زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی + درمان

0
رپورتاژ

ویروس اچ پی وی یا عفونت پاپیلوماویروس انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوستی بین افراد انتقال پیدا می کند.

بیش از 100 گونه مختلف از اچ پی وی وجود دارد که بیش از 40 نوع از آنها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند و می توانند بر دستگاه تناسلی، دهان یا گلو تاثیرگذار باشند.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری اچ پی وی یا همان سی دی سی شایع ترین عفونت انتقالی از طریق رابطه جنسی (STI)  است.

این بیماری آنقدر شایع است که اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، دچار انواعی از آن می شوند، حتی اگر شریک های جنسی اندکی داشته باشند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده ای نرم است که روی دستگاه تناسلی و یا در اطراف آن ظاهر می شود. این عارضه گونه ای مشخص از پاپیلوماویروس انسانی یا اچ پی وی (HPV) است که از طریق رابطه جنسی از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

نکات مهم اولیه

  1. زگیل تناسلی ناشی از پاپیلوماویروس انسانی (HPV) است.
  2. زگیل تناسلی هم در زنان و هم مردان مشاهده می شود اما زنان بیشتر در معرض مشکلات هستند.
  3. زگیل تناسلی می تواند درمان شود اما ممکن است پس از مدتی برگردد (مگر اینکه ویروس آن نیز از بین برود).

زگیل های تناسلی شایع هستند و توسط انواع خاصی از ویروس اچ پی وی HPV ایجاد می شوند. زگیل تناسلی می تواند آزاردهنده باشد، اما قابل درمان بوده و خطری ایجاد نمی کنند.

یعنی حدود 99 درصد از زگیل های تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، اما در صورتی که به دلایلی مثل سرطان و یا ایدز سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد، زگیل تناسلی از طریق استخر، تماس دستی، اپیلاسیون در سالن های آرایشی، تیغ آلوده و دستکش آلوده نیز می تواند منتقل گردد.

علائم زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی همیشه با چشم قابل دیدن نیستند. ممکن است خیلی کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند.

نوک زائده ممکن است شبیه گل کلم باشد و نرم یا کمی برآمده به نظر برسد. ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ظاهر شوند.

اگر زگیل های تناسلی در ظاهر دیده نشوند، همچنان ممکن است باعث علائم مثل زیر شوند:

  • ترشح واژنی
  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش

درمان زگیل تناسلی

از مهمترین راه های درمان زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرایوتراپی : این روش درمان شامل انجماد زگیل ها با نیتروژن مایع است. کرایوتراپی می تواند باعث احساس سوزش و همچنین درد و تاول شود.

جراحی زگیل تناسلی : این روش درمان زگیل تناسلی زنان شامل بریدن زگیل توسط پزشک است. قبل از عمل، به فرد یک بی حسی موضعی می دهند تا ناحیه را بی حس کند.

الکتروکوتر : این روش درمان شامل سوزاندن زگیل های روی پوست توسط پزشک با یک دستگاه الکتریکی است. امکان نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی وجود دارد.

لیزر درمانی : در این روش درمان، جراح از پرتوی لیزر برای از بین بردن زگیل ها استفاده می کند. ممکن است پس از لیزر زگیل های تناسلی درد و سوزش داشته باشید.

واکسن زگیل تناسلی یا اچ پی وی

واکسن زگیل تناسلی یا اچ پی وی HPV که با نام واکسن گارداسیل شناخته می شود و همانطور که از نام آن پیداست، یک واکسن برای پیشگیری از زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی HPV است.

در حال حاضر واکسن گارداسیل به دو صورت 4 گانه و 9 گانه در دسترس است.

واکسن 4 گانه از 200 نوع ویروس اچ پی وی موجود، فرد را از 4 نوع مختلف محافظت کرده و واکسن 9 گانه از 200 نوع فرد را در مقابل 9 مورد از انواع ویروس HPV محافظت می کند.

واکسن زگیل تناسلی را می توان به تمامی افراد بالای 9 سال، به غیر از موارد استثنا مانند زنان باردار و شیرده تجویز کرد.

تزریق واکسن ها بهتر است در 3 دوز مختلف و طی 6 ماه انجام شود.

نتیجه گیری

زگیل های تناسلی از عوارض عفونت HPV هستند که شایع و قابل درمان است.

ظاهر شدن زگیل ها ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی بیشتر طول بکشد. بنابراین معمولاً تشخیص اینکه کدام یک از طرفین، چه زمانی و چگونه مبتلا شده، سخت است.

زگیل ها می توانند با گذشت زمان از بین بروند اما درمان برای جلوگیری از بازگشت آن ها و مشکلات احتمالی آن ها ضروری است.

به علاوه، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید.

این کار ممکن است سخت به نظر برسد اما مطرح کردن عارضه خود می تواند به جلوگیری از ابتلای شریکتان به عفونت HPV و زگیل های تناسلی کمک کند.

زگیل تناسلی کاملا قابل درمان نیست. اگرچه می توان زگیل ها را از بین برد، اما همچنان اچ پی وی در بدن وجود دارد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.