بزرگترین و دقیق‌ترین نقشه سه بعدی کیهان با ابزار طیف سنجی انرژی تاریک تهیه خواهد شد

0

ابزار طیف سنجی انرژی تاریک (DESI)، در تلسکوپ نیکلاس یو. مایال در رصدخانه ملی کیت پیک در آریزونا مدت‌هاست رو به آسمان نگاه می‌کند. وظیفه مهمی به آن سپرده شده است: ترسیم انبساط فضا و بررسی انرژی تاریک و در نهایت ایجاد نقشه سه بعدی دقیق از کیهان.

تنها هفت ماه از ماموریت DESI می‌گذرد و ما در حال حاضر یک عکس سه بعدی بی‌نظیر ، شگفت‌انگیز و سه بعدی از کهکشان داریم، که توانایی‌های DESI و پتانسیل آن برای نقشه‌برداری فضا را به رخ می‌کشد.

DESI در حال حاضر بیش از 7.5 میلیون کهکشان را فهرست‌بندی و نمایه کرده. هر ماه بیش از یک میلیون کهکشان جدید به آن اضافه می‌شود. تا زمانی که این اسکن در سال 2026 به پایان برسد، تصور می‌شود که بیش از 35 میلیون کهکشان نقشه‌برداری شده باشند و کتابخانه عظیمی از داده‌ها را در اختیار اخترشناسان قرار دهد.

جولین گای اخترفیزیکدان از آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در کالیفرنیا مبه زیبایی این نقشه و عملکرد اشاره کرده است.

«در توزیع کهکشان‌ها در نقشه سه بعدی، شاهد خوشه‌ها، رشته‌ها و حفره‌های عظیم هستیم. آن‌ها بزرگترین ساختار‌های جهان هستند. اما در درون آن‌ها، شما اثری از کیهان اولیه و تاریخچه انبساط آن را هم می‌بینید.»

DESI از 5000 فیبر نوری تشکیل شده است که هر کدام به صورت جداگانه توسط ربات کوچک خود کنترل و قرار می‌گیرند. این الیاف باید به طور دقیق در فاصله 10 میکرون یا کمتر از ضخامت موی انسان قرار گیرند.

این ابزار از طریق این شبکه فیبری، تصاویر طیف رنگی میلیون‌ها کهکشان را می‌گیرد که بیش از یک سوم کل آسمان را پوشش می‌دهند. تازه بعد از آن میزان انتقال نور به طیف سرخ که نشاندهنده انبساط گیتی است باید محاسبه شود.

از آنجایی که این نور ممکن است چندین میلیارد سال طول بکشد تا به زمین برسد، می‌توان از داده‌های انتقال به سرخ برای محاسبه ژرفای کیهان استفاده کرد: هر چه انتقال به سرخ بیشتر باشد، چیزی دورتر است. علاوه بر این، ساختار‌های ترسیم شده توسط DESI را می‌توان مهندسی معکوس کرد تا به شیوه شکل‌گیری اولیه گیتی رسید.

هدف اصلی DESI رسیدن به اطلاعات بیشتر در مورد انرژی تاریک است که تصور می‌شود 70 درصد کیهان را تشکیل می‌دهد و همچنین سرعت انبساط آن را افزایش می‌دهد. این انرژی تاریک می‌تواند کهکشان‌ها را به سمت یک انبساط همیشگی سوق دهد.

بهترین راه برای تشخیص سیاهچاله، شناسایی گاز، غبار و سایر موادی است که به داخل آن کشیده می‌شوند، اما در کهکشان‌های کوچک‌تر به راحتی نمی‌توان آنها را مشاهده کرد. دقیقا همینجاست که داده‌های طیفی دقیق جمع‌آوری‌شده توسط DESI به کمک دانشمندان می‌آیند.

هدف بعدی؛ مطالعه اختروش‌ها است. این ابزار باید بتواند اطلاعاتی را در مورد 2.4 میلیون اختروش تا زمان تکمیل بررسی خود جمع‌آوری کند.

می‌توانید از آخرین اخبار ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک در صفحه اصلی رسمی آن مطلع شوید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.