معرفی کتاب «مردی که می‌خواست پرتره نیستی را بکشد»، نوشته هاروکی موراکامی

0

«سپس خندید. شاید هم نه؛ ولی به نظر من که این‌طور رسید. خندیدنش به صدای باد می‌مانْد که از اعماق گودالی مخوف به گوش می‌رسد! کلاهی که نیمی از چهره‌اش را پوشانده بود، از سر برداشت. جای چهره‌اش، هیچ ‌چیزی دیده نمی‌شد، فقط گردباد کوچکی از مه بود! بلند شدم و به سمت کارگاهم رفتم و از آن‌جا یک دفترچهٔ اسکیس و یک مداد نرم آوردم. دوباره روی کاناپه نشستم و آمادهٔ کشیدن پرترهٔ مرد بی‌چهره شدم؛ اما نمی‌دانستم از کجا یا اصلاً چطور شروع کنم! در چهره‌اش چیزی بجز پوچی پیدا نبود. چطور می‌توان به چیزی که وجود ندارد، فرم بخشید؟»


کتاب «کشتن کمانداتور» Killing Commendatore  هاروکی موراکامی در دو جلد به نام‌های «ایده به منصه ظهور می‌رسد» The Idea Made Visible و « استعاره چموش» The Shifting Metaphor با عنوان «مردی که می‌خواست پرتره نیستی را بکشد»، ترجمه شده.

شخصیت محوری داستان یک نقاش پرتره سی و چند ساله است که مانند اغلب شخصیت‌های اصلی این نویسنده مردی ساده، درون گرا، آرام، ساکن توکیو و شکست خورده در زندگی زناشویی است.

نقاش راوی مانند دیگر مردان موراکامی موسیقی گوش می‌دهد، تنها و منزوی زندگی می‌کند و دوستانی موقتی دارد. موسیقی، چاه، گربه، آشپزی، خواب و رویا، رابطه‌های جنسی نامتعارف، و‌گریز از فضای شلوغ شهر توکیو به مناطق کوهستانی به عنوان موتیف‌ها و تصاویر محبوب موراکامی داستان را شکل داده‌اند.

راوی بینام پس از اینکه همسرش او را ترک می‌کند تصمیم به ر‌ها کردن زندگی شهری می‌گیرد و سفری جاده‌ای را آغاز می‌کند. در این سفر با زنی روبه رو می‌شود که در حال فرار از مردی مرموز است. او شبی شهوانی را با زن در هتلی می‌گذراند. بیگانه مرموز ذهن راوی را ر‌ها نمی‌کند و در سراسر کتاب با عنوان مرد سوبارو سوار حضوری آزاردهنده دارد.

راوی با اقامت در منزل پدر یکی از دوستانش در یک منطقه کوهستانی به سفر خود پایان می‌دهد و برای تامین هزینه‌هایش به تدریس هنر و پذیرش سفارش پرتره مشغول می‌شود. او مردی است که از زندگی ملال‌آور خویش‌گریخته و مانند یک سامورایی تنها به کوهستان پناه آورده است. ولی دنیا و جهان ارواح در تعقیب او هستند و در خانه‌اش را می‌زنند.

مرد ثروتمند و کاریزماتیکی به نام منشیکی به او نزدیک می‌شود و از راوی بی‌نام می‌خواهد که پرتره او را بکشد. میلیونر میان سال خوش چهره در واقع عمارت آن سوی دره را خریداری کرده تا بتواند خانه دختری که به باورش دختر بیولوژیکی او است را زیر نظر داشته باشد. این بخش رمان می‌تواند ادای احترام به «گتسبی بزرگ) نوشته فیتز جرالد باشد.

دختر نوجوان و عمه‌اش هم از دیگر راز‌های کتاب هستند. نام منشیکی هم به معنای بیرنگ، یادآور سوکورو تازاکی بی‌رنگ است. ضرب آهنگ ماجرا‌ها به کندی پیش می‌رود تا اینکه صدای زنگی از جنگل پشت خانه هر شب به گوش می‌رسد. این صدا ممکن است با یک سنت باستانی در ارتباط باشد که در آن راهب‌های بودایی خودشان را در یک گودال دفن می‌کردند.

راوی با کمک مالی منشیکی که حالا همسایه و دوست او شده است سنگ‌ها را برداشته و گودال را باز می‌کند. با گشودن گودال موراکامی راوی را به درون ناشناخته‌های ناخودآگاه ذهن می‌فرستد و در را روی اتفاقات غیر طبیعی می‌گشاید. او نویسنده‌ای پرسشگر است و راوی‌اش را برای رسیدن به جواب راز‌ها به کنکاش وامیدارد و در مسیر این جست وجو نماد‌ها را به عنوان کلید راهگشا در اختیارش می‌گذارد.

