معرفی ۶ نژاد سگ مناسب برای نگهبانی و نحوه آموزش آنها

0

رپورتاژ

یک سگ نگهبان خوب و آموزش دیده می‌تواند خیلی بهتر از هر نوع سیستم هشدار دهنده و دزدگیر از اموال شما مراقبت کند. برخی از انواع سگ‌ها به دلیل قدرت شنوایی بالا، هشیاری و پارس‌های بلندشان نگهبان‌هایی عالی هستند، و بعضی از آنها نیز با کمال میل رودرروی مهاجمان قرار می‌گیرند تا از خانواده‌تان محافظت کنند. در میان نژادهای مختلف سگ برخی از آن‌ها به خاطر غریزه ذاتی خود می‌توانند به عنوان نگهبان‌هایی ایده‌آل عمل کنند. در این مطلب به معرفی بهترین نژادهای سگ برای نگهبانی و گارد و نکات مهم تربیتی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

سگ کین کورسو

این نژاد ایتالیایی برای نگهبانی، جنگ و شکار پرورش داده شده است و جثه بزرگ و صدای بم، پارس کردنش هر غریبه یا خلافکار احتمالی را می‌ترساند. آموزش کین کورسو باید بر اطاعت و تقویت مهارت‌ها و غرایز طبیعی‌اش متمرکز شود.

این سگ‌ها بسیار پرانرژی هستند و به فضای زیاد و ورزش منظم و فراوان نیاز دارند. آموزش این نژاد هم آسان است، مخصوصا اگر از سنین پایین شروع شود. قدرت آرواره این سگ‌ها تقریبا 38.8 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است که دومین یا سومین آرواره قوی در بین تمام انواع سگ محسوب می‌شود.

ویژگی‌های کن کورسو:

  • قد: 70-60 سانتی‌متر
  • وزن: 55-36 کیلوگرم
  • عمر متوسط: 10 تا 12 سال
  • شخصیت: باهوش، آرام، مهربان، وفادار

ژرمن شپرد

ژرمن شپرد یکی از نژادهای بسیار فعال و مورد علاقه پلیس و ارتش است. این نژاد حس وفاداری عمیقی نسبت به اعضای خانواده خود نشان می‌دهد و به خوب آموزش دیدن و گوش سپردن به دستورات شهرت دارد. اجتماعی شدن را باید حتما در برنامه آموزشی ژرمن شپرد بگنجانید تا از ترس و عصبی شدن او جلوگیری کنید.

این سگ‌ها بسیار پرانرژی هستند و روزانه حدود 2 ساعت ورزش و فعالیت نیاز دارند. قدرت فک ژرمن شپرد 16.7 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

سایر ویژگی‌های ژرمن:

  • قد: 66-56 سانتی‌متر
  • وزن: 45-27 کیلوگرم
  • عمر متوسط: 7 تا 10 سال
  • شخصیت: با اعتماد به نفس، هشیار، وفادار، شجاع، باهوش، مطیع و آموزش‌پذیر

ژرمن شپرد از بهترین و محبوب‌ترین نژادها برای نگهبانی به شمار می‌رود، برای آشنایی بیشتر در مورد تربیت ژرمن می‌توانید به مقاله آموزش سگ ژرمن مراجعه کنید.

دوبرمن پینچر

سگ دوبرمن ممکن است کمی لاغر به نظر برسد، اما نژادی فوق‌العاده چابک، قوی و سریع است. این سگ‌ها همیشه گوش به زنگ و آماده‌باش هستند و بیشتر اوقات در قلمروشان گشت می‌زنند. دوبرمن‌ها به عنوان نژادی خشن و با رفتار تهاجمی معروف شده‌اند، اما در مقابل خانواده خود کاملا مهربان و مطیع هستند. بیشتر سگ‌های دوبرمن حتی نسبت به غریبه‌ها نیز رفتار خشنی نشان نمی‌دهند مگر این که احساس خطر کنند.

این نژاد معمولا با اندکی آموزش یا حتی بدون آموزش رسمی، نگهبانی بسیار خوب است و با یک برنامه آموزشی مناسب می‌توانید مهارت‌هایش را تقویت نموده و او را به نگهبانی بی‌نظیر تبدیل کنید. سگ دوبرمن برای حفظ جثه عضلانی و چابکی خود به ورزش و فعالیت زیادی احتیاج دارد، در غیر این صورت بی‌حوصله شده و رفتارهای مخربی از خود نشان خواهد داد. احتمال حمله این نژاد به افراد یا سگ‌های غریبه از حد معمول نژادهای دیگر بیشتر است، و قدرت فک آن 17.2 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.

