راههای خانگی برای کاهش قند خون

0

رپورتاژ

در کشور ما بیش از 5 میلیون بیمار دیابتی وجود دارد که نیمی از آنها از بیماری خود آگاه نیستند و به علت عدم تشخیص به موقع، دچار عوارض خطرناک ناشی از این بیماری می شوند.
اگر به بیماری دیابت یا مرض قند مبتلا هستید بدنتان نمی تواند انسولین کافی بسازد و یا نمی تواند انسولین ساخته شده را خوب مصرف کند. بنابراین گلوکز درخون باقی می ماند وسلول های بدن شما انرژی مورد نیاز خود را به دست نمی آورند.
درمان دیابت به نوع آن بستگی دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم، تناسب اندام و ورزش منظم از عوامل مهم در مدیریت دیابت هستند.

علائم دیابت

  • پرادراری وتکرر ادرار
  • احساس تشنگی و زیاد نوشیدن آب
  • احساس ضعف و پرخوری
  • کاهش وزن بدون دلیل

چه کسانی در ریسک ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند؟

  1. بیماران دارای اضافه وزن که حداقل یکی از فاکتورهای زیر را داشته باشند:
  • اقوام درجه یک مبتلا به دیابت
  • سابقه مشکلات قلبی و عروقی
  • فشار خون بالا
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • بی تحرکی فیزیکی
  • سایر شرایط بالینی مرتبط با مقاوت به انسولین ( مثل چاقی شدید، آکانتوزیس نایگریا…)

2) خانم هایی که سابقه دیابت بارداری دارند باید در تمام عمر حداقل هر 3 سال یک بار آزمایشات تشخیصی دیابت را تکرار کنند.

عوارض دیابت

در مراحل ابتدایی، بیماری اثرات زیادی بر سلامتی شما نمی گذارد، اما هرچه بیماری پیشرفته تر می‌شود بر سایر اندام های مهم بدن از جمله قلب، رگ ها، اعصاب، چشم ها و کلیه شما تاثیر می گذارد. کنترل قند خون به پیشگیری از عوارض و اثرات جانبی بیماری کمک می ‌کند.

بعضی از عوارض ابتلا به دیابت شامل:

بیماری های قلبی و عروقی: دیابت شدیدا باعث ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی، سکته، تصلب شریان و فشارخون بالا شود.

آسیب دیدن اعصاب (نوروپاتی): قندخون بالا می‌ تواند به رگ هایی که به سیستم عصبی شما تغذیه رسانی می کنند آسیب رساند. این آسیب‌ ها می توانند باعث بی‌حسی، سوزش و درد، به خصوص در سر انگشتان دست و پا شوند.

آسیب دیدن کلیه: درون کلیه میلیون‌ها رگ کوچک و ظریف خون وجود دارد و دیابت می تواند باعث آسیب دیدن این رگ ها و درنتیجه آسیب دیدن کلیه شود.

آسیب های چشمی: دیابت می تواند به رگ های خونی درون شبکیه چشم آسیب رسانده و حتی باعث نابینایی شود. همچنین در دیابت نوع دو می‌تواند منجر به سایر آسیب ها و بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و یا گلوکم (glaucoma) شود.

آسیب دیدن پا: آسیب دیدن اعصاب پا و یا جریان کم خون در پاها می‌تواند منجر به آسیب های جدی و شدید به پا شده و حتی منجر به قطع انگشت پا و یا خود پا شود.

مشکلات شنوایی

درمان دیابت

هدف شیوه های درمانی این است تا به طور موثر سطح گلوکز خون در محدوده نرمال خود قرار داشته باشد. تیپ اول این بیماری با انسولین و همچنین تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش کنترل می شود. نوع دوم آن ممکن است با داروهای غیر انسولینی، انسولین، کاهش وزن، یا تغییراتی در رژیم غذایی کنترل شود. در ادامه به راهکارهای کنترل این بیماری اشاره شده و و قویترین پایین آورنده قند خون را معرفی میکنیم:

  1. قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید.

