آیا داستان جوشاندن آرام قورباغه در قابلمه و متوجه نشدن او، واقعیت دارد؟

0

دو قورباغه مشغول کار خود در مرداب بودند که ناگهان – آنها ربوده شده‌اند.

آنها به یک آشپزخانه می‌رسند، زندانی‌های یک سرآشپز خطرناک. او یک قابلمه آب را می‌جوشاند و به آرامی یکی از قورباغه‌ها را داخل آن می‌اندازد. ولی قورباغه آن را نمی‌پذیرد. لحظه‌ای که انگشتان پایش به آب سوزان برخورد می‌کند، از پنجره به بیرون می‌پرد.

سرآشپز قابلمه را دوباره پر می‌کند، ولی این بار دما را زیاد نمی‌کند. او قورباغه دوم را داخل آن می‌اندازد، و این قورباغه با آن مشکلی ندارد. سرآشپز دمای را کمی زیاد می‌کند، و دمای آب به آرامی افزایش می‌یابد. آنقدر کم که قورباغه متوجه آن نمی‌شود. در حقیقت، در آبی با گرمای مطبوع استراحت می‌کند. تنها هنگامی که آب شروع به حباب زدن است که قورباغه متوجه می‌شود که: نابود شده است.

چیزی که در این مثل خنده‌دار است این است که از نظر علمی صحت ندارد… برای قورباغه‌ها. در واقعیت، یک قورباغه آبی که به آرامی گرم- می‌شود را تشخیص می‌دهد و به امنیت می‌پرد. انسان‌ها، از سوی دیگر، متفاوت هستند. ما از اینکه در قابلمه بنشینیم و گرما را به آرامی زیاد کنیم کاملا خوشحال هستیم، در حالی که اصرار می‌کنیم این دست ما نیست که روی صفحه‌ی مدرج است، و در مورد اینکه آیا می‌توانیم به دماسنج‌ها اعتماد کنیم بحث می‌کنیم، و سوال می‌کنیم – حتی اگر صحت دارند، آیا اهمیتی دارد ؟

اهمیت دارد.

از سال ۱۸۵۰، میانگین دمای دنیا ۱ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است. شاید فکر کنید عدد بزرگی نیست، اما هست.

چرا ؟ ۱ درجه یک میانگین است. بسیاری از مناطق از آن هم گرمتر شده‌اند. بعضی از مناطق در قطب شمال ۴ درجه افزایش یافته‌اند. اگر میانگین دمای جهان ۱ درجه دیگر افزایش یابد، سردترین شب‌ها در قطب شمال شاید ۱۰ درجه گرمتر شوند. گرمترین روزها در بمبئی شاید ۱۰ درجه داغتر شوند.

پس ما چگونه به اینجا رسیدیم ؟

تقریبا هر چیز‌ی که زندگی مدرن را ممکن- می‌سازد به سوخت‌های فسیلی وابسته است: زغال سنگ، نفت، و گاز که پر از کربن از مواد ارگانیک طبیعی گذشته است. هنگامی که ما سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانیم، ما کربن دی اکسید که در جو ما انباشته می‌شود را آزاد می‌کنیم، مکانی که در آن به مدت صدها یا حتی هزاران سال باقی می‌ماند، که باعث وارد شدن گرما، و جلوگیری از خروج آن می‌شود.

گرما از نور خورشید ناشی می‌شود، که از جو به زمین منتقل می‌شود، جایی که جذب می‌شود و همه‌چیز را گرم می‌کند، اجسام گرم اشعه مادون قرمز ساطع می‌کنند، که باید به فضا برگردانده شود، چونکه بیشتر گازهای جوی آن را جذب نمی‌کنند. ولی گازهای گلخانه‌ای – کربن دی اکسید و متان – طول موج‌های مادون قرمز را جذب می‌کنند. پس هنگامی که ما مقدار بیشتری از این گازها را به جو اضافه می‌کنیم، گرمای کمتری به فضا برگردانده می‌شود، و سیاره ما گرم می‌شود.

اگر ما به پخش گازهای گلخانه‌ای با سرعت فعلی خود ادامه دهیم، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند دماها تا سال ۲۱۰۰ از مقدار قبل از صنعتی شدن خود، ۴ درجه بیشتر خواهند شد. آنها ۱/۵ درجه گرم شدن را که – میانگین‌های جهانی‌ای نیم درجه بیشتر از امروز است را – به عنوان یک آستانه‌ای که اثرات منفی تغییرات اقلیمی بسیار شدیدتر خواهند شد، تشخیص داده‌اند. برای اینکه از این آستانه رد نشویم، ما باید انتشارات گازهای گلخانه‌ای را در اسرع وقت به صفر کاهش دهیم.

یا، ما باید انتشارات را به چیزی که صفر خالص نامیده می‌شود کاهش دهیم، یعنی ما شاید هنوز مقداری گازهای گلخانه‌ای را به جو وارد می‌کنیم، ولی همان مقداری که وارد می‌کنیم را خارج می‌کنیم.

این به این معنا نیست می‌توانیم به انتشارات خود ادامه دهیم و آن همه کربن را جدا کنیم – ما نمی‌توانیم از طریق روش‌های طبیعی انتشارات خود را کنترل کنیم، و راه حل‌های تکنولوژیک بطور ممانعت آمیز گران خواهند بود و نیازمند مخازن دائمی بسیار زیادی است. در عوض، هنگامی که ما زغال سنگ، نفت و گازهای طبیعی را با انرژی و سوخت‌های پاک جایگزین می‌کنیم، که زمان می‌برد، ما می‌توانیم این خسارات را با حذف کربن از جو کاهش دهیم.

پریدن از قابلمه ضر‌ب المثل یک گزینه نیست، ولی ما می‌توانیم کاری کنیم که قورباغه‌ها نمی‌توانند: دست دراز کنیم،‌ و حرارت را کم کنیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.