مواظب باشید دوز مصرف ویتامین D شما بیش از حد نیاز نباشد و مسموم نشوید – داستان مردی که به خاطر مصرف ۴۰۰ برابر دوز درمانی ویتامین D، دچار استفراغ مزمن شده بود

0

پس از بستری شدن مردی در بریتانیا به خاطر مصرف تقریباً ۴۰۰ برابر ویتأمین D توصیه شده روزانه، پزشکان در مورد مصرف دوز بیشتر از حد درمانی ویتامین D هشدار داده‌اند.

در حالی که مطالعات به فواید داشتن سطح نرمال ویتأمین D در طول همه‌گیری اشاره کرده‌اند، واقعیت این است که موارد مسمومیت با ویتامین D یا «هیپرویتامینوز D» در حال افزایش است.

پژوهشگران در نشریه BMJ Case Reports ، مورد یک مرد دچار مسمومیت با ویتامین D را در یک مقاله تشریح کرده‌اند.

آنها هشدار داده‌اند که از آنجا که نیمه‌عمر این وتیامین ۲ ماه است، در صورتی که با آن مسموم شوید، علائم شما می‌تواند چند هفته ادامه پیدا کند.

موردی که پژوهشگران در مقاله بر روی آن تمرکز کرده بودند، مرد میانسالی بود که به به دلیل استفراغ مکرر، حالت تهوع، گرفتگی عضلات پا، وزوز گوش، درد شکم، خشکی دهان، افزایش تشنگی و اسهال در بیمارستان بستری شده بود.

علائم او تقریباً سه ماه طول کشیده بود و نزدیک به ۱۳ کیلوگرم کاهش وزن پیدا کرده بود.

به طور مشخص، علائم حدود یک ماه پس از شروع یک رژیم غذایی شدید ویتامین با توصیه یک درمانگر تغذیه شروع شده بود.

البته او پیش از مشکل اخیر، مشکلات سلامتی متعددی از جمله سل، تجمع مایع در مغز، سینوزیت مزمن، مننژیت باکتریایی و تومور گوش داخلی داشت و به دنبال راهی برای درمان اضافی بود.

بر اساس توصیه‌های درمانگر تغذیه، او شروع به مصرف بیش از ۲۰ مکمل ویتامین بدون نسخه، به شرح زیر کرد:

ویتامین D به میزان ۱۵۰۰۰۰ IU (نیاز روزانه ۴۰۰ IU)

ویتامین K2 به میزان  ۱۰۰ میکروگرم (نیاز روزانه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکروگرم)

ویتامین سی

ویتامین B9 (فولات) ۱۰۰۰ میکروگرم (نیاز روزانه ۴۰۰ میکروگرم)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B6

امگا ۳ ۲۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (نیاز روزانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم)

و ترکیبی از سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی، و پروبیوتیک‌ها، و همچنین پودر بوراکس و کلرید سدیم.

هنگامی که علائم او شروع شد، او مصرف این ترکیب عجیب را متوقف کرد، اما علائم همچنان ادامه داشت.

آزمایش‌های خونی که پزشک این مرد انجام داد نشان داد که کلسیم خون به شدت بالا رفته (هیپرکلسمی) که یک عارضه جانبی رایج مصرف بیش از حد ویتامین D است. همچنین  سطح منیزیم و سطح ویتأمین D او ، هفت برابر بیشتر از مقدار نرمال بود.

آزمایش‌ها همچنین نشان داد که کلیه‌های او به درستی کار نمی‌کنند (که با توجه به غلظت بالای مواد معدنی و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کرد، غیرمنتظره نبود.)

این مرد به مدت هشت روز در بیمارستان بستری شد و با مایعات داخل وریدی تحت درمان قرار گرفت. همچنین به او بیس فسفونات داده شد، دارو‌یی که به کاهش سطح کلسیم در خون کمک می‌کند. حتی دو ماه پس از ترخیص او از بیمارستان، سطح ویتامین D او همچنان بالا بود.

محققان می‌نویسند که مقادیر توصیه شده ویتامین D را معمولاً می‌توان از طریق خوردن یک رژیم غذایی خوب و همچنین از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست آورد.

خوشبختانه، مسمومیت با ویتامین D نسبتاً نادر است. اما با توجه به افرادی که در سال‌های اخیر از این مکمل استفاده می‌کنند، به‌ویژه زنان و کودکان، نویسندگان از مردم می‌خواهند که به علائم مسمومیت احتمالی با ویتامین D توجه کنند.

علائم می‌تواند شامل خواب آلودگی، استفراغ، یبوست، زخم معده، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب، بیماری التهابی چشم، سفتی مفاصل و مشکلات کلیوی باشد.

نویسندگان همچنین خواستار آگاهی عمومی و توجه به مواردی باشند که مردم بدون نسخه مکمل دریافت می‌کنند.

در مورد کمبود ویتامین D و شیوه درست تشخیص و درمان آن در «یک پزشک» بخوانید:

کمبود ویتامین D چه علائم و عوارضی دارد و چطور باید درمان شود؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.