متاتارسالژی (درد زیر پنجه و انگشتان پا) چیست و چه علائمی دارد؟

0

متاتارسالژی Metatarsalgia وضعیتی است که در آن توپی پای شما دردناک و ملتهب می‌شود. اگر در فعالیت‌هایی که شامل دویدن و پریدن است شرکت کنید، ممکن است آن را توسعه دهید. دلایل دیگری نیز وجود دارد، از جمله بدشکلی پا و کفش‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد.

اگر چه به طور کلی جدی نیست، متاتارسالژی می‌تواند شما را به حاشیه براند. خوشبختانه، درمان‌های خانگی، مانند یخ و استراحت، اغلب علائم را تسکین می‌دهند. پوشیدن کفش مناسب با کفی‌های ضربه گیر یا تکیه گاه قوس ممکن است از مشکلات بعدی متاتارسالژی جلوگیری کرده یا آن را به حداقل برساند.

علائم

علائم متاتارسالژی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید، دردناک یا سوزش در ناحیه کف پای شما – بخشی از کف پا درست پشت انگشتان پا
  • دردی که هنگام ایستادن، دویدن، خم کردن پا‌ها یا راه رفتن – به خصوص با پای برهنه روی سطح سخت – بدتر می‌شود و هنگام استراحت بهبود می‌یابد.
  • درد شدید یا تیراندازی، بی‌حسی یا گزگز در انگشتان پا
  • احساس وجود سنگریزه در کفش شما

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

همه مشکلات پا نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. گاهی اوقات پا‌های شما بعد از یک روز طولانی ایستادن یا یک تمرین تنبیهی درد می‌کند. اما بهتر است از درد پا که بیش از چند روز طول می‌کشد غافل نشوید. اگر درد سوزشی در ناحیه کف پای خود دارید که پس از تعویض کفش و اصلاح فعالیت‌هایتان بهبود نمی‌یابد، با پزشک خود صحبت کنید.

علل

گاهی اوقات یک عامل می‌تواند منجر به متاتارسالژی شود. اغلب عوامل متعددی دخیل هستند، از جمله:

  • تمرین یا فعالیت شدید. دوندگان مسافت در معرض خطر متاتارسالژی هستند، عمدتاً به این دلیل که جلوی پا هنگام دویدن نیروی قابل توجهی را جذب می‌کند. اما هرکسی که در یک ورزش پرتحرک شرکت می‌کند در معرض خطر است، به خصوص اگر کفش‌های شما نامناسب باشد یا پوشیده شده باشد.
  • برخی از اشکال پا قوس بلند می‌تواند فشار بیشتری به متاتارس وارد کند. همینطور داشتن انگشت دوم بلندتر از انگشت شست پا که باعث می‌شود وزن بیشتری نسبت به حالت عادی به سر متاتارس دوم منتقل شود.
  • بدشکلی‌های پا. پوشیدن کفش‌های خیلی کوچک یا کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند باعث بدشکل شدن پای شما شود. انگشت پیچ خورده به سمت پایین (انگشت چکشی) و برجستگی‌های متورم و دردناک در پایه انگشتان شست پا (بونیون) می‌تواند باعث متاتارسالژی شود.
  • اضافه وزن. از آنجایی که بیشتر وزن بدن شما هنگام حرکت به جلوی پای شما منتقل می‌شود، پوند‌های اضافی به معنای فشار بیشتر روی متاتارس شماست. کاهش وزن ممکن است علائم را کاهش یا از بین ببرد.
  • کفش‌های نامناسب. کفش‌های پاشنه بلند که وزن اضافی را به جلوی پای شما منتقل می‌کند، یکی از دلایل شایع متاتارسالژی در زنان است. کفش‌هایی با پنجه باریک یا کفش‌های ورزشی که فاقد ساپورت و بالش هستند نیز می‌توانند به این مشکل کمک کنند.
  • شکستگی استرس شکستگی‌های کوچک در استخوان‌های متاتارس یا انگشتان پا می‌تواند دردناک باشد و نحوه وزن‌گذاری روی پایتان را تغییر دهد.
  • نوروم مورتون. این رشد غیر سرطانی بافت فیبری در اطراف عصب معمولا بین سر‌های سوم و چهارم متاتارس رخ می‌دهد. علائمی شبیه متاتارسالژیا ایجاد می‌کند و همچنین می‌تواند به استرس متاتارس کمک کند.