ویژگی‌های دوبرمن:

  • قد: 71-61 سانتی‌متر
  • وزن: 45-30 کیلوگرم
  • عمر متوسط: 10 تا 12 سال
  • شخصیت: مطیع، با اعتماد به نفس، باهوش، هشیار، وفادار و همیشه مراقب خانواده

روتوایلر

روتوایلر هم یکی دیگر از نژادهایی است که به اخلاق و رفتار تهاجمی شهرت دارد، و در واقع هم می‌تواند محافظی خشن و ترسناک باشد. این سگ‌ها اگر به شخصی اعتماد کنند با او وفادار و مهربان خواهند بود ولی معمولا نسبت به غریبه‌ها شک دارند (تا زمانی که مطمئن شوند فرد غریبه هیچ خطر و تهدیدی ندارد).

روتوایلرها در صورت آموزش کافی می‌توانند به نگهبان‌هایی عالی تبدیل شوند. این نژاد حتما به اجتماعی شدن از زمان تولگی نیاز دارد و در کل آموزش تخصصی و پیوسته برایش لازم است. قدرت فک روتوایلر 23 تا 28 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

  • قد: 69-56 سانتی‌متر
  • وزن: 59-36 کیلوگرم
  • عمر متوسط: 8 تا 10 سال
  • شخصیت: مطیع، آرام، هشیار، وفادار، مهربان، با اعتماد به نفس

باکسر

باکسر یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ در جهان است. این سگ‌ها علاوه بر هیکل عضلانی و تنومندی که هر مزاحمی را می‌ترساند، هوش و وفاداری بسیار بالایی هم دارند که آنها را به محافظانی قدرتمند تبدیل می‌کند. باکسرها حیواناتی نترس، هشیار و قوی و در عین حال بازیگوش و مهربان هستند و به همین خاطر می‌توانند سگ‌های خانگی ایده‌آلی هم باشند. ولی آموزش این نژاد به دلیل استقلال‌طلبی و سرسختی‌اش آسان نیست.

بر خلاف برخی دیگر از سگ‌های نگهبان، باکسر نژادی ملایم است که بیشتر با ضربات بدنش به حریف حمله می‌کند، ولی در صورت لزوم با نیروی 16 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع گاز هم می‌گیرد. ویژگی‌های باکسر:

  • عمر متوسط: 10 تا 12 سال
  • قد: 64-56 سانتی‌متر
  • وزن: 36-27 کیلوگرم
  • شخصیت: هشیار، با غریزه دفاع از قلمرو، تمایل به پارس کردن در برابر تهدیدات بالقوه

رودزیان ریج‌بک

بومیان آفریقایی از این سگ‌ها برای شکار حیوانات بزرگ و شیرها استفاده می‌کرده‌اند. ریج‌بک رودزیایی به اعضای خانواده خود بسیار علاقمند و وفادار است و در نتیجه از آنها محافظت می‌کند. این نژاد نیازی به آموزش نگهبانی ندارد و چنین آموزش‌هایی غریزه محافظت او را بیش از حد افزایش خواهد داد، ولی آموزش‌های اولیه اطاعت برایش لازم است.

سگ ریج‌بک رودزیایی باید یاد بگیرد که به حرف شما گوش کند و دستورات‌تان را انجام دهد. توله‌های این نژاد خیلی پرانرژی هستند اما با بالا رفتن سن‌شان آرام‌تر می‌شوند. ریج‌بک رودزیایی روحیه‌ای تا حدودی مستقل دارد و مربی‌اش باید صبر و پشتکار زیادی داشته باشد.

  • قد: 69-61 سانتی‌متر
  • وزن: 39-32 کیلوگرم
  • عمر متوسط: 10 تا 12 سال
  • شخصیت: با اراده و مصمم، وفادار

این نژادها فقط تعدادی از نژادهای مناسب نگهبانی بودند که معرفی کردیم. برای مشاهده نژادهای بیشتر می‌توانید به مقاله بهترین نژادهای سگ که توسط سایت پت پرس منتشر شده است، مراجعه کنید.

