آی وی‌وی -هنرمند مشهور چینی- از زندگی با پدرش در یک گودال تا هراس توامان از اقتدارگرایی کمونیسم و سرمایه‌داری شرکتی

0

مصاحبه جدید آی وی‌وی با گاردین حاوی نکات جالبی است. این هنرمند دگراندیش از سال 2015 چین را ترک کرده است.

آی -ستاره بزرگ هنر چین از اواسط دهه 90 به بعد بود و پس از اینکه استادیوم “لانه پرنده” را در پکن برای بازی‌های المپیک 2008 طراحی کرد، به اوج شهرت رسید. اما بعد به خاطر خوداری از حضور در مراسم افتتاحیه المپیک و اظهار نظرهای مخالف با نظر رسمی حکومت، تضاد بین او و دولت چین آشکار شد.

او در این مصاحبه گفته:

«من هنوز یک شهروند چینی هستم و دارای پاسپورت هستم. اما احساس نمی‌کنم که چین وطن من باشد. من چینی صحبت می‌کنم و یک چینی معمولی هستم – اما هرگز آنجا خانه نداشتم. سالی که من به دنیا آمدم پدرم تبعید شد. بنابراین داستان زندگی من از بی‌خانگی و تبعید به عنوان دشمن دولت شروع شد.»

شخصیت آی وی‌وی را نمی‌توان بدون اطلاع از پدر درگذشته‌اش، آی کینگ، درک کرد. آی کینگ که به عنوان یکی از بزرگترین شاعران چین در نظر گرفته می‌شود، یک قهرمان چپ بود که در سال 1932 به دلیل ارتباطش با کمونیسم به زندان افتاد.

اما بعد انقلاب، او در متن پاکسازی روشنفکران به اصطلاح «راست‌گرا» قرار گرفت. این در شرایطی بود که دوست و شریک مبارزه رهبر حزب کمونیست -مائو زدونگ- بود. داستان پدر آی وی‌ئی با جزئیات زیاد در زندگینامه جدیدی با عنوان آی ، 1000 سال شادی و غم، بیان شده است. این کتاب بیشتر شبیه یک بیوگرافی دوگانه است که با داستان آی کینگ که در 150 صفحه اول ذکر شده، شروع می‌شود.

خواندن این صفحات دردناک است و حاکی از ظلم محض سیستم ایدئولوژیک مائو و شرایط بدی است که آی در کودکی تجربه کرده بود.

تلخ‌ترین دوره، زمانی بود که آی کینگ و دو پسرش در یک گودال در «سیبری کوچک»، بخشی از شمال غرب چین، زندگی می‌کردند. تختخواب آن‌ها فقط یک سکوی خاکی برآمده بود که با ساقه‌های گندم پوشیده شده بود. سوراخی مربعی در سقف برای ورود نور وجود داشت که روشنایی روز آنها را تامین می‌کرد. روشنایی‌خبش شب‌های آنها هم شمع‌های پارافینی بود که دود آنها، سوراخ‌های بینی‌شان سیاه می‌کرد. موش‌ها و شپش‌ها مشکل همیشگی بودند.

کار آی کینگ در بیشتر این مدت تمیز کردن توالت‌های عمومی بود. توالت‌هایی که البته چیزی بیش از یک شوراخ روی چاه نبودند. در زمستان کار او سخت‌تر می‌شد و باید قطعات مدفوع یخ زده را تکه تکه می‌کرد و منتقل می‌کرد.

سرانجام دوره به اصطلاح بازپروری پدرش تمام شد و خانواده به پکن نقل مکان کردند.

وقتی روزنامه‌نویس گاردین در مورد این دوره از آی پرسید او گوشی‌اش را برداشت و عکس سیاه و سفید از گودالی که زمانی‌ خانه‌شان بود، نشان داد.

آی وی‌وی به صورت متناقضی اعتقاد دارد که «فکر می‌کنم فقیر بودن و زندگی در بی‌چیزی در کودکی بسیار مثبت است. من فکر می‌کنم شما درک می‌کنید که انسانیت ما چقدر می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. »

شاید اگر زندگی کنونی آی وی وی وی متحول نمی‌شد او این باور را نداشت. شاید هم او به خاطر آثار آن دوره معتقد به نوعی نیهیلیسم شده. او هر سال چندین نمایشگاه بزرگ انفرادی برپا می‌کند. در سال 2016 او 17 نمایشگاه داشت، از کالیفرنیا تا نیویورک و از تورین تا آتن. کار‌های او شامل عکاسی، مجسمه‌سازی، فیلم است.

او می‌گوید در کودکی هیچ رویایی برای آینده خود نداشت، زیرا چنین چیز‌هایی با ایدئولوژی کمونیستی در تضاد بود. جاه طلبی کلمه کثیفی بود: “اگر در‌ها و پنجره‌ها بسته باشند، دیدی ندارید. ” اما او سرانجان در اوایل بیست سالگی به نیویورک مهاجرت کرد. آپارتمان حقری اجاره کرد و در شیفت‌های شب در یک چاپخانه کار کرد.

از سوی دیگر، آی به خاطر عشقش به توییتر معروف است و آن را ابزاری برای آزادی بیان و ارتباط می‌داند.

«من قبلاً فکر می‌کردم که خطری که انسان‌ها را تهدید می‌کند از جانب اقتدارگرایی باشد. اما اکنون، من واقعاً احساس می‌کنم که سرمایه‌داری شرکتی خطر بزرگ‌تری برای کل محیط انسانی است که با تشویق انسان‌ها برای دارایی بیشتر و کسب سود افزون‌تر، جامعه بشری را به کلی نابود خواهد کرد. »

آیا این بدان معناست که او به کمونیسم رسیده است؟!

«من اینطور فکر نمی‌کنم. من از دیدگاه کمونیستی متنفرم. من فکر می‌کنم که این فقط متعلق به گذشته است.»

پس راه حل او چیست؟

«احترام به جان، مال و توسعه‌ افراد»

او می‌گوید که دونالد ترامپ ممکن است واقعاً خطری برای دموکراسی بوده باشد، اما «خطر بسیار بزرگ‌تر» پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند که با ممنوع کردن او، «فکر ما را دستکاری می‌کنند».

آی می‌گوید «هیچ برنامه‌ یا هدفی در زندگی ندارد.» اما این کاملا درست نیست. برنامه او این است که خودش باشد، بدون فیلتر. این تلاشی است که بی‌قراری و بهره‌وری سرگیجه‌آور او از عمرش توضیح می‌دهد. او حتی در طول همه‌گیری کرونا، نمایشگاه‌های بیشتری برگزار کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.