بهترین فیلم های لورن باکال – معرفی و خلاصه آنها به همراه زندگینامه لورن باکال

0

لورن باکال (زاده ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۴ – مرگ ۱۲ اوت ۲۰۱۴) خواننده و بازیگر آمریکایی بود که با داشتن نگاه‌های گیرا و صدایی متمایز چهره‌ای شناخته شده است. او در سال ۲۰۰۹ از سمت بنیاد فیلم آمریکا به عنوان بهترین ستاره زن قرن بیستم سینمای کلاسیک هالیوود نامگذاری شد و در همان سال در جهت «به‌رسمیت‌شناساندن نقش اصلی او در عصر طلایی تصاویر متحرک»، جایزه افتخاری آکادمی را از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دریافت کرد.

لورن باکال با نام اصلی بتی جوان پریسکی در خانواده‌ای از طبقهٔ متوسط در نیویورک به دنیا آمد ابتدا آموزش باله دید و سپس به بازیگری علاقه‌مند شد و در آکادمی هنرهای دراماتیک درس خواند و همان‌جا بود که با بازیگرانی چون کرک داگلاس آشنا شد. نخستین تجربهٔ تئاتری اش با استقبال روبرو نشد و اجباراً به کار برای مجله‌های مد روی آورد.

عکسش که روی مجلهٔ هارپرز بازار منتشر شد توجه همسر هاوارد هاکس کارگردان را به سوی خود جلب کرد و از او تست گرفته شد و بدین ترتیب بود که در فیلم داشتن و نداشتن (۱۹۴۴) بازی کرد.

در زمان فیلمبرداری یکی از فیلم‌ها با هامفری بوگارت آشنا شد و یک سال بعد با هم ازدواج کردند آن‌ها تا سال ۱۹۵۷ یعنی تا زمان مرگ بوگارت بر اثر سرطان دو فیلم دیگر را با هم بازی کردند.

باکال در سال ۱۹۷۹ کتاب زندگینامه‌اش را تحت عنوان روی پای خودم منتشر کرد.

در سال ۱۹۷۴ در فیلم پر ستاره قتل در قطار سریع‌السیر شرق بازی کرد که اقتباسی از یکی از داستان‌های جنایی آگاتا کریستی بود.

باکال با حضورش در فیلم تیرانداز (۱۹۷۶) برای جان وین که بر اثر بیماری سرطان در شرف مرگ بود نوعی تسلی خاطر محسوب می‌شد.

صدای خش دار و جذاب باکال تا پایان عمرش خواستار زیادی داشت و روی انواع و اقسام آگهی‌ها از غذای گربه تا تورهای مسافر کشتی‌های تفریحی حرف می‌زد.


۱- داشتن و نداشتن – To Have And Have Not

سال تولید : ۱۹۴۴
کارگردان : هوارد هاکس.
فیلمنامه‌نویس : جولز فورتمن و ویلیام فاکنر، برمبنای رمانی نوشته ارنست همینگوی.
هنرپیشگان : هامفری بوگارت، والتر برنان، لورن باکال، دولورس موران، هوگی کارمایکل، والتر مولنار، شلدن لنرد و مارسل دالیو.

فرانسه اشغال شده، جنگ جهانی دوم “هاری مورگان” (بوگارت) که در جزیره مارتینیک زندگی می‌کند، قایقی تفریحی به‌نام “کوئین کونچ” دارد که با آن، مشتری‌های پولدار را برای ماهی‌گیری می‌برد. دستیار او “ادی” (برنان) یک الکی نه چندان باهوش است که خوش قلبی‌اش باعث شده همه دوستش باشند. یکی از مشتری‌های “مورگان”، “جانسن” که ادعا می‌کند پول همراهش نیست. قول می‌دهد که صبح به بانک برود. “ژرار” (دالیو)، صاحب هتل محل اقامت “مورگان” و یکی از اعضای نهضت مقاومت فرانسه، با او صحبت می‌کند و از او می‌خواهد تا چند نفر از رهبران نهضت را پنهانی به مارتینک ببرد. “مورگان” که علاقه‌ای به سیاست ندارد …


۲- خواب ابدی – The Big Sleep

سال تولید : ۱۹۴۶
کارگردان : هوارد هاکس.
فیلمنامه‌نویس : ویلیام فاکنر، لی براکت و جولز فورتمن، برمبنای رمانی نوشته ریموند چندلر.
هنرپیشگان : ماکس استاینر.هامفری بوگارت، لورن باکال، جان ریچلی، مارتا ویکرز، رجیس تومی، الیشا کوک جونیر، تام رافرتی و دوروتی مالون.

