فایرفاکس، این مرورگر دوست‌داشتنی، نسخه 100 خود را امروز منتشر کرد

0

موزیلا امروز نسخه 100 مرورگر فایرفاکس را منتشر کرد. این مرورگر در سال 2004 به عنوان جایگزینی شایسته برای اینترنت اکسپلورر شروع به کار کرد اما بعد مدتی، گوگل کروم سررسید و فایرفاکس را تحت الشعاع قرار داد. گرچه خیلی‌ها (مثل من) هنوز مرورگر پیش‌فرضشان در دسکتاپ، فایرفاکس باقی مانده!

تازه‌ترین نسخه فایرفاکس امروز برای ویندوز، مک و لینوکس روی دسکتاپ و همچنین اندروید و iOS روی موبایل عرضه شده است.

درنسخه  دسکتاپ، فایرفاکس 100 دو پیشرفت کرده:

اولی این است که قابلیت تصویر در تصویر یا Picture-in-Picture بهتر شده. با این ویژگی، ویدئوها را می‌توان مستقل از برگه‌ها، تماشا کرد. شما می‌توانید بین برگه‌های جابجا شوید و چیزی بخوانید و در عین حال ویدئو را هم در گوشه‌ای ببینید و از دست ندهید. در نسخه 100 فایرفاکس نمایش زیرنویس و کپشن در نمایش تصویر در تصویر ارتقا پیدا کرده. در ابتدا، زیرنویس‌ها در نمایش ویدئوهای YouTube، Prime Video و Netflix، و همچنین دوره‌های آنلاین Coursera و توییتر، که از فرمت WebVTT پشتیبانی می‌کنند، در دسترس خواهند بود.

در فایرفاکس 100 بتا می‌توانید اندازه نوار‌های اسکرول را در لینوکس و ویندوز 11 بهینه کنید. کاربران لینوکس می‌توانند اندازه را در تنظیمات سیستم از مسیر about: preferences تغییر دهند. کاربران ویندوز 11 می‌توانند نوار اسکرول فایرفاکس را با رفتن این مسیر، تغییر دهند:

Settings > Accessibility > Visual Effects > Always show scrollbars

برای تغییر نوار‌های اسکرول فقط در فایرفاکس، از تنظیمات widget. windows. overlay-scrollbars. enabled از about: config استفاده کنید.

فایرفاکس 1.0 که از موتور Gecko موزیلا استفاده می‌کرد، در سال 2004 به عنوان یک جایگزین منبع باز برای مرورگر مایکروسافت اینترنت اکسپلورر، راه‌اندازی شد. با ویژگی‌هایی مانند بلوک تبلیغات پاپ آپ، ادغام با جستجوی گوگل و سایر سرویس‌های جستجو، داشتن برگه، افزونه‌ها و البته سرعت بالا بارگذاری صفحات، این مرورگر تنها در عرض یک سال، 100 میلیون بار دانلود شد.

البته سرآغاز پروژه موزیلا به سال 1998 باز می‌گردد، زمانی که نت اسکیپ کد مرورگر Communicator 5.0 را منبع باز کرد و آن را از طریق وب سایت Mozilla.org در دسترس قرار داد. در ضمن قبل از فایرفاکس، موزیلا مرورگر Mozilla 1.0 را در سال 2002 منتشر کرد.

در اواخر همان سال 2002، موزیلا مرورگر Phoenix را عرضه کرد که بعداً به Firebird تغییر نام داد و سرانجام شد فایرفاکس.

در سال 2004، مدیران مایکروسافت ادعا کردند که فایرفاکس تهدیدی برای تسلط اینترنت اکسپلورر نیست، اما تا سال 2011، فایرفاکس در اروپا اینترنت اکسپلورر را شکست داده بود، هرچند در همین زمان کروم هم آمد و با شتاب بیشتری توسط کاربران دانلود شد.

در سال‌های اخیر، نصب فایرفاکس دسکتاپ کاهش یافته. این مرورگر در سال 2019، حدود 250 میلیون کاربر فعال ماهانه (MAU) داشت، اما در آوریل، کاربران فعالش به 207 میلیون نفر رسید.

فایرفاکس در سال 2009، حدود 23 درصد از بازار مرورگر‌های جهانی را در اختیار داشت، اما امروزه سهم آن حدود 3 درصد است و حتی کمتر از مایکروسافت اج استفاده می‌شود، در حالی که کروم بر اساس آمار جهانی Statcounter، حدود 65 درصد سهم را دارد.

سال 2018 مایکروسافت اعلام کرد که از Chromium for Edge برای مرورگرش استفاده خواهد کرد و به این ترتیب فایرفاکس آخرین مرورگری شد که پایه‌اش بر روی کرومیوم برای ویندوز، مک و لینوکس نیست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.