معرفی کتاب: گودالِ‌ پی، نوشته آندری پلاتونوف

0

رمان گودال پی را آندری پلاتونوف نوشته. برگردان انگلیسی نام این رمان The Foundation Pit است. این رمان یک رمان سمبلیک و نیمه‌هزلی است که داستان کلی اش در مورد گروهی از کارگران است که در روزهای ابتدایی شکل‌گیری شوروری؛ مشغول حفر گودال یا پی ساختمان عظیمی برای اقامتگاهی مجلل و شکوهمند برای آینده‌ای آرمانی هستند. به تدریج آنها دچار شک و تردید نسبت به ماهیت و سودمندی کار خودمی‌شوند و این کار شاق، همه انرژی ذهنی و فکری آنها را می‌بلعد.

در قالب این رمان پلاتونوف یک دیستوپای را با مهارت توضیح می‌دهد و آنقدر در این کار مهارت داشته که اثرش با 1984 اورول یا دنیای قشنگ نوی آلدوس هاکسلی هم مقایسه می‌شود.

در واقع گودال پی، عملکرد ژوزف استالین را به چالش کشیده بود و نیز این تفکر را فرد فقط و فقط به عنوان جزئی از کل قابل احترام است.

این اثر تا سال 1987 در روسیه به صورت رسمی اجازه انتشار پیدا نکرده بود. البته به صورت غیررسمی در سال 1969 منتشر شده بود و در سال 1973 ترجمه انگلیسی‌اش وارد بازار کتاب شده بود.

اندری پلاتونوف؛ داستان‌نویس و روزنامه‌نگار، در 28 اوت سال 1899 در وورونژ به دنیا آمد. وی از سال 1920 به صورت جدی و البته پرکار به نوشتن پرداخت. او 5 ژانویه 1951 در سن 52 سالگی بر اثر ابتلا به مرض سل در شهر مسکو درگذشت. از او 20 کتاب به جا مانده است.


ووشچف درست روز تولد سی سالگی‌اش از کار در کارخانه تولید ماشین‌های کوچک که مخارج زندگی‌اش را تأمین می‌کرد اخراج شد. در برگه اخراجش نوشته بودند به دلیل ضعف فزاینده قوای جسمانی و همچنین فکروخیال در حین کار برکنار شده است.

وقتی به اتاق اجاره‌ای‌اش بازگشت وسایلش را در ساکی ریخت و بیرون زد، به این امید که در هوای آزاد بهتر بتواند به آینده‌اش بیندیشد. هوا اما خالی و بی‌روح بود. درختان بی‌حرکت گرما را محتاطانه در میان برگ‌هایشان به آغوش کشیده بودند و غبار به سنگینی برجاده متروک نشسته بود. همه چیز در طبیعت خاموش بود. روشچف نمی‌دانست کجا می‌رود تا اینکه ناگهان خود را در انتهای شهریافت.

ووشچف ساکش را برداشت و قدم به درون شب گذاشت. آسمان پرسش‌گر با برق عذاب‌آور ستارگانش بر فراز سرش می‌درخشید. حالا دیگر چراغ‌های شهر خاموش شده بودند. آن که بخت یارش بود سر گرسنه بر بالین نگذاشته بود. روشچف خودش را روی شن‌های نرم آبراهه انداخت و به شکم دراز کشید بلکه بتواند به خواب رود و خود را فراموش کند.

برای خواب باید غم و اندوه گذشته‌ها را بخشید و روحی آرام داشت که به زندگی ایمان داشته باشد. ووشچف اما با تشویش عریان آگاهی‌اش دراز کشیده بود و به این می‌اندیشید که آیا هیچ ارزشی برای این جهان دارد و اینکه آیا همه چیز بدون او نیز به خوبی و خوشی پیش نمی‌رود. ناگهان باد تندی از مکانی دور و نامعلوم بلند شد و همین شد که جماعت نفسشان‌بند نیامد. جایی در حاشیه شهر سگی با زوزه‌هایی ضعیف و مردد، ناله سر داد و خبر داد که همچنان سر پستش حاضر است.

