پوکی استخوان یا استئوپورز چطور تشخیص داده می‌شود و شیوه درمان آن چیست؟

0

پوکی استخوان یا یا استئوپورز Osteoporosis باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. در این بیماری استخوان‌ها به قدری شکننده می‌شوند که زمین خوردن یا حتی فشار‌های خفیف مانند خم شدن یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی شود. شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می‌دهد.

استخوان بافت زنده‌ای است که دائماً در حال تجزیه و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قدیمی هماهنگ نباشد.

پوکی استخوان مردان و زنان را از هر نژادی درگیر می‌کند. اما زنان سفیدپوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن‌تر که یائسه شده‌اند، در معرض بالاترین خطر قرار دارند. دارو‌ها، رژیم غذایی سالم و ورزش‌های تحمل وزن می‌توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان یا تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کنند.

علائم

معمولاً هیچ علامتی در مراحل اولیه از دست دادن استخوان وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان‌های شما در اثر پوکی استخوان ضعیف شده‌اند، ممکن است علائم و نشانه‌هایی داشته باشید که عبارتند از:

  • کمردرد، ناشی از شکستگی یا فروپاشی مهره است
  • از دست دادن قد در طول زمان
  • حالت خمیده
  • استخوانی که خیلی راحت‌تر از حد انتظار می‌شکند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته‌اید یا هر بار چند ماه کورتیکواستروئید مصرف کرده‌اید، یا اگر هر یک از والدین شما شکستگی لگن داشته‌اند، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد پوکی استخوان صحبت کنید.

علل

استخوان‌های شما در حالت نوسازی دائمی هستند – استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی شکسته می‌شود. هنگامی که جوان هستید، بدن شما سریعتر از اینکه استخوان قدیمی را تجزیه کند، استخوان جدید می‌سازد و توده استخوانی شما افزایش می‌یابد. پس از اوایل دهه 20، این روند کند می‌شود و اکثر افراد در سن 30 سالگی به اوج توده استخوانی خود می‌رسند. با افزایش سن، توده استخوانی سریعتر از آنچه که ایجاد می‌شود از بین می‌رود.

میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا حدی به میزان توده استخوانی شما در جوانی بستگی دارد. حداکثر توده استخوانی تا حدی ارثی است و همچنین بر اساس گروه قومی متفاوت است. هر چه اوج توده استخوانی شما بیشتر باشد، استخوان بیشتری در بانک دارید و با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان کمتر می‌شود.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند – از جمله سن، نژاد، انتخاب‌های سبک زندگی، و شرایط پزشکی و درمان.

خطرات غیرقابل تغییر

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان خارج از کنترل شما هستند، از جمله:

  • جنسیت شما: زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • سن. هر چه سن شما بالاتر می‌رود، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می‌شود.
  • نژاد. اگر سفیدپوست یا آسیایی تبار هستید، بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارید.
  • سابقه خانوادگی. داشتن یک والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به پوکی استخوان، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد، به خصوص اگر مادر یا پدرتان لگن را شکسته باشد.
  • هیکل: مردان و زنانی که فریم‌های بدن کوچکی دارند بیشتر در معرض خطر هستند زیرا ممکن است با افزایش سن توده استخوانی کمتری داشته باشند.

سطوح هورمونی

پوکی استخوان در افرادی که هورمون‌های خاصی در بدنشان خیلی زیاد یا خیلی کم است، شایع‌تر است. مثال‌ها عبارتند از:

  • هورمون‌های جنسی کاهش سطح هورمون‌های جنسی باعث ضعیف شدن استخوان می‌شود. کاهش سطح استروژن در زنان در دوران یائسگی یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به پوکی استخوان است. درمان‌های سرطان پروستات که سطح تستوسترون را در مردان کاهش می‌دهند و درمان‌های سرطان سینه که سطح استروژن را در زنان کاهش می‌دهند، احتمالاً از دست دادن استخوان را تسریع می‌کنند.
  • مشکلات تیروئید هورمون تیروئید بیش از حد می‌تواند باعث تحلیل استخوان شود. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد یا اگر برای درمان کم کاری تیروئید بیش از حد از دارو‌های هورمونی تیروئید استفاده کنید، این اتفاق می‌افتد.
  • غدد دیگر پوکی استخوان همچنین با فعالیت بیش از حد پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی مرتبط است.