موراکامی در پی معنای وجود، فردیت و کشف خوشبختی است. جایی گفته که تمام قهرمان‌هایش به دنبال چیزی می‌گردند و این جست وجو نوعی ماجراجویی است و آن‌ها ادیسه‌های کوچک امروز هستند. گودال تنها فضای گذر میان دنیا‌ها نیست. خانه‌ای که راوی در آن اقامت کرده، مکانی طلسم شده و متعلق به امادا، نقاش مشهور است. مردی که می‌خواست پرتره نیستی را بکشد عناصر سورئال را در هم می‌بافد و سپس از هم می‌گشاید.

کتاب مراقبه هنر است و نشان می‌دهد چگونه ایده یک اثر را به هنر حقیقی و اصیل بدل می‌کند. با پیدا شدن یک نقاشی بسته‌بندی شده در اتاق زیر شیروانی خانه آمادا رنگ‌های خیال و واقعیت در هم می‌آمیزند. این نقاشی به سبک سنتی ژاپنی یا «ادو» است که در قرن هفدهم رواج داشته است. تابلوی سنتی آمادا الهام گرفته از اپرای «دون ژوان» موتزارت است و نمایشگر آغاز اپرا است، هنگامی که کمانداتور با ضربه شمشیر دون ژوان کشته می‌شود.

آمادا برخلاف راوی که نقاش پرتره‌های تجاری است، هنرمند برجسته‌ای است که در دوران دانشجویی و جوانی درگیر یک سوء قصد نافرجام سیاسی در وین سال ۱۹۳۰ شده بوده و پس از آن حادثه | سبک هنری‌اش را از رنگ روغن مدرن غربی به سبک سنتی ژاپنی تغییر داده است. او اکنون در‌آسایشگاه سالمندان بستری است و از زوال عقل رنج می‌برد.

با کشیدن «کشتن کمانداتور» سعی کرده اسرار آن واقعه را روی بوم حفظ کند و حالا پس از پیدا شدن تابلو، آدم کوچکی با کمتر از یک متر قد ظاهر می‌شود و خودش را ایده معرفی می‌کند.

رمان مذکور را می‌توان با آثار رئالیسم جادویی دسته‌بندی کرد که مردی معمولی با شغلی عادی در دنیای معمولی ما زندگی می‌کند اما ناگهان درگیر اتفاق‌های حیرت‌انگیز و خارق العاده می‌شود. کتاب را با ترجمه امین و روان اسدالله حقانی از نشر ثالث بخوانید.


اسدالله حقانی -مترجم کتاب- در مورد دلیل انتخاب نام کتاب گفته:

در مورد انتخاب عنوان هم بعد از بررسی نسخه­‌های مختلف این رمان به زبان­‌های مختلف، به اسامی مختلفی رسیدم که «کشتن کمانداتور» تصمیم نهایی‌­ام بود؛ اما به دلایلی به نتیجه نرسید و تصمیم گرفتم نام «مردی که می­‌خواست پرتره نیستی را بکشد» را انتخاب کنم تا هم برای خواننده نکته مبهم و غریبی نداشته باشد و هم روح و حال و هوای داستان را در همان نگاه اول منتقل کند.

در مورد ترجمه هم گفته:

من نسخه ترجمه انگلیسی تد گوسن و فیلیپ گابریل (نشر Alfred A. Knopf) را در اختیار داشتم. هر دو از اساتید دانشگاهی در زمینه ادبیات ژاپن هستند و سابقه­‌ای طولانی در ترجمه آثار موراکامی به انگلیسی دارند.

ترجمه این رمان چالش‌­های زیادی داشت که از همان انتخاب عنوانش شروع شد و تا اواخر داستان همراهم بود. در مقدمه کتاب به اختصار اشاره‌­ای داشته‌­ام به این چالش‌ها؛ اینکه چطور یافتن معادلی برای واژه «commendatore» -که از شخصیت­‌های مهم داستان است- دردسرساز شد و چطور سعی کردم طرز صحبت کردن عجیبش را به ترجمه فارسی منتقل کنم. کمانداتور ضمیر دوم‌­شخص مفرد نمی­‌شناسد، اعتقادی به مطابقت ضمیر و شناسه ندارد، دوست دارد کلمه­‌های قلنبه­‌سلمبه به زبان بیاورد و در کل عجیب و غریب حرف می‌­زند. این تنها یکی از شخصیت­‌های داستان بود و سایر شخصیت‌­ها هر کدام صدای متفاوتی داشتند؛ راوی که همیشه سعی می­‌کند مودب باشد، دوستش که اعتقاد چندانی به رعایت ادب در صحبت‌­هایش ندارد، دختربچه‌­ای که وارد داستان می‌­شود و دایره لغات محدودی دارد، آقای منشیکی که سخنوری ماهر است و … .