“فیلیپ مارلو” (بوگارت)، کارآگاه خصوصی، مأمور می‌شود تا درباره حقو‌السکوت‌بگیری که عکس‌های نامناسبی از دختر یک ژنرال بازنشسته و ثروتمند در اختیار دارد، تحقیق کند. این تحقیقات او را به دل شبکه‌ای از تبهکاری و جنایت رهنمون می‌سازد و هم‌زمان عشقی نیرومند را میان او و “ویوین” (باکال)، دختر دیگر ژنرال، ایجاد می‌کند…


۳- گذرگاه تاریک – Dark Passage

سال تولید : ۱۹۴۷
کارگردان : دلمر دیوز، برمبنای رمانی نوشته دیوید گودیس
فیلمنامه‌نویس : دلمر دیوز، برمبنای رمانی نوشته دیوید گودیس
هنرپیشگان : هامفری بوگارت، لورن باکال، آگنس مورهد، کلیفتن یانگ، داگلاس کندی و روری مالینسن.

“وینسنت پری” (بوگارت)، متهم به قتل همسرش، از زندان سن کوئنتین می‌گریزد و تحت حمایت “آیرین جانسن” (باکال) قرار می‌گیرد. سپس با جراحی پلاستیک چهره‌اش را عوض می‌کند تا بتواند فارغ از تعقیب پلیس، قاتل وقعی همسرش را پیدا کند…

فیلم که یک‌سال پس از خانمی در دریاچه ساخته رابرت مونتگامری روی پرده آمد، تمهید دوریبن سوبژکتیو آن را تا حد یک ساعت تکرار می‌کند و تماشاگر همه‌چیز رااز چشم “وینسنت” می‌بیند. درحالی‌که این‌جا این روش توجیه روائی بیشتری می‌یابد، چون چهره واقعی بوگارت تنها پس از برداشتن باندهای جرحی پلاستیک آشکار می‌شود، هرچند پیش از این مرحله صدای بوگارت هویت بازیگر را بر تماشاگر نمایان می‌کند. در واقع حضور او است که بر تمام فیلم سایه می‌افکند و تمهید ساختگی روایت را از نظر دور می‌دارد. زوج بوگارت و با کال آن پویائی جذاب فیلم‌های دیگرشان را ندارند. اما مورهد در نقش زن خبیث توطئه‌گر نمونه‌ای فوق‌العاده‌ از تیپ آشنای فیلم نوآر دهه ۱۹۴۰ به شمار می‌آید. استفاده خلاقانه فیلم از ویژگی‌های مکانی سن فرانسیسکو نیز قابل اشاره است.


۴- کی‌لارگو – Key Largo

سال تولید : ۱۹۴۸
کارگردان : جان هیوستن
فیلمنامه‌نویس : ریچارد بروکس و هیوستن، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته ماکسول آندرسن
هنرپیشگان : هامفری بوگارت، لورن باکال، ادواردگ، رابینسن، لایونل باریمور و کلر ترور.

در کی‌لارگوی فلوریدا چند تبهکار سرکردگی “جانی روک” (رابینسن)، صاحب یک هتل (باریمور)، عروس بیوه او (باکال)، و یک افسر قدیمی ارتش (بوگارت) را به گروگان می‌گیرند. آنان در عوض آزادی گروگان‌ها، قایقی طلب می‌کنند تا به‌وسیله آن به کوبا بروند…


۵- چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد؟ – How To Marry A Millionaire

سال تولید : ۱۹۵۳
کارگردان : ژان نگولسکو
فیلمنامه‌نویس : جانسن، برمبنای نمایش‌نامه‌هائی نوشته زو ایکنز، دیل یونس و کاترین آلبرت.
هنرپیشگان : لورن باکال، مریلین مونرو، بتی گریبل، ویلیام پوئل، کامرون میچل، دیوید وین، روری کالهون، الکس دارسی و فرد کلارک.

