گفتگو با نهنگ‌ها آیا از نظر علمی ممکن می‌شود؟

0

 دیوید گروبر

قرار است صدای بزرگترین شکارچی دندان‌دار روی این کره را بشنوید: جانوری بزرگتر از اتوبوس مدرسه با احتمالا پیچیده‌ترین نوع ارتباط برقرار کردن که تا به حال وجود داشته است.

اینها صدای نهنگ عنبر بزرگ است، پستانداری که تا عمق ۱۰۰۰ متری پایین می‌رود، می‌تواند بیش از یک ساعت زیر آب بماند و در جوامع پیچیده‌ی مادرسالار و شگفت‌انگیز زندگی کند. این کلیک‌هایی که شنیدید، کودا نامیده می شوند، فقط جنبه‌ای از آنچه درباره برقراری ارتباط آنها می‌دانیم هستند. ما می‌دانیم این حیوانات ارتباط برقرار می‌کنند، فقط هنوز نمی‌دانیم چه می‌گویند.

هدف پروژه CETI یافتن این حقیقت است. طی ۵ سال آینده، تیم متخصصان هوش مصنوعی، زبانشناسان،‌ متخصصان ربات و زیست‌شناسان دریایی ما قصد استفاده از جدیدترین فناوریها را جهت برقراری ارتباط با گونه‌هایی دیگر را دارند، و با امید دریافت ارتباط متقابل. ما معتقدیم که با گوش دادن عمیق به طبیعت، می‌توانیم چشم‌اندازمان از خود را تغییر داده و رابطه‌مان با انواع حیات در این کره را شکل دهیم.

البته هدف غیرممکنی به نظر می‌رسد. انسانها برای صدها سال سعی در برقراری ارتباط با حیوانات دیگر را داشته‌اند. چطور قادریم کاری را که بقیه نتوانستند انجام دهیم، بخصوص با این فرض که من اینجا روی مبلم در نیویورک در بحبوحه پاندمی و اعتراضات نشستم؟

۲۰ سال گذشته را به عنوان زیست‌شناس دریایی و اقیانوس‌‌شناس، صرف مطالعه انواع دیدگاه‌های مختلف نموده‌ام، از میکروبها گرفته تا کوسه‌ها. تیمهای میان رشته‌ای را تشکیل دادم که نخستین دوربین چشم کوسه را ساخته‌اند تا دنیا را از دید کوسه ببینید، و با مهندسان همکاری داشته‌اند تا روباتهای خیلی آرامی را طراحی کنند که حتی باعث اضطراب ستارهای دریایی هم نشوند. اما در سال ۲۰۱۸ در مقام دستیاری برای مطالعات پیشرفته در انستیتو رادکلیف بود که پی بردم که شاید بهترین روش برای فهم اقیانوس و ساکنان آن تنها دیدن جهان از چشمان آنها نبود. بلکه با شنیدن– شنیدن واقعا عمیق بود.

علاقمندیم به نهنگ‌های عنبر وقتی بود که صدایشان را شنیدم. صدایشان به این میماند که گویی از دنیای دیگری باشند؛ آوازی آژیروار که از تاریکترین اعماق دریا پخش می شد. اینها آوازهای معمول هارمونی‌دار نهنگ‌ها نبودند که با آنها آشنایی داشتم. اینها بیشتر به انتقال داده‌های دیجیتال میماندند. ما تیم آینده پروژه CETI را جمع کردیم و شروع به بحث درباره نحوه استفاده از پیشرفته‌ترین فناوریها برای برقراری ارتباط با نهنگ‌ها کردیم. یکی از نتیجه‌گیریهای اساسی این بود که یادگیری ماشین از شانس واقعا خوب بالایی از فهم الگوهای ارتباطی نهنگ عنبر برخوردار است. و زمان به کارگیری این فناوریها الان است. رمزگشایی از ارتباط بین گونه‌‌ها نه فقط غیرممکن بلکه تقریبا ناگزیر به نظر می‌آمد. اما تحلیل الگوها چطور می‌تواند به ما در گفتگو با نهنگ‌ها و دیگر حیوانات کمک کند؟

