بازی در طبیعت برای کودکان چه فوایدی دارد ؟

0

رپورتاژ

ترند رو به رشد در همه جای دنیا، ایجاد زمین های بازی طبیعی برای کودکان است. این زمین های بازی دارای المان‌هایی هستند که بخشی از طبیعت می‌باشند یا از مواد طبیعی از قبیل درختان، درختچه‌ها، کنده‌ها، چمن، سنگ‌ها، شن و ماسه، آب، خانه‌های درختی و مسیرهای تراشه‌های چوبی ساخته شده‌اند.

مزایای بازی در طبیعت برای کودکان

به گزارش سایت مینویسم زمین های بازی سنتی (پارک ها و شهر بازی ها) اغلب بسیار رنگارنگ هستند، اگرچه برخی از آن‌ها تک رنگ طراح می‌شوند و محیط استریل‌تری دارند. در حالی که این زمین های بازی برای دانش‌آموزان امکان توسعه‌ی مهارت‌های مختلف را فراهم می‌سازند، تمرکز آن‌ها عموماً بر توسعه‌ی مهارت‌های حرکتی است. زمین های بازی طبیعی به کودکان کمک می‌کنند تا در کنار مهارت‌ها فیزیکی، رفتارهای مفید دیگری را نیز یاد بگیرند. این رفتارها شامل مهارت‌های اجتماعی، همکاری و توانایی در حل مسائل است.

علاوه بر این، طبیعت در مقایسه با زمین های بازی سنتی بیشتر موجب برانگیختن قدرت تخیل و خلاقیت کودکان می‌شود. این نوع از زمین های بازی همچنین به کودکان در درک طبیعت و یادگیری بیشتر در مورد محیط زیست کمک می‌کنند.

بازی یک فعالیت مهم برای رشد یک کودک سالم به حساب می‌آید. علاوه بر لذت‌بخش بودن، فعالیت‌های مناسب به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا آمادگی جسمانی، تعادل، همکاری عضلات و اعتماد به نفس را در خود توسعه دهند. علاوه بر این، بازی به توسعه‌ی رفتارهای مناسبی کمک می‌کند که در طول زندگی برای کودکان مفید هستند. چنین فعالیت‌هایی اغلب منجر به بهبود عملکرد تحصیلی در کودکان نیز می‌شوند.

یکی از فواید بازی در طبیعت برای کودکان “ساختن” است

این نکته حائز اهمیت است که کودکان در زمین های بازی طبیعی می‌توانند به ساخت و ساز بپردازند. به عنوان مثال، کودکان اغلب دوست دارند شن و ماسه را حفاری کنند، در کانال‌های آب سد بسازند، سنگ‌ها و اشیای دیگر را روی هم قرار دهند و چیزهای مختلفی درست کنند. خلاقیت آن‌ها منجر به ایجاد حس رضایت در وجودشان می‌شود.

محققان به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که در حالی که کودکان در زمین های بازی طبیعی به طراحی و ساخت می‌پردازند، اغلب با یکدیگر نیز همکاری می‌کنند. این پروژه‌ها به تفکر، خلاقیت، نوآوری و حل مسئله از سوی کودک نیاز دارند. در حالی که اشیا را جمع می‌کنند و در کنار هم قرار می‌دهند، توانایی‌های آگاهی فضایی خود را نیز بهبود می‌بخشند. آن‌ها حتی ممکن است از این پروژه‌ها، ریاضیات را نیز یاد بگیرند.

یک زمین بازی طبیعی، مکان خوبی برای بازی قایم موشک یا هرگونه بازی دیگری که خود کودکان طراحی می‌کنند، است. یک چشم‌انداز متنوع همراه با وسایل چوبی از قبیل خانه درختی یا پل می‌تواند کودکان را به استفاده از قوه تخیل تشویق کند. سازه‌هایی که کودکان خود می‌توانند درست کنند، از قبیل چادر یا پناهگاه‌های دیگر باعث برانگیختن تخیل کودکان می‌شوند. کودکان غالباً از اشیا و چشم‌اندازهای یک زمین بازی طبیعی برای نمایش داستان‌هایی که خلق می‌کنند، استفاده می‌نمایند. کاراکترهای داستان‌های آن‌ها معمولاً شامل کودکان دیگر و خودشان است.