 

ویژگی‌های شخصیتی لازم برای سگ‌های نگهبان

بهترین سگ‌های نگهبان معمولا آنهایی هستند که بزرگ و بی‌باک بوده و راحت آموزش می‌بینند. سگ نگهبان باید شجاع باشد، اما هرگز نباید حالت تهاجمی و خوی وحشیگری داشته باشد. در ادامه درباره ویژگی‌های شخصیتی که یک سگ نگهبان و گارد باید داشته باشد اشاره می‌کنیم.

اعتماد‌به‌نفس: سگی که اعتماد به نفس بالایی دارد در مقابل افراد یا محیط‌های جدید خجالت نمی‌کشد یا نمی‌ترسد. ممکن است سگ شما ذاتا این ویژگی را داشته باشد، ولی تمرینات اجتماعی شدن هم می‌تواند اعتماد به نفس او را هرچه بیشتر افزایش دهد.

قاطعیت: قاطعیت لزوما به معنای پرخاشگری بیش از حد یا قلدری نیست، بلکه به این معناست که حیوان به جای عقب‌نشینی، خود را با اطمینان در موقعیت‌های جدید قرار می‌دهد یا با افراد جدید روبرو می‌شود.

اجتماعی بودن: سگ نگهبانی که به خوبی اجتماعی شده است می‌تواند افراد غریبه را در حضور صاحبش بشناسد و مراقب آنها باشد، اما به آنها حمله نمی‌کند یا بیش از حد پرخاشگری نشان نمی‌دهد.

آموزش‌پذیری: سگ‌های نگهبان باید به‌راحتی آموزش ببینند. مثلا نژاد چاوچاو می‌تواند نگهبان خوبی باشد چون ذاتا به همه غریبه‌ها مشکوک است، ولی روحیه بسیار مستقلی دارد و نمی‌توان به‌سادگی به او آموزش داد.

وفاداری: سگ‌های وفادار برای نگهبانی بسیار مناسب هستند. هرچه حیوان وفادارتر باشد احتمال این که بخواهد از شما دفاع و محافظت کند بیشتر خواهد بود. ژرمن شپرد به عنوان یکی از وفادارترین نژادهای سگ معروف است.

 

آموزش‌های لازم برای داشتن یک سگ نگهبان

آموزش سگ نگهبان هرچه زودتر شروع شود تاثیر آن هم بیشتر خواهد بود، چون ممکن است حیوان در سن پایین چیزهایی یاد بگیرد که آموزش‌های بعدی‌اش را با مشکل مواجه کند. مثلا اگر به توله سگی یاد داده شود که به مردم حمله نکند و با همه مهربان باشد، ممکن است بعدها و هنگام آموزش نگهبانی، در حمله به مهاجمان هم تردید کند.

بهتر است تربیت سگ‌ نگهبان خود را به مربیان حرفه‌ای بسپاریم. اما صاحبان سگ هم می‌توانند مهارت‌های بسیار مهمی مثل اطاعت و شکار یا حمله را به حیوان آموزش دهند. به‌طور کلی تربیت و آموزش سگ،‌ کاری حساس بوده و ریزه‌کاری‌های فراوان و مهمی دارد. در ادامه بخشی از این نکات و ریزه کاری‌ها در تربیت سگ نگهبان معرفی می‌کنیم.

اجتماعی شدن

حتما حیوان را از سن پایین اجتماعی کنید چون بعدها در محیط عادی اطراف خود راحت بوده و همچنین آرام‌تر است و کمتر می‌ترسد. در عین حال سطح کافی از سوء ظن به موقعیت‌های ناآشنا و بالقوه خطرناک را حفظ خواهد نمود. بهترین زمان برای اجتماعی شدن، 3 تا 12 هفتگی است چون توله‌ها بعد از ۱۲ هفتگی نسبت به موقعیت‌های جدید بیش از حد محتاط می‌شوند.

آموزش اطاعت

اولین مرحله تربیت سگ نگهبان آموزش اطاعت است. برخلاف سگ‌های خانگی، از یک سگ نگهبان انتظار می‌رود که از تک تک دستورات صاحب خود دقیقا اطاعت کند و بلافاصله هم این کار را انجام دهد.