«سگ خسته و بی‌حوصله است. زندگی می‌کند فقط به خاطر اینکه به دنیا آمده؛ درست مثل من. »خستگی و فرسودگی رمقش را گرفته بود. حس سرما در پلک‌هایش دوید و چشمان پرحرارتش را با آن‌ها پوشاند.

وقتی ووشچف پلک‌های مرطوبش را با افسوس از هم گشود، کارگر آبجوفروش داشت به مغازه‌اش سروسامانی می‌داد و خورشید و باد تیغه‌های علف‌ها را به جوش وخروش انداخته بودند. دوباره خودش را زیر بار سنگین زندگی و وظیفه سیر کردن شکمش تنها یافت و به همین سبب به سمت کمیته اتحادیه کارگری  به راه افتاد تا از شغلی دفاع کند که از دست داده بود.


مدیریت می‌گوید شما حین تولید دست از کار می‌کشیدید و به فکر فرو می‌رفتید. به چه چیزی فکر می‌کردید رفیق ووشچف؟»

-«برنامه‌ای برای زندگی. »

-«کارخانه طبق برنامه از پیش تعیین شده اتحادیه تولیدش را ادامه می‌دهد. اگر منظورتان برنامه‌ای برای زندگی شخصی‌تان است، بروید و در کلوب‌ها یا اتاق‌های سرخ به آن فکر کنید.»

-«من به فکر برنامه زندگی مشترک و همگانی‌مان بودم. چندان در‌بند زندگی شخصی‌ام نیستم. زندگی من چیزی برای فکر کردن ندارد. »

-«آن وقت به چه نتایجی رسیدید؟ »

اینکه چیز‌هایی مثل خوشبختی و معنای درونی، بهره‌وری و آفرینندگی آدم را بیشتر می‌کنند.»

-سعادت و خوشبختی از ماتریالیسم سرچشمه می‌گیرد رفیق ووشچف، نه از معنا. کاری از دست ما برای شما ساخته نیست. شما انسانی بی‌بصیرت و تا آگاهید و نمی‌خواهیم با همراهی‌تان جایمان در منتهای زنجیره خلق باشد. »


ووشچف اول تصمیم داشت کاری معمولی و پیش پا افتاده ازشان تقاضا کند تا حداقل بتواند شکمش را سیر کند تفکراتش را هم می‌توانست بعد از ساعات کاری دنبال کند اما برای اینکه از کسی تقاضایی داشته باشی باید مورد احترام و توجهش باشی، ووشچف در آن‌ها هیچ همدلی ای نسبت به خودش احساس نمی‌کرد.

«شما نگرانید که در انتهای زنجیره خلق نباشید. خب! چه کار می‌کنید؟ به جایش برگرده خلق سوار می‌شوید. » «آقای ووشچف دولت به اندازه کافی بهتان وقت اضافی داده که هرچه می‌خواهید برای خودتان فکر کنید. شما قبلا هشت ساعت مقرر روزتان را کار می‌کردید اما این اواخر هفت ساعت بوده. بهتر بود ساکت و بی‌سرصدا کارتان را می‌کردید. اگر همه بخواهند غرق فکروخیال شوند چه می‌شود؟ دیگر کسی می‌ماند که عمل کند؟ »

ووشچف که به فکر فرو رفته بود گفت: «بدون فکر آدم کورکورانه و بی‌معنا عمل می‌کند. » کمیته را بی‌هیچ نتیجه‌ای ترک کرد. راه مقابلش در آفتاب تابستانی گسترده شده بود. هر دو سوی راه کار روی پیشرفت‌های تکنیکی و ساخت بلوک‌های مسکونی در حال انجام بود؛ جایی که قرار بود توده‌های بی‌سرپناه زندگی خاموششان را در آن سپری کنند. جسمش به راحتی و‌آسایش بی‌اعتنا بود. می‌توانست بی‌هیچ دشواری ای در فضای باز زندگی کند. دیگر به غم و ناخشنودی خو گرفته بود، حتی در روز‌های فراوانی و‌آسایش در اتاقکش.

