صنعت استریم گیمها، بیمها و امیدها
نتفلیکس برای بازیها، عنوانی بسیار جذاب مینماید. رقابت برای ساخت چنین پلتفرمی مدتهاست که آغاز شده. در مرکز این رقابت مایکروسافت و سونی قرار دارند و پس از آن شرکتهای کمتر بازی محور مانند اپل، آمازون و نتفلیکس هستند که همگی خدمات اشتراکی را در تلاش برای جذب گیمرها به پلتفرمهای خود راهاندازی کردهاند.
مایکروسافت چهار سال وقت صرف کرده تا سرویس اشتراکی گیم خود، Xbox Game Pass را ایجاد کند که دسترسی نامحدود به بیش از 100 بازی را برای کنسولهای خانواده Xbox با هزینه ماهیانه 10.99 پوند فراهم میکند.
در ماه مارس، سونی اعلام کرد که قصد دارد وارد رقابت با Game Pass شود و با سرویس PlayStation Plus خود، امکان دسترسی به 700 عنوان بازی با قیمت 13.49 پوند در ماه (یا 99. 99 پوند در سال) را بدهد. گرچه بیشتر این عناوین قدیمی هستند.
در کنار این دو سازنده کنسول، دیگر شرکتها خدمات مشابهی را راهاندازی کردهاند. اپل آرکید، برای آیفون و اپل تی وی، دسترسی نامحدود به بیش از 200 بازی موبایل را با 4.99 پوند در ماه ارائه میدهد. سرویس Luna آمازون که در حال حاضر در ایالات متحده در دسترس است، به مشترکین اجازه میدهد 100 بازی را با قیمت 5.99 دلار استریم کنند و نتفلیکس در حال آزمایش مجموعهای از بازیها به صورت رایگان در کنار فیلمها و برنامههای تلویزیونی خود است.
این رقابت منجر به هجوم نقدینگی به صنعت گیم شده. مایکروسافت، دومین شرکت ثروتمند جهان، تنها از سال 2017 به بعد، ناشر Call of Duty و Warcraft یعنی Activision Blizzard و نیز توسعه دهنده Skyrim، Bethesda و 9 استودیو مستقل را خریده.
آمازون و اپل، دو شرکت ثروتمند دیگر، سرمایه عظیمی را وارد کردهاند. سونی، با ارزش بازاری بسیار کوچکتر از غولهای فناوری، تلاش کرده است تا با Halo و Destiny توسعه دهنده Bungie ادغام شود.
استریم بازی، مقداری از ریسک عرضه عناوین جدید را کاهش داده. شرکتهای مستقل از این مدل عرضه بازی خوششان آماده و مبلغ قابل توجهی از شرکتهای استریم بابت این مسئله دریافتی دارند.
تام دیویس، ناشر سوئدی Thunderful، میگوید که شانس موفقیت توسعهدهندگان مستقل، بسیار کم است. ولی وقتی که بازی خود را به ۲۵ میلیون مشترک Game Pass یا پلیاستیشن پلاس عرضه کنید، اوضاع فرق میکند.
تام مید، مدیر هنری و یکی از بنیانگذاران سیرکز اسپیرال مستقر در بریستول، میگوید با قرارداد با این پلتفرمها بدون نگرانی از میزان فروش، میتوان ایدهها را توسعه داد.
اینگونه فروش جاری بازیها باعث میشود که عناوین کوچک اما خلاقانه یا با ایده عجیب هم بازاری برای خود دست و پا کنند. با Game Pass، در واقع همه، به همه نوع گیم موجود، دسترسی دارند. البته ممکن است یک کاربر فقط چند دقیقه یک گیم ناشناخته را بازی کند، اما این گزینه را دارد که ببیند آیا یک گیم، مورد پسندش واقع میشود یا نه.
البته نگرانیهایی هم وجود دارد. برخی توسعهکنندههای میترسند که پس از دوره گذار آغازین و تمام شدن سرمایه اولیه سونی، این شرکت هزینه اشتراک را کاهش دهد و درآمد شرکتهای آنها نزولی شود.
یک جنبه دیگر استریم گیمها این است که کار و کسبهایی مانند فروش نسخه فیزیکی گیمهای قدیمی ممکن است، فراموش و نابود شود. البته برخی مانند مدیر شرکت بریتانیایی Super Rare Games تصور میکنند که استریم و فروش نسخه فیزیکی میتوانند با هم همزیستی داشته باشند. او معتقد است که با مالکیت فیزیکی یک گیم، تضمین میکنید که همیشه آن را خواهید داشت، چیزی که با خرید اشتراک یک سرویس استریم گیم، حاصل نمیشود.
منبع: گاردین