هشت عادت برای داشتن پوست سالم و زیبا

0

رپورتاژ

پوست به طرق مختلف از بدن شما محافظت می­کند. پوست مانعی برای محافظت از بدن در برابر هجوم باکتری ها و سایر خطرات محیطی احتمالی که می­تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد، ایجاد می­کند. پوست نقش های دیگری نیز دارد. حاوی پایانه های عصبی است که به شما اجازه می­دهد احساس کنید که یک شی خیلی داغ یا تیز است، بنابراین می­توانید به سرعت دست خود را کنار بکشید. غدد عروقی و رگ­های خونی ریز در پوست به کنترل دمای بدن کمک می­کنند. و سلول­های پوست شما نور خورشید را به ویتامین D تبدیل می­کنند که برای سلامت استخوان­ها مهم است.  پوست بزرگترین عضو بدن ماست که تاثیر بسزایی در زیبایی چهره دارد. برای سالم نگهداشتن پوست روش­ها و عادت­های مختلفی هستند که به شما کمک می­کنند اما ابتدا باید با مکانیزم آن آشنا شوید.

  1. آشنایی با مکانسیم پوست

مکانیزم پوست به صورتی است که شما را از مشکلات درونی مطلع کند و همچنین این عضو وظیفه حفاظت بدن از آسیب­های خارجی را به عهده دارد. پوست می­تواند شما را از یک مشکل سلامتی آگاه کند. لکه­های قرمز و خارش دار ممکن است نشانه آلرژی یا عفونت باشد و راش قرمز رنگ پروانه­ای روی صورت شما ممکن است نشانه لوپوس باشد. رنگ زرد ممکن است نشان دهنده بیماری کبد باشد و خال های تیره یا غیرعادی ممکن است علامت هشدار دهنده سرطان پوست باشد.

زمانی که تغییری در سطح پوست شما اتفاق می­افتد این تغییر می­تواند نشان­دهنده مواردی مثل عادت­های غذایی اشتباه، کمبود آب، یک بیماری خاص، عدم پاک­سازی پوست یا قرار گرفتن در یک محیط آلوده باشد. داشتن پوستی سالم در گرو مجموعه­ای از عادت­ها است.

  1. به تمام قسمت­های پوست توجه کنید

پوست ما بخش­های مختلفی دارد و صورت جایی است که بیشتری توجه را به خود جلب می­کند؛ در این میان ما قسمت­های مختلفی داریم که مرکز توجه نیستند اما سلامت آنها بسیار مهم است. گوش و داخل گوش از قسمت­هایی است که سلامت آن برای همه­ ما اهمیت زیادی دارد اما بعضی افراد به این قسمت از پوست بدن خود توجه چندانی ندارند. داشتن گوش­ پاک کن خوب و مناسب به سلامت گوش­ها کمک می­کند. گوش پاک کن­ها مدل­های مختلفی دارند؛ انواع گوش پاک کن فنری، فلزی، برقی و یا چوبی را می­توانید از داروخانه­ و یا سایت­های معتبر تهیه کنید.

  1. داشتن روتین مراقبتی روزانه

مراقبت از پوست و رسیدگی دائم به آن به سلامت پوست کمک می­کند. پاکسازی روزانه اهمیت بالایی دارد. پزشکان می­گویند اگر پوستی خشک دارید، شستشوی مداوم روزانه یکبار هنگام خواب به همراه یک شوینده ملایم برای شما مناسب است و اگر پوستی چرب دارید این میزان به دوبار در روز افزایش می­یابد. از نکات بسیار مهم در روتین مراقبت از پوست، شستشوی آرایشی است که در طول روز داشته­اید.

بهتر است آرایش صورت خود را قبل از خواب با شوینده مناسب صورت بشویید. قبل از شستشو بهتر است از یک دستمال مرطوب با قیمت مناسب استفاده کنید و آرایش قسمت­هایی مثل لب­ها و پوست را با دستمال پاک کنید. این کار به پاک شدن کامل آرایش کمک می­کند. برای این کار از مارک­های معتبر استفاده کنید. لدورا، پمپرز، نینو، wee، دایلکس و پنبه ریز برای این کار مناسب هستند.