عوامل غذایی

پوکی استخوان در افرادی که دارای موارد زیر هستند بیشتر رخ می‌دهد:

  • مصرف کم کلسیم. کمبود کلسیم مادام العمر در ایجاد پوکی استخوان نقش دارد. مصرف کم کلسیم به کاهش تراکم استخوان، از دست دادن زودهنگام استخوان و افزایش خطر شکستگی کمک می‌کند.
  • اختلالات اشتها. محدودیت شدید دریافت غذا و کمبود وزن باعث ضعیف شدن استخوان در مردان و زنان می‌شود.
  • جراحی دستگاه گوارش. جراحی برای کاهش اندازه معده یا برداشتن بخشی از روده، میزان سطح موجود برای جذب مواد مغذی از جمله کلسیم را محدود می‌کند. این جراحی‌ها شامل جراحی‌هایی برای کمک به کاهش وزن و سایر اختلالات گوارشی است.

استروئید‌ها و سایر دارو‌ها

استفاده طولانی مدت از دارو‌های کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی، مانند پردنیزون و کورتیزون، در روند بازسازی استخوان اختلال ایجاد می‌کند. پوکی استخوان همچنین با دارو‌هایی که برای مبارزه با یا پیشگیری از آن‌ها استفاده می‌شود مرتبط است:

  • تشنج
  • رفلاکس معده
  • سرطان
  • رد پیوند

شرایط پزشکی

خطر پوکی استخوان در افرادی که مشکلات پزشکی خاصی دارند، از جمله:

  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری کلیه یا کبد
  • سرطان
  • مولتیپل میلوما
  • روماتیسم مفصلی

انتخاب‌ سبک زندگی مناسب

برخی از عادات بد می‌توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. مثال‌ها عبارتند از:

  • شیوه زندگی کم تحرک. افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته می‌گذرانند در مقایسه با افرادی که فعالیت بیشتری دارند در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. هر گونه ورزش و فعالیت‌های تحمل وزن که باعث تعادل و وضعیت بدنی خوب می‌شود برای استخوان‌های شما مفید است، اما پیاده روی، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه‌برداری بسیار مفید به نظر می‌رسد.
  • مصرف زیاد الکل. مصرف منظم بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
  • مصرف تنباکو. نقش دقیق تنباکو در پوکی استخوان مشخص نیست، اما نشان داده شده است که مصرف تنباکو به ضعیف شدن استخوان‌ها کمک می‌کند.

عوارض

شکستگی استخوان، به ویژه در ستون فقرات یا لگن، جدی‌ترین عوارض پوکی استخوان است. شکستگی لگن اغلب در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شود.

در برخی موارد، حتی اگر زمین نخورده باشید، ممکن است شکستگی ستون فقرات رخ دهد. استخوان‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات (مهره‌ها) می‌توانند تا حدی ضعیف شوند که می‌تواند منجر به کمردرد، کاهش قد و حالت خمیده به جلو شود.

پیشگیری

تغذیه خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان‌های شما در طول زندگی ضروری است.

کلسیم

مردان و زنان 18 تا 50 ساله به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. زمانی که زنان 50 ساله و مردان 70 ساله می‌شوند، این مقدار روزانه به 1200 میلی گرم افزایش می‌یابد.

منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  • لبنیات کم چرب
  • سبزیجات با برگ سبز تیره
  • ماهی سالمون کنسرو شده یا ساردین با استخوان
  • محصولات سویا، مانند توفو
  • غلات غنی شده با کلسیم و آب پرتقال

اگر دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی برایتان دشوار است، مصرف مکمل‌های کلسیم را در نظر بگیرید. با این حال، کلسیم بیش از حد با سنگ کلیه مرتبط است. اگرچه هنوز مشخص نیست، برخی از کارشناسان معتقدند که کلسیم بیش از حد، به ویژه در مکمل‌ها، می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

بخش بهداشت و پزشکی آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می‌کند که کل دریافت کلسیم، از مکمل‌ها و رژیم غذایی ترکیبی، برای افراد بالای 50 سال نباید بیش از 2000 میلی گرم در روز باشد.