برخی از مشکلات احتمالی بازی در طبیعت برای کودکان

یک زمین بازی طبیعی خوب باید به دقت طراحی شود و ساخت آن می‌تواند زمان‌بر باشد. تغییرات قابل توجهی باید روی زمین اصلی اعمال شود. این فرآیند می‌تواند هزینه‌بر باشد. اگر منطقه‌ی در دسترس برای ایجاد یک زمین بازی جدید کوچک باشد یا در صورت محدود بودن بودجه، المان‌های زمین بازی طبیعی را می‌توان به یک زمین بازی سنتی ساخته شده اضافه کرد. حتی افزودن یک بخش کوچک از طبیعت نیز می‌تواند جذابیت زمین های بازی سنتی را افزایش دهد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که زمین های بازی طبیعی به نگهداری نیاز ندارند و باید به حال خود رها شوند اما اینطور نیست. بررسی ایمنی زمین بازی باید به صورت مرتب انجام شود. نکاتی که باید مدنظر قرار گیرد، شامل موارد زیر است:

سطوح باید طوری نگهداری شوند که کودکان در صورت افتادن، فرود نرمی داشته باشند.

خانه‌های درختی، نیمکت‌های چوبی و پل‌ها باید بررسی شوند تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

درختان باید از نظر شاخه یا ریشه ضعیف بررسی شوند.

درختچه‌ها و کنده درختان باید از نظر پوسیدگی بررسی شوند.

وسایلی که کودکان برای ورود یا بالا رفتن خود یا دیگران استفاده می‌کنند، حتماً قبلاً استفاده باید بررسی شوند.

مناطقی که کودکان در آن حفاری می‌کنند، باید بررسی شوند تا از شرایط مناسب آن‌ها برای بازدیدکنندگان بعدی اطمینان حاصل گردد.

برای شناسایی خطراتی مانند گیاهان سمی یا لانه زنبورهایی که در زمین بازی ساخته شده‌اند، منطقه بازی را باید به طور مرتب بررس کرد.

در صورتی که زمین بازی به دلایل امنیتی حصارکشی شده است، این مورد نیز باید به طور منظم بررسی شود؛ به خصوص اگر توسط گیاهان پوشیده شده باشد.

امنیت؛ چه کسانی به محوطه‌ی بازی دسترسی دارند؟

بازی در طبیعت چه فایده ای برای کودکان دارد

کنترل کسانی که به یک محوطه‌ی بازی (یا یک زمین بازی سنتی) دسترسی دارند، از اهمیت بسیار زیادی در مدارس و مناطق دیگر برخوردار است. یک حصار ایمن در اطراف محوطه می‌تواند مفید باشد اما نصب این حصار ممکن است امکان‌پذیر یا حتی مطلوب نباشد. این مسئله برای یکی از زمین های بازی محله‌ی ما نیز وجود دارد.

یک زمین بازی بزرگ و مستطیل‌شکل در پشت دبستان نزدیک خانه‌ی من قرار دارد. کنار این زمین بازی، یک پارک عمومی کوچک با چمنزار، درخت، کنده، درختچه و سنگ وجود دارد. در طرف دیگر پارک، یک مسیر پیاده‌روی در کنار مجموعه‌ای از خانه‌ها قرار گرفته است. هیچ مانعی برای جداسازی این مناطق از یکدیگر تعبیه نشده است. مدرسه اخیراً کلاس درسی در فضای باز در این منطقه برگزار کرده است که احتمالاً برای کودکان بسیار جذاب است.

پارک، فرصت مشاهده‌ی طبیعت و بازی در میان درختان را برای کودکان فراهم می‌سازد. مطمئناً این محیط تخیل و خلاقیت کودکان را برمی‌انگیزد. اگرچه وقتی هم به عنوان معلم و هم به عنوان یک فرد عاشق طبیعت به این منطقه نگاه می‌کنم، مشکلاتی را هم می‌بینم.

مقاله برای چالشی سرگرم کننده مطالعه بفرمایید : سوال کودکانه با جواب

آموزش مهارت تفکر خلاق به کودکان

ناحیه‌ی نزدیک به کلاس درس فضای باز دارای درختان برگریز است و فضای کاملاً بازی دارد. کمی دورتر از آن، درختان متراکم‌تر هستند و شاخه‌های درختان سوزنی‌برگ به زمین می‌رسند. شکاف‌هایی بین برخی از پایین‌ترین شاخه‌ها وجود دارد. بر روی برخی از درختان، این شکاف‌ها فرصت خوبی برای خزیدن کودکان به زیر درختان و پنهان شدن در مکانی که کسی نمی‌توان آن‌ها را دید، فراهم می‌کند. پنهان شدن می‌تواند سرگرم‌کننده باشد اما اگر غریبه‌ای کودک پنهان شده را پیدا کند، به هیچ عنوان خوب نیست.

مشکل دیگر این است که درختان باعث می‌شوند تا ساکنین در خانه‌های شهری یا افرادی که از آن مسیر عبور می‌کنند، نتوانند کسی که در میان درختان قرار دارد را ببینند. پنجره‌های مدرسه نیز بسیار دور هستند. علاوه بر این، کسی در آخر هفته‌ها یا تعطیلات در مدرسه حضور ندارد.

مشاهده کامل مقاله : فواید بازی در طبیعت برای کودکان در مقایسه با خطرات

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.