10 فیلم از بهترین وسترن های تمام دوران، رتبه‌بندی شده

2

ژانر وسترن از دهه 30 به عنوان یکی از عناصر اصلی سینما مطرح شده است. به مخاطبان آمریکایی طیف وسیعی از گاوچران قهرمان اسلحه‌باز را می‌دهد تا در سرزمین‌های وحشی آمریکای غربی شجاعانه تشویق کنند. در طول سال‌ها، ژانر وسترن تغییر کرده است، با توجه به زمان‌هایی که در آن ساخته شده است، و بیشتر به آینه‌ای برای ارائه جامعه تبدیل شده است تا دوره واقعی که این ژانر به تصویر می‌کشد.

در طول سال‌ها، برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ، وسترن بوده‌اند. با دوام این ژانر بیش از چندین دهه و بسیاری از کارگردانان با استعداد که نسخه‌های وسترن خود را می‌سازند، این ژانر تقریباً صد سال پس از آغاز به کار خود موفق می‌شود تازه و زنده بماند.

3:10 به یوما (2007)

3:10 To Yuma به دنبال دامدار کوچک، دن ایوانز ( کریستین بیل ) است که در شرف از دست دادن زمین خود است و تنها راه برای پرداخت هزینه آن انتقال یک قانون شکن خطرناک، بن وید ( راسل کرو ) در سراسر کشور وحشی است. و او را سوار قطار به زندان یوما کنید. این سفر طولانی و سخت است و موانع زیادی در راه وجود دارد، مانند خدمه قدیمی یاغی که در مسیر خود داغ هستند.

در حالی که دو مرد در سراسر کشور بی‌قانون آمریکای قدیمی شجاع می‌شوند، وید شروع به بازی‌های فکری با ایوانز می‌کند و سعی می‌کند سرعت دامدار را کند کند و در حالی که آن‌ها به سمت مقصد مسابقه می‌دهند، جنگ اراده‌ها آغاز می‌شود. بازی‌های عالی بیل و کرو این وسترن را در کنار کارگردانی استادانه جیمز منگولد ارزش تماشا کردن دارد.

The Magnificent Seven (1960) – هفت باشکوه

پاسخ آمریکا به حماسه تحسین شده سامورایی، The Seven Samurai، The Magnificent Seven همان ضربات داستانی را از همتای ژاپنی خود می‌گیرد و آن را با زیبایی‌شناسی کابوی می‌پوشاند و یکی از نمادین‌ترین وسترن‌های تمام دوران را خلق می‌کند. داستان هفت اسلحه‌باز را دنبال می‌کند که برای آزاد کردن گروهی از روستاییان درمانده از دست راهزنان خشن استخدام می‌شوند.

هفت با شکوه با گروه بازیگرانی از افراد سرسختی مانند استیو مک کوئین، چارلز برانسون و یول بی‌راینر، فضایی خوشایند از مردانگی نشاط‌آور ایجاد می‌کند، زیرا این مردان شجاع خود را فدای محافظت از غریبه‌ها می‌کنند. اگرچه همه اعضای حزب این کار را نوعدوستانه انجام نمی‌دهند، اما پویایی جالبی بین تیم ایجاد می‌کنند.

یک مشت دلار (1964)

سه‌گانه دلاری سرجیو لئونه یکی از بهترین سه‌گانه‌های تمام دوران است و همه چیز با یک وسترن کوچک اسپاگتی معروف به مشت دلار شروع شد. با بودجه کم، بازیگران غیرانگلیسی زبان و بازیگر نسبتاً ناشناخته آمریکایی در آن زمان، کلینت ایستوود در نقش اصلی، به نظر می‌رسید که فیلم محکوم به شکست است. وسترن ساخت ایتالیا؟ چه فایده‌ای دارد؟

خب، همه آن مخالفان اشتباه کردند. A Fistful of Dollars هم در خارج از کشور و هم در آمریکا به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و مجموعه‌ای از «اسپاگتی وسترن» را راه‌اندازی کرد و ژانر فرعی جدیدی را ایجاد کرد که تا به امروز ادامه دارد. داستان ساده است، یک غریبه اسلحه کش به شهر می‌آید تا بفهمد که جنگی بین دو جناح در شهر در جریان است و جو (ایستوود) دقیقاً همان جایی است که می‌خواهد باشد: درست در وسط.