دوباره مجبور شد از جلوی می‌خانه حاشیه شهر بگذرد. به جایی که شب را در آنجا به صبح رسانده بود نگاه دیگری انداخت. چیزی هم پیوند با زندگی‌اش هنوز آنجا حضور داشت. خودش را در برابر افق مقابلش تنها یافت و وزش باد را بر چهره به زیر افتاده‌اش حس کرد.

چیزی نگذشت که حس تردید درباره زندگی‌اش و عجز انسان بی‌بهره از حقیقت، به روحش نقب زد. دیگر نتوانست این راه دراز را ادامه دهد و بر لبه گودال آبی نشست. از نظم این جهان چیزی نمی‌فهمید و نمی‌دانست رو به سوی چه هدفی دارد. خسته از تفکرات بی‌ثمرش خم شد و روی علف‌های خاک آلود کنار جاده دراز کشید. هوا داغ بود و باد گرمی میوزید. در روستا‌های اطراف خروس‌ها آواز سر داده بودند. هر موجودی خود را با حیات مهربان در آمیخته بود، فقط او بود که کناره گرفته و سکوت اختیار کرده بود. برگی بی‌جان کنار سرش افتاده بود. باد از درختی دور با خود به آنجا آورده بودش و حالا چه ناچیز و حقیر شده بود این برگ. ووشچف برگ خشکیده را برداشت و جایی میان ساکش پنهان کرد که پر از اشیای گمنام و مفلوک دیگر بود. با همدردی ناچیزی اندیشید:

«تو از معنای زندگی چیزی نمی‌دانستی. همین جا باش. بالاخره روزی می‌فهمم آمدن و رفتنت بهر چه بود. کسی نیازی به تو ندارد و این طور در می‌انه دنیا زیر پا افتاده‌ای، پس نگهت می‌دارم و به خاطر می‌سپارمت. »

هنوز در حاشیه راه دراز کشیده بود. با خود گفت: «هر موجودی در این دنیا زندگی می‌کند و روزگار می‌گذراند بی‌آنکه از چیزی با خبر باشد. » سپس از جایش برخاست و درحالی که جهان پایدار و سرسخت در بر گرفته بودش، آماده رفتن شد. «انگار کسی یا عده‌ای حس یقین را از ما آدم‌ها بیرون کشیده و برای خود نگه داشته‌اند. »

به سمت پایین جاده به راه افتاد تا جایی که دیگر خسته شد. همین که روحش دریافت که از شناخت حقیقت بازمانده، جسمش نیز خیلی زود از رمق افتاد.

اما حالا شهری از دور پدیدار شده بود. از نانوایی‌های تعاونی‌اش دود برمی خاست و خورشید عصرگاهی نورش را بر غباری می‌پاشید که از جنبش جمعیت بر فراز ساختمان‌ها به هوا بلند شده بود. در ابتدای شهر، کارگاه آهنگری ای بود و ووشچف وقتی از کنارش می‌گذشت، دید دارند اتومبیلی را تعمیر می‌کنند که انگار از جاده منحرف شده. افلیجی چاق کنار ستون افساربند ایستاده بود و از آهنگر خواسته‌ای داشت: «میشا! زود باش کمی توتون به من بده. وگرنه باز امشب قفل مغازه‌ات را خرد می‌کنم. » آهنگرکه زیر ماشین بود جوابش را نداد. مرد چاق با عصایش از پشت او را سیخونک می‌زد. «دیالا! کارت را کنار بگذار و توتونم را بده وگرنه برایت شر می‌شوم. »


گودالِ‌ پی
نویسنده : آندری پلاتونوف
مترجم : سیدمحمدامیر
نشر خوب
۲۴۸ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.