشو قوصهای زیاد بلخره سنای امریکا اکی داد که تامکتا از حالت فریز در بیان،
    و با اورهال و تغییراتی در قسمت سکانای عمودی و خروجی اگزوز متحرک و یکپارچکی قسمت بیرونی بدنه برای تحمل مانور و رادار بهتر و دیجیتال کردن کنسول و تغییراتی در موشکای فینیکس، تامکت به سوپر تامکت معرفی بشه تو سال جدید

  2. علی می گوید

    خدایی عجب تحلیلی کردی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5