فیلم مرز – نقد، بررسی و خلاصه داستان – The Border (1982)

کارگردان : تونی ریچاردسن
فیلمنامه‌نویس : دریک واشبرن، والن گرین و دیوید فریمن.
فیلمبردار : ریک ویت.
آهنگساز(موسیقی متن) : رای کودر.
هنرپیشگان : جک نیکلسن، هاروی کایتل، والری پرین، وارن اوتس، الپیدیا کاریو، شانن ویلکاکس، مانوئل ویسکاس، مایک گومز و جف موریس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه.

«چارلی اسمیت» (نیکلسن)، پلیس لس آنجلسی به اصرار همسرش، «مارسی» (پرین) که می‌خواهد نزد دوستش، «ساوانا» (ویلکاکس) در ال پاسو زندگی بهتری داشته باشد، از شغلش استعفا می‌دهد و به گشت مرزی ال پاسو می‌پیوندد. او از کارش متنفر است چون بشتر همکارانش برای پول، با قاچاقچیانِ «مهاجران مکزیکی» هم دست هستند. وقتی «کت» (کایتل)، شوهر «ساوانا»، برای قاطی شدن در کسب ورود غیر قانونی مهاجران «خطی» می‌دهد، او اعتنا نمی‌کند.

تا این که با «ماریا» (کاریو)، یک زن جوان مکزیکی، آشنا می‌شود که شوهرش را در زلزله از دست داده و به امید رفتن به آمریکا، با کودک و برادرش، «خوآن» (ویسکاس) در کنار مرز زندگی می‌کند. «چارلی» در یکی از گشت‌هایش، جسد جوانی مکزیکی را در خاک مکزیک پیدا می‌کند که قبلاً مأموران او را در خاک آمریکا به جرم حمل مواد مخدر دستگیر کرده بودند؛ ولی وقتی خبر کشف جسد را به رئیسش، «بیگ رِد» (اوتس)، گزارش می‌دهد، توبیخ می‌شود که چرا از مرز گذشته است. به زودی ولخرجی‌های بیش از حد «مارسی» او را وامی دارد تا درباره پیشنهاد «کت» تغییر عقیده بدهد.

اگرچه وقتی می‌فهمد «کت» قبلاً دو مکزیکی را کشته، وحشت زده می‌شود. همچنین متوجه می‌شود که «کت» اوضاع را به گونه‌ای ترتیب داده تا اگر «چارلی» حرف بزند، همه شواهد علیه او باشد. در اینجا «چارلی» برای رد کردن «ماریا» که حالا خیابان‌گردی افتاده است، تقاضای کمک می‌کند «ماریا» اکنون کودکش را نیز می‌خواهد که از طریق «مانوئل» (گومز)، یک مکزیکی که در گشت مرزی کار می‌کند، به خانواده‌ای بی‌فرزند فروخته شده است.

سرانجام «ماریا» با کمک «کت» و دوستش، «جی‌جی» (موریس) از مرز رد می‌شود، ولی «جی‌جی»، «خوآن» را می‌کشد. «چارلی»، «ماریا» را نزد «مارسی» می‌برد. سپس به مکزیک برمی‌گردد، فرزند او را پس می‌گیرد و با آتش گلوله‌های «بیگ‌رِد» فاسد و زیردست‌هایش، «کت»، «جی‌جی» و «مانوئل» مقابله می‌کند…

فیلم‌نامه‌ای مغشوش و خام سبب شده تا حتی نیکلسن نیز نتواند در نقش خود درخششی درخور داشته باشد. ظاهراً خط داستانی و گروه بازیگران نیاز به یک سام پکین‌یا داشته‌اند. در نسخه به نمایش در آمده، پایان خوش (پیروزی نیکلسن)، کار تهیه کننده، یونیورسال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا