6 نکته در انتخاب یک مکمل ورزشی مناسب

0

رپورتاژ

چک لیستی برای خرید با کیفیتِ مکمل‌های ورزشی

انتخاب یک مکمل مناسب دغدغۀ همیشگی ورزشکاران حرفه‌ای بوده و شاید تا پایان زندگی ورزشی‌شان نیز همچنان این مشکل را داشته باشند. در این مطلب تلاش کرده‌ایم به مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب یک مکمل ورزشی خوب نقش دارد، اشاره کنیم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی‌های یک مکمل ورزشی باکیفیت

بیایید این بحث را با یک سوال آغاز کنیم؛ وظیفۀ مکمل ورزشی چیست؟ به صورت کلی مکمل‌ها برای چه هدفی تولید می‌شوند؟

مهم‌ترین نکته‌ این است که مکمل‌ها (همان‌طور که از نام‌شان هم پیداست) برای تامین نیازهای تغذیه‌ای شما تولید می‌شوند.

بگذارید با یک مثال این موضوع را برایتان ساده‌تر کنیم. فرض کنید نزدیک مسابقات بدنسازی هستید و حجم تمرینات‌تان افزایش پیدا کرده است؛ در نتیجه روزانه به دریافت مواد غذایی بیشتری نیاز دارید.

حال اگر مربی‌تان از شما بخواهد به غیر از وعدۀ صبحانه و شام روزانه یک عدد مرغ کامل نیز بخورید، چه پاسخی به او می‌دهید؟ قطعا نمی‌توانید؛ حتی اگر اشتهای کافی هم داشته باشید معدۀ‌تان توانایی دریافت این حجم از مواد غذایی را ندارد و در بلندمدت دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهید شد.

بنابراین ورزشکاران برای تامین پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز خود، ناچار به مصرف مکمل‌های بدنسازی هستند. پس اگر یک مکمل، کاربردی جزء تامین نیازهای تغذیه‌ای شما را داشته باشد، باید از مصرف آن خودداری کنید.

حال که با نقش دقیق مکمل‌ها آشنا شدیم، می‌توانیم یک ویژگی مهم آن‌ها را باهم بررسی کنیم.

ترکیبات مکمل، برگ برندۀ شما

اگر جزء افرادی هستید که به صورت حرفه‌ای ورزش را دنبال می‌کنید، حتما می‌دانید که میزان دُز مصرفی هر مکمل چقدر اهمیت بالایی دارد. در واقع اگر بدن شما دز کمتر یا بیشتری را دریافت کند، احتمال آن‌که هیچ‌گونه پیشرفتی در تمرینات خود نداشته باشید بسیار افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین در اولین قدم ترکیبات مکمل‌ها را به دقت بررسی کرده و با برنامۀ غذایی و تمرینی خود مطابقت دهید؛ به عنوان مثال اگر روزانه نیاز به دریافت 1 گرم ال کارنیتین دارید، نباید مکمل مورد نظر مقدار بیشتر یا کمتری از آن را برای شما تامین کند.

قطعا متوجه شده‌اید که انتخاب یک مکمل ورزشی خوب چقدر کار تخصصی و چالش‌برانگیزی است، بنابراین پیش از هرکاری با افراد متخصص و باتجربه مشورت کنید.

حال که تا حد زیادی با ویژگی‌های یک مکمل خوب آشنا شدیم، می‌توانیم وارد بحث اصلی یعنی «5 نکته برای انتخاب مکمل ورزشی مناسب» شویم، همچنان با ما همراه باشید.

5 نکته برای انتخاب مکمل ورزشی مناسب

 

فرقی نمی‌کند که شما یک بدنساز حرفه‌ای یا آماتور باشید؛ انتخاب یک مکمل ورزشی مناسب برای هرکس چالش‌برانگیز است. در حالتی که بازار پر از محصولات تقلبی است، حتی حرفه‌ای‌ترین فرد هم می‌تواند دچار اشتباه شود.

شاید نکات زیر به نظرتان ساده باشد اما بیشتر افراد آن را رعایت نمی‌کنند و دلیل اصلی انتخاب‌های اشتباه‌شان نیز همین است. پس اگر نمی‌خواهید در دام یک برنامۀ غذایی اشتباه بیفتید، نکات زیر را با دقت بخوانید.

