۳۸ نفر شاهد یک جنایت بودند، ولی حتی یک نفر از آن‌ها هم به پلیس تلفن نکرد! سندروم جنووز

0

در روز‌های آغازین بهار ۱۹۶۴ روزنامه نیویورک تایمز خبر از جنایتی هولناک داد. اما صرف نظر از وقوع قتل آنچه که بیشتر جلب توجه می‌کرد تیتری بود که روزنامه مزبور انتخاب کرده بود: “سی و هشت نفر شاهد قتلی بودند ولی هیچ یک به پلیس تلفن نکرد. ” مقاله اینگونه آغاز می‌شد:

“به مدت بیش از نیم ساعت ۳۸ نفر انسان محترم و پایبند قانون در محله کوئینز (Queens) ناظر این حادثه بودند که زنی در سه حمله جداگانه با ضربات چاقو مورد تهاجم قاتل خود قرار گرفت. ”

رئیس پلیس می‌گوید با بازسازی صحنه قتل، ما متوجه شدیم که قاتل پس از حمله اول، مقتول را که زخمی بوده ر‌ها می‌کند و پس از دقایقی دوباره و پس از آن سه باره باز می‌گردد و کار خود را تمام می‌کند. این اتفاق ساعت ۳: ۲۰ صبح اتفاق افتاد. مقتول، دختر ۲۸ ساله کاترین جنووز (Catherine Genovese) مدیر یک بار و رستوران بود که از محل کار خود به خانه بر می‌گشت.

آنگونه که نیویورک تایمز می‌نویسد، او پس از اینکه چراغ اتوموبیل خود را خاموش می‌کند و به سمت در ورودی آپارتمانی که در آن زندگی می‌کرده حرکت می‌کند، مردی را می‌بیند که از تاریکی انتهای محوطه پارکینگ بیرون می‌آید. کاترین مسیر خود را عوض می‌کند و به سمت خیابان اصلی که یک جایگاه پلیس در آن قرار داشته حرکت می‌کند. یک چهار راه را رد می‌کند که مرد ناگهان به او حمله می‌کند. کاترین فریاد می‌زند “خدای من، منو با چاقو زد، کمک کنید، خواهش می‌کنم، کمک کنید. ” چراغ‌های ساختمان آپارتمانی ۱۰ طبقه مشرف به خیابان مزبور روشن می‌شود، یک نفر از طبقات فوقانی فریاد می‌زند ولش کن برود. ضارب دختر را ر‌ها می‌کند و به سمت ماشین سفید رنگی حرکت می‌کند. چراغ‌های ساختمان خاموش می‌شود و در حالی که کاترین سعی می‌کرده بر پا‌هایش بایستد حمله‌کننده باز می‌گردد و دوباره او را مورد ضربات چاقو قرار می‌دهد. با فریاد “من دارم می‌میرم”، دوباره چراغ‌ها روشن و پنجره‌ها باز می‌شوند. ضارب دوباره او را ر‌ها می‌کند و برای بار سوم باز می‌گردد و این بار او را به قتل می‌رساند و پول‌های او را برمی دارد و دست به اعمال نفرت‌انگیزی با جسد دختر می‌زند.

وینستون موسلی (Winston Moseley) که در آن روز ۲۹ ساله بود، هنوز هم در زندان بسر می‌برد و احتمال دارد در سال ۲۰۰۸ با بخشودگی روبرو شود هر چند که پس از دستگیری به دو قتل دیگر با روش مشابه نیز اعتراف کرده بود.

نیویورک تایمز می‌نویسد که هیچکس نمی‌تواند بگوید که از آن جمع سی و هشت نفره، چطور هیچ کس گوشی تلفن را برنداشت و به پلیس زنگ نزد چرا که حتی خود آنان نیز نمی‌توانند دلیل این امر را توضیح دهند. توضیحی که در آن تاریخ نیویورک تایمز می‌دهد اینست که بی‌تفاوتی نسبت به رنج همسایگان یکی از مشخصه‌های زندگی در نیویورک و شهر‌های بزرگ دیگر آمریکاست.