ویتامین دی

ویتامین D توانایی بدن برای جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و از راه‌های دیگر سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. مردم می‌توانند مقداری از ویتامین D خود را از نور خورشید دریافت کنند، اما اگر در عرض جغرافیایی بالا زندگی می‌کنید، اگر در خانه هستید، یا اگر به طور منظم از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید یا به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست از آفتاب دوری می‌کنید، ممکن است منبع خوبی نباشد. .

منابع غذایی ویتامین D شامل روغن کبد ماهی، ماهی قزل آلا و سالمون است. بسیاری از انواع شیر و غلات با ویتامین D غنی شده‌اند.

اکثر مردم به حداقل 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین D در روز نیاز دارند. این توصیه پس از 70 سالگی به 800 IU در روز افزایش می‌یابد.

افرادی که منابع دیگر ویتامین D را ندارند و به خصوص در معرض نور خورشید محدود هستند ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند. اکثر محصولات مولتی ویتامین بین 600 تا 800 واحد بین المللی ویتامین D دارند. حداکثر 4000 واحد ویتامین D در روز برای اکثر افراد بی‌خطر است.

ورزش

ورزش می‌تواند به شما کمک کند استخوان‌های قوی بسازید و از بین رفتن استخوان را کند کنید. ورزش بدون توجه به زمانی که شروع می‌کنید به استخوان‌های شما کمک می‌کند، اما اگر در جوانی ورزش منظم را شروع کنید و در طول زندگی به ورزش ادامه دهید، بیشترین فواید را به دست خواهید آورد.

تمرینات قدرتی را با تمرینات تحمل وزن و تعادل ترکیب کنید. تمرینات قدرتی به تقویت عضلات و استخوان‌های بازو‌ها و قسمت بالایی ستون فقرات کمک می‌کند. ورزش‌های تحمل وزن – مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دویدن، بالا رفتن از پله، طناب زدن، اسکی و ورزش‌های تاثیرگذار- عمدتاً روی استخوان‌های پا‌ها، باسن و پایین ستون فقرات شما تأثیر می‌گذارد. ورزش‌های تعادلی مانند تای چی می‌توانند خطر افتادن شما را به خصوص با افزایش سن کاهش دهند.

تشخیص

تراکم استخوان شما را می‌توان با دستگاهی اندازه‌گیری کرد که از سطوح پایین اشعه ایکس برای تعیین نسبت مواد معدنی در استخوان‌های شما استفاده می‌کند. در طول این آزمایش بدون درد، هنگامی که یک اسکنر از روی بدن شما عبور می‌کند، روی یک میز پر شده دراز می‌کشید. در بیشتر موارد، فقط استخوان‌های خاصی – معمولاً در لگن و ستون فقرات بررسی می‌شوند.

آزمایش تراکم استخوان یا پوکی استخوان چیست و چرا انجام می‌شود؟ طرز تفسیر آن

آزمایش تراکم استخوان تعیین می‌کند که آیا شما مبتلا به پوکی استخوان یا اصطلاحا استئوپورز هستید یا خیر. پوکی اسخوان اختلالی است که مشخصه آن ایجاد استخوان‌های شکننده‌ و در نتیجه احتمال شکستگی بیشتر است.

این آزمایش با استفاده از اشعه ایکس میزان کلسیم و سایر مواد معدنی استخوان را در قسمتی از استخوان مشخص می‌کند.

استخوان‌هایی که بیشتر مورد آزمایش قرار می‌گیرند در ستون فقرات، لگن و گاهی ساعد هستند.

