ویتوریو دسیکا – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – Vittoria De Sica

0

تاریخ تولد: 7 ژوئیه 1902 در پارمای ایتالیا

تاریخ مرگ: 13 نوامبر 1974 فرانسه

فیلم‌های مهم

واکسی (1946)، دزد دوچرخه (1948)، معجزه در میلان (1951)، اومبر تو دی (1952)، دو زن (1960)، دیروز، امروز، فردا (1962)

چند نکته از زندگی‌اش

  • در پارمای ایتالیا به دنیا آمد و در بحبوحه جنگ قد کشید. جنگ را از نزدیک لمس کرده زندگی مردمی را که بازیچه دست سیاستمداران و به خصوص موسولینی شده بودند او را می‌آزرد. همین امر سبب شد تا سال‌ها بعد در کنار افراد دیگری چون ویسکونتی جنبش جدیدی را در ایتالیا بنیانگذاری کند. هر چند آغازگر این جنبش خودش نبود اما بی شک معتبرترین آثار این جنبش از آن اوست.
  • نئورئالیسم او و همکارانش با لحن عریانی که داشت سیاستمداران را ناراضی و گله مند کرد. پس از آن بود که کم کم حمایت‌ها از وی برداشته شده و زندگی روی دیگر خود را به او نشان داد. البته قبل از آن نیز او چندان مورد حمایت قرار نمی‌گرفت. دولت موسولینی نظر ویژه‌ای به سینما داشت و استودیوهای بزرگ به دست فاشیست‌ها ساخته شد. اما اساس کار نئورئالیسم فیلمسازی خارج از این استودیوها بود و او نیز هم چون ویسکونتی زیر بار این حمایت‌ها نمی‌رفت.

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند

ایتالیا، جنگ، فقر، عدالت، شغل، جرم.

تاثیرات سیاسی و اجتماعی

سینمای دسیکا یک سینمای انتقادی و ناراضی به شمار می‌رود. البته انتقادی نه به معنای شخصی و انسانی که بیشتر به لحاظ اجتماعی و سیاسی. بهترین آثار دسیکا درباره بیکاری، فقر و ناعدالتی هستند. انتقاد از شرایط سیاسی حاکم و وضع موجود در اکثر این آثار وجود دارد و همین امر باعث برخورد دولت مردان ایتالیایی در آن سال‌ها با این نوع فیلمسازان شد.

  • جوایز مهم

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره لوکارنو برای فیلم دزد دوچرخه (۱۹۴۹)، نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن برای فیلم دو زن (۱۹۶۱) و …

دلایل شهرت

بی شک دزد دوچرخه مهم‌ترین اثر وی به شمار می‌رود. فیلمی که هم در تثبیت نئورئالیسم و شناساندن آن به مردم ایتالیا نقش مهمی داشت و همین که هنوز هم جزو بهترین فیلم‌های اکثر سینمادوستان جهان به شمار می‌آید. دالبته این نکته را نباید نادیده گرفت وقتی دزد دوچرخه ساخته شد و با استقبال هم روبه‌رو شد، هنوز کسی از شروع جریان سینمایی جدیدی به نام نئورئالیسم خبر نداشت. هرچه بود از دل فیلم بیرون می‌آمد نه از خارج آن. کارگردانی واقع‌گرایانه و تلخ وی در کنار فیلم‌نامه قبلی چزاره زاواتینی مهم‌ترین دلیل استقبال مردم ایتالیا و پس از آن سینمادوستان جهان از این فیلم بود.

همکاران مورد علاقه

چزاره زاواتینی، فیلمنامه نویس محبوب دسیکا بود. دسیکا در بسیاری از آثارش با وی همکاری داشت و به نوعی می‌توان گفت که این دو معروف ترین زوج سینمایی نئورئالیسم به شمار می‌آیند.

زاواتینی و دسیکا نخستین همکاری نئورئالیستی خود را با فیلم واکسی محصول ۱۹۴۶ آغاز کردند. اما مهم‌ترین همکاری ایشان بی شک فیلم دزد دوچرخه است. فیلمی که از یک فیلمنامه به شدت حساب شده و دقیق سود می‌برد. زاواتینی در نگارش این فیلمنامه از رمان لوئیجی بارتولینی بهره برد.

مولفه‌های سبکی و مضمونی تکرار شونده

  • از مولفه‌های سبک دسیکا گفتن خیلی فرقی با معرفی نو رئالیسم ندارد. از نئورئالیسم گفتن نیز یعنی از دسیکا گفتن. دسیکا در جنگ بزرگ شده بود و نمی‌توانست زیر بار آن برود. زیر بار بدبختی‌هایی که بیش از همه به سمت زندگی مردم فرودست جامعه سرازیر می‌کند. این احساس را فقط او نداشت و همین امر موجب پیدایش نئورئالیسم شد.
  • سینمای دسیکا سینماییست واقع گرا اما نه از آن جنسی که سراغ داریم. واقع گرایی در سینما همواره با اختلاف نظرهای فراوانی همراه بوده است. خیلی‌ها معتقدند که از آن می‌توان در سینما به دنبال واقع گرایی بود. اما به هر حال واقع‌گرایی درست یا اشتباه در سینما قبل از دسیکا و بعد از آن نیز وجود داشته است. معمولاً هم استفاده‌های سیاسی فراوانی از این آثار می‌شود. اما واقع گرایی دسیکا خیلی با این نوع واقع گرایی شباهت ندارد. دسیکا به عنوان کسی که قواعد سینمایی به بن بست رسیده ایتالیا را که درگیر آثاری موسوم به تلفن سفید بود را می‌شکند مطرح است و واقع‌گرایی نسبت داده شده به او نیز به همین دلیل است که آثار گذشته ایتالیا آنقدر از مردم دور بودند که حال هر اثری که رگه‌هایی از واقع گرایی داشته باشد و از لوکیشن‌های واقعی و قابل لمس برای مردم استفاده کند به عنوان یک نماد عظیم در واقع گرایی و رئالیسم مطرح شود. سینمای او واقع گرایانه است اما نه به آن میزانی که در سینما به عنوان یک الگو قرار گیرد. مهمترین دلیل به شهرت رسیدن این جنبش واقع گرایی او و همکارانش به آثار قبل از این دوره بر می‌گردد.
  • در اکثر آثار او مفاهیمی چون فقر، دغدغه شغلی و غم نان، ناعدالتی و مفهوم جرم وجود دارند. به گونه‌ای که به هیچ وجه نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. از همین رو دسیکا و اساساً خیلی از نئورئالیست‌ها را دارای گرایشات کمونیستی می‌دانند.

یک سکانس مهم از فیلم هایش

در اواخر فیلم دزد دوچرخه و در سکانسی که آنتونیو ریچی دوچرخه ظاهرا بی صحابی را می‌دزدد، صاحب دوچرخه و مردم سر می‌رسند و او را جلوی چشمان برونو و پسر خردسالش را کتک می‌زنند. اما او را تحویل پلیس نمی‌دهند. حالت شرمنده آنتونیو ریچی و چشمان لبریز از ناراحتی و شعور برونو یکی از بهترین قاب‌های آثار دسیکا که سینمای ایتالیا را رقم می‌زند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.