نکته دیگر اینجا بود که سرعت روایت در این رمان نسبتا بالاست و همین امر باعث می‌­شود مناسبات بین افراد در طول داستان تغییر کند. شخصیت­‌هایی که اوایل داستان سعی داشتند با هم محترمانه و به قول معروف با گارد صحبت کنند، در اواسط و اواخر داستان با هم صمیمی­‌تر می­‌شوند و این قطعا در نحوه ردوبدل شدن مکالمات‌شان تاثیر خواهد داشت.

از چالش­‌های دیگر ترجمه «مردی که می‌خواست پرتره نیستی را بکشد» می‌­ توانم به این موارد اشاره کنم: توصیف‌های دراز و پیچیده از دنیای طبیعی، زمان افعال نسبت به روایت کلی داستان که به گذشته بود، و اصطلاحات تخصصی به کار برده شده در زمینه موسیقی، نقاشی و البته اشارات تاریخی فراوان. من سعی کردم ابهامات مرتبط با این موارد آخر را با اضافه کردن پانویس­‌های فراوان به متن برطرف کنم تا خواننده وسط مطالعه کتاب را رها نکند و بتواند تمام اطلاعاتی که برای درک روایت لازم است، پیش رویش داشته باشد.

تمام بندهای داستانی این رمان انگار به راوی گمنام می‌رسد؛ یک نقاش پرتره که سی‌وشش‌ سال دارد و میان عشق‌ و جنون، تنهایی‌ و بی‌سرانجامی گام می‌زند. او انگار دارد چیزی را شکل می‌دهد که نمی‌داند و قطعاتی را کنار هم قرار می‌دهد که پازل تو‌درتوی‌ موراکامی است. درباره این شیوه روایت بیشتر توضیح دهید. در حین خواندن این کتاب، موراکامی به جزئیاتی اشاره می­‌کند که در نگاه اول اهمیت چندانی ندارند، اما وقتی دوباره در قسمت بعدی داستان به آن اشاره می­‌شود، انگار کلیدی در ذهن خواننده زده می­‌شود و حقیقت جدید از همان ماجرای بی‌­اهمیت قبلی آشکار می­‌شود. در کل داستان می‌ توان این تکه‌­ها را مشاهده کرد و تنها در اواخر کتاب است که ارتباط منطقی بین تمام این تکه­‌ها برقرار می‌شود؛ البته نکته‌ هایی هم مبهم باقی می‌­ماند که نیاز به تامل خواننده دارد تا برملا شود.

مترجم در مورد اتقباسی بودن کتاب گفته:

در اینجا هم اقتباسی که موراکامی از «گتسبی بزرگ» داشته، تنها در حد جابجاکردن یکی از شخصیت‌­های آن کتاب خواندنی به یکی از جزایر ژاپن بوده است. وقتی این رمان را می‌­خوانید، به این راحتی­‌ها گستبی در ذهن شما تداعی نمی­‌شود (دست ­کم تا زمانی که آن میهمانی باشکوهش را برگزار می­‌کند)؛ اما اگر در شخصیت منشیکی دقیق شوید و همزمان گتسبی را هم در گوشه ذهن‌تان داشته باشید، متوجه می‌شوید که این دو کتاب چه ارتباطی با هم دارند.

از سوی دیگر، اوایل داستان «مردی که می­‌خواست پرتره نیستی را بکشد»، شباهت­‌های زیادی دارد با داستان «کلید دوما»؛ یک هنرمند که به دلیلی از همسرش جدا شده و حالا پناه آورده به یک کلبه دورافتاده و رو می‌­آورد به کشیدن نقاشی. تا اینجا کار هر دو داستان شبیه به هم هستند؛ ولی داستان موراکامی بسیار ملموس‌­تر و این­‌دنیایی‌­تر است‌‌‌؛ هرچند رگه­‌هایی از رئالیسم جادویی هم در کتابش دیده می­‌شود.

داستان کینگ بلافاصله وارد دنیایی سوررئال می‌­شود و اتفاقاتی که در دنیای آن کتاب رخ می‌­دهد، در عین حال که بسیار هیجان­‌انگیز و شنیدنی است، برای خواننده قابل تجربه یا قابل­ لمس نیست. به علاوه، موراکامی داستان را از همان ابتدا از آنِ خود می­‌کند؛ شخصیت­‌های همیشگی خودش را وارد داستان می‌­کند، موسیقی‌­های خاص خودش را برایشان پخش می‌­کند، از آشپزی می‌­گوید و از تاریخ، هنر و فرهنگی که مخصوص به سرزمین خودش است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.