آیا موهای خود را به سختی شانه می‌زنید؟ ممکن است این دردسر به خاطر یک مشکل ژنتیکی باشد

0

سر صبح برمی‌خیزید و با سختی و آب و شانه و برس و سشوار به سختی موهای خود را مرتب می‌کنید؟ و باز موهایتان هر کدام به یک سو روانه هستند؟

تا این مشکل را نداشته باشید نمی‌دانید که چقدر می‌تواند دردسرآفرین باشد. حتی برخی‌ها ممکن است از روی ظاهر شما قضاوت کنند و تصور کنند که آدم ذاتا نامرتبی هستید!

اما اکنون دانشمندان بر این باورند که شکل شدید این بیمار می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد و ژن‌های مسئول «سندرم مو‌های غیر قابل شانه زدن» را یافته‌اند. بله، واقعاً چیز عجیبی است!

سندرم مو‌های غیرقابل شانه زدن چیزی بیش از مو‌های وزوزی است. همانطور که از نام آن پیداست، مو‌هایی هستند که در همه زوایا بیرون می‌آیند و مرتب کردن آن را تقریباً غیرممکن می‌کند، چه رسد به شانه زدن.

این مشکل معمولاً در کودکان بین سنین سه ماه تا 12 سال شروع می‌شود و با مو‌های وزدار بلوند نازک یا بلوند نقره‌ای مشخص می‌شود. معمولاً موها مواج، خشک و شکننده است و به دلیل ظاهری که دارد، گاهی اوقات به آن مو‌های شیشه‌ای تابیده شده و به اصطلاح فرنگی pili trianguli et canaliculi یا cheveux incoiffables نیز می‌گویند.

ممکن است همین حالا به بوریس جانسون یا آلبرت انیشتین فکر کنید! اما این سندرم چندان هم شایع نیست. علاوه بر این، این وضعیت در بزرگسالی بهبود می‌یابد یا حتی ناپدید می‌شود.

تحقیقات زیادی در مورد این بیماری نادر، که برای اولین بار در مقالات منتشر شده در دهه 1970 ظاهر شد، انجام نشده است. از آن زمان، کمتر از 70 مقاله در مورد آن منتشر شده که بیشتر آن‌ها گزارش‌های موردی هستند.

یکی از مطالعات اخیر این مشکل را 11 کودک با مو‌های غیرقابل شانه زدن بررسی کرده. این تحقیق توسط متخصصان ژنتیک در دانشگاه بن آلمان انجام شده. آن‌ها دریافتند که به نظر می‌رسد این مشکل به خاطر جهش در سه ژن که پروتئین‌های شناخته شده در فولیکول مو را کد می‌کنند، رخ دهد.

از زمانی که این مسئله رسانه‌ای شد، خانواده‌های بیشتری در جریان قرار گرفتند و کودکان خود را برای بررسی معرفی کردند و اکنون همان دانشمندان ژنتیک‌دان تحقیق را روی بیش از 100 کودک تکرار کرده‌اند. آن‌ها تأیید کرده‌اند که در 76 نفر از این کودکان، علت به جهش در ژن PADI3 و همچنین دخالت دو ژن دیگر مرتبط است که هر سه آن‌ها پروتئین‌های مهمی را که در تشکیل فیبر مو نقش دارند، کد می‌کنند.

زمانی که یک جهش در یک ژن اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات منجر به تغییر در عملکرد پروتئین می‌شود. اگر آن پروتئین در فولیکول مو باشد، به احتمال زیاد مو‌ها متفاوت می‌شوند و مثلا رنگشان قهوه‌ای، بور یا قرمز می‌شود یا مجعد، ضخیم و صاف می‌شوند یا در بدترین حالت شخص طاس می‌شود:)

چند تغییر ارثی شناخته شده در شکل فیبر و فر مو وجود دارد، اما به ندرت این‌ها با هر بیماری جدی مرتبط هستند. جالب اینجاست که اغلب پروتئین‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند در غلاف داخلی ریشه قرار دارند، یعنی سه لایه از فولیکول مو که به ایجاد شکل در فیبر مو کمک می‌کند.

برای اینکه کودکی مبتلا به این سندرم شود، هم پدر و هم مادرش باید ناقل ژن جهش یافته باشند، یعنی خود آنها ممکن است مشکلی نداشته باشند؛ اما چون فرزندشان یک نسخه از ژن مبتلا را از هر یک از والدین به ارث برده، به این سندرم مبتلا خواهد شد.

این نوع تحقیقات به جامعه تحقیقاتی زیست‌شناسی مو کمک می‌کند تا به درک بیشتری در مورد رشد طبیعی مو و اهمیت پروتئین‌های مختلف برای کنترل شکل و ظاهر مو  برسند.

مو یکی از متمایزترین و شخصی‌ترین ویژگی‌های فرهنگی است. سبک، شکل، رنگ و یا نبود آن چیزی است که همه هر روز به آن فکر می‌کنند. یک صنعت بزرگ مراقبت از مو در قرن گذشته توسعه یافته است تا به همه ما کمک کند مو‌های خود را شکل بدهند، آرایش کنند، تقویت کنند یا مو بکارند!

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.