چرا آزمایش تراکم استخوان انجام می‌شود؟

پزشکان از آزمایش تراکم استخوان برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • کاهش تراکم استخوان را قبل از شکستن استخوان مشخص کنند
  • تعیین خطر شکستگی استخوان (شکستگی)
  • تشخیص پوکی استخوان را تأیید کنند
  • نظارت بر درمان پوکی استخوان

هرچه محتوای معدنی استخوان شما بیشتر باشد، استخوان‌های شما متراکم‌تر است. و هرچه استخوان‌های شما متراکم‌تر باشد، به طور کلی قوی‌تر است و احتمال شکستن آن‌ها کمتر است.

آزمایش تراکم استخوان با اسکن استخوان متفاوت است. اسکن استخوان از قبل نیاز به تزریق دارد و معمولاً برای تشخیص شکستگی، سرطان، عفونت و سایر ناهنجاری‌های استخوان استفاده می‌شود.

اگرچه پوکی استخوان در زنان مسن شایع‌تر است، اما مردان نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. صرف نظر از جنس یا سن، پزشک ممکن است آزمایش تراکم استخوان را در موارد زیر توصیه کند:

  • کاهش قد: افرادی که حداقل ۱.۵ اینچ (۳.۸ سانتیمتر) قد خود را از دست داده‌اند ممکن است دچار شکستگی فشاری در ستون فقرات خود شوند که پوکی استخوان یکی از دلایل اصلی آن است.
  • شکشتگی استخوان مشکوک: شکستگی شکنندگی زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان آنقدر شکننده شود که خیلی راحت‌تر از آنچه انتظار می‌رود بشکند. شکستگی‌های شکنندگی گاهی اوقات در اثر سرفه یا عطسه شدید ایجاد می‌شود.
  • بیمار داروی خاصی استفاده می‌کند: استفاده طولانی مدت از دارو‌های استروئیدی، مانند پردنیزولون، روند بازسازی استخوان را مختل می‌کند-که می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.
  • افت سطح هورمون وجود داشته باشد: علاوه بر افت طبیعی هورمون‌ها که پس از یائسگی رخ می‌دهد، استروژن زنان نیز ممکن است در طول درمان‌های خاص سرطان کاهش یابد. برخی از درمان‌های سرطان پروستات باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می‌شود. کاهش سطح هورمون جنسی باعث ضعیف شدن استخوان می‌شود.

آزمایش تراکم استخوان چه چیزهایی را نمی‌تواند مشخص کند و چه محدودیت‌های دارد؟

محدودیت‌های آزمایش تراکم استخوان عبارتند از:

  • تفاوت در روش‌های آزمایش: دستگاه‌هایی که تراکم استخوان‌های ستون فقرات و لگن را اندازه‌گیری می‌کنند دقیق‌تر هستند اما هزینه بیشتری نسبت به دستگاه‌هایی که تراکم استخوان‌های محیطی ساعد، انگشت یا پاشنه پا را اندازه‌گیری می‌کنند دارند.
  • مشکلات قبلی ستون فقرات نتایج آزمایش ممکن است در افرادی که دارای اختلالات ساختاری در ستون فقرات خود هستند، مانند آرتریت شدید، جراحی‌های قبلی ستون فقرات یا اسکولیوز، دقیق نباشد.
  • قرارگیری در معرض تشعشع. در آزمایش تراکم استخوان از اشعه ایکس استفاده می‌شود، اما میزان قرار گرفتن در معرض تابش معمولاً بسیار ناچیز است. با این وجود، زنان باردار باید از این آزمایش‌ها اجتناب کنند.
  • فقدان اطلاعات در مورد علت. آزمایش تراکم استخوان می‌تواند تأیید کند که تراکم استخوان شما پایین است، اما نمی‌تواند دلیل آن را به شما بگوید. برای پاسخ به این س، ال، شما نیاز به ارزیابی پزشکی کامل‌تری دارید.
  • پوشش بیمه محدود. همه طرح‌های بیمه درمانی هزینه آزمایش‌های تراکم استخوان را پرداخت نمی‌کنند، بنابراین قبل از ارائه بیمه خود از این موضوع بپرسید که آیا این آزمایش تحت پوشش قرار می‌گیرد یا خیر.

چگونه برای آزمایش تراکم اتخوان آماده شوید؟

آزمایش تراکم استخوان آسان، سریع و بدون درد است. تقریباً نیازی به آماده‌سازی نیست.

