عکس سرباز در حال سقوط: آیا عکس جنگ معروف و نمادین رابرت کاپا در واقع توسط گردا تارو گرفته شده بود؟

0

عکس سرباز در حال سقوط، یکی از مشهورترین عکس‌های جنگی است که تا به حال گرفته شده، اما سال‌هاست که در مورد آن شک و تردیدهایی وحود دارد. مثلا گفته می‌شود ممکن است این عکس صحنه‌سازی شده باشد.

اما به تازگی یک علامت سوال دیگر هم در مورد آن ایجاد شده: نکند این عکس را رابرت کاپا نگرفته و عکس را شریک زندگی او، گردا تارو ، گرفته باشد؟

عنوان کامل این عکس نمادین، نظامیان وفادار در لحظه مرگ، سرو موریانو، ۵ سپتامبر ۱۹۳۶ است، و گفته می‌شود که این عکس سیاه و سفید توسط کاپا در جریان نبرد سرو موریانو در جنگ داخلی اسپانیا گرفته شده است.

این عکس ظاهراً لحظه‌ای را به تصویر می کشد که یک سرباز جمهوری خواه فدراسیون جوانان ایبری لیبرتارین (FIJL) پس از اصابت گلوله به سرش توسط دشمن کشته می‌شود.

پس از انتشار جهانی این عکس، این عکس به معروف‌ترین اثر کاپا تبدیل شد و باعث شد که مجله بریتانیایی پیکچر پست در سال ۱۹۳۸ این عکاس ۲۵ ساله را “بزرگترین عکاس جنگ جهان” لقب بدهد.

اولین بار این عکس، در مجله تصویری فرانسوی VU منتشر شد و در آن هنگام سکانس دیگری از همان سری عکس هم چاپ شده بود. این دو سکانس از این صحنه، دیگر هرگز منتشر نشدند.

توجه کنید که چگونه افق عکس معروف سرباز در حال سقوط در مقایسه با تصویر زیر آن در نشریه VU کمی تنظیم و دستکاری شده. به وضوح رشته کوه در دوردست توجه کنید.

کاپا در این مورد گفته بود که من تصویر سرباز در حال سقوط را دوباره تنظیم کردم تا با افق تصویر زیر مطابقت داشته باشد.

پس‌زمینه یکسان دو عکس نشان می‌دهد که دوربین یا روی سه‌پایه نصب شده بود یا حداقل ایمن نگه داشته شده است.

در تصویر دوم نشریه VU شما می توانید به وضوح دو جسم سفید را در سمت چپ قاب ببینید. نقاط برش در سمت چپ و پایین تصویر سرباز در حال سقوط با این نشانگرها مطابقت دارد.

به نظر می رسد که عکس سرباز کمی کراپ شده.

برای درک اندازه اصلی قاب، برش مجله LIFE بر روی عکس‌های VU اعمال کردیم.

حالا این سوال مطرح می‌شود که عکس با فرمت متوسط ​​گرفته شده بود؟

جالب اینجاست که اندازه فریم تقریباً با یک دوربین با فرمت متوسط ​​مطابقت کامل دارد.

در زمانی که عکس معروف گرفته شد، رابرت کاپا از لایکا ۳۵ میلی متری استفاده می‌کرد. با این حال، همسرش، عکاسی به نام گردا تارو،  با رولی‌کورد Rolleicord با فرمت متوسط عکس برمی‌داشت.

در اینجا عکس‌ها روی هم قرار داده شده‌اند و در حالت قاب متوسط ​​و قاب ۳۵ میلی متری مقایسه شده است.

آیا گردا تارو عکاس واقعا عکس نمادین بود؟

در حال حاضر شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد  عکس نمادین صحنه‌سازی شده باشد، اما آیا ممکن است که کاپا اصلاً عکاس  این عکس نباشد؟

رابرت کاپا و گردا تارو به ترتیب در خانواده‌های یهودی، اندره ارنو فریدمن و گرتا پوهوریل به دنیا آمدند. به دلیل افزایش نابردباری مذهبی و سیاسی در اروپا، او نتوانست کار با نام واقعی خود پیدا کند و اسمش تغییر داد.

«من فکر کردم که چیزی شبیه رابرت بسیار آمریکایی به نظر می‌رسد و در ضمن متوجه شدم که کاپا هم اسم امریکایی مناسبی با تلفظ آسان است.»

پس از ایجاد روابط عاشقانه و حرفه ای، کاپا و پوهوریل شروع به فروش عکس‌های خود با نام مستعار رابرت کاپا کردند. اینها قبل از آن رخ دادند که پوهوریل نام حرفه ای خود یعنی گردا تارو را برگزینمد و آثارش را به طور مستقل منتشر کند.

کشف مجدد «چمدان مکزیکی» در دهه ۲۰۰۰ نشان داد که عکس‌هایی که مدت‌ها به کاپا نسبت داده می‌شد، در واقع توسط تارو گرفته شده بود.

بنابراین، کاملاً قابل قبول به نظر می رسد که یکی از تعیین کننده ترین عکس های کاپا در واقع توسط تارو  گرفته شده باشد.

صرف‌نظر از این تئوری‌ها چیزی از ارزش کاپا کم نمی‌شود. او پدربزرگ عکاسی جنگ است.

توضیح ضروری: این مقاله ترجمهُ مقاله حسن امینی عکاس و فیلمساز پیشکسوت است. او پس از پوشش درگیری های یوگسلاوی، لیبریا و سومالی در دهه ۹۰ به عنوان عکاس برای AP، به فیلمسازی روی آورد. مستند او “انحطاط و سقوط: حزب نهایی شاه ایران” Decadence and Downfall: The Shah of Iran’s Ultimate Party در سال ۲۰۱۶ نامزد دریافت جایزه گریرسون شد.


باز در این مورد این دو مقاله قبلی یک پزشک را هم بخوانید:

به بهانه پیدا شدن عکس هنگام مرگ گردا تارو (بلوند کوچک)، یاور رابرت کاپا و نخستین بانوی عکاسی که به خطوط نخست جنگ رفت

تقلب کوچک عکاس جنگ


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.