دانشمندان چند ساعت پس از مرگ خوک‌ها، عملکرد سلول‌ها و اندام‌های آنها را بازیابی کردند

0

در پستانداران، خون اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌ها و سلول‌های بدن می‌رساند. اما اگر جریان خون متوقف شود، این سلول‌ها به سرعت می‌میرند و اندام‌ها آسیب می‌بینند.

این مرگ را می‌توان در اندام‌ها و بافت‌های خارج شده از بدن کاهش داد و زمان برای پیوند اعضا خرید. با این حال، حفظ عملکرد یک بافت و اندام چند دقیقه پس از توقف پمپاژ قلب می‌تواند یک چالش باشد.

یکی از روش‌های موجود برای زنده نگه داشتن بافت‌ها، روشی به عنوان سیستم اکسیژن‌رسانی غشایی خارج از بدن (ECMO) است که خون را به داخل دستگاهی پمپ می‌کند که دی اکسید کربن را از آن خارج می‌کند و اکسیژن را اضافه می‌کند. اما هر دقیقه تأخیر اتصال باعث آسیب بافت می‌شود.

برای رفع این مشکل، سیستم جدیدی طرح‌ریزی شده که برخی از اندام‌ها، عملکرد‌های سلولی و مولکولی را در خوک‌های مرده بازیابی می‌کند و بافت‌های آن‌ها را حفظ می‌کند، حتی زمانی که درمان یک ساعت پس از ایست قلبی شروع شده باشد.

محققان از یک فناوری موجود به نام BrainEx استفاده کردند تا سیستم جدیدی به نام OrganEx برای کل بدن در پستانداران بزرگ بسازند.

OrganEx دو جزء دارد: ماشین و سیال.

دستگاه به سیستم گردش خون متصل است و نبض شبیه ضربان قلب ایجاد می‌کند و به مایع را مانند ECMO اکسیژن می‌دهد و دارو‌هایی را برای کمک به گردش خون و جلوگیری از لخته شدن اضافه می‌کند.

این دستگاه همچنین شامل تعدادی حسگر برای ویژگی‌های مهم گردش خون مانند متابولیسم، هموگلوبین، فشار و جریان است.

دستگاه OrganEx مایع مصنوعی مخلوط با خون خود حیوان را به نسبت 1:1 در تمام بدن حیوان مرده پمپ می‌کند. این مایع، برخلاف خون، سلولی ندارد.

عکس بالا: نوار قلب (بالا)، تصویرنگاری با آلبومین نشاندارشده از کبد (وسط)، و اکتین در کلیه (پایین). تصاویر سمت چپ اندام‌هایی را نشان می‌دهند که تحت خونرسانی کنترلی قرار گرفته‌اند – تصاویر سمت راست نشان‌دهنده اندام‌هایی هستند که تحت پرفیوژن با فناوری OrganEx قرار می‌گیرند.

این سیستم یک ساعت پس از ایست قلبی روی خوک‌ها آزمایش شد و مشخص شد که در دمای بدن، بافت‌ها به پردازش سوخت و تولید زباله با سرعت کنترل شده ادامه دادند.

آزمایش روی صد خوک ( Susscrofa domesticus ) انجام شد. محققان دریافتند OrganEx می‌تواند یکپارچگی بافت را حفظ کند، مرگ سلولی را کاهش دهد و برخی فرآیند‌های مولکولی و سلولی را در اندام‌های حیاتی مانند قلب، مغز، کبد و کلیه‌ها احیا کند.

OrganEx نسبت به ECMO عملکرد بهتری داشت. اندام‌های تحت درمان با سیستم جدید کمتر دچار خونریزی یا تورم بافت شدند و محققان الگو‌های بیان ژنی را که مخصوص فرآیند‌های ترمیم در اندام‌ها و انواع سلول‌های خاص بود مشاهده کردند.

این تیم همچنین ساختار سلول‌های مغز را که معمولاً از ایسکمی آسیب می‌بینند، بررسی کردند.

تعداد سلول‌های مغزی در تمام گروه‌های درمانی کاهش یافته بود، به جز OrganEx، که در آن، در برخی از بخش‌های مغز، کمترین آسیب مشاهده شد.

اما یکی از آزمون‌های اصلی موفقیت این آزمایش، بازیابی عملکرد اندام‌ها بود.

عملکرد مغز با استفاده از EEG اندازه‌گیری شد.

گرچه از نظر تعریف مرگ مغزی در گروه OrganEx ادامه داشت، اما بدن‌ها پس از تزریق ماده حاجب در شریان کاروتید، کمی حرکت سر و گردن نشان دادند.

محققان می‌نویسند: «ارزیابی بیشتری برای روشن شدن اینکه چرا حرکات سر و گردن پس از تزریق ماده حاجب فقط در گروه OrganEx رخ داده است، مورد نیاز است.

آن‌ها مطمئن نیستند که چرا این اتفاق افتاده است، اما می‌گویند که نشان می‌دهد خروجی عملکرد حرکتی حداقل در “طناب گردنی نخاعی یا ریشه‌های آن” حفظ شده است.

در قلب، مقداری فعالیت خود به خودی از طریق ECG و برخی انقباضات در سلول‌های بطن چپ در گروه OrganEx مشاهده شد که در گروه ECMO مشاهده نشد.

سایر اندام‌ها مانند کبد و کلیه‌ها نیز برخی از علائم کلیدی بهبود را در عملکرد خود نشان دادند.

در حالی که آزمایش این سیستم در انسان هنوز دور از دسترس است، محققان معتقدند OrganEx پتانسیل زیادی برای پیوند اعضای بدن انسان دارد. آن‌ها امیدوارند که زمان حفظ عضوی که برای پیوند در نظر گرفته شده است را بهبود ببخشند و عضوها اهدایی از اهداکنندگانی که در دوردست هم هستند بتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: نیچر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5