آیا بدنسازی برای بانوان مفید است

0

رپورتاژ

در دنیای ورزش و تمرینات ورزشی، امکان انجام حرکات بدنسازی برای مردان و زنان به صورت مساوی وجود دارد. امروزه بدنسازی بانوان، برخلاف گذشته امری عجیب و غیر قابل تصور نبوده و بسیاری از زنان در این عرصه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. یکی از مهمترین دلایلی که درصد زیادی از زنان به سمت بدنسازی بانوان نمی‌روند، نگرانی از تبدیل شدن اندامشان به ظاهری مردانه است؛ این باور کاملا غلط است. مردان به سبب وجود هورمون تستترون در بدنشان، اندام و عضلاتی متفاوت با زنان دارند. درصد وجود این هورمون در بدن بانوان به قدری کم است که نمی‌توان نگرانی در این مورد احساس کرد.

مزایای بدنسازی بانوان

در این مطلب به بررسی مواردی می‌پردازیم که به ما ثابت می‌کند فعالیت ورزشی در بدنسازی بانوان برای زنان مفید بوده و به تناسب اندام آن‌ها کمک خواهد کرد.

کاهش چربی

یکی از مهمترین مزایای بدنسازی بانوان، ساختن عضله بدون چربی است. در واقع هنگام تمرینات قدرتی هر اندازه حجم بیشتری عضله در بدن شما ساخته شود، به همان اندازه نیز سیستم متابولیسم یا سوخت و ساز بدن نیز عملکرد بهتری خواهد داشت. بهتر است این گونه بیان کنیم که انجام تمرینات ورزشی با وزنه، به افزایش سوخت و ساز بدن منجر می‌شود. در نتیجه شما شاهد سوختن بیشتر کالری و کاهش چربی‌ها خواهید بود. در نهایت نیز وزن شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

کاهش استرس

در حالت کلی ورزش و تحرک داشتن در طول روز باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن انسان می‌شود. این هورمون باعث می‌شود تا خلق و خوی ما تقویت شده و از سطح استرس و اضطراب به میزان قابل توجهی کاسته شود. بدنسازی بانوان همراه با تمرینات قدرتی، حسی از رضایت، خشنودی و اعتماد به نفس در زنان ایجاد می‌کند.

تناسب اندام

همان‌طور که اشاره کردیم بسیاری از زنان بر این باور هستند که بدنسازی بانوان، اندام آن‌ها را به ظاهری مردانه تبدیل می‌کند. درصد بسیار کمی از هورمون تستترون در بدن زنان وجود دارد و این میزان باعث می‌شود تا شما نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. در واقع تمرینات قدرتی و فیتنس، عضلات بانوان را قوی‌تر کرده و از تشکیل چربی جلوگیری می‌کند.

سیستم بدنی زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. تنها در صورتی زنان اندامی شبیه به مردان پیدا می‌کنند که همراه با ورزش و تمرینات بدنسازی، از داروها و مکمل‌ها استفاده کنند. بعضی از این مکمل‌ها و داروهای شیمیایی باعث اختلال در وضعیت هورمون‌ها شده و تغییراتی را در بدن بانوان ایجاد می‌کنند.

کاهش آسیب‌های جسمی

یکی از مهمترین مزایای بدنسازی بانوان و فیتنس، تقویت ماهیچه‌ها در بدن است. تمرینات قدرتی با وزنه ماهیچه‌ها را تقویت کرده و همچنین میزان تراکم استخوان‌ها را نیز افزایش می‌دهد. تقویت بافته‌ای همبند، استحکام استخوان، تقویت مفصل‌ها و… از مواردی هستند که در بدنسازی بانوان از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کنند. همچنین افزایش تراکم استخوان‌ها خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می‌دهد.