  1. نوشیدن آب

اگر مایعات کافی ننوشید و زمان زیادی را در شرایط آفتابی یا خشک سپری کنید، ممکن است پوست شما خیلی خشک و ملتهب شود. این مشکل در مورد کل بدن صادق است و خشکی پوست فقط مختص صورت نیست. برای درمان خشکی پوست از کرم­ها یا لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید و هنگام استحمام و شستن دست ها و صورت به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید. همچنین می­توانید از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا هوای خانه کمتر خشک شود اما تمام این نکات جای نوشیدن آب را نمی­گیرد. بدن شما برای سلامت به روزانه 7 الی 8 لیوان آب احتیاج دارد. نوشیدن آب به داشتن پوستی درخشان و سلامت کمک می­کند.

  1. استفاده از ضدآفتاب

نور خورشید می­تواند به پوست شما آسیب برساند. نور خورشید حاوی اشعه ماوراء بنفش (UV) است که باعث آفتاب سوختگی می­شود و پوست شما را سریعتر پیر می­کند و با افزایش سن چین و چروک های بیشتری ایجاد می­کند. متخصصان در این مورد می­گویند: یک ارتباط قوی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و سرطان پوست وجود دارد. پس از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. کلاه و سایر لباس‌های محافظ بپوشید، از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنید و در ساعات پایانی صبح و اوایل ظهر که نور خورشید در شدیدترین حالت خود است، در معرض نور خورشید قرار نگیرید. تابش بیش از حد نور خورشید باعث خشکی پوست خواهد شد و منجر به التهاب و قرمزی می­شود.

  1. انجام پاکسازی

انجام مداوم پاکسازی پوست در یک مطب در میان مهمترین کارهایی که باید انجام دهید قرار دارد. پاکسازی عمیق پوستی به خارج کردن جوش­های سرسیاه و زیر پوستی کمک می­کند. این کار منافذ را پاک و پوست صورت را روشن­تر خواهد کرد. می­توانید در منزل بعضی از مراحل پاکسازی مثل بخور و استفاده از ماسک­ها را انجام دهید اما اگر می­خواهید تمامی مراحل به صورت اصولی انجام شود از پزشک متخصص کمک بگیرید.

  1. رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم تاثر مستقیمی بر سلامت بدن و پوست خواهد داشت. مصرف بیش از حد کافئین، فست فود، غذاهای سرخ شده و شکر همانطور که به بدن آسیب می­رساند پوست را هم تحت تاثیر قرار می­دهد. یک رژیم غذایی سالم را امتحان کنید. روزانه به مقدار کافی میوه و سبزیجات تازه بخورید؛ در اینجا بعضی از موادی که می­توانید برای سلامت پوست در رژیم غذایی خود قرار دهید را آورده­ایم.

آووکادو، انبه، گوجه فرنگی، تخم کتان، تخم مرغ، هویج، گردو، سالمون، هندوانه و دمنوش­های طبیعی مثل پونه و چای سبز از مهمترین مواد غذایی برای کمک به سلامت پوست هستند.

  1. ورزش کردن

انجام تمیرین­های ورزشی به صورت دائمی تاثر مثبت زیادی در سلامت بدنتان خواهد داشت. زمانی که سوخت و ساز بدن بالا باشد و آب کافی مصرف شود، شما با از دست دادن مقدار زیادی آب و سموم بدن در هنگاه ورزش می­توانید پوست سالمی داشته باشید. مصرف زیاد آب به تجدید، آب از دست رفته بدن کمک می­کند و پوست را روشن خواهد کرد.

سبک­زندگی شما کیفیت و سلامت بدن و پوستتان را تعیین می­کنند. استفاده دائم از سیگار، نوشابه، نوشیدنی­های الکلی و انواع غذاهای آماده می­تواند سلامت پوست و بدن شما را تحت شعاع قرار دهد. برای سلامت بدن و پوستتان یک روتین سالم و غنی از موادغذایی سالم را دنبال کنید. شما می­توانید انواع مغزها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از چربی­­های اشباع و قندها تا حد امکان پرهیز کنید.

نویسنده: سارا اقبالی

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.