“پولا” (مونرو)، “لوکر” (گریبل) و “شاتس پیج” (باکال)، سه مدل بلوند نیویورکی، آپارتمانی اجازه می‌کنند تا سه میلیونر پابه‌سن گذاشته را به تور بیندازند، اما در عوض به مردانی متوسط‌الحال دل می‌بازند…


۶- تار عنکبوت – The Cobweb

سال تولید : ۱۹۵۵
کارگردان : وینسنت مینه‌لی
فیلمنامه‌نویس : جان پاکستن، برمبنای رمانی نوشته ویلیام گیبسن.
هنرپیشگان : ریچارد ویدمارک، گلوریا گراهام، لورن باکال، شارل بوایه لیلیان گیش، جان کار، سوزان استراسبرگ، اسکار لوانت، تامی رتیگ و پل استوارت.

“دکتر داگلاس ن. دوانال” (بوایه) مدیر پابه‌سن گذاشته یک آسایشگاه روانی است که وقتی اوضاع از کنترلش خارج می‌شود و به نوش‌خواری پناه می‌برد. “دکتر استوارت مک‌آیور” (ویدمارک) روان‌کاو تازه‌نفس و نوجو میان همسرش، “کارن” (گراهام) که مدام دردسر درست می‌کند و یک همکار حرفه‌ای، “مگ‌فیورسن راینهارت” (باکال) سرگردان است. دو تن از بیماران، “استیون” (کار) و “سو” (استراسبرگ) به هم علاقه دارند و وقتی “استیون” سرخورده از بی‌توجهی محیط به استعدادش می‌گریزد، “دوانال” با هم دستی “ویکتوریا اینچ” (گیش) می‌کوشند بی‌کفایتی “مک‌آیور” را نزد هیأت مدیره مطرح کنند. اما “اینچ” در آخرین لحظه‌ها منصرف می‌شود. “دوانال” و زنش، “استیون” را می‌یابند و از او پرستاری می‌کنند…


۷- نوشته بر باد – Written On The Wind

سال تولید : ۱۹۵۶
کارگردان : داگلاس سیرک
فیلمنامه‌نویس : جرج زوکرمن، برمبنای رمانی نوشته رابرت وایلدر.
هنرپیشگان : راک هادسن، لورن باکال، رابرت استاک، دوروتی مالون، گرانت ویلیامز و هاری شانن.

“کایل” (استاک)، سلطان نفت و میلیونر تکزاسی، دل به دختری منشی به‌نام “لوسی” (باکال) می‌بندد و سرانجام با او ازدواج می‌کند. اما وقتی “لوسی” باردار می‌شود، تردید می‌کند که پدر بچه خودش نباشد. “ماریلی” (مالون)، خواهر بی‌بندوبار “کایل”، معتقد است “مهندس میچ‌وین” (هادسن)، صمیمی‌ترین دوست “کایل”، با “لوسی” رابطه دارد و هم او پدر واقعی نوزاد است. برخوردهائی که متعاقب این اتهام روی می‌دهند، دامنگیر همه می‌شود…

این شاید عالی‌ترین نمود یک ملودرام در تمام تاریخ سینما و بهترین تجربه کارگردانی سیرک در هالیوود باشد؛ نقدی شایان توجه بر زندگی خانوادگی آمریکائی‌ها که خلاقانه تمام عنصر کلیشه‌ای ژانر را با هم ترکیب می‌کند. طراحی صحنه کار الکساندر گولیتسن و رابرت کلاتووردی است.


۸- زن طراح – Designing Woman

سال تولید : ۱۹۵۷
کارگردان : وینسنت مینه‌لی
فیلمنامه‌نویس : جرج ولز، برمبنای طرحی از هلن رز،
هنرپیشگان : گریگوری پک، لورن باکال، چاک کانرز، دولورس گری، تام هلمور، میکی شانسی و جک کول.

“مایک” (پک)، خبرنکار ورزشی و “ماریلا” (باکال)، طراح لباس، به هم دل می‌بازند و ازدواج می‌کنند اما دنیاهای متفاوت آن دو به‌زودی زندگی زناشوئی‌شان را دچار مشکل می‌کند؛ از جمله به‌خاطر دوستان و هم‌نشینان متضادی که هر کدام دارند. سرانجام این تفاوت‌ها رابطه آنان را مرزی بحرانی پیش می‌برد با این همه در یک درگیری با تبهکارانی که “مایک” را هدف قرار داده‌اند، دوستان “مایک” و “ماریلا” به یکدیگر می‌پیوندند و آنان نیز سرانجام راه خوشبختی مشترک را می‌یابند.