اگر اخیراً معاینه باریم داشته‌اید یا مواد کنتراست برای سی تی اسکن یا آزمایش پزشکی هسته‌ای تزریق شده‌اید، حتماً قبل از آن به پزشک خود اطلاع دهید. مواد کنتراست ممکن است در آزمایش تراکم استخوان شما اختلال ایجاد کند.

غذا و دارو

حداقل ۲۴ ساعت قبل از آزمایش تراکم استخوان از مصرف مکمل‌های کلسیم خودداری کنید.

پوشاک و وسایل شخصی

لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و از پوشیدن لباس‌هایی با زیپ، کمربند یا دکمه خودداری کنید. جواهرات خود را در خانه بگذارید و تمام اشیاء فلزی را از جیب خود مانند کلید‌ها، گیره‌های پول و یا سکه جدا کنید.

چیزی که می‌توانید انتظار داشته باشید

آزمایش‌های تراکم استخوان معمولاً روی استخوان‌هایی انجام می‌شود که احتمال شکستگی آن‌ها به دلیل پوکی استخوان وجود دارد، از جمله:

  • استخوان‌های ستون فقرات تحتانی (مهره‌های کمری)
  • گردن باریک استخوان ران (استخوان ران)، در کنار مفصل ران شما
  • استخوان‌های ساعد شما

میزان اشعه‌ای که در معرض آن قرار می‌گیرید بسیار کم است، بسیار کمتر از میزان ساطع شده در طول عکس‌برداری از قفسه سینه. این آزمایش معمولاً حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

یک دستگاه کوچک و قابل حمل می‌تواند تراکم استخوان را در استخوان‌های انتهایی اسکلت شما، مانند انگشتان، مچ دست یا پاشنه پا اندازه‌گیری کند. وسایلی که برای این آزمایش‌ها استفاده می‌شود.

نتایج آزمایش تراکم استخوان

نتایج آزمایش تراکم استخوان شما در دو شماره گزارش می‌شود: نمره T و نمره Z.

نمره T

نمره T شما تراکم استخوان شما در مقایسه با آنچه معمولاً در یک جوان سالم از جنسیت شما انتظار می‌رود است. نمره T شما تعداد واحد‌هایی است که انحرافات استاندارد نامیده می‌شوند و تراکم استخوان شما بالاتر از متوسط ​​است.

نمره Tنمره شما به چه معناست
-۱ و بالاترآزمایش تراکم استخوان شما طبیعی تلقی می‌شود.
بین -۱ تا -۲.۵نمره شما نشانه استئوپنی است یعنی شرایطی که در آن تراکم استخوان کمتر از حد نرمال است و ممکن است در نهایت منجر به پوکی استخوان شود.
-۲.۵ و کمترآزمایش تراکم استخوان شما نشان می‌دهد که احتمالاً پوکی استخوان دارید.

 

نمره Z

نمره Z شما تعداد انحرافات استاندارد بالاتر یا کمتر از حد معمول برای افرادی مشابه شما یعنی در سن، جنس، وزن و قومیت یا نژاد شبیه سما است. اگر نمره Z شما به طور قابل توجهی بالاتر یا پایین‌تر از می‌انگین باشد، ممکن است به آزمایشات اضافی برای تعیین علت مشکل نیاز داشته باشید.

درمان

توصیه‌های درمانی اغلب بر اساس تخمین خطر شکستگی استخوان در 10 سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند آزمایش تراکم استخوان است. اگر خطر شما زیاد نیست، درمان ممکن است شامل دارو نباشد و در عوض بر اصلاح عوامل خطر برای از دست دادن استخوان و افتادن تمرکز کند.