باید با استفاده از دستورات شفاهی مانند بیا، بنشین، بمان و بیاور، یا با نشانه‌های دیگر مثل حرکات دست، اطاعت از دستورات مختلف را به سگ آموزش دهیم. مطمئن شوید که حیوان به تمام دستورات به درستی پاسخ می‌دهد. ضمنا باید به او بیاموزید که از دستورات هیچ فرد دیگری بجز صاحب یا مراقب خودش اطاعت نکند. همچنین باید به سگ نگهبان یاد داد که از هیچ غریبه‌ای خوراکی نگیرد.

پارس کردن به غریبه‌ها یا مزاحمان

در گام بعدی باید به سگ بیاموزید که هر وقت غریبه‌ای به خانه نزدیک می‌شود پارس کند، و تا زمانی که شما دستور توقف نداده‌اید به این کار ادامه دهد. به او یاد بدهید که وقتی چیزی غیرعادی اتفاق می‌افتد به سمت یکی از اعضای خانواده برود. برای این کار به سگ اجازه دهید پارس کند و بعد صدایش کنید و یک خوراکی یا اسباب بازی جویدنی به او بدهید.

آموزش دنبال نکردن حیوانات

حالا باید به سگ یاد بدهید که نسبت به سایر حیوانات (مثل گربه‌ها یا سگ‌های دیگر) بی تفاوت باشد. همچنین باید با مرزهای املاک صاحبش آشنا شود تا هنگام تعقیب مزاحمان، از محدوده ملک بیرون نرود.

آموزش حمله

سگ نگهبان برای حمله به متجاوزان هم آموزش می‌بیند، یعنی در صورت لزوم، به دستور صاحبش یا زمانی که ببیند تهدیدی بالقوه وجود دارد، فورا حمله می‌کند. به همین خاطر است که نباید چنین سگ‌هایی را با غریبه‌ها تنها گذاشت، چون ممکن است اشتباها رفتار یا حرکات آنها را تهدیدآمیز تشخیص دهد و به آنها آسیب برساند.

البته بعضی از سگ‌های نگهبان هم فقط برای این آموزش می‌بینند که با پارس کردن، صاحب‌شان را از حضور یک غریبه یا مزاحم آگاه کنند. برخی نژادها مثل ژرمن شپرد و دوبرمن پینچر برای هر دو نوع آموزش ایده‌آل هستند، یعنی هم می‌توانند فقط به پارس کردن اکتفا نموده و هم مثل سگ‌های پلیس حمله کنند.

همچنین باید به حیوان آموزش داد که نسبت به صداهای بلند یا حرکات تهدیدآمیز مهاجمان بی‌تفاوت باشد و حساسیتی نشان ندهد، چون ممکن است فرد مهاجم از این روش‌ها برای جلوگیری از حمله سگ استفاده کند.

آموزش حمله کار ساده‌ای نیست و توصیه می‌شود از متخصصان این کار کمک بگیرید، چون ممکن است حیوان را درست تربیت نکنید و در نهایت سگی بیش از حد مهاجم و خشن داشته باشید.

آشنا شدن با خودی‌ها

سگ نگهبان باید با سایر اعضای خانواده، از جمله حیوانات دیگر صاحبش هم آشنا باشد. به همین دلیل است که باید تمام خانواده از جمله بچه‌ها با حیوان ارتباط برقرار کنند و مرتبا نسبت به او توجه و مراقبت نشان دهند. حیوانات دیگرتان هم باید با سگ نگهبان معاشرت داشته باشند تا سگ بفهمد که آنها نیز عضوی از خانواده هستند. یک نکته مهم دیگر این است که سگ نگهبان فرقی با سگ‌های خانگی معمولی ندارد و مثل آنها نیازمند توجه و محبت اعضای خانواده است.

 

جمع بندی

آموزش سگ و تربیت کردن او کاری است که شاید به این سادگی نشود از پس آن برآمد و نیاز باشد ابتدا خوب تحقیق بکنید، صبوری پیشه کنید، از کمک حرفه‌ای‌ها استفاده کنید و مهم‌تر از همه اینکه درمورد نژاد سگ‌ خود و شخصیتش اطلاعات کامل پیدا کنید. این مطالب توضیحاتی مختصر درباره تربیت و معرفی بهترین سگ‌های نگهبان بود. برای آشنایی بیشتر با تربیت سگهای نگهبان و سایر سگ‌ها می‌توانید به وبسایت پت پرس مراجعه کنید تا هم از مطالب مرتبط بهره‌مند شوید و هم از کمک متخصصین باسابقه در این زمینه کمک بگیرید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.