خب، قدم اول فهم عنصرهای ارتباطی نهنگ عنبر است. این کدهایی که شنیدید تا جایی که ما می‌دانیم جمله نیستند، اما ساختاری روشنی در نحوه این ارتباطات انسانی وجود دارد. نهنگ‌های عنبر این کدها را به صورت متوالی با هم رد و بدل می‌کنند، و گویش‌های منطقه‌ای مثل لهجه‌های بریتانیایی و استرالیایی دارند. دقیقا به همین خاطر یادگیری ماشین ابزاری قدرتمند است. این رویکردها الگوها را در رابطه و نقشه‌ مقصود آنها تحلیل می‌کند. همین چند سال پیش، دانشمندان از یادگیری ماشین جهت ترجمه بین دو زبان بشری کاملا ناشناخته استفاده کردند. بدون استفاده از روزتا استون یا لغتنامه، صرفا با نقشه‌برداری از الگوها در فضای بعدی بالاتر. اما برای کارکرد موثر ماشین یادگیری، داده‌ها لازمند– داده‌های فراوان.

در نیم قرن اخیر، پژوهشگران دریایی با زحمت و دقت زیاد مشغول جمع‌آوری بوده‌اند و فقط چند هزار آوای نهنگ عنبرها را با دست حاشیه نگاری کردند، اما برای یادگیری ارتباط نهنگ عنبر، عوض دهها میلیون به جمع‌آوری میلیونها آوای به دقت حاشیه‌نویسی شده مرتبط با رفتار از نهنگ‌های عنبر نیاز داریم. این کار را با روباتهای غیرمخرب، مستقل، شناگر آزاد و پهبادهای آبی- هوایی، تجهیزات آب آوا سنج‌ زیر نصب شده و غیره استفاده خواهیم کرد.

ما با شرکای نزدیک خود در پروژه نهنگ عنبر دومنیک همکاری خواهیم نمود که منطقه‌ای ۲۰ کیلومتر مربعی را پوشش می‌دهد، جاییکه ۲۵ خانواده نهنگ عنبر مشهور رفت و آمد دارند. تمرکز خاص خود را بر روی تعاملات بین مادران و بچه‌ها خواهیم گذاشت، برای آموزش دیدن الگوریتم‌های یادگیری ماشینمان تا زبان نهنگ را از ابتدا بیاموزند. همه این داده‌ها را از طریق یک خط لوله می‌فرستیم و از سوی تیم ترجمه پروژه CETI تحلیل خواهند شد. داده‌های زمینه و شنیداری خام به موتور یادگیری ماشین تحویل خواهند شد جاییکه اول طبق ساختار ذخیره می‌شوند. تیم زبان‌شناسی به دنبال تحقیق درباره چیزهایی مثل دستور زبان و جابجایی زمانی خواهد بود. برای مثال، اگر بتوانیم موردی را پیدا کنیم که نهنگ درباره اتفاقی در روز گذشته صحبت کند به تنهایی آن یافته اصلی ما خواهد بود، زیرا تا به حال این را در انسانها دیدیم. و زمانی که در شنیدن استاد شدیم، واقعا به دقت تلاش خواهیم کرد که پاسخ بدهیم حتی در ساده‌ترین سطح ممکن.

سرانجام، پروژه CETI پایگاه منبع بازی را خواهد ساخت که آنجا داده‌های‌مان را در اختیار عموم قرار خواهیم داد، جهت تشویق جامعه جهانی برای همراه شدن با با ما در این مسیر فهمیدن. این حیوانات می‌توانند باهوش‌ترین موجودات در این کره باشند. نوقشر و سلول‌های دوکی دارند– ساختاری که در انسان‌ها افکار متعالی ما را کنترل می‌کند، عواطف، حافظه، زبان و عشق. و همه پایگاه‌هایی که می‌سازیم را می‌توانیم برای حیوانات دیگر هم به کار بریم: برای فیل‌ها، پرندگان، نخستی‌ها، دلفین‌ها– لزوما هر حیوانی.

در اواخر دهه ۱۹۶۰، راجر پاین، عضو تیم ما آن آوازخوانی نهنگ‌ها را کشف کرد.

یافته‌ای که جنبش نجات نهنگ‌ها را جرقه زد که منتهی به ختم شدن شکار نهنگ‌ها در مقیاس بزرگ و ممانعت از انقراض چندین گونه مختلف از نهنگ‌ها شد، فقط با نشان دادن آن آواز نهنگ‌ها. تصور کنید اگر بتوانیم بفهمیم که چه می‌خوانند. اکنون زمان آغاز این گفتگوی بزرگتر است. اکنون زمان عمیق گوش دادن و نشان دادن احترامی تازه به این جانوران جادویی و یکدیگر است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5