دانشمندان هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند از جهاتی مانند یک نوزاد انسان فکر کند

1

سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر در بخش‌های خاصی بسیار جلوتر از ما هستند – برای مثال، در انجام بازی Go یا جمع‌آوری مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها.

اما از جنبه‌های دیگر هوش مصنوعی هنوز خیلی از انسان‌ها عقب است. به عنوان مثال، حتی نوزادان چند ماهه به طور غریزی می‌دانند که یک چیز که برای مدت کوتاهی از پشت دیگری عبور می‌کند، نباید ناپدید شود و در جای دیگری ناگهان ظاهر شود. اگر چنین نمایشی پیش یک نوزاد برگزار کنید و آن چیز غیب شد، نوزاد تعجب می‌کند!

اما چنین قاعده ساده‌ای از تداوم، همراه با سایر قوانین فیزیکی اساسی، برای هوش مصنوعی چندان شهودی نبوده است.

اکنون یک پژوهش جدید هوش مصنوعی به نام PLATO رونمایی شده از تحقیقات در مورد نحوه یادگیری نوزادان الهام گرفته شده است و می‌تواند بسیار شبیه به یک نوزاد انسان فکر کند.

PLATO مخفف Physics Learning through Auto-Encoding and Tracking Objects است و از طریق یک سری ویدیو‌های کدگذاری شده طراحی شده برای نشان دادن همان دانش اولیه‌ای که نوزادان در چند ماه اول زندگی خود دارند آموزش داده می‌شود.

لوئیس پیلوتو، عصب‌شناس، از آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی DeepMind در بریتانیا، می‌گوید: «روان‌شناسان رشد دهه‌ها  صرف مطالعه آنچه نوزادان از دنیای فیزیکی می‌دانند و فهرست‌بندی مفاهیم مختلفی ادراک اختصاص داده‌اند.»

«با گسترش کار آن‌ها، ما مجموعه‌ای از داده‌های مفاهیم فیزیکی را ساختیم و منبع باز کردیم.»

سه مفهوم کلیدی وجود دارد که همه ما از سنین بسیار پایین درک می‌کنیم:

ماندگاری (اشیاء ناگهان ناپدید نمی‌شوند). مفهوم جامدات (اشیاء جامد نمی‌توانند از یکدیگر عبور کنند)؛ و تداوم (اشیاء به روشی ثابت در فضا و زمان حرکت می‌کنند).

مجموعه داده‌های ساخته شده توسط محققان، این سه مفهوم به اضافه دو مفهوم اضافی را پوشش می‌دهد: تغییرناپذیری (ویژگی‌های شی ء، مانند شکل، تغییر نمی‌کند) و اینرسی جهت (اشیاء به روشی حرکت می‌کنند که با اصول اینرسی سازگار است.)

این مفاهیم از طریق توپ‌هایی که به زمین می‌افتند، به سمت هم پرتاب می‌شدند، در پشت‌اشیاء دیگر ناپدید می‌شدند و سپس دوباره ظاهر می‌شدند و غیره بیان می‌شدند. با آموزش PLATO  با این ویدئو‌ها، این مفاهیم به هوش مصنوعی آموخته شد.

در مرحله بعدی هنگامی که به هوش مصنوعی فیلم‌هایی از سناریو‌های غیرممکن را نشان داده شد که با اصول فیزیکی یادگرفته شده، سازگار نبود، PLATO تعجب کرد . به عبارتی هوش مصنوعی، به اندازه کافی هوشمند بود که تشخیص دهد اتفاق عجیبی رخ داده است.

این اتفاق پس از دوره‌های آموزشی نسبتاً کوتاه نیز رخ داد، در برخی موارد فقط ۲۸ ساعت. از نظر فنی، درست مانند مطالعات روی نوزادان، محققان به دنبال شواهدی از سیگنال‌های نقض انتظار (VoE) بودند که نشان می‌داد هوش مصنوعی مفاهیمی را که به آن آموزش داده شده بود، درک می‌کرد.

این تیم آزمایش‌های بیشتری را انجام داد و این بار از‌ اشیایی متفاوت از آنچه در داده‌های آموزشی بود استفاده کرد. مجدداً، PLATO درک کاملی از آنچه باید و نباید اتفاق بیفتد نشان داد.

با این حال، PLATO هنوز هم در حد یک نوزاد سه ماهه نیست و به نظر می‌رسد که هنوز هم نوعی دانش درونی یا غریزه در ما وجود دارد که باعث برتری ما بر هوش مسنوعی می‌شود.

اما با کار مدل‌سازی نشان داده شده که حداقل برخی از مفاهیم اصلی در فیزیک شهودی را می‌توان از طریق یادگیری به هوش مصنوعی آموخت.

این تحقیق در Nature Human Behavior منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. fitsho می گوید

    سلام اینکه میگن هوش مصنوعی، یا دستگاه میتونه مثل انسان فکر کاملا شوخیه و صرفا تبلیغاته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.