این تار عنکبوت در فضا چه می‌کند؟ پدیده‌ای خارق العاده در فضا که در این عکس زیبای جدید جیمز وب ثبت شده

0

جهان واقعاً پر از شگفتی است و تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی بهترین نماها را از یکی از آنها گرفته است.

جسم مورد بحث ستاره‌ای است در فاصله 5600 سال نوری از ما، و چشم فروسرح جیمز وب جزئیات خارق العاده‌ای را مشخص کرده است: حلقه‌هایی از نوری که به نظر می رسد متحدالمرکز هستند که به بیرون تابش کرده‌اند و ستاره را احاطه کرده‌اند.

گرچه قبلا نوشته بودیم که سنبله‌های پراش مشخصه وب “واقعی” نیستند، اما این حلقه های متحدالمرکز، واقعی هستند و توجیه علمی جذابی دارند.

این ستاره در واقع یک جفت دوتایی از ستاره‌های کمیاب در صورت فلکی ماکیان Cygnus  است و فعل و انفعالات آنها فوران‌های دوره‌ای از غبار  ایجاد می‌کند که در طول زمانبه فضای اطراف این جفت گسترش می‌یابد.

این پوسته‌های غبار به رنگ فروسرخ می‌درخشند، که به ابزار حساسی مانند MIRI جیمز وب این امکان را می‌دهد که آنها را با جزئیات بسیار عالی ثبت کنند.

این دو ستاره متشکل از یک ستاره بسیار نادر Wolf-Rayet به نام WR 140، و یک ستاره گرم و پرجرم نوع O است که این یکی هم نادر است.

ستارگان Wolf-Rayet بسیار داغ، بسیار درخشان و بسیار قدیمی هستند. در پایان عمرشان، آنها به طور قابل توجهی از هیدروژن تخلیه می‌شوند و غنی از نیتروژن یا کربن می‌شوند و با سرعت بسیار بالایی جرم خود را از دست می‌دهند.

ستارگان نوع O از جمله پرجرم‌ترین ستارگان شناخته شده هستند، همچنین بسیار داغ و درخشان هستند. از آنجا که آنها بسیار عظیم هستند، طول عمر آنها فوق‌العاده کوتاه است.

هر دو ستاره در منظومه WR 140 دارای بادهای ستاره‌ای سریع هستند که با سرعتی در حدود 3000 کیلومتر به فضا می‌وزند. بنابراین از دست دادن جرم با سرعت زیاد برای هر دوی اینها بسیار معمول است.

چیز جالب دیگر مدار آنهاست که بیضوی است و در این مدار بیضوی دارای نقطه حداقل و حداکثر فاصله از هم هستند.

هنگامی که این دو ستاره در فاصله‌ای حدود یک سوم بیشتر از فاصله زمین و خورشید، قرار می‌گیرند، به اندازه‌ای نزدیک می‌شوند که بادهای قدرتمند آنها با هم برخورد می‌کنند.

این باعث ایجاد شوک در مواد اطراف ستارگان، تسریع ذرات و تولید تشعشعات پرانرژی، مانند اشعه ایکس می‌شود.

این فرآیند را می توان در انیمیشن زیر مشاهده کرد:

گرد و غبار شکلی از کربن است که نور فرابنفش دو ستاره را جذب می کند. این امر گرد و غبار را گرم می کند و باعث می‌شود که دوباره تشعشعات حرارتی ساطع کند – چیزی که توسط جیمز وب در طول موج فروسرخ  مشاهده می‌شود.

سپس گرد و غبار توسط باد ستاره‌ای به بیرون پرتاب می‌شود و در نتیجه پوسته‌های غبار جزئی گسترش می‌‌یابد. آنها با دمیدن به بیرون منبسط و سرد می‌شوند و گرما و چگالی خود را از دست می‌دهند.

چیزی که در تصویر وب به آن نگاه می‌کنید کمی شبیه به یک سری حباب یا شاید تارعنکبوت باشد

از آنجایی که مدار ستاره دوتایی یک دوره 7.94 ساله دارد، برخورد باد و تولید غبار مانند عقربه های ساعت هر 7.94 سال یکبار اتفاق می افتد. این بدان معناست که می‌توانید حلقه‌های سحابی را در اطراف دوتایی، مانند حلقه‌های درخت، بشمارید تا سن بیرونی‌ترین پوسته گرد و غبار را مشخص کنید!

حدود 20 حلقه قابل مشاهده است، به این معنی که شما می توانید پوسته‌های گرد و غبار حدود 160 سال را در تصویر جیمز وب مشاهده کنید.

تقاضای رصد جیمز وب از WR 140 توسط تیمی به سرپرستی اخترفیزیکدان رایان لائو از مؤسسه علوم فضا و فضانوردی آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن درخواست شد و واقعا آنها چه منظره خوبی را درخواست کردند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5