نقد و بررسی فیلم داشتن یا نداشتن با بازی عالی لورن باکال در نقش مری برونینگ/ اسلیم To Have and Have Not

0

«این روز‌ها همه فکر می‌کنند/ که حرف زدن درباره خیلی از چیز‌ها/ چقدر خوب است/ حال که بهترین مناسبات آدمی/ در سکوت و با کمترین کلمات اتفاق می‌افتد. » (مورات جان مونگان، ترجمه سیامک تقی‌زاده)

اولین بار که مری برونینگ در چهارچوب اتاق کاپیتان هری مورگان (همفری بوگارت) ظاهر می‌شود. نمی‌دانیم از کجا آمده یا چه می‌خواهد. نمای قبلی در یک سکانس محو دیده بودیم که در اتاق‌اش را در همان راهرو قفل می‌کند. هری و فرنچی (صاحب هتل) وارد اتاق می‌شوند و با شنیدن صدای مری که کبریت می‌خواهد برمی‌گردد. اولین تاثیری که مری برونینگ روی تماشاگر می‌گذارد صدای آرام، بی‌لرزش، عمیق و کمی بم‌اش است. مری انگار یک دفعه داخل اتاق ظاهر شده. خونسرد و شیک. لورن باکال و مری برونینگ، کاراکتری که در داشتن و نداشتن هاوارد هاکس نقش‌اش را بازی کرد، از جنبه‌های زیادی به هم شباهت دارند.

مهم‌ترین‌اش احتمالا این است که همه لورن باکال را با همفری بوگارت به یاد می‌آورند و در داشتن و نداشتن هم مری برونینگ در سکانس‌های دو نفره با هری مورگان است که کاراکترش شکل می‌گیرد. در دومین مواجهه دو نفری‌شان هری متوجه شده که برونینگ در سالن هتل کیف یکی را دزدیده. دنبال مری بالا می‌رود و از او می‌خواهد کیف پول را پس بدهد. به کنایه اسلیم (لاغر مردنی) صدایش می‌زند و مری با بی‌تفاوتی جواب می‌دهد که: «ترجیح می‌دم منو اسلیم صدا نزنی. من یه خرده لاغرم و ممکنه بهم بر بخوره». و بعد به تلافی کاپیتان هری مورگان را استیو (هم‌وزن اسلیم) صدا می‌زند.

نکته‌اش اینجاست که آدم روبه روی‌اش همفری بوگارت است. با جذبه‌ای که گاهی ترسناک می‌شود، صورتی که بی‌احساس و سنگی به نظر می‌رسد؛ یک جور خشونت ذاتی با مایه‌های بی‌تفاوتی که انگار هیچ‌وقت نه برای کسی مهم بوده و نه کسی دوست‌اش داشته. جلوی چنین مردی، یک دختر جوان نشان می‌دهد که می‌تواند تلخ‌تر و حتی سرسخت‌تر از او باشد. لورن باکال یک دفعه از میان تبلیغات مدل یک برند تجاری با داشتن و نداشتن ستاره سینما شد. آنقدر منحصر به فرد بود که تقریبا همه، روز‌های غیرستاره بودن‌اش را فراموش کردند. هیچ‌کس نمی‌تواند باکال را با آن صدای بم عمیق و شانه‌های پهن و صورتی که به سختی از آن چیزی خوانده می‌شود، چیزی کمتر از یک ستاره موفق ببیند. اسلیم هم چنین حالتی دارد. با وجود آنکه هری اسم اسلیم (لاغر مردنی) را روی‌اش گذاشته، چندان هم ظریف نیست نه در صورت و نه در اندام. راه رفتن‌اش با نوعی بی‌قیدی همراه است انگار که هیچ هدفی نداشته باشد.

ریتم حرف‌زدن‌اش حتی در بحرانی‌ترین شرایط با آرامشی توام است که انگار نه انگار پیرامون‌اش جنگی درگیر است. و لبخندش فقط با دیدن هری است که درخشان و واقعی می‌شود. این زنی است که از همان لحظه اول دیدن‌اش می‌شود رویش حساب کرد. هری هم که سرد و گرم را چشیده است این را می‌فهمد. موقعی که میهن پرستان فرانسه مخفیانه به سراغ‌اش می‌آیند تا از او کمک بگیرند، از آن‌ها می‌خواهد جلوی اسلیم حرف‌شان را بزنند. رابطه میان هیچ زنی در سینما با همفری بوگارت روی پرده به جذابیت اتمسفری که میان او و اسلیم هست، در نیامده. مغناطیس بین‌شان آنقدر قوی است که به خارج از فیلم هم نفوذ می‌کند و یک سال بعد با هم ازدواج می‌کنند. ازدواجی که تا زمان مرگ بوگارت دوام می‌آورد.