پایش منظم و دقیق سطح گلوکز خون به شما کمک می‌کند تا بهتر و موثر‌تر بیماری خود را کنترل کنید. اینکه در هفته چند بار باید سطح قند خون را بررسی نمایید، به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. در این رابطه بهتر است با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. شما می توانید در منزل و بدون مراجعه به آزمایشگاه با استفاده از دستگاه قند خون خانگی، قند خون خود را کنترل کنید و برای آنکه بدانید دستگاه قند خون چطور کار میکند حتما به سایت دکتر مهندس سر بزنید.

برای اطلاع از این که کدام دستگاه قند خون برای شما مناسب است، مقاله بهترین و دقیق ترین مارک دستگاه تست قند خون چیست در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

  1. تزریق انسولین

مصرف این دارو می‌تواند برای افرادی که به نوع اول، دوم و حتی دیابت بارداری مبتلا هستند، تجویز شود. این دارو را نمی‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد؛ چرا که آنزیم های معده در عملکرد آن اختلال ایجاد می کنند.

  1. داروهای خوراکی

در کنار انسولین داروهای خوراکی وجود دارند که می توانند به تنظیم سطح گلوکز در بدن کمک کنند. برخی از آنها لوزالمعده را تحریک کرده تا انسولین بیشتری تولید کند و برخی دیگر از آزاد شدن گلوکز از کبد به طور موثر جلوگیری خواهند کرد. برخی دیگر از داروها از جذب مجدد گلوکز توسط کلیه، پیشگیری خواهند کرد.

  1. کاهش وزن و درمان چاقی

افرادی که به چاقی مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به قند خون بالا قرار دارند. گاهی اوقات شدت چاقی به ‌گونه ایی است که به رژیم غذایی و ورزش برای درمان، پاسخ نمی دهند. در این حالت معمولا توصیه به جراحی خواهد شد. این شیوه درمانی معمولا به افرادی پیشنهاد می‌شود که به نوع دوم این بیماری مبتلا هستند.

  1. پیوند لوزالمعده

این شیوه درمانی معمولا برای افرادی که با تیپ اول این بیماری درگیر هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد. در این حالت دیگر نیازی به انسولین درمانی یا مصرف سایر داروهای کنترل کننده قند خون، نخواهد بود.

روش های خانگی کنترل دیابت

  • کنترل دیابت با دارچین

دارچین سبب عدم ایجاد رادیکال های آزاد خطرناک می شود و برای درمان دیابت بسیار مؤثر است. دارچین در غشای سلولی همانند انسولین عمل می کند، در نتیجه نیاز شما به انسولین را فورا پایین می آورد.

  • کنترل دیابت با شنبلیله

شنبلیله (Fenugreek) یکی از معمول ترین مواد برای کنترل دیابت است، مقاومت هورمون انسولین در بدن را کاهش داده و میزان قند خون را کنترل می کند. فقط کافی است دانه های شنبلیله را یک شب کامل در آب بخیسانید و فردا آب آن را بخورید و دانه ها را بجوید.

  • کنترل دیابت با برگ انجیر

برگ انجیر بهترین درمان شناخته شده برای دیابت است، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. برگ انجیر جزو داروهای خانگی برای درمان دیابت، برونشیت، زگیل تناسلی، سیروز کبدی، فشار خون بالا، مشکلات پوستی و زخم به شمار می رود.

  • تنظیم قند خون با سیب

سیب  یکی از میوه هایی است که برای کنترل دیابت بسیار مؤثر است. یک عدد سیب را بردارید و به قطعات کوچک تقسیم کنید. در قابلمه ای 4 فنجان آب ریخته و سیب ها را بجوشانید تا آب آن نصف گردد. صبح و شب میل کنید و تا 2 ماه دیگر نتیجه را خواهید دید.

انجام حرکات ورزشی نیز برای کاهش و کنترل دیابت بسیار موثر است. برای اطلاع از اینکه چه تمرینات ورزشی برای شما مناسب است، مقاله بهترین ورزش برای کاهش قند خون در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5