شیکر آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

0
رپورتاژ

در این مقاله در ابتدا به معرفی کلی یکی از تجهیزات پرکاربرد در آزمایشگاه به نام شیکر آزمایشگاهی می پردازیم. مقایسه این تجهیز با میکسرها و تفاوت آنها با یکدیگر سرفصل بعدی می باشد. در ادامه نیز به معرفی انواع شیکرهای مورد استفاده در آزمایشگاه پرداخته ایم. در انتهای مقاله نیز شرکت آرکاراد تجارت به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی خدمتتان معرفی شده است.

معرفی و کاربرد شیکر آزمایشگاهی

یکی از مواردی که در خصوص انجام فرآیند بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، همزدن سریع و مداوم مواد مورد آزمایش است. اینگونه می توان ترکیبی همگن و یکنواخت را در آزمایشگاه به دست آورد تا نتایج بهتری از آزمایش حاصل شود. به منظور ترکیب مواد در آزمایشگاه و ساخت محلول مورد نظر از تجهیزی به نام شیکر آزمایشگاهی استفاده می گردد. این تجهیز به عنوان محرک واکنش ها در سطح مولکولی عمل نموده و نظیر کاتالیزور به آنها سرعت می دهد. علاوه بر آن شیکرهای آزمایشگاهی وظایف دیگری نظیر سنجش اندازه و کمیت و کیفیت فرآیند را بر عهده دارند. لذا این تجهیز، از مهمترین وسایل جهت راه اندازی آزمایشگاه های بیوشیمی، ژنتیک، زیست شناسی و بیوتکنولوژی، می باشد.

مقایسه شیکر آزمایشگاهی با میکسر

شیکر و میکسر دو تجهیز متفاوت می باشند اما عده ای از این مساله آگاه نیستند. شاید علت این مساله به کاربرد مشابه این تجهیزات مربوط می گردد. از هر دو وسیله به منظور ترکیب کردن استفاده می شود. شاید به همین علت عده ای آنها را یکسان می پندارند. اولین تفاوت میکسر و شیکر به شکل ظاهری آنها مربوط می گردد‌. میکسرها عمل هم زدن و ترکیب نمودن را به کمک تیغه ها و پره هایشان انجام می دهند. در حالی که شیکرها ساختار متفاوتی داشته و از تیغه و پره برای این منظور استفاده نمی کنند. شدت کار میکسرها سبب می شود تا نمونه از آسیب های احتمالی در امان نباشد. در مقابل نحوه عملکرد شیکرهای آزمایشگاهی به گونه ای است که سلامت مواد در مقابل تغییرات فیزیکی حفظ می گردد.


معرفی انواع مختلف شیکر آزمایشگاهی

پیش از معرفی انواع مختلف شیکر آزمایشگاهی ذکر مطلبی در خصوص هات پلیت های استیرر ضروری می باشد. این نوع از هات پلیت علاوه بر اینکه جهت گرم نمودن محلول ها به کار می رود، قابلیت همزدن آنها را نیز دارد. این در صورتی است که با حجم بالایی از مواد رو به رو نباشیم. لذا در صورتی که حجم مواد بالا باشد، هات پلیت استیرر جایگزین مناسبی برای شیکرهای آزمایشگاهی نمی باشد. انواع مختلف شیکرهای آزمایشگاهی عبارتند از: شیکر صفحه ای، شیکر اوربیتالی، شیکر خورشیدی، راکینگ شیکر و ورتکس یا شیکر لوله که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

معرفی شیکر اوربیتالی

این نوع شیکر آزمایشگاهی دارای صفحه ای می باشد که به صورت دایروی حرکت می نماید و سبب ترکیب همگن مایعات و غیره می گردد. نام دیگر این شیکر، روتاتور می باشد و عمدتا جهت کاشت میکروب مورد استفاده قرار می گیرد. مشخصه مهم شیکر اوربیتالی در قیاس با سایر شیکرها، تولید حرارت پایین و عدم وجود ارتعاش در آن می باشد. همچنین اگر قصد ترکیب میکروپلیت و میکروتیوب را دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از شیکر اوربیتالی می باشد. به منظور انتخاب شیکر اوربیتالی مناسب بایستی یک سری پارامترها را لحاظ نمایید. اندازه فلاسک و ظرف نمونه، قطر دوران، اندازه صفحه و سرعت چرخش از جمله این پارامترهای تاثیرگذار می باشند. جهت ارتقاء شیکرهای توربولاتور یا اوربیتالی می توانید آن را در یک انکوباتور قرار دهید.

