فیلم”مرسدس” ساخته مسعود کیمیایی، نقد و بررسی و تحلیل

0

ارسیا تقوا

«رستم» افسانه‌ای پس از آن‌که نتوانست در یک نبرد پایاپای بر «اسفندیار رویین‌تن» فایق آید، با توسل به جادوی پدر و سی‌مرغ توانست نقطه ضعف «اسفندیار» را-چشمانش را-بیابد و با تیری از جنس گز او را شکست دهد. و این «رستم» و «اسفندیار» مرسدس اگر همین جوری «یک‌هو» مثل نام‌های قیصر، گوزن‌ها یا خط قرمز کیمیایی را شیفتهٔ خود نکرده باشند باید احتمالا براساس قیاس و منشأیی بر خاطر سازنده حلول ناک کرده باشند. صرف نظر از نفس توجه به اسطوره‌ها که ستایش‌برانگیز است، چنین روی‌کردی با پدید آوردن امکان لمس تجربه زندگی گذشتگان خواهد توانست مردمان را از آن منظر خموش‌نگر تک‌بعدی برهاند و ساحتی تازه در پیش چشمان آن‌ها بیافریند، ابعادی فراتر از آن زمان که فردوسی پس از مرگ «اسفندیار» از روزگار ترسیم می‌کند:

از آن پس به سالی به هر برزنی به ایران خروشی بد و شیونی ز تیره گزو بند دستان زال همی مویه کردند بسیار سال

اسفندیار قرن بیستمی کیمیایی هم طبعا، پاشنهٔ آشیلی دارد که «رستمی» می‌آید و با تلنگری بی‌پای‌بست‌بودن آن‌را عریان می‌کند. یک مرسدس صدمیلیونی دارد، «اسی» را از آن بی‌خود می‌کند. او به خاطر یک ماشین بغض می‌کند، گریه می‌کند و به «رستم» التماس می‌کند که آن‌را برگرداند و این‌کارها چون مرام لوطی‌های کیمیایی نیست. او باید یاد بگیرد که اگر می‌خواهد از اصل بنیادین دنیای کیمیایی،-رفاقت-تخطّی نکرده باشد، باید اخلاق بدش را کنار بگذارد:

…به چیزی که دل نداره نباید دل بست 2

و آقای کیمیایی به مدد روایت منحصربه‌فرد سینمایی خویش در پی نمایش مرام‌نامه‌ای آدم‌ساز است.

-«اسی» قرار است با درک عمل «رستم»، رفاقت دوستان و صفای «زیبا» به این دنیای هرچند حقیر خود علاقه‌مند گردد که حاضر شود به راحتی مرسدس را فدای آنها کند:

اسفندیار:…صدتا این ماشین فدای یک تار موی یحیی 2

اما این‌بار قضیه به سهل و سادگی، نظو انجام نمی‌گیرد. چرا که این‌بار هرچه می‌کنیم نمی‌توانیم آن‌طور که خواسته‌اند تنهایی آدم‌های کیمیایی را در شرایطی خاص درک کنیم. «اسفندیار» این‌بار تنها یک قرمان که دل‌بستهٔ اجرام بی‌دل شده باشد نیست. «اسفندیار» کمبودهایی دارد که پذیرش او از سوی تماشاگر را به عنوان موجودی که همهٔ روایت کیمیایی را به خود مشغول دارد، خدشه‌پذیر می‌سازد. او حقیر است و بیمارگون. البته این مشکل شخصیت‌پردازی آدم‌های اصلی چندسالی است که در کارهای نمود کیمیایی بارزی یافته. پلیس ضیافت را به یاد بیاورید. یا سلطان که اینقد، خوار شده بود که مثل بچه‌های بلوف می‌زد:

چند نفر از پشت درختا دارن مارو نگاه می‌کنند. اگه دستتون به من بخوره…3

-«اسی» به «زیبا» می‌گوید: مال عروسی نیستم!2 بعد ریسه‌های عروسی را می‌کند. به «زیبا» می‌گوید: نگذار یه تصادف ما رو مرتیکه و زنیکه بکنه!2 و بعد چند لحظه بعد به مرد بیچاره‌ای با زیر پیراهن که راهنمایی‌شان کرده می‌گوید:…مرتیکه!2 و باز می‌گوید: از این ماشین بدم می‌آد!2 و به راحتی آتشش می‌زند جالب‌تر از همه فیملی که در نکوهش مال دنیاپرستی سخن‌فرسایی می‌کند، اسم خودش را مرسدس می‌گذارد!