داشتن و نداشتن به نوعی پاسخ هاکس به کازابلانکاست که کورتیس دو سالی زودتر ساخته بود. با این حساب الزا و اسلیم را می‌شود با هم قیاس کرد. هر دو در شرایط جنگ عاشق یک مرد (که اتفاقا همفری بوگارت است) می‌شوند اما اگرچه رابطه الزا و ریک در تاریخ سینما کلاسیک‌تر و ماندگارتر شد، اسلیم به مراتب از الزا کنش‌گراتر، پیچیده‌تر و جذاب‌تر است. سرسخت‌ترین زن میان زنان مستقل با اراده‌ای که هاکس در کارنامه پر بارش تصویر می‌کند. زنی که از ناکجاآباد آمده. چرا از آمریکا بیرون‌زده و چطور از برزیل به مارتینیکو رسیده کسی نمی‌داند. اینکه چرا تصمیم دارد دوباره به وطن‌اش برگردد هم نامعلوم است. به نظر می‌رسد اسلیم در این جهان کاملا تنهاست. سرسختی‌اش انگار از تجربه کردن لحظه‌های ترسناک زندگی آمده. آنقدر که دیگر از چیزی نترسد و بلیط هواپیمای حاضر و آماده را پس بدهد تا نظاره‌گر سرنوشت مردی باشد که تازه با او آشنا شده و به نظر می‌رسد واقعا دوست‌اش دارد.

«دوستت دارم» جمله‌ای است که هیچ وقت بین اسلیم و هری رد و بدل نمی‌شود ولی درخشش در چشم‌های اسلیم و طعنه‌های از روی حسادت‌اش به هری کاملا روشن است. اسلیم جزو معدود زنانی است که به شنیدن «دوستت دارم» از طرف مردی که عاشق‌اش است نیاز ندارد. آنقدر خوب هری را می‌فهمد که هیچ نیازی به حرف زدن ندارد. کلمات میان آن‌ها اتفاقا همیشه طعنه‌آمیز و تند و کوتاه است. در وجود اسلیم اعتماد به نفس و شجاعتی نهفته است که حتی مردی با جذبه هری را تسلیم می‌کند. جذابیت اسلیم از صراحت لهجه، استقلال و قدرت‌اش می‌آید. حتی وقتی به رابطه هری با مادام دی‌بورساک حسادت می‌کند ترکیبی از احساسات ظریف زنانه با خشونتی است که در قالب طعنه‌های تند و تیز شوخ‌طبعانه به هری گفته می‌شود.

دیوید تامسون گفته بود میان فیلم‌هایی که با کال و بوگارت با هم بازی کردند، رابطه‌شان در فیلم داشتن و نداشتن از بقیه درخشان‌تر است چون هاکس به فراست دریافته که برای شکل‌گرفتن رابطه میان این دو نفر کلمات عاشقانه معمول به کار نمی‌آیند. پیتر برادشاو در مقاله‌ای که بعد از مرگ باکال در گاردین نوشت به بازی‌اش در داشتن و نداشتن اشاره کرد: «باورنکردنی است وقتی به این فکر می‌کنیم که او فقط نوزده سال داشت وقتی اولین حضور خارق‌العاده‌اش در سینما را با فیلم داشتن و نداشتن (1944) تجربه کرد. بازی در مقابل همفری بوگارت به شیوه‌ای که باعث شود او 10 سال پیرتر از سن واقعی‌اش به نظر برسد، یعنی حدودا خودش را هم سن و سال بوگارت نشان داد.

او طوری به نظر می‌رسید که انگار به بوگارت می‌گوید نیمه گمشده‌اش را پیدا کرده است. ترکیب شخصیت اسلیم با بازیگرش لورن باکال در فیلم داشتن و نداشتن تبدیل به زن غبطه‌برانگیزی شد که حتی برای زنان مستقل و مدرن امروزی هم دست‌نیافتنی است. زنی غنی در روح، با اراده و استوار که همه این‌ها در ظاهرش هم نمود پیدا می‌کند. زنی که هر مردی در هر جنگی می‌تواند رویش حساب باز کند.

زمانی اسکورسیزی درباره قهرمانان رائول والش جمله‌ای گفته بود که در مورد مری برونینگ و هری مورگان داشتن و نداشتن هم به تمامی صدق می‌کند: «این مطرودان اجتماع بزرگ‌تر از زندگی بودند. آن‌ها فراسوی نیک و بد قرار می‌گرفتند. شور زندگی‌شان ارضاناشدنی بود. حتی هنگامی که اعمال‌شان تقدیر تراژیک‌شان را جلو می‌انداخت، دنیا برای آن‌ها بسیار حقیر بود. »

نوشته صوفیا نصرالهی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.