مکمل را براساس تایپ بدنی‌تان انتخاب کنید

در گام اول باید به تایپ بدنی خود توجه کرده و براساس آن انتخاب خود را انجام دهید. فرض کنید تایپ بدنی شما Endomorph (گرد و با میزان چربی بالا) است، در چنین حالتی نباید مکمل‌هایی را که دارای مقادیر زیادی چربی هستند یا بر روی کبد تاثیر مستقیم می‌گذارند، انتخاب کنید.

این مثال را مشت نمونۀ خروار در نظر بگیرید و آن را به تمامی تایپ‌های بدنی تعمیم دهید. پس پیش از شناخت کامل از بدن خود اقدامی برای انتخاب مکمل انجام ندهید.

 

مکمل‌ها براساس نوع تمرین شما انتخاب می‌شوند

از ما در داروخانه آنلاین روشا، بارها این سوالات پرسیده شده است:

  • بهترین مکمل برای افزایش حجم عضله خشک چیست؟
  • بهترین مکمل برای افزایش حجم بازو را معرفی کنید؟
  • بهترین مکمل برای افزایش وزن را می‌خواهم.

این سوالات معمولا توسط ورزشکاران حرفه‌ای یا افرادی پرسیده می‌شود که طبق یک برنامه و نقشۀ راه درست پیش می‌روند. در واقع آن‌ها می‌دانند الان در چه وضعیت تمرینی هستند و بر پایۀ آن به چه نوع مکمل‌هایی نیز احتیاج دارند. بگذارید با یک مثال این موضوع را بهتر توضیح دهیم.

فرض کنید شما نیاز به کاهش وزن دارید و تمرینات‌تان نیز براساس آن برنامه‌ریزی شده است. حال اگر از یک مکمل ترکیبی که به جزء خواص معمول خود سبب افزایش وزن شما نیز می‌شود، استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
اینجاست که در انتخاب یک مکمل مناسب باید روند تمرینی‌تان کاملا شفاف و مشخص باشد.

انتخاب براساس هدف‌های شما از ورزش و مصرف مکمل

بیایید با یکدیگر صادق باشیم؛ هدف نهایی شما از ورزش و مصرف مکمل چیست؟ می‌خواهید به تناسب اندام برسید یا حجم عضلات‌تان را برای شرکت در مسابقات بدنسازی افزایش دهید؟ شاید هم می‌خواهید فقط تودۀ عضلانی خود را به میزان نرمال یک فرد سالم برسانید.

مکمل‌های شما باید براساس هدف نهایی‌تان از ورزش انتخاب شوند؛ هررمان این موضوع را به صورت کامل برای خود مشخص کردید، می‌توانید بهترین مکمل را انتخاب کنید.

مشاورۀ قبل از خرید را فراموش نکنید

اگر تا این قسمت از مطلب را خوانده باشید، قطعا متوجه شده‌اید که انتخاب مکمل یک کار واقعا تخصصی است؛ بنابراین هرگز بدون مشورت با یک فرد متخصص این کار را انجام ندهید. اگر به یک پزشک تغذیۀ مجرب دسترسی ندارید، می‌توانید از مسئول فنی داروخانه‌ها کمک بگیرید؛ اما توصیۀ همیشگی ما این است که با یک دکتر متخصص تغذیه که به دنیای ورزش نیز آگاهی کامل دارد، مشورت کرده و برطبق برنامۀ او پیش بروید.

خرید از داروخانه‌های معتبر

آخرین و البته مهم‌ترین نکته این است که مکمل ورزشی را حتما از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید. برای این کار پیشنهاد ما استفاده از داروخانه آنلاین است؛ زیرا در حالت حضوری ممکن است داروخانه شلوغ باشد و مسئول فنی نتواند زمان کافی برای مشاوره به شما صرف کند اما در داروخانه آنلاین روشا این موضوع وجود ندارد و کارشناسان وقت کافی برای مشاوره به شما اختصاص می‌‌دهند.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب گفتیم، برای انتخاب یک مکمل ورزشی مناسب باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید اما مهم‌تر از همۀ آن‌ها، در بازاری که محصولات قاچاق به وفور یافت  و در شرایط نامساعد انبار می‌شوند، باید بتوانید یک داروخانه آنلاین معتبربیابید که نسبت به اصل بودن و مجوز داشتن تمام محصولات آن اطمینان خاطر داشته باشید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.