دهانه مرموز کشف شده در کف اقیانوس ممکن است سرنخی تازه از حوادث منجر به انقراض دایناسورها را به ما بدهد

0

عجیب است که کف اقیانوس‌های زمین بسیار کمتر از سطح مریخ کاوش شده است. هنگامی که گروهی از دانشمندان اخیراً از بستر دریا و رسوبات باستانی زیر آن نقشه‌برداری کردند، چیزی را کشف کردند که شبیه یک دهانه برخوردی سیارکی است.

این دهانه که از روی کوه آتشفشان همجوار خود «نادیر» Nadir نامگذاری شده، همان قدمت برخورد سیارک عظیم در پایان دوره کرتاسه را دارد، یعنی حدود 66 میلیون سال پیش، همان زمانی که دایناسور‌ها از میان رفتند.

این یافته که در نشریه Science Advances منتشر شده، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا این دهانه ممکن است به نحوی با برخورد سیارک Chicxulub مرتبط باشد یا خیر.

این دهانه با استفاده از “بازتاب لرزه‌ای” seismic reflection در بخشی از پروژه بزرگ‌تر برای بازسازی جداییت کتونیک آمریکای جنوبی از آفریقا در دوره کرتاسه شناسایی شد.

انعکاس لرزه‌ای به روشی مشابه سونوگرافی عمل می‌کند، امواج فشار به کف اقیانوس ارسال می‌شوند و انرژی منعکس شده تشخیص داده می‌شود. این داده‌ها به ژئوفیزیکدانان و زمین‌شناسان اجازه می‌دهد تا آرایش سنگ‌ها و رسوبات را بازسازی کنند.

دانشمندان با مرور این داده‌ها در پایان سال 2020، با یک ویژگی بسیار غیر معمول مواجه شدند.

در میان رسوبات صاف و لایه‌ای فلات گینه در غرب آفریقا، دهانه بزرگی پیدا شد که کمی کمتر از 10 کیلومتر عرض و چند صد متر عمق داشت و زیر چند صد متر رسوب مدفون شده بود.

بسیاری از ویژگی‌های این دهانه با منشأ ضربه سازگار است، از جمله مقیاس دهانه، نسبت ارتفاع به عرض، و ارتفاع لبه دهانه. وجود رسوبات پر هرج و مرج در خارج از کف دهانه نیز مانند «پرتاب» این مواد به نظر می‌رسد.

البته دانشمندان فرآیند‌های احتمالی دیگری را در نظر گرفتند که می‌توانست چنین دهانه‌ای را تشکیل دهد، مانند فروپاشی یک آتشفشان زیردریایی یا یک ستون (یا پوشک) نمک در زیر بستر دریا. انتشار گاز به صورت انفجاری از زیر سطح نیز می‌توانست دلیلی دیگر باشد. اما هیچ یک از این احتمالات با زمین‌شناسی محل یا هندسه دهانه همخوانی نداشت.

پس از شناسایی و مشخص کردن دهانه، مدل‌های کامپیوتری یک رویداد برخورد را ساخته شد. شبیه‌سازی برخورد سیارکی به قطر 400 متر با اقیانوسی با عمق 800 متر را بازسازی می‌کرد.

شبیه‌سازی نشان می داد که در این صورت  یک ستون آب به عرض 800 متر و همچنین حجم قابل توجهی از رسوب تبخیر شده ایجاد می‌شود و این برخورد از صد‌ها کیلومتر دورتر قابل مشاهده بوده است.

امواج شوک ناشی از این برخورد معادل زلزله 6.5 یا 7 ریشتری بوده که احتمالاً باعث رانش زمین در زیر آب در  منطقه شده و زنجیره‌ای از امواج سونامی را سبب شده است.

انفجار هوای ناشی از این برخورد بزرگتر از هر چیزی است که در تاریخ ثبت شده روی زمین سابقه داشته. انرژی آزاد شده تقریباً هزار برابر بیشتر از انرژی حاصل از فوران اخیر تونگا بوده است!

کلا سه ایده در مورد رابطه احتمالی این دهانه با برخورد سیارکی وجود دارد.

اولین مورد این است که این دهانه پس از شکسته شدن سیارک مادر ایجاد شده و قطعه‌ای از آن به این قسمت برخورد کرده است.

اگرچه این احتمال برای یک سیارک سنگی کم است، اما این جداشدگی دقیقاً همان چیزی است که برای دنباله‌دار شومیکر-لوی 9 رخ داد که در سال 1994 با مشتری برخورد کرد.

احتمال دیگر این است که نادیر بخشی از یک “خوشه ضربه‌ای” با عمر طولانی‌تر بوده است که در اوایل تاریخ منظومه شمسی در اثر برخورد کمربند سیارکی شکل گرفته باشد.

این برخورد ممکن است رگباری از سیارک‌ها را به درون منظومه شمسی فرستاده باشد، که ممکن است در یک دوره زمانی طولانی‌تر، شاید یک میلیون سال یا بیشتر، با زمین و سایر سیارات داخلی برخورد کرده باشند.

در نهایت، البته، این ممکن است فقط یک تصادف حالص سیارکی بوده باشد. ما انتظار داریم هر 700 هزار سال یا بیشتر، یک سیارک به این اندازه به زمین بخورد.

با این حال، در حال حاضر نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که دهانه نادیر در اثر برخورد یک سیارک شکل گرفته. برای تایید بایستی نمونه‌هایی از کف دهانه گرفته شود و مواد معدنی که تنها با فشار‌های شوک شدید ایجاد می‌شوندِ در آن شناسایی شوند.

برای این منظور، اخیراً پیشنهادی برای حفاری دهانه در برنامه بین‌المللی کشف اقیانوس ارائه شده است.

اما شاید مهمترین چیز برای بررسی این باشد که آیا  اتفاقی مشایه در آینده نزدیک رخ می‌دهد؟ بعید است، اما مثلا سیارک بننو در حال حاضر در مدار نزدیک زمین قرار دارد. این سیارک یکی از دو جرم خطرناک منظومه شمسی است که احتمال برخورد آن با زمین در چند قرن آینده یک در 1750 است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5