 
High Noon (1952)

در طول این سال‌ها، سریال High Noon اثر‌گری کوپر مورد تحسین و انتقاد فراوان قرار گرفته است. این فیلم مارشال ویل کین را دنبال می‌کند که با ساعت مسابقه می‌دهد تا از شهرش در برابر گروهی از قانون شکنان مرگبار محافظت کند.

یک فیلم سیاسی در آن زمان، High Noon یکی از اولین وسترن‌های تجدیدنظرطلب در نظر گرفته می‌شود که تمایز وسترن گذشته را برداشت و آن‌ها را روی سرش گذاشت. وسترن معمولاً مردی قوی را دنبال می‌کند که متمدن‌ها را در مقابل غیرمتمدن‌ها رهبری می‌کند (مثل در The Magnificent Seven ) اما High Noon می‌بیند که مردم شهر به کلانتر خود پشت می‌کنند و او را برای رویارویی با این تهدید قریب‌الوقوع تنها می‌گذارند.

دسته وحشی (1969) – The Wild Bunch

حماسه وسترن سام پکینپا گروهی از قانون شکنان سالخورده را می‌بیند که به دنبال کسب آخرین امتیاز بزرگ قبل از بازنشستگی هستند، زیرا دنیای اطرافشان تغییر می‌کند. «غرب وحشی» که زمانی می‌شناختند، اکنون با راه‌آهن و قانون‌گذاران بیشتر در حال مدرنیزه شدن است و این افراد مسلح را فراری می‌دهد.

The Wild Bunch دارای طیف وسیعی از شخصیت‌ها است، از شخصیت‌های شرور پیچ خورده گرفته تا قاتلان پشیمان که وسترنی بالغ‌تر و ظریف‌تر را نسبت به وسترن‌های قبل از خود می‌سازند. داستان به خودی خود یک سفر دائمی است زیرا قانون شکنان از یک شغل به شغل دیگر ‌می‌روند و سرعت هیجان‌انگیزی را در سرتاسر آن حفظ می‌کنند.

بوچ کسیدی و ساندنس کید (1969):

یکی از بهترین جنبه‌های ژانر وسترن، شخصیت‌های جالبی است که خلق می‌کند، بلکه آن‌ها کاملاً تخیلی یا در مورد بوچ و ساندنس نسخه‌های اسطوره‌ای از افراد واقعی هستند. بوچ ( پل نیومن ) و ساندنس ( رابرت ردفورد ) یکی از نمادین‌ترین دوتایی روی پرده در تاریخ سینما هستند.

پس از خراب شدن یک سرقت قطار، بوچ و ساندنس خود را در فرار از قانون می‌بینند و اگر قصد پیر شدن دارند باید از آمریکا فرار کنند. فیلم پر از سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیز است، مانند پایان نمادین، اما لحظات آرام‌تر در این بین است که این فیلم را به فیلمی فوق‌العاده تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که بوچ و ساندنس واقعاً چه کسانی هستند و چگونه دوستی آن‌ها آن‌ها را در تمام این سال‌ها زنده نگه داشته است.

Django Unchained (2012) – جانگو

فیلم اسپاگتی وسترن فوق‌العاده تارانتینو، جنگو ر‌ها شده، برده‌ای به تازگی آزاد شده به نام جانگو ( جیمی فاکس ) را دنبال می‌کند که توسط شکارچی فضل آلمانی، دکتر کینگ شولتز ( کریستوف والتز ) جذب می‌شود تا با او هدایایی را شکار کند. در طول سفر آن‌ها، جنگو یاد می‌گیرد که چگونه اسلحه به دست بگیرد و چگونه از خود محافظت کند. او را به یک قاتل مرگبار تبدیل می‌کند.

هنگامی که جانگو و شولتز از مکان همسر گمشده جانگو مطلع می‌شوند، آن دو برای نجات او از دست کالوین کندی مخوف ( لئوناردو دی کاپریو ) راهی می‌شوند. Django Unchained با صدای بلند، خونین، بمب‌افکن و فوق‌العاده سرگرم‌کننده یکی از بهترین فیلم‌های تارانتینو و یکی از بهترین وسترن‌های تمام دوران است.