آشنایی با شیکرهای صفحه ای

همانطور که از نام این نوع شیکر آزمایشگاهی پیداست، این تجهیز دارای یک صفحه می باشد و حرکت این صفحه نیز به صورت افقی است. ظروف آزمایشگاهی حاوی نمونه با قرار گرفتن روی شیکرهای صفحه ای حرکتی رفت و برگشتی را انجام می دهند. قابلیت تنظیم سرعت و زمان روی شیکر صفحه ای وجود دارد.

معرفی ورتکس لوله ای

به منظور ترکیب ویال های کوچک مایع در آزمایشگاه های بیوشیمی، علوم زیستی و میکروبیولوژی، از ورتکس های لوله ای استفاده می کنند. نحوه حرکت دستگاه مذکور به صورت دورانی می باشد و با ایجاد لرزش روی محور خود محتویات درون ویال را مخلوط می کند. یکی از ویژگی های این شیکر، امکان تغییر سرعت آن می باشد و شما قادر هستید با سرعت مدنظرتان عمل ترکیب کردن را انجام دهید‌.

کاربرد شیکر آزمایشگاهی

آشنایی با راکینگ شیکر

این نوع شیکر با ایجاد حرکتی الاکلنگی سبب ترکیب محتویات ظروف آزمایشگاهی با یکدیگر می شود. سرعت پایین و مداوم از ویژگی های شاخص این نوع شیکر می باشد.

آشنایی با شیکر خورشیدی

در این نوع شیکر ظروف حاوی مواد، روی صفحه متحرکی قرار می گیرند و چرخش با زاویه های مختلف نسبت به افق انجام می گیرد. به منظور انتخاب شیکر خورشیدی مناسب، سرعت و زاویه چرخش بسیار مهم می باشند.

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با شیکر آزمایشگاهی

هنگام کار با شیکر آزمایشگاهی بایستی یک سری نکات ایمنی رعایت گردد تا علاوه بر کیفیت بالاتر نتایج، سلامتی فرد نیز به خطر نیفتد. یکی از نکات مهم هنگام بهره برداری از شیکرهای آزمایشگاهی، محل قرارگیری این تجهیز می باشد. محلی که جهت قرارگیری این دستگاه در نظر گرفته شده است، بایستی تراز باشد. همچنین در این محل نباید جریان هوا شدید باشد و میزان آن بایستی در حد استاندارد باقی بماند. از طرف دیگر در صورتی که مواد مورد استفاده حاوی بخارات خصوصا بخارات سمی می باشد، حتما دستگاه در زیر هود قرار داده شود. این گونه با پیشگیری از پخش شدن آن در محیط هنگام ترکیب شدن آنها بوسیله شیکر از آسیب های احتمالی در امان خواهید ماند.

اگر به هر علتی مواد شیمیایی روی دستگاه ریخت، پیش از تمیز نمودن آن حتما دستگاه را خاموش نمایید. لذا هرگز هنگام روشن و در حال کار بودن دستگاه اقداماتی نظیر نظافت آن را انجام ندهید. مورد بعدی که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، نوسانات جریان برق می باشد. نوسانات برق به تجهیزات برقی آسیب های زیادی می زنند و جهت در امان ماندن از این نوسانات، حتما از محافظ استفاده نمایید. در صورت بروز هرگونه مشکلی برای دستگاه، از سپردن آن به افرادی که تخصص کافی ندارند، شدیدا پرهیز نمایید. پیش از شروع به کار با شیکر، مطمئن شوید نمونه ها در محل مناسب قرار گرفته اند. ضمنا محل نگهداری شیکرهای آزمایشگاهی باید از تهویه کافی برخوردار باشند.

 

 

خرید شیکر آزمایشگاهی

اگر قصد تجهیزات آزمایشگاهتان را دارید، شیکر آزمایشگاهی یکی از اقلامی است که بایستی حتما در لیست خریدتان قرار دهید. به منظور انتخاب بهترین نوع شیکر و مرغوبترین نشان موجود در بازار بایستی با کارشناسان خبره مشورت نمایید. انتخاب یک مشاور خوب در زمینه خرید تجهیزات، هزینه های شما را کاهش داده و سبب افزایش بهره وریتان خواهد شد. ضمنا بایستی کارشناسانی را انتخاب نمایید که سالهاست در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی حضور دارند و در این زمینه از تجربه و تخصص کافی برخوردارند. کارشناسان شرکت آرکاراد تجارت در این زمینه می توانند مشاوران قابل اعتمادی برای شما باشند. علاوه بر آن این شرکت قادر است با بالاترین کیفیت و در سریعترین زمان ممکن تجهیز آزمایشگاه شما را انجام دهد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.