اثرات کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت کرونا بر سلامت روانی و سیستم عصبی ما:اضطراب، افسردگی، مه مغزی، روان پریشی، تشنج و زوال عقل

0

کرونا می‌تواند تقریباً هر قسمت از بدن – از جمله مغز را تحت تأثیر قرار دهد. به تازگی نتایج تحقیق روی 1.28 میلیون بیماری که به این بیماری مبتلا شده بودند، در نشریه Lancet Psychiatry منتشر شده که تأثیرات اغلب پیچیده و گاهی طولانی مدت کرونا را بر ذهن کودکان و بزرگسالان روشن می‌کند.

محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های بیماران در ایالات متحده و چندین کشور دیگر دریافتند که در دو ماه اول ابتلا به کرونا، احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی در افراد بیشتر از افرادی بود که نوع دیگری از عفونت تنفسی داشتند  و تا دو سال بعد، افراد در معرض خطر بیشتری برای شرایطی مانند مه مغزی، روان پریشی، تشنج و زوال عقل بودند. (مه مغزی یعنی مبهم و ناواضح شدن افکار ، به تعریف علمی اختلال شناختی خفیف)

کرونای مزمن – با حداقل یک علامت که ماه‌ها پس از ابتلای اولیه باقی می‌ماند – یک مشکل رو به رشد در سراسر جهان است. تحقیقات قبلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) تخمین می‌زند که تقریباً از هر پنج نفر در ایالات متحده که به کرونا مبتلا می‌شوند، یک نفر شکل مزمن آن را تجربه می‌کند. مطالعه تازه به محققان کمک می‌کند تا تظاهرات کرونای مزمن را بیشتر درک کنند.

ماکسیم تاکوت، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه آکسفورد می‌گوید که با توجه به این نتایج، نیاز به تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چرا این اتفاق پس از کرونا رخ می‌دهد وجود دارد و همچنین باید بررسی شود که برای جلوگیری از بروز این اختلالات یا درمان آن‌ها در صورت بروز چه کاری می‌توان انجام داد، تأکید می‌کند.»

محققان دریافته‌اند که خطرات پیامد‌های عصبی یا روانپزشکی پس از عفونت با سویه دلتای کرونا بیشتر از نوع اصلی کرونا و تقریباً مشابه خطرات پس از سویه اومیکرون Omicron است.

میزان اثرات نیز بر اساس گروه سنی متفاوت بود. افراد مسن 65 سال به بالا که مبتلا به کووید-19 شده بودند، مه مغزی، زوال عقل و اختلالات روان پریشی را با نرخ بالاتری در مقایسه با بزرگسالان هم سن که سایر عفونت‌های تنفسی داشتند، تجربه کردند.

در میان بیماران کرونایی در این گروه سنی، 450 مورد زوال عقل به ازای هر 10 هزار  نفر مشاهده شد، در حالی که در مقایسه 330 مورد در هر 10 هزار نفر که سایر عفونت‌های تنفسی داشتند.

مه مغزی نیز با نرخ بالاتری رخ داده است: 1540 مورد به ازای هر 10هزار نفر مبتلا به کرونا در مقایسه با 1230 مورد در هر 10 زهار  نفر مبتلا به سایر عفونت‌ها.

در گروه جوان‌تر خطر ابتلا به زوال مغزی کم بود. اما در مورد مه مغزی، 640 مورد به ازای هر 10 هزار نفر مبتلا به کرونا در مقایسه با 550 مورد در هر 10 هزار نفر مبتلا به سایر عفونت‌های تنفسی وجود داشت.

اگرچه کودکان در مقایسه با بزرگسالان در معرض خطر کلی کمتری برای پیامد‌های مغزی هستند، اما در مقایسه با کودکانی که سایر عفونت‌های تنفسی داشتند، همچنان در طی دو سال پس از آلوده شدن به کرونا، احتمال ابتلا به صرع یا تشنج دو برابر بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، با اینکه اختلالات خلقی و اضطراب در طول عفونت‌های کرونا به اوج می‌رسد، این خطر پس از دو ماه به حالت اولیه بازمی‌گردد.

پل هریسون، نویسنده این مطالعه، استاد بخش روانپزشکی آکسفورد، در بیانیه‌ای گفت: «این خبر خوبی است که افسردگی و اضطراب بیش از حد پس از کرونا کوتاه مدت است و در کودکان هم مشاهده نمی‌شود. با این حال، چیز نگران‌کننده این است که برخی از اختلالات دیگر، مانند زوال عقل و تشنج، پس از ابتلا به کرونا، حتی دو سال بعد، بیشتر می‌شود.»

منبع: تایم


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.