در جای دیگری از فیلم «اسی» می‌گوید: بغض دارم، «زیبا» می‌گوید: بترکون! و «اسی» می‌گوید: اینجا نه! احتمالا «اسی» گمان کرده آدمی اگر بغض تمام هیکلش را هم بگیرد، تنها باید اشک بریزد که معلوم شود گریه کرده. ای کاش «اسفندیار» مغموم کیمیایی می‌دانست که مروزه روز حتی عروسک‌های تلویزیونی هم می‌دانند:

اگر دیدی جوانی بر درختی تکیه کرده بدان عاشق شدست و گریه کرده

-«اسفندیار» شاهنامه و «اسی» مرسدس هر دو به نوعی آگاهی می‌رسند. اما تیر توبه گز اسباب مرگ «اسفندیار» را فراهم آورد، این بار رستم با بردن ماشین به «اسی» آگاهی می‌بخشد. اما آگاهی‌یابی «اسفندیار» در هنگامهٔ زندگی پرفرازونشیب او چنان دل‌چسب و اثر گذار است که هنگام مرگ وقتی به رستم می‌گوید.

…[اکنون] ما را دگرگونه گشت رای 1

یا

ز رستم چو بشنید گویا سخن بدو گفت نوگیر چون سد کهن

درمی‌یابیم در کنکاش این قسمت از زندگی او به حقیقت بزرگ‌تری رسیده‌ایم که ارزش جلب توجه دارد.

ریبا» طی دو-سه فصل برخورد با «اسی» چگونه پی برد که او بیش‌تر فکر رفقاشه تا خودش و «اسی» با چه منطقی در برخورد با «زیبا» این سه عبارت پی‌درپی را به هم متصل می‌کند:

تو شغلت خوبی کردنه!…مثل تو کم گیر می‌آد!…پیدات می‌کنم!2 ای کاش کسی به آقای کیمیایی می‌گفت: این‌جا برخلاف روسیه که از روی نقاشی‌ها خانوادهٔ تزار را پیدا می‌کنند، عده‌ای اصرار دارند برداشت چپ‌اندرقیچی خود را از اساطیر به خورد خلق ا…بدهند.

باید حتما مرسدسی بسوزد تا لوطی‌مسلکی آدم‌ها فرصت عیان شدن پیدا کند!؟…سازنده گمان برده اوج اثرش چنان باشکوه بوده که حال با به آتش کشیدن مرسدس به برقراری دل‌نشین هم می‌رسد. اما آن وقتی که فرازوفرودها-نه عشق «زیبا»، نه تلنگر رستم و نه رفقا-ارزش تعریف کردن نداشته باشند، به آتش کشیدن ماشین ابلهانه و جنون‌وار به نظر می‌رسد. شاید اگر کیمیایی روایت را آن‌گونه که فیلم نوشت به پایان رسانده بود، ختم به صواب می‌کرد، این‌قدر آماج انتقادهایی که خودشیفتگی او را نشانه رفته‌اند، قرار نمی‌گرفت.5