عوامل خطر

تقریباً هر کسی ممکن است به متاتارسالژیا مبتلا شود، اما اگر:

  • در ورزش‌های پرتحرک که شامل دویدن و پریدن است شرکت کنید
  • کفش‌های پاشنه بلند، کفش‌هایی که مناسب نیستند یا کفش‌های می‌خ‌دار مانند گیره بپوشید.
  • اضافه وزن یا چاق هستند
  • سایر مشکلات پا، از جمله انگشت چکشی و پینه در پایین پای خود را دارید
  • آرتریت التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس دارید

عوارض

متاتارسالژی در صورت درمان نشدن ممکن است منجر به درد در سایر قسمت‌های همان یا طرف مقابل و درد در نقاط دیگر بدن، مانند کمر یا لگن، به دلیل لنگیدن (تغییر راه رفتن) ناشی از درد پا شود.

تشخیص

مشکلات مختلف پا می‌تواند علائمی شبیه به متاتارسالژی ایجاد کند. برای کمک به مشخص کردن منبع درد، پزشک پای شما را در حالی که ایستاده‌اید و نشسته‌اید معاینه می‌کند و در مورد سبک زندگی و سطح فعالیت شما می‌پرسد. ممکن است برای شناسایی یا رد شکستگی ناشی از استرس یا سایر مشکلات پا به عکس‌برداری با اشعه ایکس نیاز داشته باشید.

درمان

اقدامات محافظه کارانه – مانند استراحت، تعویض کفش یا استفاده از پد متاتارس – ممکن است تمام چیزی باشد که برای تسکین علائم و نشانه‌ها نیاز دارید.

در موارد نادر، زمانی که اقدامات محافظه کارانه درد شما را تسکین نمی‌دهد و متاتارسالژی شما به دلیل شرایط پا مانند انگشت چکشی پیچیده می‌شود، جراحی برای تنظیم مجدد استخوان‌های متاتارس ممکن است یک گزینه باشد.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای کمک به کاهش درد متاتارسالژی خود، این نکات را امتحان کنید:

  • باقی مانده. با فشار ندادن به پای خود از آسیب بیشتر محافظت کنید. بعد از ایستادن یا راه رفتن پای خود را بالا بیاورید. ممکن است لازم باشد برای مدتی از ورزش مورد علاقه خود پرهیز کنید، اما می‌توانید با ورزش‌های کم تاثیر، مانند شنا یا دوچرخه سواری، تناسب اندام خود را حفظ کنید.
  • ناحیه آسیب دیده را یخ کنید. کمپرس یخ را به مدت حدود 20 دقیقه هر بار چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. برای محافظت از پوست خود، کیسه‌های یخ را در یک حوله نازک بپیچید.
  • یک مسکن بدون نسخه مصرف کنید. برای کاهش درد و التهاب، ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن یا آسپرین را امتحان کنید.
  • کفش مناسب بپوشید. از کفش‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد خودداری کنید و پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خود را محدود کنید. کفش مناسب ورزشی که انجام می‌دهید بپوشید.
  • از پد‌های متاتارس استفاده کنید. این پد‌های خارج از قفسه در کفش شما درست جلوتر از استخوان متاتارس قرار می‌گیرند تا به منحرف کردن استرس از ناحیه دردناک کمک کنند.
  • تکیه گاه‌های قوس را در نظر بگیرید. اگر کفی‌ها کمکی نکردند، پزشک ممکن است برای به حداقل رساندن فشار روی استخوان‌های متاتارس و بهبود عملکرد پا، ساپورت‌های قوس را توصیه کند. می‌توانید پایه‌های قوس را بدون نسخه بخرید، یا می‌توانید آن‌ها را سفارشی نصب کنید.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.