تست‌های شخصیت شناسی به ترتیب رتبه‌بندی

تست‌های شخصیت شناسی بر اساس رتبه

0

تست‌های شخصیت شناسی یکی از بهترین ابزارها برای شناسایی ویژگی‌های افراد هستند.. در این مقاله قصد داریم تا معتبرترین تست‌های شخصیت شناسایی را معرفی و آنها را بررسی کنیم.

تاریخچه تست شخصیت شناسی

در حدود سال 460 قبل از میلاد، بقراط عنوان کرد که انسان‌ها دارای تیپ‌های شخصیتی متفاوت هستند. تیپ‌های شخصیتی که از چهار خلق و خوی متمایز تشکیل شده است. به گفته وی هر کدام از ویژگی‌ها که در هر فرد غالب است، مانند «شوخ طبعی»، شخصیت او را تعریف می‌کند و باعث می‌شود که نسب به دیگری تمایز داشته باشد.

در سال 1879، ویتلم وونت نه تنها «پدر روان‌شناسی» شد، بلکه اولین فردی بود که تمایز روشنی بین بدن انسان و نظریه شخصیت انسانی قائل شد.

ظهور رویکرد روان‌پویشی در اواخر دهه 1800 منجر به تغییری بزرگ در نحوه نگرش و درک ما از شخصیت در موقعیت‌های اجتماعی مختلف و مواجهه با گروهی از افراد متفاوت شد. بنیانگذار رویکرد روان‌پویشی، زیگموند فروید، عنوان کرد که شخصیت ما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در سال‌های قبل از او صحبت شده بود و رفتار و شخصیت ما توسط انگیزه‌ها و نیازهای ذاتی ما هدایت می‌شوند.

بعدها کارل یونگ، بیان کرد که تنها چهار اولویت شخصیتی در هر انسان وجود دارد: حسی، شهودی، ادراکی و احساسی و به گفته وی، این چهار اولویت هستند که بر شخصیت افراد اثر می‌گذارند. دهه 1900 آغاز ظهور تست‌های شخصیت شناسی شد و تست Woolworth اولین تست شخصیت شناسی مدرن بود که اختراع شد. این تست توسط ارتش آمریکا برای شناسایی افراد مناسب برای شلیک استفاده شد.

از دهه 1900، تست‌های شخصیتی و نظریه‌های متفاوت درباره شخصیت انسان بسیار گسترده‌تر شد و در حال حاضر، بسیاری از مردم با تست‌های شخصیت شناسی مانند تست MBTI، تست دیسک و دیگر موارد آشنا هستند و آنها را انجام می‌دهند. ادامه این مقاله این تست‌ها و دیگر تست‌های برتر دنیا را معرفی خواهد کرد.

1. تست‌های Truity

Truity که در سال 2012 تأسیس شد، مجموعه‌ای از تست‌های شخصیت شناسی معتبر علمی را برای کمک به افراد برای درک خود و اطرافیانشان به وجود آورده است.

کاربران برای انجام تست‌های Truity می‌توانند به وب‌سایت آن مراجعه کنند و انواع تست‌ها را انجام دهند. انواع تست‌ها در Truity عبارت‌اند از:

  • انیاگرام (که 9 تیپ شخصیتی را شامل می‌شود)
  • پیدا کننده تیپ شخصیتی (که 16 تیپ شخصیتی را شامل می‌شود)
  • تست بیگ فایو
  • مشخصات شغلی
  • تست دیسک

هر ماه بیش از 2 میلیون نفر این تست‌ها را در وب‌سایت Truity انجام می‌دهند. مؤسس تمام این تست‌ها مولی اونز نیز فردی فعال در این زمینه است و به صورت مرتب درباره این تست‌ها و نحوه پاسخ گرفتن از آنها صحبت می‌کند.