وقتی که شما توسط میلیون‌ها انسانی که پیرامون شما قرار گرفته‌اند احاطه شده‌اید به نحوی که احساس می‌کنید این جمعیت عظیم به زندگی شما فشار می‌آورند برای رهائی از این فشار اجتماعی راهی جز نادیده گرفتن جمع همه انسانهائی که پیرامون شما هستند ندارید. بی‌تفاوتی مشخصه انسانهائی است که برای فرار از تنش‌های روزمره، خود را از آلام مردم منقطع می‌کنند.

در نظر اول این تفسیر که انسان‌ها در شهر‌های بزرگ از خود بیگانه شده و هویت انسانی خود را در جدال دائمی با مصائب و مشکلات زندگی از دست می‌دهند، قابل قبول به نظر می‌رسد. اما مطالعات بعدی نشان داد که موضوع پیچیده‌تر از آن بوده است که تصور می‌شد. دو روانکاو آمریکائی به نام‌های بیب لتین (Bib Latane) از دانشگاه کلمبیا و جان دارلی (John Darley) از دانشگاه نیویورک دست به تحقیق گسترده‌ای زدند تا پدیده جدیدی را که با عنوان “سندروم جنووز” (Genovese Syndrome) “نام خانوادگی کاترین” با آن روبرو شده بودند تجزیه و تحلیل کنند.

آن‌ها دست به ساختن صحنه هائی زدند که فردی بطور تصنعی مورد مخاطره قرار گرفته و نیاز به یاری مردم داشت. هدف لتین و دارلی این بود که عکس العمل ناظران را ارزیابی کنند. نتیجه‌ای که به آن دست یافتند حیرت‌انگیز بود.

عکس العمل شاهدان بستگی به این داشت که چند تن ناظر صحنه باشند. در یک مورد دانشجوئی خود را مانند بیمارانی که دچار صرع هستند در یک اتاقی خالی به غش می‌زد. در ۸۵ درصد موارد زمانی که تنها یک دانشجو ناظر این صحنه بود به کمک وی می‌آمد. اما وقتی که دانشجوی بازیگر خود را در برابر چهار نفر دانشجوی دیگر به غش می‌زند تنها در ۳۱ درصد موارد یک یا چند دانشجوی ناظر بر صحنه به کمک وی آمدند.

یا مثلاً در مورد دیگری وقتی از اتاقی دود به بیرون می‌آمد و کسی در اتاق گیر افتاده بود در ۷۵ درصد موارد اگر تنها یک تن ناظر جریان بود بلافاصله برای آوردن کمک اقدام می‌کرد در حالیکه با زیاد شدن نفرات شاهد، تنها در ۳۸ درصد موارد کسی اقدام به آوردن کمک می‌کرد.

نتیجه‌ای که لتین و دارلی گرفتند این بود که افراد وقتی در یک گروه به سر می‌برند، هر فرد گوئی مسئولیت را به طور مرموزی به دیگری واگذار می‌کند. فرض هر نفر از گروه اینست که بالاخره کس دیگری پیدا خواهد شد که دست به عمل بزند. روانشناسان مزبور اینگونه نتیجه‌گیری می‌کنند که در جریان مرگ کاترین جنووز علت اینکه هیچ یک از آن ۳۸ نفر به پلیس تلفن نزد این نبود که صدای وی را نشنیدند بلکه این بود که همه آن‌ها صدای او را شنیدند.

نتیجه‌ای که از مطالعه مزبور گرفته شد این بود که اگر کاترین در یک خیابان خلوت مورد حمله قرار گرفته بود که تنها یک تن ناظر قضیه بود چه بسا که امروز زنده بود.

منبع: شهیر بلاگ


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5