-یک وقتی آدم‌های کیمیایی به حضیض هم که می‌افتادند دل‌نشین بودند: «داش‌آکل» مست و لا یعقل و کتک خورده در شب عروسی «مرجان» را به یاد بیاورید! یا تنهایی «قیصر» در آن کوپه در نمای انتهایی فیلم و یا لحظه‌ای که «سید» گوزن‌ها به همکارش در تئاتر گفت: «صد تومن بهت می‌دم بگذار جلو زنم بزنم تو گوشت!»6 و لحظهٔ غم‌انگیز و غریبانهٔ «رضا موتوری» طرد شده را برای یک مرد لحظاتی حقارت‌بارتر از اینها که گفته شد کم‌تر متصور است. اما هیچ‌گاه آدم‌های قدیمی کیمیایی به خاطر در لجه غلطیدن، شأن و ارج خود در نزد تماشاگر را از دست ندادند. اما «سلطان» آن‌قدر سطحی و شعاری بود که کم‌تر تماشاگری حاضر می‌شود به او اعتماد و اعتنا کند (مثل «رضا موتوری») و به او دل ببندد. شاید دل آدم‌هایی مثل «اسی» و سلطان بدل است. کیست که گفت کیمیایی دارد آدم‌های سی سال پیشش را دوباره رنگ‌ولعاب می‌دهد. اگر «اسی» و «مرسدس» ترکیب ناهم‌خوانی را به وجود آورده‌اند مشکل از ماشین نیست. باید پذیرفت که دنیا بزرگ‌تر از چیزهایی است که کیمیایی به ما نشان می‌دهد. ای کاش جوان‌ها به همین تک‌بعدی بودن که این فیلم نشان داد بودند و مشکل‌شان ترکاندن بغض‌شان بود. ای کاش هرکس مثل «اسفندیار» می‌توانست از چیزی بدش بیاید و بعد آن‌را آتش بزند. مرسدس نشان می‌دهد که رفاقت باید تنها شامل آدم‌های دوروبر شود. اما اگر کسی اطمینان کرد و صدمیلیون به آدم سپرد می‌توان آن‌را دلیل دوروبری نبودن نیست و نابود کرد. ای کاش کیمیایی درمی‌یافت آن‌چه بد است، مال نیست، مال‌پرستی است.

«مرسدس» بی‌زبان دشمن «اسی» نیست. او هم پابه‌پای آن‌ها بیست‌وچهار ساعت راه آمده. کیمیایی نشان می‌دهد که «اسفندیار» های امروز با گذشته خیلی فرق کرده‌اند. هرچند هر دو اسفندیار در برابر چیزهای خوبی که از رستم دوران‌شان آموخته‌اند چیزی را از دست داده‌اند (اسفندیار چشمانش و «اسی» مرسدس را) اما با این تفاوت که گذشتگان از خود می‌بخشیدند و امروزیان از کیسهٔ خلیفه. کیمیایی کی و کجا خواهد توانست با آن صلابت پیر ‌ توس اعلام کند:

من آن برگزیدم که چشم خرد بدو بنگرد نام یاد آورد

شاید یک دلیل تفاوت عمدهٔ دو «اسفندیار» در این بود که اسفندیار قدیم رویین‌تن بود و «اسی» موجود حقیری بود که تنها وجه قابل توجه زندگی‌اش صاحب بیست‌وچهار ساعت یک مرسدس شدن است.

-بی‌خیال! انگار آدم‌های مرسدس به قول آن دکتر کارتونی شده‌اند. اما فرقی نمی‌کند، کیمیایی باید خیلی بدتر از این‌ها فیلم بسازد تا ما آن لحظات زندگی‌بخش و جاودانهٔ سینمایی او را فراموش کنیم. ما دل‌خوشیم به آن نمای گورستان فیلم داش آکل و آن دستانی که آب به صورت مرجان می‌پاشید. ما مست نیم ساعت آخر رضا موتوری، نیم ساعت اول سرب و…بی‌انصافی است! حتی لذت می‌بریم از «سلطان» در آن شب که غریبانه در بزرگ‌راه گریه می‌کرد و تکه کاغذی بر گوشهٔ لب داشت. یا نمایی از همین مرسدس که «اسی» و «زیبا» زوج جوان هاج‌وواج را سوار ماشینی می‌کنند و بعد پخش ماشین آهنگ دل‌تنگ کنندهٔ لاله‌زاری می‌خواند. برای همین‌هاست که چشم به راه جشنوارهٔ هفدهم هستیم.

(1)-شاهنامه فردوسی، چاپ مسکو، به کوشش دکتر حمیدیان، جلد 6 و 7«نبرد رستم و اسفندیار».

(2)-از متن فیلم.

(3)-از متن فیلم سلطان.

(4)-از متن فیلم کلاه قرمزی و پسر خاله، ساختهٔ ایرج طهماسب.

(5)-مرسدس، فیلم‌نوشت، مسعود کیمیایی-اصغر عبد اللهی.

(6). از متن فیلم گوزن‌ها.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.