زنان می‌توانند در کنار تمرینات هوازی، حرکات قدرتی نیز انجام داده و به استحکام ستون فقرات و تقویت استخوان‌های خود کمک کنند. البته ذکر این نکته الزامی است که در کنار ورزش، رعایت تغذیه مناسب و مقوی نیز اهمیت بسیاری دارد. فیتنس و تمرینات قدرتی شرایطی را فراهم می‌کنند تا وضعیت بد بدن در حالت‌های مختلف نشستن یا ایستادن تصحیح شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

همه ما می‌دانیم که ورزش تا چه اندازه برای حفظ سلامتی بدن انسان ضرروت دارد. به این ترتیب تفاوتی ندارد که شما به عنوان یک زن تمرینات هوازی انجام دهید یا به بدنسازی بانوان علاقه داشته باشید. شاید از این موضوع مطلع نباشید که ورزش با وزنه چگونه بر روی کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب و عروق نقش دارد. همچنین شما می‌توانید با ورزش کردن، فشار خون بالای خود را نیز کنترل کنید.

افزایش قدرت بدنی

خستگی و ضعف عضلانی در بانوان ناشی از ورزش نکردن و تقویت قدرت بدنی است. بدنسازی نقش مؤثری در این موضوع داشته و دیگر خستگی و ضعف ناشی از فعالیت‌های روزمره بانوان را آزار نخواهد داد. تمرین با وزنه، قدرت بدنی زنان را به شکل مؤثری افزایش می‌دهد.

کاهش ابتلا به دیابت

یکی دیگر از مزایای مهم بدنسازی بانوان، کاهش خطر ابتلا به دیابت یا همان بیماری قند است. تمرین و ورزش کردن با وزنه میزان قند را در بدن کنترل کرده و همچنین بر روی استفاده بدن از گلوکز نیز نقش دارد.

جلوگیری از شل شدن عضله‌ها

بسیاری از بانوان نسبت به شل شدن عضله‌های خود ابراز ناراحتی کرده و به دنبال چاره‌ای برای سفت کردن آن‌ها هستند. وزنه زدن و انجام تمرینات قدرتی بهترین روش برای کاهش چربی‌ها و در نهایت عضله سازی و سفت شدن بدن محسوب می‌شود. البته این بدان معنا نیست که عضله‌های زنان همچون عضلات مردانه بزرگ و حجیم می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم سیستم فیزیکی زنانه و مردانه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

آیا تمرین با وزنه به بانوان آسیب وارد می‌کند؟

ورزش کردن به صورت اصولی و یادگیری نحوه صحیح انجام دادن حرکات ورزشی، از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. به این ترتیب نکته مهم در بدنسازی بانوان، یادگیری اصولی و دقیق حرکات ورزشی است. در صورت رعایت این نکته، تمرین با وزنه هیچ آسیبی برای زنان به همراه نخواهد داشت.

حتی در نقطه مقابل، تمرین با وزنه باعث تحریک سلول‌های استخوانی در بدن شده که در نهایت به تقویت و رشد استخوان‌ها کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، نسبت به افراد دیگر، تراکم استخوان بیشتری دارند.

 ارتباط ورزش با حفظ سلامتی

بانوانی که از سنین بسیار پایین به صورت منظم و مستمر ورزش می‌کنند، بر روی تقویت بدن و حفظ سلامتی خود تأثیر قابل توجهی دارند. این دسته از افراد همراه با افزایش سن به میزان کمتری با مشکلات جسمانی مانند فشار خون بالا، افزایش وزن، درد مفاصل و… مواجه می‌شوند.

تقویت عضلات کمر و کتف

بسیاری از زنان به سبب سیستم فیزیکی و تغییراتی که در دوران بلوغ با آن‌ها مواجه می‌شوند، در معرض آسیب‌هایی مربوط به ستون فقرات، کتف یا گردن قرار می‌گیرند. بدنسازی بانوان و انجام حرکات قدرتی باعث می‌شود تا عضلات کتف، کمر و ترقوه قوی‌تر شده و کمتر آسیب‌پذیر باشند.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی، بهترین روش برای مقابله بدن با انواع بیماری‌ها است. یکی از روش‌های تقویت این سیستم، ورزش کردن است. بدنسازی بانوان در صورتی که به شکل اصولی و منظم انجام شود، در تقویت سیستم دفاعی بدن بانوان نقش خواهد داشت. همراه کردن ورزش با سبک غذایی مناسب نیز اثر مثبت این جریان را دو برابر می‌کند.

