معرفی فیلم بیا با من بنوش – نقد، تحلیل و خلاصه داستان – Come Drink with Me 1966
کارگردان: کینگ هو هو جینکوان. تهیه کننده: ران ران شو. فیلمنامه: کینگ هو هو جینکوان، یانگ ار. مدیر فیلمبرداری: تاداشی نیشی موتو. موسیقی: لان پینگ چو. طراحی حرکات رزمی: ینگ چیه هان، بازیگران: یوه هو آ، چنگ پای پای، چن هونگ لی، یانگ ژینگیگ، محصول هنک کنگ، (در هنک کنگ 91 دقیقه، در آمریکا 95 دقیقه، در ژاپن، 90 دقیقه)،
میگویند شاهکار چشمگیر «هو» یک تنه، ژانر اکشنهای رزمی آسیای جنوب شرقی را احیا کرد. فیلمهای منحصر به فردِ چینی، معروف به «وشیا» (wuxia)- همان داستانهای محسور کنندهٔ شمشیر زنی که معمولاً بر اساس رمانهای عامه پسند ساخته میشوند- در آن زمان به خاطر بی یو و خاصیت شدن، رفته رفته میدان را خالی میکردند. اینجا بود که هو وارد میدان شد که زیر دست برادران شو، استادان اکشنِ چینی تعلیم دیده بود، ولی عشقی واقعی به تاریخ چین و حساسیتی زیاد، به خصوص به دکور و لباس نشان میداد. ماجراهای بیا با من بنوش، نخستین فیلم هو، در دوران سلسله مینگ اتفاق میافتد زنِ جوانِ بهادر و مرموزی به نام «پرستوی طلایی» (چنگ پای پای)، عزم یافتن برادرش را دارد که توسط دار و دسته بی رحم «پنج ببر» ربوده شده. این جماعت خیال دارد تا در برابر آزادی رهبرشان که دستگیر شده، برادر پرستو را در معبدی به اسارت گرفتهاند، تاخت بزنن. پرستو با شکل و شمایل یک سلحشور و با کمک یک گدا و تعدادی بچه یتیم، به دشمن حمله میبرد، پرستو شانس آورده، چون گدا کسی نیست مگر «گربه مست» (یوهه هوآ)، استاد کونگ فو، که در حال حاض به صورت ناشناس سفر میکند تا انتقام قتل مرشدش را بگیرد. خوش شانسی بیشتر که معلوم میشود همان باندی که برادر پرستو را ربوده، مشئول قتل مرشدش هم هست، و حالا کیست که حریف آنها بشود؟!
علاقهمندان به ژانر قیلمهای رزمی، اینجا متوجه عناصری میشوند که به مارک تجاری هو تبدیل خواهد شد؛ از جمله قهرمانی که خود را به شکل مردها در میآورد؛ جنگ تن به تن در محیطهای بسته؛ و موسیقی با سازهای کوبهای که توسط اپرای پکن اجرا شده؛ و به ویژه، عملیات آکروباتیک و پرواز در هوا حین شمشیرزنی. برای آنها ببر خفته، اژدهای پنهان (2000) آنگ لی را دوست دارند، ولی تا به حال فکر میکردند لی چیز تازهای رو کرده، این فیلم تلنگری خواهد بود که بد نیست به تاریخ سینما رجوع کنند و ببینند چقدر دست بالای دست زیاد بوده و هست! فیلم چینی/ تایوانی/ آمریکایی/ بریتانیایی آنگ لی، به شدت وامدار بیا با من بنوش استو در حقیقت، آنگ لی در ببر خفته، حتی از چنگ پای پای در نقش «روباه یشمیِ» خبیث بازی گرفته.
کما گرایی و وسواس هو مشکلاتی هم برایش ایجاد کرد. او اصرار داشت بازیگرها و عوامل فیلم دقیقاً «استوری بورد» اش را رعایت کنند و همین مسئله باعث برخوردهایش با تهیه کننده شد که به چین وسواس و ضرباهنگی عادت ندشات. نتیجه این شد که هو بلافاصله بعد از اکران فیلم کمپانی برادران شو رفت و شرکت فیلمسازی خودش را تأسیس کرد. هو ده فیلم دیگر کارگردانی کرد؛ از جمله کلاسیکهایی چون مسافرخانه دروازه اژدها (1966) و نشانی از ذن (1969)، اما زندگی حرفهایاش دیگر مثل اینجا، به چنین اوجی دست نیافت.