۹- جنایت در قطار سریع‌السیر شرق – Murder On Orient Express

سال تولید : ۱۹۷۴
کارگردان : سیدنی لومت
فیلمنامه‌نویس : پل دن، برمبنای رمانی نوشته آگاتاکریستی
هنرپیشگان : آلبرت فینی، لورن باکال، مارتین بالسام، اینگرید برگمن، ژاکلین بیسه، ژان پی‌یر کاسل، شان کانری، جان گیلگود
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۱ دقیقه.

در شبی زمستانی در دهه ۱۹۳۰، گروهی از مسافران سوار قطار سریع‌السیر اروپا در استانبول می‌شوند. آنان شامل میلیونر آمریکائی، «راچت» (ویدمارک) و منشی و مستخدمش؛ شاهزاده‌خانم سال خورده، «دراگومیروف» (هیلر) و مستخدمه‌اش؛ «خانم هوبارد» (باکال)، یک زن وراج آمریکائی؛ «گرتا اولسون» (برگمن)، مبلّغ مذهبی سوئدی؛ «کُنت آندره‌نئی» (یورک)، دیپلمات مجار و همسرش (بیسه)؛ «دوشیزه دبنهام» (ردگریو)، معلمی انگلیسی و «سرهنگ آربوتنات» (کانری) از ارتش هند هستند. در آخرین لحظه‌ها «هرکول پوآرو» (فینی)، کارآگاه برجسته همراه «راچت» به «پوآرو» می‌گوید که زندگی‌اش در خطر است اما «پوآرو» پیشنهاد به عهده گرفتن وظیفه محافظت از او را رد می‌کند. صبح روز بعد همه در حالی بیدار می‌شوند که قطار به دلیل گیر کردن در برف در یوگسلاوی توقف کرده است و جسد «راچت» نیز در کوپه‌ای پیدا شده …


۱۰- تیرانداز – The Shootist

سال تولید : ۱۹۷۶
کارگردان : دان سیگل
فیلمنامه‌نویس : مایلز وود سوارتوت و اسکات هیل، برمبنای رمانی نوشته گلندون سوارتوت.
هنرپیشگان : جان وین، لورن باکال، ران هوارد، جیمز استوارت، ریچارد بون، هیو اوبراین، بیل مکینی، هاری مورگان، جان کارادی، شری نورث، ریچارد لنز و اسکاتمن کرادرز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۰ دقیقه.

بیست و دوم ژانویه ۱۹۰۱. روزی که خبر مرگ «ملکه ویکتوریا» در روزنامه‌ها چاپ شد. «جان برنارد بوکس» (وین)، معروف به «تیرانداز» وارد شهر کارسن سیتی، ایالت نوادا می‌شود و به سراغ دوست قدیمی‌اش، «دکتر هاستتلر» (استوارت) می‌رود. اما دکتر خبر خوبی برای او ندارد و می‌گوید که «بوکس» به سرطان مبتلاست و چند هفته دیگر بیشتر زنده نمی‌ماند. او سرخورده از این خبر، در مهمان خانه «باندد راجرز» (باکال) اتاقی می‌گیرد تا روزهای آخر عمرش را در آرامش بگذراند. آرام‌آرام دوستی‌اش بین «باند» و «بوکس» شکل می‌گیرد ولی «باند» نگران تأثیر «بوکس» بر پسرش، «گیلوم» (هوارد) است. «بوکس» مجبور می‌شود روزنامه‌نگاری (لنز) را که چشم انتظار شمارش معکوس روزهای آخر عمر او است، فراری دهد …


۱۱- میزری – MISERY

سال تولید : ۱۹۹۰
کارگردان : راب راینر
فیلمنامه‌نویس : ویلیام گلدمن، بر مبنای رمانی نوشتهٔ استیون کینگ
هنرپیشگان : جیمز کان، کتی بیتس، ریچارد فارنزوورت، فرانسس استرن هیگن، لورن باکال، گراهام جارویس و جولی‌پین
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه

̎پل شلدون̎ (کان) پس از تمام کردن شخصی‌ترین رمانش، در منطقهٔ کوهستانی کلرادو در کولاک برف تصادف می‌کند. ̎آنی ویلکس̎ (بیتس) که قبلاً پرستار بوده، ̎طرفدار شمارهٔ یک̎ رمان‌های عاشقانهٔ ̎شلدون̎ و قهرمانش، ̎میزری̎ است، او را نجات می‌دهد. ̎ آنی̎ از ̎شلدون̎ که به شدت مصدوم شده مراقبت می‌کند ولی وقتی ̎شلدون̎ به خاطر قدردانی به ̎ آنی̎ اجازه می‌دهد آخرین دست‌نوشته‌اش را بخواند، از ماجراهای داستان به هیچ‌وجه خوشش نمی‌آید. از سوی دیگر، ̎مارشا سیندل̎ (باکال)، کارگزار ادبی ̎شلدون̎ از ̎کلانتر باستر̎ (فارونزوورت) می‌خواهد که ̎شلدون̎ را پیدا کند. ̎ آنی̎ که از مردن ̎میزری̎ در انتهای داستان ناراضی است، ̎شلدون̎ را مجبور می‌کند دست نوشته‌اش را بسوزاند و یک رمان دیگر بنویسد، پلیس اتومبیل تصادفی ̎شلدون̎ را پیدا می‌کند …


۱۲- لباس حاضری – Ready To Wear

سال تولید : ۱۹۹۵
کارگردان : آلتمن
هنرپیشگان : جولیا رابرتس، تیم رابینز، استیونری، لورن باکال، مارچلو ماسترویانی، سوفیا لورن، آنوک امه، لی‌لی تیلر، کیم بیسینگر، سالی کلرمن، تریسی اولمن، روپرت اورت، فارست ویتاکر، تری گار، لایل لاوت، ژان روشفور، ژان پی‌یر کاسل، هاری بلافونته و شر.
نوع فیلم : رنگی.

ماجرای پر فراز و نشیب و متنوعی که در پیش زمینه نمایش‌های پر زرق و برق سالانه مد لباس‌های حاضری پاریس اتفاق می‌افتند. سی و یک شخصیت اصلی و تعداد زیادی مدل و بازیگر زن و مرد معروف که در نقش‌هائی کوتاه ظاهر شده‌اند حکایت‌ەای درهم گره خورده “لباس حاضری” را تعریف می‌کنند: “جولیا رابرتس” و “تیم رابینز” در یک هتل گیر کرده‌اند؛ “سوفیا لورن” و “مارچلو ماسترویانی” شور و علاقه قدیمی‌شان را دوباره زنده می‌کنند (یا لااقل سعی می‌کنند)؛ “استیون ری” تعدادی خانم روزنامه‌نگار را تحقیر می‌کند؛ “کیم بیسینگر” در نقش یک خبرنگار احمق و “لایل لاوت” نیز در نقش یک تکزاسی ظاهر شده‌اند…


۱۳- آینه دو چهره دارد – THE MIRROR HAS TWO FACES

سال تولید : ۱۹۹۶
کارگردان : باربارا استرایسند
فیلمنامه‌نویس : ریچارد لاگراونز، برمبنای داستانی نوشتهٔ خودش از فیلم‌نامهٔ ژان مکر، دنی پره، ژرار اوری و آندره کایات
هنرپیشگان : استرایسلند، جف بریجز، پی‌یرس برازنان، جرج سیگال، میمی راجرز، برندا واکارو، لورن باکال و آستین پندلتن.