2. تست HIGH5

HIGH5 یک تست شخصیت شناسی رایگان است که به افراد کمک می‌کند تا بفهمند در چه چیزی به صورت ذاتی خوب هستند تا بتوانند روی آن موضوع تمرکز کنند. این تست به عنوان نقاط قوت‌یاب عمل می‌کنند و کار طلایاب را برای شما انجام می‌دهد.

این تست شخصیت شناسی بر پایه اصول روانشناسی طراحی شده است و باعث به وجود آمدن علمی نوظهور شده است که نتیجه آن شکوفایی انسان‌ها است. هدف کلی این تست این است که افراد نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و سعی در رفع آنها داشته باشند و همچنین، با کار روی نقاط قوت خود، زمینه را برای پیشرفت خود فراهم کنند. بنابراین، HIGH5 برای شناسایی نقاط قوت و جایگزین کردن آنها به جای نقاط ضعف طراحی شده است.

بر خلاف دیگر تست‌های شخصیت شناسی، تست HIGH5 افراد را به دسته و گروه‌های مختلف تقسیم نمی‌کند. به جای این کار، نکات مثبت را در شما پیدا می‌کند که هر کدام از آنها می‌توانند در نوع خود منحصربه‌فرد و جذاب باشند.

پس از پاسخ به 100 سؤال تست HIGH5 در 20 دقیقه، این امکان را دارید تا 5 تا از نقاط قوت خود را شناسایی کنید.

3. تست دیسک

تست دیسک (DiSC) که توسط والتر کلارک در سال 1940 معرفی شد، برای اندازه‌گیری تسلط، نفوذ، ثبات و وظیفه شناسی طراحی شده است.

این پرسشنامه عمدتاً برای استفاده سازمانی به وجود آمده است و می‌تواند در زمینه مدیریت و کارهای اجرایی، آموزش مدیریت، آموزش فروش، تیم سازی، خدمات مشتری، ارتباطات و منتورینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

تست دیسک شامل 28 سؤال می‌شود، که در آن شرکت‌کننده باید مواردی که بیشترین شباهت را با خودش دارد را با علامت مورد قبول یا تیک مشخص کند و آنهایی را که کمترین شباهت را دارند با علامت ضرب‌در مشخص کند. تست DiSC طوری طراحی شده است که استفاده از آن آسان باشد، مدیریت آن آسان باشد و هر فردی بتواند آن را انجام دهد.

4. تست 16PF

پرسشنامه 16PF اولین بار توسط کتل، تاتسوکا و ایبر در سال 1949 منتشر شد، اما از آن زمان به بعد نسخه‌های جدید و دیگری به آن اضافه شد. این پرسشنامه و ویژگی‌های شخصیتی درون آن بر اساس ویژگی‌های شخصیتی پیشنهادی Allports 4000 طراحی شده است که بعدا توسط کتل به 171 ویژگی و سپس برای ساخت ابزار شخصیت شناسی، به 16 ویژگی کاهش یافت.

این پرسشنامه برای سنجش رفتارهای عادی طراحی شده است و می‌توان از آن برای توسعه شغلی، انتخاب کارکنان، مسائل زناشویی و مشاوره استفاده شود، چرا که این تست مرجع بالینی دارد.

با کمک این تست مواردی مانند خونگرمی، استدلال، ثبات عاطفی، تسلط، سرزندگی، قانون‌مداری، جسارت اجتماعی، حساسیت، هوشیاری، انتزاع، منزوی بودن، دلهره، تغییرناپذیری، خوداتکایی، کمال‌گرایی و تنش اندازه‌گیری می‌شود.

این پرسشنامه به گونه‌ای طراحی شده است که افراد 16 سال یا بیشتر از آن استفاده کنند. برای تکمیل نسخه کاغذی آن بین 30 تا 35 دقیقه زمان نیاز است و تکمیل نسخه آنلاین آن 30 دقیقه طول می‌کشد.

5. تست HEXACO

تست HEXACO در سال 2000 برای ارزیابی برخی از ابعاد شخصیتی افراد و همچنین نظریه‌هایی که در مطالعات قبلی بیان شده بود، ساخته شد.

این تست، شش بعد اصلی شخصیت را اندازه‌گیری می‌کند که عبارت‌اند از: صداقت یا فروتنی، تهییج پذیرى، برون‌گرایی، سازگاری، وظیفه‌شناسی، ریسک‌پذیری. تست HEXACO دو نوع فرم با تعداد سؤال متفاوت دارد که فرم اول دارای 200 سؤال است و فرم دوم 100 سؤال دارد و کوتاه‌تر است.

6. تست NEO

تستNEO  که توسط کوستا و مک کری در دهه 1970 توسعه یافت و بعداً در سال 2005 نسخه نهایی آن معرفی شد، برای اندازه‌گیری و آزمایش ویژگی‌های شخصیتی تست Big-5 طراحی شد که این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: ریسک‌پذیری، وظیفه شناسی، برونگرایی، سازگاری و روان‌رنجوری.

این ویژگی 6 زیرمجموعه دیگر نیز دارند که هر کدام جزئی از ویژگی‌های شخصیتی بالا هستند. به عنوان مثال، روان‌رنجوری متشکل از اضطراب، خصومت، افسردگی، خودآگاهی، تکانشگری و آسیب پذیری در برابر استرس است.

در حالی که زیرمجموعه‌های برونگرایی شامل خونگرمی، صمیمیت، قاطعیت، فعال بودن، هیجان‌خواهی و مثبت اندیشی می‌شود.

این تست شخصیت شناسی ابتدا برای بزرگسالان طراحی شد، اما پس از چند سال متوجه شدند که برای سنین پایین نیز می‌تواند کارایی داشته باشد. مشاوران، روان‌پزشکان، روانشناسان، مربیان و پزشکان می‌توانند از این تست استفاده کنند و همچنین در طی چند سال گذشته، در سازمان‌ها نیز از آن استفاده شده است.

این تست 240 سؤال دارد که تکمیل آن 30-40 دقیقه طول می‌کشد.

7. تست MBTI

تست MBTI توسط کاترین بریگز و دخترش، ایزابل بریگز مایرز، در سال 1940 معرفی شد. این آزمون بر اساس نظریه تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ ساخته شده است؛ نظریه‌ای که تیپ شخصیتی انسان‌ها را در جهان با استفاده از چهار معیار روان‌شناختی مشخص می‌کرد. این معیارها شامل موارد زیر می‌شود:

  • برون گرایی یا درون گرایی
  • حسی یا شهودی
  • منطقی یا احساسی
  • قضاوت‌گر یا ادراکی

MBTI برون‌گرا یا درون‌گرا بودن یک فرد، ترجیح حسی یا ترجیح شهودی در پردازش اطلاعات، ترجیح تصمیم‌گیری منطقی یا احساس و اینکه آیا ترجیح می‌دهند قضاوت کنند یا ادراک کنند را اندازه‌گیری می‌کند. نتیجه حاصل از پرسش سؤالات، فرد را در یکی از 16 تیپ شخصیت قرار می‌دهد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، مانند تیپ شخصیتی فرمانده یا ENTJ.

تست MBTI می‌تواند برای توسعه فردی، توسعه کارکنان، توسعه تیم، بهبود بهره‌وری و افزایش اثربخشی تیم استفاده شود. این تست شامل 93 سؤال است که در آن شرکت کننده یک کلمه را با یک عبارت تطبیق می‌دهد.

8. تست Eysenck

تست Eysenck شخصیت افراد را در دو بعد مستقل بررسی می‌کند: برونگرایی در مقابل درونگرایی و روان‌رنجوری در مقابل ثبات.

این تست در نهایت سه شاخص امیتازدهی دارد که «E» نشان می‌دهد چقدر برون‌گرا هستید، «N» میزان روان‌رنجور بودن شما را نشان می‌دهد و «lie»، نشان می‌دهد که چه میزان در تست دروغ گفته‌اید.

پرسشنامه کامل شامل 100 سؤال بله/خیر است و تکمیل آن 20 تا 35 دقیقه زمان می‌برد. این تست، همچنین یک پرسشنامه کوتاه دارد که شامل 57 سؤال بله/خیر است و تکمیل آن فقط 10 تا 25 دقیقه طول می‌کشد.

9. تست Minnesota

تست مینه‌سوتا (MMPI) که توسط هاتاوی و مک کینلی در سال 1939 معرفی شد، برای ارزیابی شخصیت بزرگسالان و آسیب شناسی روانی آنها در 10 مقیاس استفاده می‌شود. این مقیاس‌ها حمله عصبی، افسردگی، پارانویا، اضطراب، انحراف روانی، مردانگی/زنانگی، ضعف روحی، روان پریشی و درونگرایی اجتماعی هستند.

این تست برای مواردی مانند درمان بیماری‌های روحی روانی مورد استفاده دارد و توسط بسیاری از پزشکان در کلینیک‌ها استفاده می‌شود.

با این حال، می‌توان از آن در محیط‌های شغلی برای غربالگری نامزدها نیز استفاده کرد؛ به‌ویژه برای اندازه‌گیری ثبات روانی افراد در مشاغل پرخطر، مانند نیروی پلیس، خلبانان یا ارتش.

MMPI در طول سال‌ها تغییر و بازنگری شده است، اما جدیدترین نسخه آن، MMPI-2، حاوی 567 سؤال درست و غلط است و تکمیل آن بین 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

یک نسخه کوتاه‌تر از آن نیز به نام MMPI-2-RF وجود دارد که شامل 338 سؤال است و تکمیل آن حدود 30 تا 50 دقیقه زمان می‌برد.

10. تست Birkman

تست Birkman که توسط راجر بیرکمن معرفی شد، یک ارزیابی آنلاین است که شخصیت، ادراک اجتماعی و علایق شغلی را می‌سنجد. این تست به طور خاص برای شناسایی زمینه رفتارهای افراد در محیط کار طراحی شده است و در مجموع دارای 32 سؤال است که 10 سؤال ترجیحات شغلی، 11 سؤال درباره رفتارهای مؤثر در محل کار و 11 سؤال رفتارهای بین فردی و تعامل در محیط را بررسی می‌کند.

از این تست شخصیت شناسی می‌توان برای ارزیابی شخصیت افراد در هر محیطی استفاده کرد و اغلب در سازمان‌ها برای توسعه مدیریت، تیم سازی، استخدام، انتخاب افراد با استعداد و افزایش فروش و تقویت مهارت مذاکره استفاده می‌شود.

این تست شامل 298 سؤال است که 250 سؤال آن صحیح و غلط و 48 سؤال آن،‌چند گزینه‌ای است. انجام این تست حدود 30 دقیقه زمان می‌برد.

معرفی سایر تست‌ها

در این مقاله ده مورد از برترین تست‌های شخصیت شناسی بر اساس رتبه‌بندی را معرفی کردیم. اما رتبه‌بندی تست‌های برتر در دنیا به اینجا ختم نمی‌شود و در ادامه سایر تست‌های معتبر را نیز نام خواهیم برد:

  • Values and Motives Inventory
  • Motives, Values and Preference Inventory
  • Hogan Personality Inventory
  • Hogan Development Survey
  • Californian Psychological Inventory
  • Personality Assessment Inventory
  • Personality and Preference Inventory
  • Keirsey Temperament Sorter
  • True Colours
  • Caliper Profile
  • Rorschach Inkblot Test
  • Szondi Test

این لیست برترین تست‌های شخصیت شناسی است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و هر کدام برای منظوری خاص طراحی شده‌اند. اما می‌توان هدف نهایی آنها را ارتقای شخصیت افراد و شناسایی نقاط ضعف و قدرت دانست. با انجام این تست‌ها می‌توان در راستای تکامل قدم برداشت و خود را به فردی تبدیل کرد که در هر جامعه و محیطی توانایی موفقیت را دارد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.