یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مطالعه با گوشی‌های هوشمند باعث افزایش فعالیت قشر جلوی مغز و کاهش درک مطلب می‌شود

0

مطالعه جدیدی که در مجله Scientific Reports منتشر شده، تاییدکننده تحقیقات قبلی است و نشان می‌دهد مطالعه با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی، درک مطلب را کاهش می‌دهد. این مطالعه نشان داد که خواندن با گوشی هوشمند باعث افزایش بیش فعالی در قشر جلوی مغز، تمرکز و درک مطلب پایین‌تر خواندن می‌شود.

در حال حاضر، مردم بیش از هر زمان دیگری با دستگاه‌های الکترونیکی مطالعه می‌کنند، آنها اخبار، کتاب و مطالعه درسی را با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام می‌دهند، در صورتی که قبلا همین کار را با روزنامه و مجله و کتاب و جزوه بیشتر انجام می‌دادند.

اما علاوه بر چیزهای واضحی مانند خستگی چشم و سردرد، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که استفاده از این دستگاه‌ها منجر به درک مطلب ضعیف‌تر می‌شود، گرچه به درستی مشخص نیست که چرا این مسئله رخ می‌‌دهد.

موتویاسو هونما و گروه پژوهشگران همکار او، مطالعه‌ای را برای کشف دلیل احتمالی این اثر آغاز کردند. محققان بر روی دو عامل مرتبط با عملکرد و عملکرد شناختی متمرکز شدند: محیط بینایی و الگو‌های تنفس.

آن‌ها پیشنهاد کردند که محیط بصری خواندن روی صفحه نمایش ممکن است عملکرد تنفسی و عملکرد مغز را تغییر دهد، که به نوبه خود بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارند.

هوما توضیح می‌دهد: «زنی که در کنار من کار می‌کرد، دائما آه می‌کشید. من تحقیقاتم را با تعجب برای پیدا کردن علت آه کشیدن‌ها او شروع کردم.» «وقتی مطالعات قبلیرا مرور کردم، این واقعیت برایم جالب به نظر آمد که آه کشیدن تأثیر منفی بر ارتباطات اجتماعی دارد، در حالی که تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. یعنی ممکن است ناخودآگاه از آه کشیدن برای بهبود کارایی کارش استفاده کرده باشد. »

برای انجام تحقیق، 34 دانشجوی دانشگاه ژاپنی شرکت کردند. هر دانش‌آموز در دو آزمایش خواندن شرکت کرد، که در آن یک بار متنی را با گوشی هوشمند خواند و یک بار هم متنی را روی کاغذ مطالعه کرد. دو متن برگرفته از دو رمان از یک نویسنده بود و شرایط متعادل بود به طوری که هیچ دانش‌آموزی یک متن را دو بار نخواند.

هنگامی که دانش‌آموزان مطالعه می‌کردند، از هدبند‌های عملکردی طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک (NIRS) استفاده می‌کردند که فعالیت در قشر جلوی مغز را اندازه‌گیری می‌کرد و ماسک‌هایی در اطراف دهان و بینی برای اندازه‌گیری الگو‌های تنفسی داشتند. پس از مطالعه، شرکت‌کنندگان یک آزمون درک مطلب را که شامل 10 سوال مرتبط با محتوای متن بود، تکمیل کردند.

نتیجه ابتدایی این بود که دانش‌آموزانی که از روی کاغذ خوانده بودند، در آزمون خواندن بهتر عمل می‌کردند. این نتیجه با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد مطالعه با دستگاه‌های الکترونیکی با درک مطلب تداخل می‌کند.

در مرحله بعد، محققان تفاوت‌هایی را در فعالیت تنفسی دانش‌آموزان بسته به محیط خواندن پیدا کردند. هنگام مطالعه روی کاغذ، دانش‌آموزان در مقایسه با خواندن با گوشی هوشمند، آه بیشتری می‌کشیدند. آه به عنوان نفسی تعریف شد که دو برابر عمق متوسط ​​یک نفس معمول یک فرد باشد.

این یافته‌ها همچنین نشان داد که فعالیت مغزی در قسمت پره فورونتال یا پیش‌پیشانی دانش‌آموزان هنگام مطالعه با گوشی هوشمند در مقایسه با خواندن روی کاغذ بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش فعالیت در قشر جلوی مغز باعث آه کشیدن و درک مطلب پایین‌تر می‌شد.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که افراد هنگام رویارویی با کار‌های سختی که بار شناختی را افزایش می‌دهد، آه کشیدن خود را افزایش می‌دهند.

افزایش فعالیت پیش‌پیشانی در بین دانش‌آموزانی که با گوشی هوشمند مطالعه می‌کنند ممکن است نشان دهنده افزایش بار شناختی در مقایسه با خواندن روی کاغذ باشد.

حتی تنفس عمیق آگاهانه تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد، پیشنهاد می‌شود کسانی که برای مدت طولانی از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، به صورت متناوب، نفس عمیق بکشند.

با این همه بدیهی است که در این مطالعه راحتی و رفاه مطالعه با گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی مورد بررسی قرار نگرفته و در دسترس بودن منابع مطالعه با این دستگاه‌ها، لحاظ نشده.

به علاوه کسانی که در این مطالعه بررسی شده بودند جوان‌های 20 ساله بودند. «آن‌ها نسلی هستند که «بومی‌های دیجیتال» نامیده می‌شوند، اما با این وجود، حدس می‌زنم که آن‌ها استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را فقط در دوران نوجوانی شروع کردند. بنابراین، اگر فردی از دوران کودکی در معرض یک محیط دیجیتال بزرگ شده باشد، برخلاف نتایج این مطالعه، ممکن است با گوشی‌های هوشمند بهتر بتواند مطالعه کند.»

منبع: نیچر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.