بیس فسفونات‌ها

هم برای مردان و هم برای زنانی که در معرض خطر شکستگی هستند، دارو‌هایی که به طور گسترده برای پوکی استخوان تجویز می‌شوند، بیس فسفونات‌ها هستند. مثال‌ها عبارتند از:

  • آلندرونات (Binosto، Fosamax)
  • Ibandronate (Boniva)
  • Risedronate (Actonel، Atelvia)
  • زولدرونیک اسید (Reclast، Zometa)

عوارض جانبی شامل حالت تهوع، درد شکم و علائمی شبیه سوزش سر دل است. در صورت مصرف صحیح دارو، احتمال بروز این موارد کمتر است. اشکال داخل وریدی بیس فسفونات‌ها باعث ناراحتی معده نمی‌شود اما می‌تواند باعث تب، سردرد و درد عضلانی شود.

یک عارضه بسیار نادر بیس فسفونات‌ها شکستگی یا ترک در وسط استخوان ران است. دومین عارضه نادر، تاخیر در بهبود استخوان فک (استئونکروز فک) است. این می‌تواند پس از یک روش دندانپزشکی تهاجمی مانند برداشتن دندان رخ دهد.

دنوزوماب

در مقایسه با بیس فسفونات‌ها، دنوزوماب (Prolia، Xgeva) نتایج تراکم استخوان مشابه یا بهتری را ایجاد می‌کند و احتمال انواع شکستگی‌ها را کاهش می‌دهد. دنوزوماب از طریق تزریق زیر پوستی هر شش ماه یکبار تزریق می‌شود.

مشابه بیس فسفونات‌ها، دنوزوماب دارای همان عارضه نادری است که باعث شکستگی یا ترک در وسط استخوان ران و استئونکروز فک می‌شود. اگر دنوزوماب مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد این کار را به طور نامحدود ادامه دهید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خطر شکستگی ستون فقرات پس از قطع دارو ممکن است بالا باشد.

درمان مرتبط با هورمون

استروژن، به ویژه زمانی که بلافاصله پس از یائسگی شروع شود، می‌تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. با این حال، استروژن درمانی می‌تواند خطر سرطان سینه و لخته شدن خون را افزایش دهد که می‌تواند باعث سکته شود. بنابراین، استروژن به طور معمول برای سلامت استخوان در زنان جوانتر یا در زنانی که علائم یائسگی آن‌ها نیز نیاز به درمان دارد استفاده می‌شود.

رالوکسیفن (Evista) از اثرات مفید استروژن بر تراکم استخوان در زنان یائسه تقلید می‌کند، بدون اینکه برخی از خطرات مرتبط با استروژن را داشته باشد. مصرف این دارو می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان سینه را کاهش دهد. گرگرفتگی یک عارضه جانبی احتمالی است. رالوکسیفن همچنین ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

در مردان، پوکی استخوان ممکن است با کاهش تدریجی سطح تستوسترون مرتبط با افزایش سن مرتبط باشد. درمان جایگزینی تستوسترون می‌تواند به بهبود علائم تستوسترون پایین کمک کند، اما دارو‌های پوکی استخوان در مردان برای درمان پوکی استخوان بهتر مورد مطالعه قرار گرفته است و بنابراین به تنهایی یا علاوه بر تستوسترون توصیه می‌شود.

دارو‌های استخوان ساز

اگر پوکی استخوان شدید دارید یا اگر درمان‌های رایج‌تر برای پوکی استخوان به اندازه کافی خوب کار نمی‌کنند، ممکن است پزشک توصیه کند که این موارد را امتحان کنید:

  • تری پاراتید (Bonsity، Forteo). این داروی قدرتمند شبیه به هورمون پاراتیروئید است و رشد استخوان جدید را تحریک می‌کند. تا دو سال با تزریق روزانه زیر پوست انجام می‌شود.
  • Abaloparatide (Tymlos) یکی دیگر از دارو‌های مشابه هورمون پاراتیروئید است. این دارو تنها به مدت دو سال قابل مصرف است.
  • روموسوزوماب (Evenity). این جدیدترین داروی استخوان ساز برای درمان پوکی استخوان است. این دارو به صورت تزریقی هر ماه در مطب پزشک انجام می‌شود و محدود به یک سال درمان است.

بعد از اینکه مصرف هر یک از این دارو‌های استخوان ساز را متوقف کردید، به طور کلی باید برای حفظ رشد استخوان جدید، داروی دیگری برای پوکی استخوان مصرف کنید.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5