̎رز مورگان̎ (استرایسند)، دختری میان‌سال و ساده، استاد ادبیات انگلیسی است و با مادرش، ̎هانا̎ (باکال) در یک خانه زندگی می‌کند. ̎رز̎ روشن‌فکر خانواده است و خواهرش، ̎کلر̎ (راجرز) که به ملیح خانواده شهرت‌یافته، دارد خودش را برای ازدواج با ̎الکس̎ (برازنان) آماده می‌کند. ̎رز̎ که از ̎الکس̎ خوشش می‌آید، کاری نمی‌تواند بکند جزء اینکه در مقابل صفحهٔ خالی زندگی‌اش که هیچ‌گونه عشقی در آن ثبت نشده، تنها بماند. ̎گریگوری لارکین̎ (بریجز) در کالج ̎رز̎ به تدریس ریاضی مشغول است و به این نتیجه رسیده که ̎نزدیکی̎ جزء پیچده‌کردن رابطهٔ زن و مرد کار دیگری نمی‌کند؛ او پس از پشت سر گذاشتن چند رابطهٔ ناموفق عشقی، به‌دنبال برقرار کردن یک رابطهٔ روشن‌فکرانه با یک زن می‌گردد و نه چیز دیگر. یک‌روز ̎گریگوری̎ از کنار کلاس درس ̎رز̎ عبور می‌کند و می‌شنود که او در حال سخنرانی درباره عشق ناب در ادبیات است. توجهش به او جلب می‌شود و با او قرار ملاقات می‌گذارد و چنان شیفتهٔ تیزبینی و دانش وسیع ̎رز̎ می‌شود که به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد، اما به شرط آنکه فقط از نظری با هم رابطه برقرار کنند.


۱۴- هم‌وطن‌های امریکائی من – MY FELLOW AMERICANS

سال تولید : ۱۹۹۶
کارگردان : پیتر سیگال
فیلمنامه‌نویس : پیتر تولان، ریچارد چاپمن و ا.جک کاپلان، برمبنای داستانی نوشتهٔ چاپمن و کاپلان
هنرپیشگان : جک لمون، جیمز گارنر، دان ایکروید، جان هرد، ویلفورد بریملی، لورن باکال، سلا وارد، اورت مک‌گیل و برادلی ویتفورد
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه

̎راسل.پ.کریمر̎ (لمون) و ̎مت‌داگلاس̎ (گارنر)، دو رئیس‌جمهور سابق امریکا از دو حزب رقیب هستند. ̎کریمر̎ یک جمهوری‌خواه خشک و جدی است و از پول بدش نمی‌آید، در حالی‌که ̎داگلاس̎ از جناح چپ حزب دموکرات‌، بیشترین توجهش به زنان است. ̎کریمر̎ پس از یک دوره، حکومت را به ̎داگلاس̎ واگذار کرده و او هم پس از چند سال، در رقابت‌های انتخاباتی به ̎ویلیام هینی̎ (ایکروید) باخته است. وقتی افتضاحات رشوه‌خواری در دستگاه اداری ̎هینی̎ بالا می‌گیرد، او سعی می‌کند مسئولیت را به گردن ̎ کریمر̎ و ̎داگلاس̎ بیندازد…


۱۵- داگویل – DOGVILLE

سال تولید : ۲۰۰۳
کارگردان : لارس وون تریر
هنرپیشگان : نیکل کیدمن، هاری‌یت آندرسن، لورن باکال، ژان مارک بار، پل بتانی، جیمز کان، پاتریشا کلارکسن، جرمی دیویس، بن گازارا، فیلیپ بیکر هال، استلان استارسگارد، زلیکو ایوانک، کلوئه سوینیی و جان هرت

دههٔ ۱۹۳۰. ̎گریس̎ (کیدمن) زن مرموزی است که از چنگ عده‌ای گنگستر فرار کرده و به شهر داگویل پناه آورده است. ̎تام ادیسن جونیر̎ (بتانی) از ̎گریس̎ استقبال و در برابر مردم شهر از او حمایت می‌کند. ̎گریس̎ می‌خواهد کمکش کنند تا از شرّ گنگسترها در امان بماند. برخی از مردم شهر از گنگسترها هراس دارند و برخی دیگر از وجود غریبه‌ای در شهرشان. اما در نهایت قرار می‌شود دو هفته‌ای به او پناه دهند تا ببیند چه رفتاری دارد. وقتی سروکلهٔ گنگسترها پیدا می‌شود کارت ویزیت خود را هم‌راه با شمارهٔ تلفنشان به ̎تام̎ می‌دهند و به او می‌گویند که اگر جای ̎گریس̎ را لو بدهد، پاداش خوبی خواهد گرفت. با این همه ̎تام̎ به ̎گریس̎ اطمینان می‌دهد که او را لو نخواهد داد. ̎تام̎ ضمناً به ̎گریس̎ توصیه می‌کند که برای نشان دادن قدرشناسی‌اش به مردم شهر، برده‌وار برایشان کار کند. وقتی پوسترهائی در شهر منتشر می‌شود که ̎گریس̎ را به‌عنوان فردی گم‌شده معرفی می‌کند، اهالی شهر شک می‌کنند که ̎گریس̎ چرا این‌قدر با محبت با آنان رفتار می‌کند. برخی از این اهالی، از جمله عبارتند از پدر ̎تام̎ (بیکرهال)، دکتر بازنشستهٔ شهر، فروشندهٔ بدبین شهر (باکال)، مردی نابینا و تنها (گازارا)، زن عبوسِ صاحب یک باغ سیب (کلارکسن)، یکی از زنان جذاب شهر (سوینیی)، رانندهٔ کامیون (ایوانک)، خانم موعظه‌گر و نوازنده ارگ (هوگان) و صاحب باغ سیب (اسکارسگارد)…


