تلسکوپ فضایی هابل جزئیات مسحور‌کننده‌ای از دو کهکشان در حال تصادف را ثبت کرد

4

در فاصله 100 میلیون سال نوری از ما، دو کهکشان وجود دارند که به ستاره‌شناسان پیش‌نمایشی از سرنوشت راه شیری نشان می‌دهند.

کهکشان‌های مارپیچی NGC 5953 و NGC 5954 به قدری نزدیک هستند که تحت یک نام واحد Arp 91 طبقه‌بندی می‌شوند و در حال ادغام شدن هستند. اجزایی از کهکشان دومی به سمت اولی کشیده می‌شود. جزئیات این ادغام در عکس جدید فوق‌العاده‌ای از تلسکوپ فضایی هابل قابل مشاهده است.

طبق مدل‌های ستاره‌شناسان، به تدریج دو کهکشان به هم می‌پیوندند و به یک کهکشان بیضوی بزرگ تبدیل می‌شوند.

جالب است بدانید که این سرنوشت محتوم کهکشان راه شیری هم است و در آینده خیلی دور کهکشان ما با کهکشان مارپیچی آندرومدا ادغام خواهد شد.

در واقع، ادغام کهکشان‌ها در جهان غیر معمول نیست. فضا وسیع است و ممکن است فکر کنید که کهکشان‌ها خیلی از هم دور هستند و فرصتی برای ملاقات یا تصادف ندارند، ولی برخوردها به هر حال رخ می‌دهد.

ما بسیاری از اینگونه برخورد‌های کهکشانی را مشاهده کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم همه مراحل تصادف و ادغام را در طی رصد فقط دو کهکشان ببینیم. چون طول چنین ادغام‌هایی در زمان‌هایی با مقیاس میلیارد سال رخ می‌دهد. پس با مطالعه دسته جمعی برخورد‌های کهکشان‌های متعدد، می‌توانیم ترتیب رویداد‌ها را متوجه شویم و کل یک تصادف را پیش خودمان شبیه‌سازی کنیم.

Arp 91 در مرحله‌ای است که دو کهکشان هنوز حالت مستقل خود را حفظ کرده‌اند. ساختار‌های مارپیچی آن‌ها هنوز تا حد زیادی دستخورده باقی مانده است. با این حال، تعامل این دو، باعث متراکم شدن گازها و تشکیل ستاره‌های جدید شده است.

علاوه بر این، هر دو کهکشان دارای هسته کهکشانی فعال و سیاهچاله‌های پرچگال در مرکز خود هستند که به اصطلاح «باد‌های» سیاهچاله‌ای قوی ایجاد می‌کنند و گازها را به سمت خود می‌رانند و شوک‌هایی ایجاد می‌کنند که این هم باعث زایش ستاره‌های جدید می‌شود.

سرانجام، این دو کهکشان با هم ادغام می‌شوند و ساختار مارپیچ آنها از بین می‌رود و کهکشان جدید بیضوی شکلی، تولید خواهد شد. این روند چند صد میلیون سال سال طول خواهد کشید.

دانشمندان پیش بینی می‌کنند ادغام راه شیری و آندرومدا در حدود 4.5 میلیارد سال آینده آغاز شود. قائدتا نباید نگران این تصادف کهکشانی باشیم!

منبع: sciencealert


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. امید می گوید

    جالبه که 100 میلیون سال نوری با ما فاصله دارن، یعنی احتمالا الان برخورد کردن و حین فرآیند به هم آمیختن هستن و ما داریم صد میلیون سال پیش اونها رو با هابل نگاه میکنیم ?

  2. مرتضی می گوید

    درسته که این نور مربوط به صد میلیون سال نوری قبل از این می باشد ولی از زمانی که قابل رویت در تلسکوپ میشه نور ادامه دار آن دو کهکشان بشکل متوالی در تلسکوپ قابل مشاهده است . اگر این شکلی نباشه عکسهای پی در پی از آن کهکشانها یکصد میلیون سال بما خواهد رسید که مربوط به گذشته هاست در حالیکه شاید نور آن میلیونها بار در اثر عبور سایر کرات و سیاره ها بین راه قطع بشه .مثال اینکه وقتی نور خورشید بما میرسه هشت دقیقه طول می کشه ولی وقتی بزمین تابید دیگه از بین نمیره تا زمانیکه زمین بچرخه و کلا نورش دیده نشه .تازه اگر عکسها بشکل مداوم بما برسه بازم میشه با در نظر گرفتن چگونگی برخوردشان به نحوه ی از آینده برخورد کهکشان شیری با آندرو مدرا اندکی اطلاعات بدست آورد.

    1. علی می گوید

      احسنت آفرین

  3. وحید می گوید

    البته باز احتمال اینکه اینها در هم ادغام شده باشند خیلی زیاد است و مثلا اگر نور آنها قطع نمی شود دلیل محکمی نیست،چون ممکنه مثلا صد سال بعد از ادغام، نور آنها توسط بوسیله ی یک سیاره قطع شود و صد سال دیگه این قطع نور به ما برسه.شخصا باور دارم خیلی از ستاره هایی که میبینیم حالا دیگه وجود ندارند.و نور میلیونها سال قبل به ما نمیرسه البته در مورد ستاره های خیلی دور.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.