10 علامت بیماری‌ها و اختلالات روانی که نباید نادیده گرفته شوند و در صورت داشتن آنها باید به مشاور و پزشک مراجعه کرد

0

اختلال‌های روانی مانند بیماری‌های بدنی انواع بسیار متنوع دارند. اما همان طور که چیزهایی مانند کم‌خونی و کاهش وزن بی‌دلیل، تب‌های عودکننده و دردهای سینه فعالیتی، علایم خطر مهمی هستند و لزوم ویزیت پزشکی را مطرخ می‌کنند، به صورت کلی می‌توانیم یک سری علائم مشکلات روانپزشکی را فهرست کنیم که شما در صورت داشتن آنها یا سراغ داشتن آنها در یکی از دوستان و آشنایان باید مواظب باشید و در اولین فرصت به روانپزشک مراجعه کنید.

در بیشتر جوامع، هنوز داشتن بیماری و اختلال روانپزشکی یک نوع تابو محسوب می‌شود.  اما اگر جامعه به تدریج نسبت به این مطلب تدریج نظر کند و مردم با هم در این مورد همدل‌تر باشند، مبارزه با مشکلات روانپزشکی ساده‌تر می‌شود.


احساس غم برای مدت طولانی‌

احساس غم و اندوه که بیش از دو هفته طول بکشد می‌تواند نشانه بیماری روانی باشد. هیچ کس نیست که در برهه‌ای افسرده نشده باشد، با این حال، احساس معمولی غم با گذشت زمان بهتر می‌شود. انجمن روانپزشکی آمریکا گوشزد کرده که غم شدید غیرعادی به مدت دو هفته یا بیشتر می‌تواند نشانه افسردگی باشد. NIH می‌گوید که احساس اندوهی بیشتر از حالت عادی که به سختی از بین می‌رود نیاز به توجه فوری دارد.

نوسانات شدید خلقی 

ممکن است دچار تغییرات شدید خلقی شوید و نتوانید دلیلی در پشت آن پیدا کنید. به نظر می‌رسد خلق و خوی شما به سرعت و به طور تصادفی تغییر می‌کند. طبق مطالعه‌ای که توسط National Biotechnology and Information انجام شده است، تغییرات خلقی چشمگیر که باعث تغییر رفتار و انرژی می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از اختلال دوقطبی باشد.

احساس اضطراب شدید

ممکن است گاهی اوقات احساس اضطراب بیش از حد کنید و ببینید که دیگر بر خود کنترل ندارید و نمی‌توانید این افکار را از خود دور کنید. اینها اگر به همراه بی‌خوابی، تحریک‌پذیری، درد‌ها و درد‌های نامعقول باشد و بیش از شش ماه طول بکشند،‌ لزوم بررسی را مطرح می‌کنند.

خود را منزوی کرده‌اید

خروج از فعالیت‌های اجتماعی و منزوی شدن، علامت مهم دیگر است. ثابت شده است که وقت گذراندن با دیگران برای سلامت جسمی و روحی افراد مفید است. اما زمانی که شروع به بهانه‌گیری می‌کنید تا از گردهمایی‌ها و تعاملات اجتماعی اغلب اجتناب کنید، می‌تواند نشانه اضطراب یا اختلال دیگری باشد.

هذیان و توهم

هذیان و توهم از نشانه‌های شاخص روانپریشی و اسکیزوفرنی هستند. به گفته NAMI، اسکیزوفرنی ممکن است بدترین انگ و تابو موقع تشخیص بیماری روانی باشد. این بیماری کمتر از 1 درصد از افراد را درگیر می‌کند و در سنین جوانی، به ویژه در مردان شروع می‌شود. برخلاف تصور کلی، بسیاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توانند در صورت درمان، زندگی عادی داشته باشند.

مشکل در زندگی روزمره

اگر به تازگی در انجام وظایف روزمره خود دچار مشکل شده‌ایدو عملکرد طبیعی شما بیش از 2 هفته یا 2 ماه کاهش بی‌دلیل پیدا کرده، ممکن است نشانه افسردگی یا اضطراب باشد.

زیاد خوابیدن

دانشکده پزشکی هاروارد معتقد است که 10-18 درصد از مردم عادی مشکل خواب دارند. با این حال، در کسانی که خواب بیش از حد یا بسیار کم دارند،  دو یا سه برابر بیشتر از دیگران، بیماری‌های روانی مانند ADHD، افسردگی و اضطراب شایع است.

سوء مصرف مواد مخدر 

طبق مطالعات انجام شده، 25 درصد از افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند، برای کنترل احساسات اضطراب، عصبانیت و شیدایی به الکل یا مواد مخدر متوسل می‌شوند. یعنی اعتیاد آنها ثانویه به یک مشکل روانپزشکی درمان نشده است.

طغیان شدید خشم

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید عصبانیت خود را کنترل کنید یا بیشتر از قبل عصبانی می‌شوید، ممکن است نشانه بیماری روانی باشد. احساسات شدید خشم ممکن است، نشانه‌ای از اختلال دوقطبی، وسواس یا افسردگی باشد.

افکار خودآزاری 

بر اساس گزارشات سازمان بهداشت روان، 10 تا 30 درصد افراد زیر 30 سال به خودزنی یا خودکشی فکر می‌کنند. اگر پیش آمده که اخیرا به خودکشی یا خودزنی فکر کرده باشید، برای کمک با یک متخصص تماس بگیرید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5