ورزش در خانه

این روزها به سبب وجود بیماری کووید-19 بسیاری از ما، ماندن در خانه را به انجام ورزش در باشگاه‌های ورزشی ترجیح می‌دهیم. با این حال در خانه ماندن نباید باعث تنبلی، ضعیف شدن ماهیچه‌ها و عضلات ما شود. به همین جهت بسیاری از فعالان در این حوزه اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن بدنسازی کرده‌اند.

وب‌سایت فیتنس کار

یکی از این وب‌سایت‌ها، فیتنس کار است که با ارائه نرم‌افزاری جامع بهترین برنامه‌های تناسب اندام و بدنسازی را در اختیار کاربران قرار داده است. اپلیکیشن فیتنس کار بیش از 1300 حرکت بدنسازی را در این نرم‌افزار طراحی کرده است. همچنین در این اپلیکیشن، برنامه‌های مختلف بدنسازی به منظور عضله سازی، کاهش وزن، فیتنس و… ایده پردازی و طراحی شده‌اند.

شما می‌توانید با نصب فیتنس کار از طریق اپ گوگل پلی توسط این لینک https://play.google.com/store/apps/details?id=net.kurdsofts.fitnesskar از برنامه‌ها و حرکات بدنسازی آموزش داده شده در این اپلیکیشن بهترین استفاده را داشته باشید. در سایت این مجموعه نیز چند درگاه مخصوص دانلود از کافه بازار، اپ استور، گوگل پلی و دانلود مستقیم وجود دارد.

ویژگی‌های اپلیکیشن فیتنس کار

آموزش صحیح حرکات بدنسازی

یکی از مهمترین مزایای این اپلیکیشن، آموزش کامل تمام حرکات بدنسازی است. در بدنسازی بانوان و آقایان، یادگیری انجام صحیح حرکات ورزشی بدون آسیب رساندن به اندام‌های مختلف بدن، اهمیت بسیاری دارد. به همین جهت در این برنامه تمام حرکات به بهترین شکل به صورت فرم‌های متن، ویدئو و تصویر، آموزش داده شده‌اند.

بانک حرکات ورزشی

همان‌طور که اشاره کردیم، این اپلیکیشن جامع‌ترین بانک اطلاعات در مورد انجام حرکات ورزشی است. شما می‌توانید بیش از 1300 حرکت را در دسته‌بندی‌های مختلف مانند تمرینات هوازی، برنامه بدنسازی در باشگاه، ورزش در منزل و… را انجام دهید. کارشناسان در این اپ برای اهداف مختلف همچون کاهش چربی شکم، افزایش عضله و… نیز برنامه‌هایی از پیش تنظیم شده، در نظر گرفته‌اند.

استفاده از دانش کارشناسان ورزشی

اپلیکیشن فیتنس کار برای ارائه برنامه‌ای مفید و کاربردی از دانش و تخصص بهترین مربیان و کارشناسان بدنسازی استفاده کرده است. به همین جهت شما می‌توانید با خیالی آسوده از حرکات ورزشی و برنامه‌های این اپلیکیشن برای تناسب اندام، کاهش وزن، عضله سازی و… بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری و جمع بندی

شاید این جملات را شنیده باشید که تمرین با وزنه باعث حجیم شدن عضلات زنان به شکل نامناسبی می‌شود. یا جملاتی از این قبیل که به محض قطع کردن حرکات بدنسازی عضله‌ها در بدن بانوان به بافته‌ای چربی تبدیل می‌شوند؛ ذهن خود را از افکار و باورهای غلط خالی کنید! کارشناسان و متخصصان در زمینه بدنسازی بانوان به تمام زنان توصیه می‌کنند که در کنار ورزش‌های هوازی، تمرینات قدرتی و حرکات بدنسازی را نیز فراموش نکنند. بدنسازی برای زنان یکی از بهترین روش‌ها جهت از بین بردن چربی‌ها و حفظ این وضعیت است. حرکات و تمرینات قدرتی به شما بانوان این امکان را می‌دهد تا برای رسیدن به اهدافتان بیش از پیش تلاش کنید. تمرین با وزنه و انجام حرکات قدرتی به عنوان یک ورزش مکمل یا ورزشی تخصصی امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.