نابخشوده (1992)

کلینت ایستوود پس از ساخت سه‌گانه تحسین شده Dollars برای ساخت تعداد بیشماری موفق وسترن و حتی کارگردانی برخی از آن‌ها، به یکی از اصلی‌ترین ژانر‌های وسترن تبدیل شد. پس از بازی در نقش یک گاوچران در سی سال گذشته، کلینت سرانجام آماده شد تا کلاه ده گالنی خود را آویزان کند و خار‌های خود را پشت سر بگذارد، اما نه قبل از خداحافظی آخر با ژانری که کارش را ساخته بود.

بنابراین Unforgiven می‌آید. Unforgiven اسطوره وسترن‌ها را از بین می‌برد و در عوض واقعیت‌های خشن زندگی در آن دوران را نشان می‌دهد. اسلحه‌بازان دیگر قاتلان رواقی نیستند، بلکه از گناهان گذشته خود پشیمان هستند و در سرزمینی از خون و بدبختی به دنبال رستگاری هستند.

روزی روزگاری در غرب (1968) – Once Upon A Time in the West

اگر چیزی در مورد کارگردان چیره دست سرجیو لئونه می‌توان گفت این است که او می‌داند چگونه یک وسترن عالی بسازد. لئون پس از موفقیت سه‌گانه وسترن دلاری اسپاگتی خود، به دنبال ساخت وسترن کلاسیک دیگری بود: روزی روزگاری در غرب.

فیلم درباره یک غریبه مرموز است که سازدهنی مینوازد و از یک بیوه زیبا ( کلودیا کاردیناله ) در برابر یک قاتل بی‌رحم که از راه آهن فرستاده شده محافظت می‌کند. روزی روزگاری، چارلز برانسون خشن و خشن و هنری فوندا خوش تیپ چشم آبی را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد، روزی روزگاری شما را از ابتدا تا انتها روی لبه صندلی خود نگه می‌دارد.

خوب، بد و زشت (1966) – The Good, the Bad and the Ugly

به راستی نمادین‌ترین وسترن تمام دوران و یکی از بهترین قطعات سینما، خوب، بد و زشت، وسترن اصلی است. درگیری با اسلحه، قانون شکنان شرور، شکارچیان جایزه اسلحه، صحنه نبرد جنگ داخلی، و مهمتر از همه: یک موسیقی متن مسحورکننده که شما را مستقیماً به این دنیای ترسناک قانون شکنان می‌اندازد.

بلوندی (ایستوود) با توکوی لغزنده ( الی والاک ) در حالی که با زمان مسابقه می‌دهند و چشمان فرشته قاتل ( لی ون کلیف )، برای یافتن گنجی افسانه‌ای مدفون در یک گورستان قدیمی، اتحادی ناخوشایند برقرار می‌کند. تنها کلمه قابل توجیه برای توصیف این فیلم حماسی است، از موسیقی آن گرفته تا مناظر و شخصیت‌ها و پایان نمادین آن، خوب، بد و زشت بدون شک بهترین وسترن تمام دوران است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…
آگهی متنی در همه صفحات
2 نظرات
  1. یوسف می گوید

    همه شون بجا گفتید ولی قطار ۳:۱۰ به یوما در رده فیلمهای آماتور هم نیست با اون راسل کروی بی استعداد ،واقعا خندیدم که اینو جزو ده تا وسترن برتر قرار داده اید، این اصلا وسترن هم نیست یک نوع فیلم کمدی اجتماعی مضحک با درونمایه و بازیگرانی بسیار ضعیفه، ۳:۱۰ دقیقه به یوما حتی هزارمین فیلم هم در رتبه فیلمهای وسترن نیست، و اما خوب بد زشت شاهکار شگفت سرجیو لئونه واقعا بهترین وسترن تمام دوران‌هاست که بقول تارانتینو فکر نکنم هیچ برهه از تاریخ کسی بتونه همچین فیلمی بسازه

  2. یوسف می گوید

    اگه گفتم راسل کروی بی استعداد بخاطر اینه که کرو در بازی فیلم‌هایش هیچوقت نتونسته خود واقعیش باشه، چون یک نوع غرور و خودنمایی مخفیانه در بازیش همیشه هست و بنظر من کرو مثل سیلوستر استالونه باید تمشک بدترین بازیگری رو بارها دریافت کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.