۱۶- تولد – BIRTH

سال تولید : ۲۰۰۴
کارگردان : جاناتان گلیزر
فیلمنامه‌نویس : ژان کلود کاری‌یر، میلو آدیکا و گلیزر
هنرپیشگان : نیکول کیدمن، کامرون برایت، دَنی هیوستن، لورن باکال، آلیسن الیوت، آرلیس هوارد، آن هیچ و پیتر استورمار
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۰ دقیقه

̎شان̎، شوهر ̎آنا̎ (کیدمن) موقع دویدن در پارک مرکزی سکته می‌کند و می‌میرد. ̎آنا̎ دل‌باختهد همسرش بوده و مدت‌ها پس از مرگش عزادار باقی می‌ماند. اما حالا پس از گذشت ده سال وقتش رسیده که زندگی‌اش را دوباره از سر گیرد و به همین جهت بالاخره اعلام می‌کند که خیال دارد با ̎جوزف̎ (هیوستن) ازدواج کند. ̎آنا̎ به اتفاق مادرش، ̎الینور̎ (باکال) در آپارتمانی شیک در منهتن زندگی می‌کند. دیگر اعضاء خانواده و نزدیکانش عبارتند از: خواهرش، ̎لورا̎ (الیوت)، شوهر خواهرش، ̎باب̎ (هوارد) و دوستان صمیمی‌اش، ̎کلارا̎ (هیچ) و ̎کلیفورد̎ (استورمار). در جریان یک مهمانی خانوادگی ناگهان سروکلهٔ پسرکی ده‌ ساله پیدا می‌شود که ادعا می‌کند ̎شان̎ است …


۱۷- مندرلی – MANDERLAY

سال تولید : ۲۰۰۵
کارگردان : لارس وون‌تریر
فیلمنامه‌نویس : لارس وون‌تریر
هنرپیشگان : برایس دالاس هوارد، ایزاک دِ بانکوله، دَنی گلاور، ویلم دافو، لورن باکال، ژان‌مارک بار، ورجیل براملی، وندی یول، مونا هاموند و جرمی دیویس

آمریکا، سال ۱۹۳۳. ̎گریس̎ (هوارد) و پدر خلافکارش (دافو) پس از ترک شهر داگویل به طرف جنوب و ایالات آلاباما راه می‌افتند و در آن‌جا متوجه می‌شوند که در کشت‌زار پنبهٔ مندرلی، برده‌داری رونق دارد. پدر ̎گریس̎ به راه خود ادامه می‌دهد ولی خود ̎گریس̎ در آن کشتزار می‌ماند و آزادی برده‌ها را نظارت می‌کند و با موفقیت به آنان آموزش دموکراسی می‌دهد. توفان گردوغبار، بخش اعظم پنبه‌ها را از بین می‌برد ولی همین باعث می‌شود که کشاورزها جدّی‌تر و بیشتر کار کنند. ̎گریس̎ غذاها را جیره‌بندی می‌کند تا ̎کلر̎ (یول)، دختربچه‌ای که به ذات‌الریه مبتلاست، غذای کافی داشته باشد. وقتی پیرزنی به نام ̎ویلما̎ (هاموند)، جیرهٔ ̎کلر̎ را می‌دزدد، دختر می‌میرد و کارگرها رأی به کشتن ̎ویلما̎ می‌دهند و ̎گریس̎، اعدام را اجرا می‌کند. برخلاف پیش‌بینی، محصول زیادی برداشت می‌شود…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.