آیا نسخه کره‌ای سریال مانی هایست Money Heist ارزش دیدن دارد؟

0

برخی از عاشقان سریال تمام‌شده مانی هایست، ماه‌ها انتظار کشیدند تا نسخه کره‌ای آن به نام سرقت پول: کره – منطقه اقتصادی مشترک Money Heist: Korea – Joint Economic Area را ببینند.

سریال اصلی Money Heist ساخت اسپانیا ( La Casa de Papel ) یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نتفلیکس بود و بعداً برنده جایزه بین‌المللی امی برای بهترین سریال درام در سال 2018 شد.

حالا به سبک برخی سریال‌های دیگر که نسخه‌های اقتباسی خاص برای هر کشور از دل آنها بیرون می‌آید، نسخه کره‌ای سریال هم پخش شده است.

در اپیزود یک مانی هایست کره‌ای باز کاراکتر زنی به نام توکیو راوی می‌شود و سریال با او شروع می‌شود. منتها سریال برای متناسب شدن با شرایط کره، داستان زمینه‌ای متفاوتی دارد. داستانی که در ظاهر متفاوت است اما باز در اینجا هم تاکید بر نابرابری اجتماعی می‌شود و اینکه از دل همین احساس نابرابری‌ها و جفاهاست که گروه‌ای راهزن با مشی متفاوت و گاه رابین هودی بیرون می‌آیند.

داستان سریال از سال 2025 شروع می‌شود. آن هم با طرحی عجیب: کره شمالی پذیرفته که در عین جدای سیاسی از کره جنوبی، یک اتحاد اقتصادی با کره جنوبی شروع کند. واحد پول مشترکی اختیار می‌شود و تازه شهروندان کره شمالی مجاز می‌شوند که به جنوب سفر کنند و فعالیت اقتصادی شروع کنند.

شهروندان کره شمالی ناباورانه به این فرصت می‌نگرند و مناظر شبک شهری سئول را مشتافانه می‌بینند. اما بعد چند ماه متوجه می‌شوند که در شرایط نو، باز هم این ثروتمندان هستند که ثروتمند می‌شوند و فقرا باز هم باید برای حداقل زندگی، دست و پا بزنند.

توکیو در ماجرایی به مهلکه می‌افتد و اینجاست که پروفسور کره‌ای او را نجات می‌دهد. از اینجاست که داستان تقریبا شبیه کپی اصلی آن می‌شود و ما می‌توانیم با کمی تفاوت، حوادث بعدی را حدس بزنیم.

حتی اسم عوامل پروفسور هم تغییر پیدا نکرده و ما در اینجا هم مثلا برلین و ریو و دنور و … داریم و البته یک مدیر روی اعصاب ضرابخانه …

هر شش قسمت فصل اول نسخه کره‌ای پخش شده و احتمالا تا الان که این سطور را می‌نویسم، زیرنویس شده است.

مشتافان سریال با دیدن این 6 قسمت خواهند دانست که آیا گروه می‌تواند از عهده سرفت 4 تریلیون وون از ضرابخانه کره متحد برآید یا خیر.

در سریال یو جی تائه Yoo Ji-tae نقش پروفسور را بازی می‌کند. هنرپیشه آشنای دیگر در این سریال برای ما یونجین کیم است. سال‌ها قبل که سریال لاست را می‌دیدم او را در نقش Sun Kwon دیده بودیم.

ارک هه سو (که اخیراً در بازی Squid Game شهرت یافته بود) در سریال نقش برلین را بازی می‌کند. او به صورت اسراآمیزی اردوگاه کار اجباری بدنام گاچئون کره شمالی جان سالم به در برده است.

ایفاگر نقش توکیو جئون جونگ سئو ( فیلم Burning) است.

با دیدن دو قسمت اول سریال هم نمی‌شود صد در صد حکم داد که سریال یک کپی معمولی از سریال اصلی خواهد شد یا تفاوت‌ها و حتی نقاط قوتی نسبت به آن خواهد داشت یا خیر.

مشکل سریال این است که ما هر آن هر کاراکتر آن را با کاراکترهای خوب پرداخت شده و به دل نشسته مانی هایست اصلی مقایسه می‌کنیم و می‌بینیم که کیلومترها از آنها فاصله دارند و از انجا که مغز ما همیشه «اصل جنس» و چیز قدیمی‌تر را می‌پسندد، حتی اگر سریال چیزهای خوبی هم رو کند باز هم از انتقاد خواهیم کرد.

اما گذشته از داستانی که کمابیش ما انتها و توالی‌اش را می‌دانیم و نیز جذابیت کاراکترها از نظر بصری و فلش بک زدن‌ها هم سریال کره‌ای خیلی نسبت به سریال اصلی عقب‌تر است.

فعلا تنها چیز قابل تامل در آن همین مسئله تحقق نیافتن به اصطلاح «رویای کره‌ای» است. یعنی همان پارادوکسی که شهروندان دیکتاتورزده با آن مواجه می‌شوند و می‌بینید که مثلا لیبی و عراق بعد از دیکتاتوری هم چنگی به دل نمی‌زند؛ نه از اقتصادی و نه امنیت ظاهری و نه بر صدر ننشتن جماعتی فرصت طلب! سناریویی سیاه!

اما یک چیز حاشیه‌ای متفاوت در سریال، ماسک‌هایی است که سارفان ضرابخانه بر چهره می‌زنند. این ماسک‌ها از ماسک‌های کره‌ای هاهو hahoe الگوبرداری شده‌اند. در سریال اصلی، از نقاب سالوادور دالی برای ابراز مقاومت در برابر بی‌عدالتی استفاده شد و دزدی راهی برای بازگرداندن مالی به افرادی بود که بیشترین ضربه را از تیغ بی‌رحمانه سرمایه‌داری دیده بودند.

ماسک‌های هاهوتال ماسک‌های سنتی کره‌ای هستند که در مراسم رقص سنتی استفاده می‌شوند که قدمت آن به قرن دوازدهم می‌رسد. آن‌ها نشان‌دهنده شخصیت‌ها در درام‌های رقص آیینی موجود در مراسم هستند. منشأ این ماسک‌ها از دهکده مردمی Hahoe و روستای Byeongsan در استان Gyeongsang شمالی، کره جنوبی هستند. این ماسک‌ها جزء گنجینه‌های کره جنوبی به حساب می‌آیند و قدیمی‌ترین ماسک هاهو در موزه ملی کره به نمایش گذاشته شده است. ماسک‌های هاهوتال یکی از زیباترین و شناخته شده‌ترین تصاویری است که فرهنگ کره را نشان می‌دهد.

دولت کره جنوبی ماسک‌ها را «گنجینه ملی شماره 121» و رقص پیولشین گوت تال نوری را به‌عنوان «دارایی فرهنگی نامشهود مهم شماره 69» نام‌گذاری کرده شهر آندونگ هر ماه اکتبر میزبان جشنواره بین‌المللی رقص ماسک است.

در مجموع می‌شود گفت که نسخه کره‌ای تنها به درد کسانی که می‌خورد که قصد تجدید خاطره با سریال اصلی به هر قیمت دارند. یا آنهایی که وقت کافی و ریسک برای دیدن چیزهای متفاوت دارند و در نهایت آنهایی که عاشق فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای هستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5